Cannondale CAAD Optimo 105

popeye65

Medlem
Hejsan alla cykel entusiaster.

Är ny på forumet men har läst lite inlägg och inser att här är mycket kunskap att hämta.
Lite om mig: "gammal" gubbe på 55 år som har har haft cykling som intresse när jag var ung, ( tyvärr aldrig med i någon cykelklubb) men nu har jag tagit upp detta intresse på allvar sen ett år tillbaka och har en hybrid cykel som är 5 år gammal.
Tränar normalt pingis i en klubb i Skåne 3 ggr i veckan men nu när det är corona restriktioner så får vi inte träna och då satsar jag på cykel istället.
Nu har jag anmält mig till Vättern runt och fått plats 2021, så min fråga till er, är denna cykel som nämns i rubriken OK för mig att börja träna på?
Är den prismässig värd pengarna? https://www.blocket.se/annons/skane...mo_105_stl_51_racer__booster_trainer/93897740
Jag behöver inte det bästa, men jag vill inte harva runt med "skit" heller :-)
Tacksam för svar.

//Micke

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Hejsan alla cykel entusiaster.

Är ny på forumet men har läst lite inlägg och inser att här är mycket kunskap att hämta.
Lite om mig: "gammal" gubbe på 55 år som har har haft cykling som intresse när jag var ung, ( tyvärr aldrig med i någon cykelklubb) men nu har jag tagit upp detta intresse på allvar sen ett år tillbaka och har en hybrid cykel som är 5 år gammal.
Tränar normalt pingis i en klubb i Skåne 3 ggr i veckan men nu när det är corona restriktioner så får vi inte träna och då satsar jag på cykel istället.
Nu har jag anmält mig till Vättern runt och fått plats 2021, så min fråga till er, är denna cykel som nämns i rubriken OK för mig att börja träna på?
Är den prismässig värd pengarna? https://www.blocket.se/annons/skane...mo_105_stl_51_racer__booster_trainer/93897740
Jag behöver inte det bästa, men jag vill inte harva runt med "skit" heller :-)
Tacksam för svar.

//Micke
Helt okej skulle jag säga. Optimo är en fin aluminiumcykel. Cannondale gör en ännu läckrare alu-hoj som heter CAAD10/12/13 men den där kommer göra jobbet utan problem. En bra instegscykel helt klart.

Priset är det inte så mycket att argumentera om i mina ögon, men eftersom det är blocket är det ju prutmån, så be hen som säljer att slå av på priset litegrann. Men gör det såklart på plats när du har kollat på hojen. Förvägsprutare blir man ju galen på som säljare.

Lycka till!

OlOIO

Medlem
Håller med ovanstående. Cannondale gör fina alu-ramar och Shimano 105 är riktigt stabila grejer. Jag upplevt inte att 6900 är orimligt, men skulle nog försökt pruta en aning i alla fall.

popeye65

Medlem
Angående storleken är jag också lite osäker, kommer att provcykla innan köp, givetvis.
Jag är 174 cm lång och på min hybrid cykel har jag måttet medium, eller 54, det är en cykel från XXL och den funkar bra till mig att cykla på tillvardags.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Angående storleken är jag också lite osäker, kommer att provcykla innan köp, givetvis.
Jag är 174 cm lång och på min hybrid cykel har jag måttet medium, eller 54, det är en cykel från XXL och den funkar bra till mig att cykla på tillvardags.
Har du mätt ditt grenmått?

Hur rörlig är du? Lyckas du exvis få dina fingrar i golvet om du sträcker dig med raka ben?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Med en viss osäkerhet så är grenmåttet 82-83 cm
Då kommer nog den passa bra. Jag har ungefär 52 på hojar; jag är 171 och har 82 cm grenmått, och ungefär lika vig i just den övningen.

Se till att provcykla såklart. Gärna en lite längre sträcka, typ någon/ett par km. Så får du känna hur den känns. Två varv på parkeringen ger nog inte speciellt mkt. Men om den skulle visa sig inte passa kan du nog högst sannolikt sälja den för ungefär samma pengar. Det är det fina med begagnat. 🤩

Bengt-re

Aktiv medlem
Tack för svaren, kanon :-)
Hoppas nu bara på svar från annonsören så blir det provcykling på tisdag :-)
Hoppas att det inte snöar då.... men säger som övriga - det där är en bra cykel - personligen hade jag nog försökt pruta ner den 5-15% med det är väl inte heller orimligt att betala begärt pris om allt är tiptop. Dock är däcken trista och något som jag hade bytt - tänker du lika lägg med det i budgeten.

Kolla vevpartiet. Ibland är FSA oväntat usla, ibland lika bra som shimano, men kolla att det är glapp och knakfritt då ett vevparti visserligen är enkelt att byta, men en ganska dyr del.

Singular

Aktiv medlem
Optimo är jättefin - en enklare variant (men med samma geometri) av märkets CAAD10/12 som för många är referensen för hur bra aluminiumcyklar kan vara.

LTS

Aktiv medlem
Du bör vara medveten om att Cykelringens affärsidé är att rea cyklar utifrån ett fantasipris. Så den där 70% rabatten är inget att fästa sig vid.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Hej igen.
Cykeln blev tyvärr såld igår, men jag har hittat en annan som väl måste vara ett fynd, eller?
Skall kolla på den i kväll.
Billigare, ja.

