Cannondale Simon Press Preview,programerbar elektronisk styrd lefty

Jensen

Aktiv medlem
det är väll inte april ännu? verkar ju vara en riktigt cool grej, frågan är hur användbart det är. det är ju inte första gången de petar ner elektronik i leftyn.

kolla

och http://reviews.mtbr.com/interbike/cannondale-shows-new-high-tech-suspension-technology-simon/

img_5135.jpg ht=544

img_5144.jpg ht=544

img_5147.jpg ht=544

img_5151.jpg ht=544

img_5152.jpg ht=544

techsheet4.jpg ht=725

Funkar det bara och håller i längden så är det ju ganska intressant! Man kanske kan ladda ner uppgraderingar och reservdelar från nätet...?
(:-{)

Jag tycker gafflar och bakdämpare krånglar tillräckligt mycket utan elektronik.. :p

Men om jag får välja vilken tråd som har den mest informativa rubriken så är det definitivt denna.
Jag tror att Jansson håller med.

Elektronik på en hoj känns avlägset för mig personligen (förutom lampa på pendlarhojen då..) men det är ju kul att det händer lite i utvecklingen (säger jag som fortfarane kör HT..). Det där gröneloxerade är snyggt f ö!

Jag skulle vilja veta när man kan reglera lufttrycket i däcken från styret. Det vore något att uppfinna det. För ärligt talat, justera gaffeln under tiden man cyklar känns inte lika livsviktigt.

Öijer skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle vilja veta när man kan reglera lufttrycket i däcken från styret.
> Det vore något att uppfinna det.

"Allt är redan uppfunnet...." :-)

vorsprungdurchtechnik.jpg ht=637

Kompressor och lufttank är placerade i sadelröret. Kompressorn drivs med kedja från vevpartiet. Lufttanken tar ca två minuter att fylla, beroende på kadens, och räcker till att öka trycket i däcken med ca en halv bar. Naven är special men luftkopplingarna i hjulen är vanliga standarddelar. Förutom däcken går det även att ändra luftryck i dämpare och gaffel under fart. Systemet ger en mervikt på ca 700 gram.

Jag tror fler skulle köra med en rätt inställd gaffel med ett sånt här system..

type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>

//Källis

Hur är den att cykla med då? ;)
Och vad händer när batteriet tar slut?

Grymt intressant dock! och smart dessutom!

lleberg skrev:
> Hur är den att cykla med då? ;)
> Och vad händer när batteriet tar slut?
>
> Grymt intressant dock! och smart dessutom!

tror det stod nånstans att den återgår till ett visst läge innan batteriet tar helt slut.

Det där e ju svinhäftigt, det verkar dessutom vara riktigt användarvänligt. Det skall bli intressant å se vad det kostar den dag det lanseras.
//P

Jag tror att den här elektroniken paradoxalt nog kan ge en robustare gaffel, då olika antibobing system kräver komplex och toleranssnäv mekanik, och det kostar mer än elektromekaniskt styrd hydraulik. Kombineras detta med ett limphome system så är det rätt robust.

Nu har jag inte detaljstuderat Cannondales lösning men förutsättningarna är gynnsamma.

Tycker lefty gafflarna bara blir mer och mer tilltalande.

Edit: såg videon, en elektromekanisk "Brain"-dämpare om man ska sammanfatta det. Kanske skulle ha den på min Epic, Fast jag lär inte ha råd :-)

Senast redigerad av en moderator:
frågan är pris o hållbarhet :D i o för sig, deras ELO gafflar höll ju väldigt bra, men detta är ju steget mer avancerat o möjligen mer känsligt för fuckt osv.

Intressant utveckling, en massa parametrar går att använda för justering som hastighet, lutning, växlingar etc. Blir kul att se vad det tar vägen.

Men vad otroligt nördiga overaller och glasögon de har i Youtubefilmen, stor humor :-)

sikkel skrev:
> Kommer det ett dynamo-nav oxå som laddar
> batteriet?

De borde snarare bygga in en spole för att generera ström när dämparen jobbar upp och ner och på så sätt ladda batteriet!

hm, är det olja eller luft?
sladden som går till den nedre accelerometern kunde de ha löst på ett snyggare sätt dock.

Än så länge är det ju bara en prototyp och visning vad de kan göra. Inte säkert SIMON släpps över huvudtaget men troligen lite av de beroende på vad som är bäst.

Crossmax skrev:
> sikkel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kommer det ett dynamo-nav oxå som laddar
> > batteriet?
>
>
> De borde snarare bygga in en spole för att
> generera ström när dämparen jobbar upp och ner
> och på så sätt ladda batteriet!

Det är nog den mest logiska utvecklingen att olja och luft ersätts av en spole där man kan lasta och styra strömmen genom spolen på en intelligent sätt. Med hjälp av ett buffertbatteri skulle man på så sätt kunna skapa en aktiv gaffel som både dämpar och fjädrar. Troligen rätt dyrt.
Ser man på hydralik inom robotbranchen så har den ju ersatts av elektrisk motorer.
Frågan är bara hur stor en spole måste vara för generera den kraft som behövs. Det skulle kanske behövas lite supraledande material.

hey, framtiden är elektronisk. Di2 är mumma. Och detta från Cannondale är grümt trots att det är långt ifrån produktionsklart.

Robert skrev:
> Crossmax skrev:
> -----
> > sikkel skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kommer det ett dynamo-nav oxå som laddar
> > > batteriet?
> >
> >
> > De borde snarare bygga in en spole för att
> > generera ström när dämparen jobbar upp och
> ner
> > och på så sätt ladda batteriet!
>
> Det är nog den mest logiska utvecklingen att olja
> och luft ersätts av en spole där man kan lasta
> och styra strömmen genom spolen på en
> intelligent sätt. Med hjälp av ett
> buffertbatteri skulle man på så sätt kunna
> skapa en aktiv gaffel som både dämpar och
> fjädrar. Troligen rätt dyrt.
> Ser man på hydralik inom robotbranchen så har
> den ju ersatts av elektrisk motorer.
> Frågan är bara hur stor en spole måste vara
> för generera den kraft som behövs. Det skulle
> kanske behövas lite supraledande material.

frågan ä ju bara hur stort batteri man behöver ha för att det skulle kunna bli användbart. sen är ju den intressanta frågan, va händer när batteriet tar slut med en sådan konstruktion. med olja luft så funkar det ju fortfarande, me en spole som belastas olika av el, så slutar gaffeln funka helt

jojo, säger inte att tekniken inte funkar, säger bara att det blir svårt me elen.på en bil har du en motor som kan producera el till dämpningen

De ä säkert jättesvår teknik och förmodligen energikrävande. Bildämparen som jag hittade kommer från 2004 och finns fortfarande inte i dagens bilar.
Däremot tekniken i Cannondales dämpare påminner mer om Öhlins dämparsystem, Four-C, som sitter bla i Volvos bilar som tillbehör.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp