Cannondale M700 [renoveringstråd]

Martinmat

Aktiv medlem
Har en viss nostalgisk dragning till vintage MTB från 90-talet. Har sedan tidigare renoverat en miyata path runner från 1994 men den är tyvärr en strl för liten så har letat nytt objekt. Visade sig att fruns broder hade en Cannondale M700 i 20” från 1993 och den var en storlek för stor för honom. Sagt å gjort vi kom överens om att göra ett byte. Rent funktionsmässigt så är nog han vinnaren i den här affären 😄 miyatan är i fint skick och helt ny drivlina. Cannondale saknar en del originaldelar som byta mot otidsenliga delar.

men en gammal CAAD3 var ju en av drömhojarna i början av 90-talet så det ska bli kul att få denna i fint skick igen även om det kommer kräva en hel del tid, letande av delar samt ev tom en omlackering men det går ta den tid det tar.

Så här såg den ut enl katalogen i sina glansdagar

3823222C-BC09-4A7F-B22F-422BE593AEEF.png

Så här är skicket efter 27 svåra år 😬🙄

18D8C1B2-AFF5-4BFF-9CF4-4D16E3FE4076.jpeg

på inköpslistan står:

Bakväxel LX M563/567
Bromsar LX eller CODA
Vevparti LX eller coda 4 kants Axel
Sadel vetta SL eller flite el liknande
Ny vajrar å höljen
Ritchey Z-max
Ny fälg till bakhjulet alt hjul med lx nav 1993
Nya handtag
Ev omlackering och nya dekaler

tacksam om Ni har ngt av ovanstående så hör av er annars tar jag gärna emot glada tillrop, tips å konstruktiv kritik 😄

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Har en viss nostalgisk dragning till vintage MTB från 90-talet. Har sedan tidigare renoverat en miyata path runner från 1994 men den är tyvärr en strl för liten så har letat nytt objekt. Visade sig att fruns broder hade en Cannondale M700 i 20” från 1993 och den var en storlek för stor för honom. Sagt å gjort vi kom överens om att göra ett byte. Rent funktionsmässigt så är nog han vinnaren i den här affären 😄 miyatan är i fint skick och helt ny drivlina. Cannondale saknar en del originaldelar som byta mot otidsenliga delar.

men en gammal CAAD3 var ju en av drömhojarna i början av 90-talet så det ska bli kul att få denna i fint skick igen även om det kommer kräva en hel del tid, letande av delar samt ev tom en omlackering men det går ta den tid det tar.

Så här såg den ut enl katalogen i sina glansdagar

Visa bilaga 430299
Så här är skicket efter 27 svåra år 😬🙄

Visa bilaga 430300
på inköpslistan står:

Bakväxel LX M563/567
Bromsar LX eller CODA
Vevparti LX eller coda 4 kants Axel
Sadel vetta SL eller flite el liknande
Ny vajrar å höljen
Ritchey Z-max
Ny fälg till bakhjulet alt hjul med lx nav 1993
Nya handtag
Ev omlackering och nya dekaler

tacksam om Ni har ngt av ovanstående så hör av er annars tar jag gärna emot glada tillrop, tips å konstruktiv kritik 😄
Den går att få fason på :)

Martinmat

Aktiv medlem
Fick tag i en LX bakväxel på blocket som förhoppningsvis dyker upp inom ngn vecka. Har bett min lbs kolla lite vad de har i lådorna då jag vet att de har en del gamla grejor kvar. Visade sig att fruns bror hade originalbakhjulet kvar men fälgen är slut men han kommer skicka upp navet så jag kan bygga ett nytt hjul bara jag hittar lämplig fälg.

ska försöka riva hojen denna vecka, rengöra allt, byta vajrar å sätta på några andra däck som inte är helt pajj. Har lite 26” liggande. På sikt blir det ritchey z Max. Mitt favvodäck på 90 talet å vad som satt original på denna. Svårt att hitta med skinwall dock. Finns ju dock nyproducerade men då med svarta sidor får nog bli sådana.

har ett svagt minne att jag har några coda vevar från 1997 liggandes ngn stans, dock flera år sedan jag såg dem sist... må kanske städa garaget 🙄

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Fick tag i en LX bakväxel på blocket som förhoppningsvis dyker upp inom ngn vecka. Har bett min lbs kolla lite vad de har i lådorna då jag vet att de har en del gamla grejor kvar. Visade sig att fruns bror hade originalbakhjulet kvar men fälgen är slut men han kommer skicka upp navet så jag kan bygga ett nytt hjul bara jag hittar lämplig fälg.

ska försöka riva hojen denna vecka, rengöra allt, byta vajrar å sätta på några andra däck som inte är helt pajj. Har lite 26” liggande. På sikt blir det ritchey z Max. Mitt favvodäck på 90 talet å vad som satt original på denna. Svårt att hitta med skinwall dock. Finns ju dock nyproducerade men då med svarta sidor får nog bli sådana.

har ett svagt minne att jag har några coda vevar från 1997 liggandes ngn stans, dock flera år sedan jag såg dem sist... må kanske städa garaget 🙄
Den kommer bli frän!

Martinmat

Aktiv medlem
Liten update:

rev idag av pendlarkittet (skärmar och stöd).
A19210F4-4179-42CB-AE62-C62A89D3F7BB.jpeg

fått tag i ett superfint LX Vevparti samma typ som satt original.Blir även ett par LX cantisar då samma säljare även hade dessa. Kommer förhoppningsvis till veckan.

även fått tag i en fräschare thumbshifter till framväxeln då den gamla är lite skamfilad

Martinmat

Aktiv medlem
Rivandet fortsätter å allt gick relativt lätt tills man kom till höger vevlager kopp, testade skruvstäd med hela ramen som hävarm gick bet, dränkte det i 5-56 gick bet. Men med klubba å en ihärdigt bakande på skiftnyckeln så släppte det till slut, hade ärjat lite i gängorna, blir att rensa ur å fetta in. Nu ska ramen tvättas ordentligt å vaxas ska även se om jag kan få tag i lämplig ”touch-up” paint i migrän metallic å metallicsvart för att fixa till de värsta lackskadorna. Får se om det i en framtid blir en omlackering å nya dekaler.

nu ska det fixas lite nya vajrar å höljen, rengöras invänta vevparti, bakväxel, cantisar å ny thumbshifter sedan ska den byggas ihop igen, får köra med ett nyarebakhjul initialt då jag inväntar lx navet å hitta en lämplig fälg. På sikt måste jag hitta en silvrig kalloy alu stolpe å en tidsenlig sadel typ vetta, flite etc.

Med våld å 5-56 lossnar allt 💪😄

1333gr med styrlagerkoppar monterade inte fy skam 🤩
60358A6C-3CBF-4492-A8A9-77522DE10398.jpeg
53F90C1D-A204-4DF9-A3B8-E386BD16A0A6.jpeg
A86702A1-6109-4A21-9ABB-576333A9106B.jpeg
979EABB4-16F9-4E25-8CE6-ADD235E55165.jpeg
C0324E90-309C-4CC6-BCB1-52F976070E76.jpeg

Martinmat

Aktiv medlem
Det vankas vintageride här i Östersund den 5 augusti så omlackering får bli vinterprojekt. Hoppas få delar till veckan så jag kan få ihop den i körbart skick.

går ju förhållandevis fort att strippa den så får bli så igen. Inför omlack brukar du slipa ner den helt ren? Lackardu själv eller lämnar in ?

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Det vankas vintageride här i Östersund den 5 augusti så omlackering får bli vinterprojekt. Hoppas få delar till veckan så jag kan få ihop den i körbart skick.

går ju förhållandevis fort att strippa den så får bli så igen. Inför omlack brukar du slipa ner den helt ren? Lackardu själv eller lämnar in ?
Jag lämnar in ramen, bättre att dom löser allt.

Martinmat

Aktiv medlem
Runt 1500-2000 har jag betalat. Du lägger dekalerna efter lack, sedan åker du tillbaka och får det klarlackat över dom. Värt varenda krona 😎
smutt, får kolla lite med lackfirmorna i stan då inför vintern. Sedan är ju nästa fråga om man ska lacka om den i originalfärgen eller ngn annan färg?

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
har du prövat pulverlack?
Tyvärr inte, det har bara blivit så att en plåtverkstad som jag har ett samarbete med lackar. Metoden har inte varit den stora frågan utan mer djup i lacken och finish. Du vet man vill ju att det blingar rejält🤩
Tvingar dom att klarlacka flera gånger... fan va trötta dom är på mina projekt 😂 men bra blir det!

