Cannondale Scalpel 2

marvidss

Ny medlem
Cannondale Scalpel 2
Hej!

Jag är kanske dum i huvudet men så här är det. Jag bor i Tokyo då min arbetsgivare tycker det är bättre att jag är här, eftersom jag bor i en liten lägenhet så kan jag bara ha en cykel. Denna cykeln vill jag ta tillbaks till Sverige om 2 år och då använda som mountainbike.

Därför är jag ute efter en cykel som är:
1. Lätt och styv för att snabbt ta sig fram på asfalten här i Tokyo
2. Funkar som helfjädrad mountainbike när man sen vill cykla i de svenska skogarna

Hade gärna köpt en racer och en mountainbike, men det går ju tyvärr inte.

Så nu undrar jag om Cannondale Scalpel 2 utrustad med slicks för Tokyo och grova däck för Svenska skogar är ett bra alternativ.
Spec: http://www.cannondale.com/bikes/08/cusa/model-8VP2.html

Håller med om att det är dumt att köpa en sån här cykel för att cykla omkring på asfalt med, men å andra sidan kommer den till sin rätt om två år.

Hör av er vad ni tycker om detta. Är jag dum i huvudet?

Cannondale Scalpel 2
Ska du cykla skog alls i Japan?
Köp en billig stadscykel nu, spara i två år och köp en "extra allt" mtb när du kommit hem istället annars.
Såå kul är det inte att nöta asfalt med en mtb.

Cannondale Scalpel 2
Äsch, klart den kommer vara funkis på asfalten i Tokyo (även fast du borde hoja på en färgglad fixie där :o)) och när du kommer hem har du en suverän skogshoj.

Tror att det kommer bli helt super det där.

Cannondale Scalpel 2
Tyvärr fick jag ingen bil eller parkeringsplats av min arbetsgivare. Det verkar dessutom svårt att få med sig cykeln på tåget. Detta gör det svår för mig att cykla i skogen här. Allt i Tokyo och dess närmsta omgivning är betong och asfalt.

Cannondale Scalpel 2
cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Håller med Jensen som oftast. Men varför inte en
> Bad Boy Rohloff eller något stadscykligt annars?

kanske för att badboy kör man i stan o han vill kunna ha den i skogen sen ;D vet att badboyen funkar i skog med, men scalpelen funkar ännu bättre i skogen

Cannondale Scalpel 2
Att "ta sig fram på asfalten" i Tokyo låter ju inte som några långa lvg-rundor,utan mer "teknisk stadskörning". Det tror jag en MTB typ Scalpel klarar finemang, och ganska roligt kan det nog bli också.
Men jag skulle kolla prisbilden lite också. Är en Scalpel i Japan (eller var du nu ska köpa den) klart billigare än i Sverige är det ju en bra investering även på två års sikt. Om inte kanske en "Tokyo-stadscykel" av lite enklare slag (hybrid ?) kan duga, och sen vid hemresan köpa en skogshoj till att ha i Sverige (t ex köpa den billigt i Bangkok på hemvägen ?)

Cannondale Scalpel 2
Hej!

Priserna på cyklar här i Tokyo är cirka 25 procent lägre än i Sverige. Antar att det beror på momsen och på lite större utbud här. Tror dock aldrig att en cykel kan räknas som en god investering, iallafall inte sett ur ekonomiskt perspektiv, tyvärr.

Köper jag den nu så slipper jag betala tull/moms på den när jag åker tillbaks till Sverige då det räknas som att jag har använt den i två år.

Tillbaka
Topp