Cannondale racer. Renovering? Många frågor....

Min farbror skulle slänga den här men jag knep den istället. Har stått utomhus och ser rätt sjaskig ut.
Ramen verkar ha oxiderat men inte ingen rost.
Jag vet ingenting om racercyklar. Det står R900 på den. Någon som vet vilket år den är ifrån?

Jag vill hellre lägga pengar på en MTB men nu står jag här med den en racer och funderar på om det är värt att lägga tid och pengar på den.
Finns det köpintresse på en sån här? Vad är den värd? Vad har den varit värd? Någon som vet något endaste litet någonting av något?

Bilagor

• thumbnail_IMG_1021.jpg
    thumbnail_IMG_1021.jpg
    186.1 KB · Besök: 327
  • thumbnail_IMG_1027.jpg
    thumbnail_IMG_1027.jpg
    194.7 KB · Besök: 322
  • thumbnail_IMG_1026.jpg
    thumbnail_IMG_1026.jpg
    170.8 KB · Besök: 247
  • thumbnail_IMG_1025.jpg
    thumbnail_IMG_1025.jpg
    173.1 KB · Besök: 298
  • thumbnail_IMG_1024.jpg
    thumbnail_IMG_1024.jpg
    189 KB · Besök: 308
  • thumbnail_IMG_1023.jpg
    thumbnail_IMG_1023.jpg
    171 KB · Besök: 325
  • thumbnail_IMG_1022.jpg
    thumbnail_IMG_1022.jpg
    158.5 KB · Besök: 309
  • thumbnail_IMG_1020.jpg
    thumbnail_IMG_1020.jpg
    181.5 KB · Besök: 333
Skulle tro att den är ifrån 1994.

Den är ju gammal, men känner du för det så blir den nog okej med nya vajrar, nya bromsbelägg, ny styrlina och lite rengöring/vård.

Den är inte värd många kronor, men kan ha hygglig bruksvärde om det mesta är helt. Lägg inga stora pengar på den.

Börja med att göra rent ordentligt, dina övriga frågor är lite beroende på vilket skick det är under smutsen.
Jag gissar att en C-dale från -94 med fingrejor på (Ultegra, DA, finhjul) skulle kunna vara värd en handfull tusenlappar om du hittar en ”samlare”? Troligen inte din dock, ser för sliten ut. Om du fixar den i bruksskick kanske en till två tusenlappar.
Ska du fixa den till dig själv? Lätt! Om det är rätt storlek då. Någon tusenlapp på slitdelar så är den säkert ok. En brasklapp är skick på lager om den stått ute, kan bli ett större projekt…
Annars sälj den för en femhundring i nuvarande skick, eller byt den mot något roligt.

Att göra i ordning för att sälja tror jag är svårt att få ut någon timpenning på, de som köper den här typen av cyklar mekar själva.

Tack för svaren alla:! Oj vad gammal. Tog den till jobbet häromdagen, allt verkar fungera hyfsat, dock inte alla växlar. något knak hörde jag. Fan också nu blev det ju bara mer funderingar. Sälja eller behålla.
Hur som helst, tacksam för responsen här, super schysst.

Med en del kromglans och bilvax kan den bli fin. Kanske byta styrstam till en lite rakare och den kommer se vass ut. Även en ny cykel behöver underhåll och byte av slitdelar inom en snar framtid. Bara för att den är gammal betyder inte att den är långsam.

Tycker det räcker med att vända styrstammen. Ny styrlinda och nya slitdelar där det behövs och lite puts så är det en ganska häftig cykel - Dura-Ace vevparti och sedan genomgående Ultegra på en rå aluminiumram.

Kolla in gruppen vintage Cannondale på fejjan. Har en R800 från -93, jättetrevlig att trampa på. Har uppdaterat min till 11-del 105 och lite roligare hjul. Din är ju mycket riktigt en originalspeccad 94:a

Det är ju den finare R2.8-ramen och en lätt alu-gaffel. Och genomgående fina delar, förutom kanske höger STI-reglage. Börja med att göra rent den in i minsta molekyl. Bara det kommer att göra underverk. Fixa sadelpositionen och byt pedaler samt styrlinda. Styrstammen lär bli svårare. Det är väl Cannondales jättejobbiga styrrörsdiameter på den gaffeln, så det kryllar inte av passande styrstammar.

Ser att bakväxelreglaget är ett Sora, vilket ju inte direkt hjälper värdet på cykeln, även om det funkar bra att cykla med. Hela cykeln skulle dock må bra av en ordentlig tvätt!

Det är ju den finare R2.8-ramen och en lätt alu-gaffel. Och genomgående fina delar, förutom kanske höger STI-reglage. Börja med att göra rent den in i minsta molekyl. Bara det kommer att göra underverk. Fixa sadelpositionen och byt pedaler samt styrlinda. Styrstammen lär bli svårare. Det är väl Cannondales jättejobbiga styrrörsdiameter på den gaffeln, så det kryllar inte av passande styrstammar.
I speccen står det Ahead. Vet att på min 93:a är det störig diameter så vanliga Quill till Ahead-adaptrar inte funkar

Ascool ju. Jag gillar iallafall oldschool cyklar. Ska du sälja så kan du lägga ut den på annonsdelen här på forumet. Går säkert att få 1-2000 för den om allt funkar.
Den behöver en ordentlig rengöring och förmodligen byte av broms- och växelvajrar samt däck och slang. Däck pga att de gamla troligen är torra och livsfarliga (tro mig...).
Allt du behöver veta finns på Youtube.

Senast ändrad:
Ser ut som att sadelstagen har fått sig några smällar eller luras man av bilderna? Lite synd men kanske inte så allvarligt?

Mycket riktigt en ball maskin som duger alldeles utmärkt att åka på - men det är ett riktigt tradigt skick och utseende. Som nämnt skulle en ordentligt rengöring och nya slitdelar (ex ny linda) där det behövs höja känslan betänkligt och göra den helt klart åkduglig.

Jag flaggar dock precis som aben säger att det ser ut att vara en bula i bakgaffeln. Det måste inte vara en katastrof, men det är heller inte kanon.

Ser ut att vara en buckla även på högra kedjestaget. På en stålram hade de inte varit någon katastrof, beror förstås på om det är reducerade supertunna rör men annars mest att det ser lite osnyggt ut när man sätter cykeln i stånd. På en aluram är det kanske känsligare?

Tillbaka
Topp