Cannondale Badboy 700, storlek

wired

Ny medlem
För ett tag sedan köpte jag en ovan nämnd cykel (i storlek XL, är själv 193 cm) och tycker nu efter en tids cyklande att den kanske känns lite stor...
Efter att ha kollat runt lite på nätet kan jag inte säga att jag har blivit nämnvärt smartare vad det gäller deras storlekar (vad tusan ska man ta sig till om man ska köpa online?) och jag har heller inte hittat någon återförsäljare på nätet att använda som referens (vilka, förutom Cykloteket, finns det i Sverige?).
Känner dessutom inte att Cannondales storleksdiagram online säger så värst mycket. Vet inte varför jag inte testade storlek L när jag köpte cykeln, och det är inte så att den känns tok-stor, undrar mest hur jag vet vad det är som är "rätt"... Det är väl mest distansen sadelpinne <-> styre jag är orolig över, och jag har ca 1dm mellan ram och skrev när jag står över cykeln, med fötterna på marken.

Tacksam för svar!

PS. Om någon dessutom känner för att tipsa om justea Cannondale länkar (forum, reviews, motsv) så blir jag glad... Är van vid att hitta allt jag behöver online, vad det gäller mina PC prylar, så känner mig lite lost. DS.

Om du köpte den i affär borde de väl ha hjälpt dig hitta rätt storlek? Om inte, åk till din LBS och be dem kolla på den. Känns enklast.

Enligt geometritabellen så skiljer det 0,5 cm i topprörslängd mellan en L och en XL. Så en L hade inte känts så mycket mindre.
Däremot skiljer det 4 cm i sadelrörslängd. Nu vet jag iofs inte hur långa ben du har men jag som är 187 cm har ganska långt sadelstolpsuppstick på min 50 cm Cannondaleram. 193 cm och 49 cm sadelrör måste ge en bisarrt lång sadelstolpe.

För att få en tightare sittställning (distansen sadelpinne <-> styre) kan du pröva med en sadelstolpe utan setback och en kortare styrstam.

Men får du inte till det så kanske det är så att Cannondales geometrier inte passar din kropp helt enkelt :-)

/Anders

Jo, som sagt, jag är juh en kille model längre, så jag tror nog cykeln är i rätt storlek, iaf... Mest jag som grämer mig över att jag inte testade L medans jag ändå höll på... Känns dessutom tveksamt huruvida 0,5cm (för det är mest styret som kanske känns lite långt bort, eftersom jag jämför med en MTB som jag köpte som 15 åring, blir 27 nu i maj) hade gjort någon större skillnad. Dessutom så var de juh med och glodde när jag testcyklade hojjen så de borde juh ha hojtat till om man varit helt *trumvirvel* ute och cyklade! *bada-boom* (kunde inte låta bli...)

Sen var det dags för en fråga till, Cannondale har på sin hemsida en fin liten lampa (headsite, model: 8LF100 http://gb.cannondale.com/a_a/gear/08/SS/model-8LF100.html#lights) som jag tyckte verkade bra för den glömske (det man inte har i huvudet, får man ibland ha i plånboken...), är det någon som tror sig vet om/om inte denna lampa funkar på min 700? Någon som har erfarenhet av produkten? (lampstyrka, hållbarhet, batteritid, mm).

Btw... Hur postar jag en URL så det blir en länk? HTML kod funkade inte! (fast det blir juh automatiskt...?)

Nåväl, tack för alla raska svar!

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp