Cannondale Synapse 2LE problem med växlarna

Mackanjo

Medlem
Hej,

Postade ett inlägg igår om min flickväns hoj som jag fick hjälp med direkt ang. Hjulstorlek så nu tänkte jag fråga om min hoj.

Jag köpte en Cannondale Synapse 2LE förra året och är över lag nöjd. Jag fastnade för denna hoj då den har bra komponenter och samtidigt var något mellanting på en full racer och en lite mer komfortracer. Jag är relativt ny inom världen av cykling och mina kunskaper inom mek är begränsade. Men jag har verkligen fastnat för cyklingen och vill lära mig mer. Men vågar inte riktigt meka med cykeln då den är "dyr" (enligt mig) och är rädd att man ska förstöra något...

Nu till problemen med växlingen jag har.

Jag tycker inte växlingen lirar riktigt som den ska. Tycker att det ibland blir för hård växling, alltså att kedjan hoppar ner eller upp med ett kluck. Jag köpte denna modell pga de elektriska växlarna 105 Di2 och trodde att det skulle vara större skillnad mot en ”traditionell” växel. Jag har provat justera växlarna enligt instruktioner för att flytta bakväxeln med växlingsreglagen på styret och kanske fått till en viss förbättring. Vissa växlar går fint som satan, bara fräser till och kedjan flyttar sig väldigt fint. Men vissa så kluckar de till.

Åtgärd? Eller vanligt och man får leva med detta?

Jag har även en trainer en Kickr core som jag köpte i vintras då jag har cykeln i garaget under vintern. När jag fick trainern så kom den med en 12-delad 11-30 kassett. Då var de riktigt hård och ojämn växling. Jag bytte då kassett till en 11-34 som jag har på cykeln och det blev en markant förbättring men fortfarande sämre än vad jag har när jag cyklar vanligt (och då tycker jag ju inte att de lirar bra heller). Jag köpte en Shimano 105 8100, 12-speed, 11-34. Den som sitter på bakhjulet är en Shimano 105 7100, 12-speed, 11-34.
Jag har dubbelkollat 20 gånger att jag har rätt adapter installerat på trainern.

Blev ett långt inlägg. Uppskattar er hjälp!

Går växlarna bra på del av kasetten min inte över hela är det vanligaste problemet att växelörat böjt sig lite. Går att räta med specialverktyg eller köpa nytt.

Inte alls ovanligt att kassetten på trainern sitter lite förskjutet mot den på cykeln. Antingen får du justera om växlarna varje gång du sätter cykeln på trainern alternativt så shimsar du kasetten på trainern eller cykeln (beroende på vilken som är längst in) så det blir exakt lika.

Går växlarna bra på del av kasetten min inte över hela är det vanligaste problemet att växelörat böjt sig lite. Går att räta med specialverktyg eller köpa nytt.

Inte alls ovanligt att kassetten på trainern sitter lite förskjutet mot den på cykeln. Antingen får du justera om växlarna varje gång du sätter cykeln på trainern alternativt så shimsar du kasetten på trainern eller cykeln (beroende på vilken som är längst in) så det blir exakt lika.
Ja växlingen funkar jäkligt fint skulle jag säga på de lägre växlarna. Där fräser de som sagt bara till och väldigt fin växling. Men när jag kommer till de högre växlarna så blir de mer ojämnt.

Det blir ju alltid mer klonk på dom mindre dreven också, oavsett växelsystem. Om det växlar bra, d.v.s.inte tuggar, rasslar och har svårt att byta drev, så är det nog som det ska.

Jag ska kolla växelörat, kollade en film nu från Happyride på youtube där de bytte öra. Så ska kolla om de fått en kyss, men svårt att tro det då jag inte ramlat och jag har cyklat ganska sparsamt med den. Men jag fick mecka lite första gången med växeln när jag skulle montera av backhjulet och skifta till trainern. Hade inte gjort de innan så blev en jävla soppa med kedjan och alltihopa innan jag fick ordning på allt. rädd att jag kan ha varit lite för hårdhänt när humöret sviktade...

Kolla så att inte B-skruven är för långt inskruvad. Kan ge liknande symptom.
Är du det minsta osäker, dra in till en cykelverkstad och be dem kolla växelörat och b-skruven.

Tillbaka
Topp