Cannndale jekyll 2 carbon. Värd 18.000?

Evileas skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, för min del iaf..

Det är min svåger som kikar. Har ingen aning själv. Vad kan vara lämpligt? 15?

Vågar man överhuvudtaget köpa en flera år gammal kolfiberram? Det finns väl inga garantier för någon efter första ägaren?

Är den oanvänd från butik, med garanti, eller beggad förresten? Förutsatte att den var begagnad, men det behöver den ju inte vara förståss.

Kan lägga till lite info ang cykeln i fråga då det är jag som ska köpa den, kände att jag blev tvungen att bli medlem här nu :)

Det är en Cannondale Jekyll Carbon 2 från 2012 i grunden. Ägaren i fråga är en mycket aktiv åkare, men verkar kunna sina saker och bla dämparna ska vara nyservade, även mycket andra delar bytta nyligen.

Ramen är ny (ej flyttat över än, så helt ny) från en Jekyll Carbon Team 2013 (vet inte vad som skiljer ramarna åt, eller om det bara är komponeterna i övrigt som skiljer Carbon Team från Carbon 2). Anledningen är att han backade in i carporten med cykeln kvar på taket och knäckte ramen vid sadelstolpen. Så även en ny sadel kommer att sitta på vid köp och enligt honom ska inget annat ha blivit skadat

Det här kommer vara min första riktiga cykel, så frågade Micke J om lite råd och hamnade sedan här!

Så med lite mer fakta om cykeln, vad säger ni, är det fortfarande för dyrt och isf vad kan den vara värd eller är det inget att ha?

Jag cyklar tillsammans med säljaren och han är extremt noggran med sina prylar. En väldigt duktig cykelmek som hjälper oss andra när vi behöver det. Att köpa cykel av honom är nog det tryggaste begagnatköp man kan göra.

Jag har fått för mig att dyra kolfiberramar framförallt är dyra för att de är lätta, inte för att de är starka. Och Cannondales garantier gäller naturligtvis bara första ägaren, oavsett om ramen är sprajtans ny och oanvänd.

Men det är väl inget uttalat dåligt pris hursomhelst genom att den var svindyr ny. Det kanske bara är jag som är skeptisk mot kolfiber och dyra cyklar i allmänhet.

Naugas skrev:
> Men det är väl inget uttalat dåligt pris
> hursomhelst genom att den var svindyr ny. Det
> kanske bara är jag som är skeptisk mot kolfiber
> och dyra cyklar i allmänhet.

Det finns väl ingen anledning till att vara skeptisk till kolfiber ramar? De är ju enligt tester stryktåligare än alu-ramar.

Jag tycker nu med informationen om att det är en helt ny team ram att det är ett väldigt bra pris, då främst om även drev och kedja är i gott skick.

Jag hade slagit till om cykeln kändes rätt att sitta på. Det är många som lägger all fokus på prislapp och komponenter men jag personligen tycker att det är viktigare att trivas på cykeln än att få bästa komponenterna per krona. Provkör först och bestäm dig sedan!

Tjena!

Innan alla fick tokspatt på hjulstorlekar hade jag sagt att det var ett vettigt pris kontra ålder och komponenter. Men 26" är ju så iskallt nu så då tycker jag inte att det är det. Men det är inte extremt överpriser heller. Pruta brallorna av honom.

Tycker säljaren verkar mycket seriös och kunnig, så jag tror att det är väl skötta grejor. Dock verkar han köra mycket också vilket gör att sakerna slits i sin tur. Nu är ju dock ramen ny, men bakdämparen i sin tur ser inte ut att vara någon billig historia att byta ut som exempel...
18tkr är ganska mycket pengar att lägga på en cykel (tycker jag), och en begagnad i synnerhet utan garantier

Och för att svara på en tidigare fråga, så har jag inte kikat på så många andra cyklar. Har kikat på Scott Spark, Cannondale Jekyll 4 och Canyon Strive. Anledning att jag fastnade för den här är att det kolfiberram och därmed lite lättare, egentligen inget som jag behöver kanske... Men som min chef sa "Det bästa med cykling är att man kan köpa massa prylar och när man har köpt allt kan man köpa de i kolfiber!"

Stirra dig inte blind på rammaterialet. Hellre en alu-ram med modern geometri än en kolfiberram vars konstruktion inte är av det senaste snittet.

fredrik168 skrev:
> Micke J skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > http://vitusbikes.com/products/sommet-vr/
> verkar
> > ju inte så tokiga. Någon som provat?
>
>
> 42hz har ju en vitus 29 som han skrivit lite om
> här.

Den är dessutom otroligt snygg :)

Tillbaka
Topp