Äldre, gissningsvis sämre ram. Definitivt sämre växelsystem. Förra cykeln var mer fynd, i betydelsen ”pang för peng” imho.

Bengt-re

Aktiv medlem
Hej igen.
Cykeln blev tyvärr såld igår, men jag har hittat en annan som väl måste vara ett fynd, eller?
Skall kolla på den i kväll.
8-delat och trippelvev.... Den har gått mer än vad säljaren påstår. Nä - titta efter något roligare är mitt råd.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
8-delat och trippelvev.... Den har gått mer än vad säljaren påstår. Nä - titta efter något roligare är mitt råd.
Enig där. Man bör inte gå under spannet 5-8k på blocket-annonser; därunder blir det rätt ovettiga cyklar i mina ögon.

Till TS: jag skulle nog kunna sträcka mig till att rekommendera att sikta på en cykel med antingen 11-delad växling likt den där C-dalen i början av tråden, eller 10-delad växling med nyaste Tiagra-systemet, samt att sikta på aluminiumram med kolfibergaffel. Då har du sorterat bort mycket av skräpet. Sen kan du såklart ha otur att hitta en supersliten hoj som gått mycket av en ryttare som saknar mekvana eller -intresse, vilket kan göra att de blir en initial kostnad för slitdelar. Eller tur med att hitta en fikacyklist som har cyklat tre söndagar i juli innan hen hängde upp den för vintern. :P

Bengt-re

Aktiv medlem
Enig där. Man bör inte gå under spannet 5-8k på blocket-annonser; därunder blir det rätt ovettiga cyklar i mina ögon.

Till TS: jag skulle nog kunna sträcka mig till att rekommendera att sikta på en cykel med antingen 11-delad växling likt den där C-dalen i början av tråden, eller 10-delad växling med nyaste Tiagra-systemet, samt att sikta på aluminiumram med kolfibergaffel. Då har du sorterat bort mycket av skräpet. Sen kan du såklart ha otur att hitta en supersliten hoj som gått mycket av en ryttare som saknar mekvana eller -intresse, vilket kan göra att de blir en initial kostnad för slitdelar. Eller tur med att hitta en fikacyklist som har cyklat tre söndagar i juli innan hen hängde upp den för vintern. :P
2x9 är oki om man begränsa sig i range. Modern Sora är bra prylar som duger gott. Gamla sora med tumväxlar är enligt mig för dåligt för att vara roligt. CF gaffel är ofta trevligare och alu eller för all del stålram duger gott för att göra en trevlig cykel. Det går iofs göra både bra och dåliga cyklar i alla rammaterial så tillverkaren är viktigare än materialet.

jonte987

Aktiv medlem
Är medium för stort då?

Tyckte jag såg annan också som var för liten för mig. Med det sagt så vet jag inget om dem, utom att 105 är ok(?)
(Drömmer om en hoj till min trainer)

popeye65

Medlem
Tjena.

Skäll inte på mig nu, men jag köpte den billiga cykeln på blocket ;-)
Den hade Shimano Tiagra växlar, bättre än det som jag har på min hybrid där det sitter den billiga Shimano Tourney.
Cykeln hade 30 växlar och den kändes bra i växlingarna när jag provcyklade den.
Beställt nya däck och med lite lite handpåläggning så får jag den som jag vill ha :-)
Kanske jag byter upp mig efter Vätternrundan, säker många som säljer sina cyklar för en billig peng då.
Tack för alla tips och råd.
Cykla lugnt :-)

uandt

Aktiv medlem
Äh, den där cykeln är väl fin? 10 delat Tiagra och rs500 hjul är ju bra grejjer. Pakethållarfäste verkar den ha så det går nog att köra lätt touring på den också

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Tjena.

Skäll inte på mig nu, men jag köpte den billiga cykeln på blocket ;-)
Den hade Shimano Tiagra växlar, bättre än det som jag har på min hybrid där det sitter den billiga Shimano Tourney.
Cykeln hade 30 växlar och den kändes bra i växlingarna när jag provcyklade den.
Beställt nya däck och med lite lite handpåläggning så får jag den som jag vill ha :-)
Kanske jag byter upp mig efter Vätternrundan, säker många som säljer sina cyklar för en billig peng då.
Tack för alla tips och råd.
Cykla lugnt :-)
Du menar den där Marin-cykeln? Den blir säkert ett hack uppåt jmf med nuvarande cykel. Lägg inte för mkt pengar på den, så får du igen det mesta när/om(?) du byter upp dig.

Cykla lugnt! 👍

popeye65

Medlem
Det var Marin cykeln som jag köpte.
Beställt nya däck Continental Ultra Sport III Performance 25-622 Vikbart + slang, nya bromsklossar BBB Techstop Triple color och ny styrlinda, allt för 1055:- med frakt, billigt.
Nu skall det bara bli lite plusgrader så att man kan ta en runda :-) Under 4 grader blir det lite kallt :-)

Crocko

Aktiv medlem

popeye65

Medlem
Hej igen.

Jag nöjer mig med denna som jag har köpt, får se när våren kommer om det var ett bra köp eller inte, duger säkert till mig :-)
Tråd låst....

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer