Cannondale ram.

curre

Ny medlem
Cannondale ram.
Hade tänkt att köpa en nya ram, står och väger mellan en Cannondale 2006 F1000 SL Optimo eller en Specialized S-Works M5. Fast jag hajade inte riktigt om man bara kunde ha Cannondales egna gafflar till C. ramen eller går det att ha en av ett annat märke? Någon som kanske kör på någon av de nämda cyklarna som kanske kan rekommendera eller kritisera ramarna?? Tacksam för alla förslag/tankar. Kör hårt!

Cannondale ram.
cannondale har väl annan storlek på styrhuvudet (1.5?)? (men finns väl reducer lager som gör att man kan köra med vilken 1 1/8 gaffel som helst)

Senast redigerad av en moderator:
Cannondale ram.
1 1/4 vare väll. finns adaptrar till cannondaleramarna, men personligen tycker ja halva grejjer förvinner om man inte kör med en fatty gaffel eller lefty på en cannondale :D

Cannondale ram.
Adam7125 skrev:
-------------------------------------------------------
> När ska Cannondale fatta att det inte är snyggt
> med sånna där damasker på gaffeln?
>
>
>
> /Adam

Tja-aa dom har nog insett att damaskerna skyddar mot stenskott...

Har 2 fina stenskott på min Cannonballe med manitou sherman som inte har damasker. =/

Cannondale ram.
Adam7125 skrev:
>
>
>
> /Adam

när deras ägare finner sig i att serva gaffeln oftare, precis som med andra gafflar. sen använder ju inte cannondale bussningar o tätningar på samma sätt, då innerbenet inte är runt, utan har platta partier som nållagrena rullar på

Cannondale ram.
Adam7125 skrev:
>
>
>
> /Adam

Har du kollat under en damask på en Fatty eller Leftygaffel någon gång? Det är platta och kantiga som jensen skriver för att att nållagrena ska rulla fint och mjukt emot de, lite skillnad emot vanlig gafflar med bussningar och annat sådant.

Cannondale ram.
Om du köper C-dale ska du definitivt köra med deras egen gaffel. Förutom en bra ram får du då oöverträffad vridstyvhet och en kanonlätt gaffel.

/Magnus

Cannondale ram.
Vad har du tänkt köra med för gaffel på S-worksen om du köper den? Tänkte på att om man inte hittar en Lefty eller Fatty på ebay eller något så går priset gärna upp emot 10000kr eller lite mer beroende på gaffel. Fattyn ligger på 9000kr om jag inte minns fel hos en Cannondalehandlare.

Cannondale ram.
Har ju en schyst gaffel just nu, en RS Sid WC som jag hade tänkt att ha kvar. Vet inte om jag har lust att köpa en ram+gaffel för 20000kr då jag redan har en fungerande gaffel. Och om man skulle köpa en Lefty gaffel så måste man även köpa nytt hjul.. men det funkar alltså att köpa ett styrlager som reducerar så man kna köra med 1 1/8. någon som vet hur kör känslan blir då?

Cannondale ram.
Jag har inte kört nån Sid men har en kollega som kört både Sid och Fatty/Lefty. Enligt honom är Sid en ren Kalle Anka-gaffel jämfört med HeadShock-gafflarna.

Hursomhelst så har C-dale (för tusende gången) HeadShock-styrlager och varken 1,5 eller 1 1/4.

Stalle

Cannondale ram.
curre: satsa på Specializeden om du har gaffel och så. Tror du bara får jobbigt med att leta efter ett passande styrlager till Cannondaleramen, det kommer bli fult med mera.

Tillbaka
Topp