Cannondale fatty?

agassi1970

Ny medlem
Cannondale fatty?
Tjena allihopa och tack för bra tips efter min senaste fråga om dämpat eller ej.
Finns det någon som har erfarenhet av Cannondales Fatty framdämpare? Hur är kvaliteten, slitstyrkan och känslan?
Tack på förhand
/ Jonas

Cannondale fatty?
Beror på vilken årsmodell/tillverkare av de säger jag. Kört med en 03a som Cannondale tillverkade själv, riktigt skön gaffel som är löjligt styv. Kvaliteten är som annars hos Cannondale, riktigt bra den med. Runt 06 tror jag så tillverkade Magura innehållet i Fatty och de tycker inte jag är lika sköna men nu tillverkar Cannondale innehållet själva igen så borde vara bra. Tyvärr inte provat de nya.

Slitstyrkan finns inget att klaga på då de är rätt skyddade inte mycket som kan ta skada om de behandlas rätt.

Cannondale fatty?
Jag har en fatty ultra på min F600. Jag tycker det är en bra gaffel, lockouten sitter finfint till och jag gillar den lite högre tyngdpunkten. Lite meck att serva den eftersom det inte finns 1000 cannondale handlare i varje by.

En sak som stör mig lite lite är att det är lite glapp i den när den är locked jag har haft den på service och det ska vara så, men det stör mig lite.

I övrigt är jag väldigt nöjd.

/Fredde

Cannondale fatty?
jag kör på en super fatty ultra och är hel nöjd med den och den är löjligt styv

fredde.se
En sak som stör mig lite lite är att det är lite glapp i den när den är locked jag har haft den på service och det ska vara så, men det stör mig lite.

det glappet som du känner när gaffeln är låst är för att det är för lite olja i dämparen.

Senast redigerad av en moderator:
Cannondale fatty?
Jag har kört fatty ngr år och gillat dem men har nu en lefty sedan i somras och det är ju en jäkla skillnad, känns betydligt mer soft och följsamt. Vågar och klarar mer tekniska partier med denna gaffeln märker jag. Beror kanske mest på slaglängd? 80 kontra 110 mm.

Cannondale fatty?
saijm skrev:
-------------------------------------------------------
> jag kör på en super fatty ultra och är hel
> nöjd med den och den är löjligt styv
>
> fredde.se
> En sak som stör mig lite lite är att det är
> lite glapp i den när den är locked jag har haft
> den på service och det ska vara så, men det
> stör mig lite.
>
> det glappet som du känner när gaffeln är låst
> är för att det är för lite olja i dämparen.

Mjae, först gjorde Dr Spoke en service på den, sen gjorde Cannondle en och det var ändå samma glapp. Favorithandlaren plockade fram två nya som var "glappigare" så jag accepterade läget, jag är lite kinkig. :) Men den ska snart servas så jag ber dem dubbelchecka oljenivån, tack för tipset!

/Fredde

Cannondale fatty?
Har kört med Fatty sedan 1999 på olika Cannondale och är kanonnöjd!
I princip inget underhåll eftersom ingen smuts kommer åt gaffeln. Oljebyte har jag gjort vartannat -var tredje år ca men det beror på hur mycket du kör. Luft fyller du på vid behov eller om du kör på helt olika underlag och vill styva upp eller mjuka till den.

Just att de är så vridstyva gör att du känner dig säkrare och cykeln går exakt dit du pekar. Riktigt skön känsla utan wobbel och flex. Känns extra skönt när det börjar gå riktigt fort utför tekniska stigar, eller om du ofta står upp och bänder i uppförsbackar.

Sen att det är en av marknadens lättaste gafflarna gör ju inget ;)

Rekommenderas varmt!

Cannondale fatty?
fredde.se: okej nä för jag hade glapp i min innan och så gjorde jag en service på den och fyllde på olja så funkade det super men nu har jag fått luft in i oljan så det låter ett sörplande ljud när jaden komprimeras...men det låter konstigt att dom cyklarna som var nya att det var glapp i dom med min är helt stel och finns inte en mikrometer glapp i när den är låst

Cannondale fatty?
cerro skrev:
> fredde.se: Jag hade inget som helst glapp i min
> efter jag fått tillbaks den ifrån service på
> Öster Cykel.

Precis som saijm skriver så beror glappet på för lite olja i patronen. Cannondale för-fyller de på fabrik och när de sen ligger på lager länge så kan det bli så.

Reklamera patronen och få en ny, hoppas att den är bättre fylld. Tyvärr ett välkänt problem. Annars lämna in den till en cykelhandlare och be honom fylla på. Då slipper du obehagliga problem som luft i patronen....

Annars en oerhört bra gaffel, särskilt med avseende på styvhet och vikt. Dämpningsteknologin är kanske lite gammalmodig, men räcker långt till de flesta.

/Patrik

Cannondale fatty?
Jag har två Fatty från 2004 och kan bara instämma när det gäller styvhet, vikt och kvalité. Själva stötdämpningen är ok, men de gamla Fattysarna som saknar ställbar retur kan lätt ge lite känsla av hoppstylta. Underhållsbehovet är snudd på minimalt. Mina gafflar håller luften en hel säsong och får en sig uppsmörjning och oljebyte vid behov.

Fatty ska inte ha något glapp vid låst lock-out. Det beror som sagt på för låg oljenivå.

Att byta eller fylla på olja är inte ens en tiondel så svårt som många verkar tro och är enkelt att göra själv. Men det kräver ett specialverktyg för att lossa dämparpatronen ur gaffeln.

fattytool.jpg ht=417

Verktyget ska gå att köpa hos vilken Cannondalehandlare som helst. Är handlaren dessutom snäll (som min Cannondalehandlare är) låter han/hon er vara med vid en service och lär er hur man själv kan serva sin Fatty i framtiden :-)

Cannondale fatty?
Hej
Har precis införskaffat mig en F800 med en fatty. Tycker att däpningen känns väldigt stum. Hur justerar jag? Är det luftnippeln på gaffeln som man tömmer ut , eller?

Cannondale fatty?
EMATLAR skrev:
> Hej
> Har precis införskaffat mig en F800 med en fatty.
> Tycker att däpningen känns väldigt stum. Hur
> justerar jag? Är det luftnippeln på gaffeln som
> man tömmer ut , eller?

börja där, köp en dämparpump.

Cannondale fatty?
Hej,
hur fungerar lockouten, förmodar att gaffeln (super fatty ultra) ska bli helt stum när den är låst? Jag får ett par cm fjädring, någon som vet vad kan det bero på?

Tillbaka
Topp