Martinmat

Aktiv medlem
Idag ramlade det inte lite delar till bygget. Deore Lx vevar, Deore lx cantilevers, Deore lx bakväxel samt en vä thumbshifter. Stort tack till @velovin som donerade thumbshiftern 👍

fick även hem lite svart å grön metallicfärg som ska användas för att fixa till de värsta skavankerna i avvaktan på en ev. Omlackeringen. Ska fixa lackskadorna sedan kan återuppbyggnaden påbörjas.

2C782C87-818A-4E6B-BD8C-1CD55B7E0B32.jpeg

tur man har lite trissor liggandes de på den beggade lx bakväxeln har sett bättre dagar 😄 sylvassa 😬

D0508E0E-EB22-4141-BB20-AD38FFA68A59.jpeg

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Idag ramlade det inte lite delar till bygget. Deore Lx vevar, Deore lx cantilevers, Deore lx bakväxel samt en vä thumbshifter. Stort tack till @velovin som donerade thumbshiftern 👍

fick även hem lite svart å grön metallicfärg som ska användas för att fixa till de värsta skavankerna i avvaktan på en ev. Omlackeringen. Ska fixa lackskadorna sedan kan återuppbyggnaden påbörjas.

Visa bilaga 432302

tur man har lite trissor liggandes de på den beggade lx bakväxeln har sett bättre dagar 😄 sylvassa 😬

Visa bilaga 432303
Bygger oxå med lx. Jag gillar verkligen utseendet på den gruppen. Passar till nästan alla byggen.

Martinmat

Aktiv medlem
Skippar lackförbättring i nuläget får bli en omlackering i vinter istället. Dags å börja skruva ihop allt igen så man kan glida lite på den medans det är sommar, ev Happy vintageride till veckan också. Vintage bygge kräver vintagefett. Finish line köpt på Haga cykel i Norrköping o mitten av 90 talet 😄

cannondalen får nog sista skvätten sedan är tuben slut 😢

A5CCB141-FFDA-4AE4-8E40-F4AD79B2266F.jpeg

Martinmat

Aktiv medlem
Pulade på ikväll å nu är det bara vajrar å däck kvar
3214881E-BE89-40D1-8DEB-04E52ABA41B7.jpeg

Hade ett CODA styre i gömmorna som var betydligt fräschare än det repiga svarta som satt innan

FA1DD9BF-7AC1-4FD7-9F3B-D9DAD5BB6F09.jpeg

autosol är din bästa vän
E91C8D2F-4738-4482-9AD5-A58BD8429DDA.jpeg

Vevlagret som är original rullar fortfarande mjukt å utan glapp, dessa gamla fyrkantslager är nästan odödliga 😄
9768F65A-1705-499D-AB2A-84FF01C7D19B.jpeg

nu får det vara nog för ikväll. Fixa klart senare i helgen

FFEB5862-379B-4F41-9029-03D7F90EED31.jpeg

rödblå

Aktiv medlem
Riktigt läckert med svart och vitt! Själv skulle jag ha svårt att motstå att "pimpa" cykeln med några färgglada delar. Borde finnas en generell 90-tals MTB-tråd, hittade inte denna förrän nu av en tillfällighet.

Martinmat

Aktiv medlem
Riktigt läckert med svart och vitt! Själv skulle jag ha svårt att motstå att "pimpa" cykeln med några färgglada delar. Borde finnas en generell 90-tals MTB-tråd, hittade inte denna förrän nu av en tillfällighet.
nu finns det en tråd så posta på nu boyz!

Martinmat

Aktiv medlem
Happy vintageride kördes i ösregn å 10grader.....

minnet av 90 tals cyklar är ngt rosa fluffigt å underbart. Verkligheten är brutalt annorlunda... branta vinklar, smala styren å smala däck . Man är sjukt bortskämd med moderna hojar.

från början var tanken original vilket den i princip är snart men speciellt kul å hoja på ärr det inte i ärlighetens namn. Funderar på om man skulle ge den ngn form av riser/cruiser styre å några feta skinwalldäck så kanske den kan bli en skön café/cykla till stan cykel?

självklart sparas alla original delar

det var inte riktigt så charmigt som jag mindes det att sitta vikt som en ostkrok på enhelstel hoj 😂

bilder från vintageride

B53FEB16-D748-4922-8EDD-9FCDDC4B9A9A.jpeg
74815525-9C79-4EE4-993F-8B78105DE839.jpeg
00FACF72-736E-4618-8A40-E3D9EA555F51.jpeg

Bilagor

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer