Canondale Systemsix Carbon Ultegra vs Canyon Aeroad CF SL Disc Ultegra

Tack för många bra inlägg och härlig diskussion. När det gäller cykelfabrikat och modeller är det lätt att gå vilse. Som någon poängterade håller jag utkik på Canyons hemsida efter outleten men är mycket skralt där om jag vill komma under 40K. Hur brukar rean se ut historiskt i höst? Kommer det en ny modell kan jag tänka mig att 2020års modeller blir billigare men verkar inte göra några, kanske är det corona som ställer till det i fabrikerna?

För att krångla till det ännu mer, vad säger ni om en Specialized s-works tarmac med dura ace (mekaniskt) modell 2017 men i bra skick? Allt original med Roval 32mm hjul. Läst till mig att den väger lite och är bra uppför. Är det mycket uppför i Vättern eller allmänt i våra svenska vägar? Hur mycket gör vikten av cykeln egentligen?

Rubriken med de två cyklarna var bara två cyklar jag är intresserad av men är inte skrivet i sten.
2017 års modell är den tidigare modellen, jag har hojat en Expert från 2015 ganska mycket. Den gick på 7.38 runt Vättern med Skoda.
Jag vill tipsa om Specialized Venge i den nyaste versionen. Mycket nöjd med min som tar upp till 30 mm däck för komfort och är den snabbaste cykeln jag ägt.

2017 års modell är den tidigare modellen, jag har hojat en Expert från 2015 ganska mycket. Den gick på 7.38 runt Vättern med Skoda.
Jag vill tipsa om Specialized Venge i den nyaste versionen. Mycket nöjd med min som tar upp till 30 mm däck för komfort och är den snabbaste cykeln jag ägt.
Hur skulle du jämföra Venge med S-works Tarmac som inte har aerostyre? stor skillnad?

Hur skulle du jämföra Venge med S-works Tarmac som inte har aerostyre? stor skillnad?
Största skillnaden för mig var att Tarmac kändes lite mer dämpad och neutral i ramen. Lite mer komfort än Vengen, ingen dålig cykel för Vätternrundan.
Om Tarmacen har aerostyre eller inte tror jag inte kommer påverka så mycket, de där CLX30-hjulen kommer att ge en mycket rapp känsla eftersom de är så lätta.

Du tittar på en helt annan cykel än de du började med, bara så du tänker på det.

Största skillnaden för mig var att Tarmac kändes lite mer dämpad och neutral i ramen. Lite mer komfort än Vengen, ingen dålig cykel för Vätternrundan.
Om Tarmacen har aerostyre eller inte tror jag inte kommer påverka så mycket, de där CLX30-hjulen kommer att ge en mycket rapp känsla eftersom de är så lätta.

Du tittar på en helt annan cykel än de du började med, bara så du tänker på det.
Jag är medveten om det men det dök upp en tarmac s-works till ett bra pris (?). Dock oklart än om säljaren vill släppa den än.

Jag provcyklade den men kändes lite "plastig", gick bra för övrigt. Det ska kanske ska kännas så? Hur mycket betalar man egentligen för själva märket Specialized?

Jag är medveten om det men det dök upp en tarmac s-works till ett bra pris (?). Dock oklart än om säljaren vill släppa den än.

Jag provcyklade den men kändes lite "plastig", gick bra för övrigt. Det ska kanske ska kännas så? Hur mycket betalar man egentligen för själva märket Specialized?

Den största ekonomiska smällen kopplat till märket tar första ägaren. Som andra ägare betalar du, enligt mig, för vad cykeln är värd egentligen. Tarmacen(S-works-modellen) är en riktigt, riktigt fin cykel som vinner massor med tester, men smakar det så kostar det. Du kommer ha svårt att hitta en bättre "all round"-tävlingscykel.

Tja, plastig kan bero på att i princip allt på cykeln är i plast. Ram, cockpit, hjul etc. Den är kanske lite (mycket) lättare än din tidigare cykel?

I övrigt +1 på Andys inlägg ovan.

Mer än för märket Merida IAF ?

Venge verkar försvinna till 2021... Synd för den är snygg!

Jag har den förra SuperSix-ramen. Den har verkligen fått gå igenom skärselden med två bortslitna bakväxlar, sportgrus, jack i ramen, hårdkörning i stan, långa randolopp mm. Den är agil och rolig att cykla på. Nu har den gått drygt 1500 mil och jag är väldigt imponerad av byggkvalitet, driftsäkerhet och hållbarhet. Också en dimension i val av märke.

Med risk för att göra vissa besvikna o någon kanske glad.... har jag slagit till på en Allebike Industrie di2 Ultegra disc med uppgraderade kolhjul, Vincents.

Fick ett rätt sjysst erbjudande som en kollega fixa hos dem. Var och testade cykeln och den gick som en dröm fastän det var med ordinarie hjul. Kvalité!! Och dessutom, jäkligt bra service.

Jag sökte en aero, helst disc och fördel med di2. Fick en sprillans en bra bit under konkurrenternas. Det är trendigt att köpa svenskt eller hur var det nu..

Var inne på Canyon men det var hopplöst med utbud. Nu kommer Vättern få sig en tuff match.

Kom gärna med synpunkter och erfarenheter av Allebike.

Bilagor

• 20200730_203618.jpg
    20200730_203618.jpg
    613 KB · Besök: 417
Med risk för att göra vissa besvikna o någon kanske glad.... har jag slagit till på en Allebike Industrie di2 Ultegra disc med uppgraderade kolhjul, Vincents.

Fick ett rätt sjysst erbjudande som en kollega fixa hos dem. Var och testade cykeln och den gick som en dröm fastän det var med ordinarie hjul. Kvalité!! Och dessutom, jäkligt bra service.

Jag sökte en aero, helst disc och fördel med di2. Fick en sprillans en bra bit under konkurrenternas. Det är trendigt att köpa svenskt eller hur var det nu..

Var inne på Canyon men det var hopplöst med utbud. Nu kommer Vättern få sig en tuff match.

Kom gärna med synpunkter och erfarenheter av Allebike.
Håller själv på att leta efter liknande cykel.
Du får gärna återkomma med dina intryck av Allébike.

dra inte in ditt Corona i detta utan håll det i din tråd ?

vad jag menar är att på något märkligt sätt genom åren har canyon alltid typ placerat sig i topp eller oftast först i deras tester, i alla fall på racer. För mig känns det märkligt. Inget fel på testerna, men får en känsla att testet gynnar canyon. Sen om det beror på att de anpassat sig efter canyon eller tvärt om (vilket är mer troligt) låter jag vara osagt. Eller så gör de helt enkelt bäst cyklar :-)
Nu kanske det inte var 100% här. Därav frågan. Min tyska är för dålig för att jag ska sticka ut hakan. Därav frågan.

Jag tror att tyska magazin mäter objektiv mätbara saker, som luftmotstånd, styvheten och komfort objektivt. Misstänker tyska cyklar har fått lite mer påong isubjektiva saker i några test. Men tyska tillverkare, och framförallt Canyon, har hamnat hög upp i test för att dom optimerar cyklar för testen för att en stor del av potentiella köperna läser dom. Komfort på lvgcykel är en bra exempel. Efter att tyska magazin började mäta det har Canton snabbt gjort cyklarna mer komfortabel. Åt andra hållet har nästan alla tyska mtb branta gaffelvinkel för att tyska test inte verka bryr sig om stökig terräng och gaffelvinklar.

I tyskland är Marathon XC / grusvägsrally superstort. Så det är inte konstigt att de inte är lika fokuserade på slackare HA osv.

Tillbaka
Topp