Cannondale Caad12 Bra alternativ till kolfiber?

jimpstyle

Aktiv medlem
Jag har nästan helt rutat mig in på en kolfiberram med 105 grupp i mitt letande av ny racer. Men var inne och kikade lite hos min LBS idag och fick då upp tankarna på att om man även skulle framtidssäkra sig lite och välja en med skivbromsar. Då fick jag som förslag om deras demohoj, en Cannondale Caad12 med ultegra och skivor. Men då med aluminium ram (vilken jag hört är bland de bästa alu ramarna som finns idag) för ett rabatterat pris med 6000 jämfört med ny. Men har då vart demohoj i deras butik. och den såg ju lite använd ut då den var lite skitigt och sådär. Men frågan är, är den värd det tro?

Är frågan du vill ha svar på den i rubriken eller undrar du om den är prisvärd?
Jag har beställt en caad12 fälgbroms 2017 faktiskt. Bra betyg och rätt prisvärd, även om jag egentligen ville ha kol.

Caad 12 är en riktigt bra hoj, men du adderar 10ggr mer vikt med skivbromsar än kol -> alu.

Caad 12 ultegra verklig vikt med skivbroms:
image.jpeg

Caad 12 ultegra verklig vikt med fälgbroms:
image.jpeg

Köp en supersix istället, då slipper du dessutom intern dragning av bakväxelvajern. Kan det bli mer framtidssäkert än en hi-mod ultegra med fälgbromsar?
https://www.westbrookcycles.co.uk/cannondale-supersix-evo-hi-mod-ultegra-road-bike-2016-p287976
Dom går säkert ner till 2000 gbp om du frågar snällt. ;)

Senast ändrad:
För vad det nu är värt: jag hyrde en CAAD 12 för någon månad sen på gran canaria. 105-utrustad, ej skivor. Den funkade utmärkt! Hjulen lite sunkiga, men i övrigt hade jag inget att klaga på. Då jämför jag med de kolramar (fnv en LOOK 586) jag haft i min ägo och testat.
Jag tror helt enkelt att ramen kommer duga utmärkt, du kommer rent funktionsmässigt inte handikappas jämfört med en random kolfiberram i liknande prisklass. Sen om det känns fel och trist kan ju bara du själv avgöra...

Jag är grymt nöjd med min Caad12 Ultegra - 2016. Uppgraderad med Zipp 303, väger blankt 7kg. Har tidigare kört på SuperSix Ultegra.
Caad12 känns rapp som attan! Största skillnaden jag märkt jämt emot SuperSixen är att Caad12an inte tar bort lika mycket vibrationer, vilket märks mest i styret. Ett carbonstyre skulle säkert göra susen för att göra den lite bekvämare. Med "thinline seatstays" och 25,4mm stolpe tar den bort mycket vibrationer baktill - inga problem med vibrationer i sadeln :) Jag tycker att Caad12 är den mest prisvärda landsvägscykeln ute nu! Sjukt vad Cannondale kan göra med alu!

Nej som sagt så är jag egentligen ute efter en hoj med kolfiberram då jag tänker mig ha kvar cykeln länge och kolfiber känns ju roligare och vettigare på alla plan egentligen enligt mig. Men sen har jag hört och läst mycket positivt om just denna Caad12an och när min LBS då visade mig deras demo ex, vilken är exakt en sån som första bilden Lingon lade upp, så började man fundera.
Jag har gått och velat lite mellan kolfiber och 105 grupp eller aluminium och Ultegra då man kan få den motsvarande till ungefär samma pris och bestämde ändå mig efter lite testande för kol med 105. Men sen ser man också mer och mer cyklar som kommer ut med skivbromsar och så funderar jag på om man skjuter sig lite i foten om man inte satsar på en cykel med skivbromsar just inför framtiden?

Om du inte tävlar och/eller har finhjul sen tidigare ser jag fler fördelar med skivor än fälgbromsar. (Läs: underhåll, bromskraft/modulation, smuts)

Om inte annat är skivor bra om man tränar senhöst/vinter/tidig vår för man slipper stanna och göra rent beläggen så ofta för att inte snåltarmen ska knyta sig varje gång man bromsar... Men det väger (och går gärna lite tungt) :-)

Jag har skivbromsar på både pendlare, CX och MTB, men det är inget jag skulle prioritera på en LVG-hoj. Varför? Tja, tex att fälgbromsarna lätt fixar att generera tillräcklig friktion för att låsa de smala däcken på torr asfalt. (Vissa kolfiberfälgar undantagna) :-) Behvs mer?
Jag är en gammal mtb-cuklist som köpte min första lvg 2012. Det blev en caad 10 med 105-växlar som jag fortfarande har kvar och är grymt nöjd med. Naturligtvis har uppgraderings-Jönsen varit i farten och numera är bara ram, gaffel och styrlager kvar från original. :-)

Köpte en Caad12 med skivbroms i julas. Jag är grymt nöjd med den, visserligen är racer komplement för mig och inte huvudcyklingen, men den är duktigt skön.
Den blev utsedd till Bike of the year i Cycling plus konkurrens med massvis med cyklar i prisklassen 500-2500£ eller vad det nu var. Ramen är sjukt bra för att vara alu.
http://www.bikeradar.com/road/news/article/cannondale-caad12-105-wins-bike-of-the-year-2016-46720/

Tror inte denna artikel tar upp allt, men jag har läst tidningen i Readly och det var trevlig läsning.

Tant Aubergine sa:
Jag är grymt nöjd med min Caad12 Ultegra - 2016. Uppgraderad med Zipp 303, väger blankt 7kg. Har tidigare kört på SuperSix Ultegra.
Caad12 känns rapp som attan! Största skillnaden jag märkt jämt emot SuperSixen är att Caad12an inte tar bort lika mycket vibrationer, vilket märks mest i styret. Ett carbonstyre skulle säkert göra susen för att göra den lite bekvämare. Med "thinline seatstays" och 25,4mm stolpe tar den bort mycket vibrationer baktill - inga problem med vibrationer i sadeln :) Jag tycker att Caad12 är den mest prisvärda landsvägscykeln ute nu! Sjukt vad Cannondale kan göra med alu!

Har inte cykeln kolfibergaffel alltså? Jag trodde det var länge sedan sista aluminiumgaffeln var såld (förutom på väldigt billiga cyklar, kanske cykelcross osv). Men det säger kanske mer om hur bra koll jag har.

Bulldog76 sa:
Köpte en Caad12 med skivbroms i julas. Jag är grymt nöjd med den, visserligen är racer komplement för mig och inte huvudcyklingen, men den är duktigt skön.
Den blev utsedd till Bike of the year i Cycling plus konkurrens med massvis med cyklar i prisklassen 500-2500£ eller vad det nu var. Ramen är sjukt bra för att vara alu.
http://www.bikeradar.com/road/news/article/cannondale-caad12-105-wins-bike-of-the-year-2016-46720/

Tror inte denna artikel tar upp allt, men jag har läst tidningen i Readly och det var trevlig läsning.

Det var ju den utan skivor som vann! :D ;)

AX3L sa:
Har inte cykeln kolfibergaffel alltså? Jag trodde det var länge sedan sista aluminiumgaffeln var såld (förutom på väldigt billiga cyklar, kanske cykelcross osv). Men det säger kanske mer om hur bra koll jag har.

Både fälg- och skivbromsversionen ska ha kolfibergaffel. :-)

NickPick sa:
Bulldog76 sa:

Det var ju den utan skivor som vann! :D ;)
Ja men skivbromsvarianten var inte med i testet. Jag ville ha skivbroms, och det är jag nöjd med
Alla Caad12 ska ha kolfibergaffel.
Färgen på skivbromsvarianten gillade jag bäst.

Tillbaka
Topp