Cane Creek ViscoSet - någon som provat?

gandhi

Aktiv medlem
Vissa kombinationer av bromsar och stela framgafflar framkallar bromsdurr. Ibland kan det bli så kraftigt att man får kämpa för att hålla kvar greppet om styret. Tydligen är det vanligt på elcyklar. Jag har upplevt det på ojämnt underlag och högre hastigheter i samband med inbromsning på graveln. Cane Creek har tagit fram ett övre styrlager med en slags dämpande lameller.

Är det något att testa till kommande gravelbygge? Eller är det bara konserverad gröt? Någon som provat? Hittar bara en tråd här som nämner "viscoset".

Bumpar tråden sen CC släppt en ny version av denna med vad jag förstått bättre lager egentligen bara men funktionen är densamma.
Hellbender 70 Visco

Vill minnas att jag sett produkten innan men tanken slog mig att kanske byta till detta efter sommarens tur upp till Åre på grusvägar med lastad cykel där framändan kunde vara riktigt vobblig vissa nedförspartier.

Så är det någon här som testat och kan dela med sig av före / efter erfarenheten?

Jag skaffade viscoset till singlespeedpendlargravelcrossen som jag slutmonterade i somras. Inget bromsdurr eller vobblande så det verkar göra sin grej, men jag har inte kört så himla mycket på den ännu tyvärr. Först tror man att man dragit åt lagerspänningen för hårt, men det är viscoset som har inbyggd tröghet.

Jag skaffade viscoset till singlespeedpendlargravelcrossen som jag slutmonterade i somras. Inget bromsdurr eller vobblande så det verkar göra sin grej, men jag har inte kört så himla mycket på den ännu tyvärr. Först tror man att man dragit åt lagerspänningen för hårt, men det är viscoset som har inbyggd tröghet.
Hur pass dämpat har du den inställd?

Tillbaka
Topp