Cannondale caadx recall 2015 - ny gaffel?

DeAngeli

Medlem
För mig är detta svart magi och komplicerat så oerhört tacksam om jag kan få lite hjälp av alla kunniga happyiter.

2016 bodde jag i Italien, köpte då en cannondale CAADX som jag haft mycket glädje av:

https://www.bikepedia.com/QuickBike/BikeSpecs.aspx?item=1309276

Nu verkar den ha råkat ut för problem och en recall har skett:

https://www.cannondale.com/-/media/files/safety-uploads/safety/caadxrecall_international.pdf

Nu känns det som att garantiprocessen med en cykel köpt i Italien för några år sedan kan bli svår, och dessutom är detta kanske en möjlighet att uppgradera bort lite gram inför stundande tur runt pölen.

Undrar därför om någon kan peka mig mot ett vettigt alternativ som jag kan köpa på nätet och byta ut själv? Med mindre vikt men geo och sånt samma. Enligt reddit har en dött och fjorton skadats pga detta fel, så känner att det kanske kunde vara bra att vara lite proaktiv.

DD88

Aktiv medlem
När det kommer till återkallelser så är det tillverkarens skyldighet att lösa problemet, så prata med en lokal återförsäljare eller direkt med Cannondale.

DeAngeli

Medlem
Självklart har jag kontaktat dom, än så länge inget svar från den jag köpte från eller en svensk i närområdet. Hur som helst tänker jag att de kommer erbjuda en likvärdig, dvs inte någon förbättring inför stundande Vätternrunda. Min tanke var att slå två flugor i en smäll, dvs lösa problem på ett smidigt sätt (köpa på internet istf garantiärende med än så länge begränsad framgång) och minska vikt.

Bengt-re

Aktiv medlem
Självklart har jag kontaktat dom, än så länge inget svar från den jag köpte från eller en svensk i närområdet. Hur som helst tänker jag att de kommer erbjuda en likvärdig, dvs inte någon förbättring inför stundande Vätternrunda. Min tanke var att slå två flugor i en smäll, dvs lösa problem på ett smidigt sätt (köpa på internet istf garantiärende med än så länge begränsad framgång) och minska vikt.
Sorry, men en bättre gaffel gör dig inte snabbare.

Lingon

Aktiv medlem
Kontakta Cannondale direkt fråga om återkallelsen gäller europa och isf be dom hänvisa till åf i närheten av där du bor.

Klubban

Medlem
Hade helt missat detta, min CAADX berörs av denna återkallelsen!

Är andra ägare på cykeln som levererats av Cykelcity i Stockholm.
Jag bor i Göteborg och försökte inleda garantiärende med stora återförsäljaren i stan SportSpec, de tvärvägrade ta i ett ärende som de inte sålt och upplyste om att garantin inte gällde andra än första ägaren heller, trots parollen "SAFETY RECALL". - Precis vad jag väntar mig av dem, sämst kundservice...

Jag bestämde mig för att testa med CykelCity ändå, man vill ju inte bryta ett gaffelben bara sådär...
Verkstan försäkrade mig om att de tar arbetet trots att jag inte är första ägaren och att de dessutom bytt flertalet gafflar på samma garanti som sålts av andra återförsäljare.

Det verkar som att svaret beror på vem man pratar med, förhoppningsvis kan Art-V leverera i detta läget. Annars kunde CykelCity bistå med att beställa och skicka gaffeln till mig.

K

Aktiv medlem

Jag bor i Göteborg och försökte inleda garantiärende med stora återförsäljaren i stan SportSpec, de tvärvägrade ta i ett ärende som de inte sålt och upplyste om att garantin inte gällde andra än första ägaren heller, trots parollen "SAFETY RECALL". - Precis vad jag väntar mig av dem, sämst kundservice...

Jag bestämde mig för att testa med CykelCity ändå, man vill ju inte bryta ett gaffelben bara sådär...
Verkstan försäkrade mig om att de tar arbetet trots att jag inte är första ägaren och att de dessutom bytt flertalet gafflar på samma garanti som sålts av andra återförsäljare.

Det verkar som att svaret beror på vem man pratar med, förhoppningsvis kan Art-V leverera i detta läget. Annars kunde CykelCity bistå med att beställa och skicka gaffeln till mig.
Tror generalagenten eller cannondale själva inte blir helt glada om de får höra att deras ÅF vägrar göra arbetet vid en återkallelse pga säkerhetsproblem.

Håkan1

Aktiv medlem
Jag kontaktade Cykloteket då jag blev medveten om denna recall för två år sedan (Cykloteket hade åtminstone då Cannondale i sitt sortiment). Cykloteket skötte det på bästa sätt.

Enligt Cannondale ska ersättningsgaffeln vara bättre än originalgaffeln, så du blir säkert 30 min snabbare på VR ;-).

DeAngeli

Medlem

Tack för tipset! Ringde cykelcity och fick jättebra hjälp, supersympatisk snubbe som verkade ruggigt duktig! Skall återkomma med detaljerna men det verkar ju lösa sig riktigt bra!!

Jensen

Aktiv medlem

Som redan sagts så tror jag inte cannondales blir så glad när en butik sköter en sådan där sak sådär. Ligger ju i Cannondales intresse att sakerna inte dödar någon

Intressant detta.
Jag kontaktade Sportspec om detta tidigare i år för jag tror även min cykel berörs. Skickade bilder, ramnummer mm samt en länk med vilken recall det gällde. De kunde inte svara på om den berördes om de inte hade den på plats i sin verkstad var svaret då. Eftersom jag bor en bit utanför stan och det är pendlare för den kalla delen av året valde jag att vänta lite med det då.
Nu blev jag påmind om att ta tag i det, och kanske man borde prova Cykelcity istället baserat på ovanstående.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer