Canondale Systemsix Carbon Ultegra vs Canyon Aeroad CF SL Disc Ultegra

Hej!

Som rubriken lyder tar jag gärna emot tips om ovanstående cyklar. Det står mellan dem (och kanske några till både nytt och gammalt inom den budgeten) inför att cykla runt Vättern nästa år på en hyfsad tid. Allt vad gäller fördelar med aero, disc, pris, bättre med di2?, mm. Jag är hyfsad ny på cykel men tänkte börja cykla mer regelbundet. Har tidigare cyklat på Canyon ultimate cf Ultegra 105 och var nöjd. Har just nu en Tarmac expert 2015 med Ultegra som jag är nöjd med men vill byta upp mig.

Tacksam för givande diskussion.

Tillägg.

Aeroaden är slut i min storlek (m) för tillfället. Någon som har erfarenhet om Canyon kommer fylla på sitt lager med årets modeller? Finns den någon härlig höstrea eller hur brukar det se ut? Har aldrig köpt en sprillans tidigare.

Om målet är snabb tid på Vättern skulle jag satsa på aero-aspekten efter att ha sett till att ha ett bra gäng att åka med. Det sistnämnda är det enskilt absolut viktigaste om tiden är målet. Solo på den bästa cykeln i världen kommer du inte att kunna matcha vad du kan göra i en väl fungerande grupp på en sub 10 kkr-instegsracer.

Om målet är snabb tid på Vättern skulle jag satsa på aero-aspekten efter att ha sett till att ha ett bra gäng att åka med. Det sistnämnda är det enskilt absolut viktigaste om tiden är målet. Solo på den bästa cykeln i världen kommer du inte att kunna matcha vad du kan göra i en väl fungerande grupp på en sub 10 kkr-instegsracer.
Bra input. Jag kommer ha en bra grupp att cykla med. Får se hur länge jag håller..

Har en Systemsix Ultegra själv. Kommer från en Synapse Disc. Är supernöjd med cykeln, kör med 28 mm däck och det ger bra komfort. Men den kommer ju först till sin rätt när gubben på sitter aero. Sitter man upprätt med en trabe spacers blir cykeln knappasy snabbare än motsvarande icke aerohoj. Det enda som stör är kabeldragningen för växlarna som står ut åt sidorna och där man gnuggar benen mot kablarna ibland när man står. Fråga på med specifika frågor.

Har en Systemsix Ultegra själv. Kommer från en Synapse Disc. Är supernöjd med cykeln, kör med 28 mm däck och det ger bra komfort. Men den kommer ju först till sin rätt när gubben på sitter aero. Sitter man upprätt med en trabe spacers blir cykeln knappasy snabbare än motsvarande icke aerohoj. Det enda som stör är kabeldragningen för växlarna som står ut åt sidorna och där man gnuggar benen mot kablarna ibland när man står. Fråga på med specifika frågor.
Kablarna är mer dolda i Systemsix 2020? Vet inte varför jag har fått för mig aero, vill väl tro att den är snabbare (och snyggare) men som du säger, hur man sitter på en cykel är viktigare. Har du haft andra cyklar som du kan jämföra med Canondale? Aldrig cyklat på det märket.

Bäst är väl att leta upp nåt test för att få en objektiv bild. Här är Tour Magazins test av årets toppmodeller, där verkar Canyon Aeroad (iofs CF SLX) ta hem segern (åtminstone bästa kompromiss av olika egenskaper):

Kablarna är dragna på samma sätt 2020 som 2019.
cannondale-systemsix-carbon-ultegra-herren-black-pearl-2.jpg

Ja jag har haft andra märken, Cannondale är varken bättre eller sämre än konkurrenterna och i synnerhet när man kommer till aerohojar har alla egna kluriga lösningar numera som är specifika för det märket.
Jag är som sagt väldigt nöjd med cykeln men hade säkert varit lika nöjd med en Aeroad eller en Foil eller Venge osv.

Skulle ni kört på en andrahand valfri modell för ca 30K eller är det bättre med en ny Aeroad/Systemsix mfl á ca 30-50K? Kan vara svårt att svara på men det är där jag befinner mig nu..

Jag har aldrig köpt en ny cykel då det går att få så mkt mer cykel för pengarna begagnat men gäller ju att se till att grundskicket är bra. Har man is i magen så kommer det med jämna mellanrum upp riktigt fina cyklar till riktigt bra priser här på happy!

Har du kollat Canyons outlet? Där dyker det ibland upp riktiga fynd, kan vara returex som endast gått någon mil. Jag köpte min 40k-cykel för 30k där, naturligtvis med fulla garantier som om den vore ny. Men stl M får man nog ha tur och vara på hugget.

Har du kollat Canyons outlet? Där dyker det ibland upp riktiga fynd, kan vara returex som endast gått någon mil. Jag köpte min 40k-cykel för 30k där, naturligtvis med fulla garantier som om den vore ny. Men stl M får man nog ha tur och vara på hugget.
Generöst med nygaranti på begagnade grejer! ?

Löses med Di2 eller etap :-). Tror det är ett problem för de flesta som har ingångarna så på ramen.

Fördelen med ny hoj från tex cannondale är livstids garanti på ram som första ägare. Men absolut, ofta får man mer hoj för pengarna om den är begagnad. Första ägaren tar största smällen ekonomiskt.

angående aeroed vs SystemSix så är den sistnämnda klart modernare och troligen mer aero. Skulle inte förvånad om aeroed kommer uppdaterad snart (bara en gissning). Men sen väger det ju in vad du får i övrigt i utrustningsväg.

angående aeroed vs SystemSix så är den sistnämnda klart modernare och troligen mer aero. Skulle inte förvånad om aeroed kommer uppdaterad snart (bara en gissning). Men sen väger det ju in vad du får i övrigt i utrustningsväg.
Och ändå vann Aeroad när årets (2020) toppmodeller testades i Tour Magazin... (se länk i inlägg tidigare i tråden).

Och ändå vann Aeroad när årets (2020) toppmodeller testades i Tour Magazin... (se länk i inlägg tidigare i tråden).

2020 modellen är väll inte ändrad något. Eller har jag missat att de uppdaterat den? Fortfarande extern dragning från styre till
Styrhuvud? Sen ä frågan, vinnare som mest aero eller överlag?
Är det mest aero så blir jag lite förvånad då canyonen inte hamnat så bra i andra tester, som inte är tyska och verksr ge canyon fördelar (eller om canyon utgår från tours testmetoder vilket inte är omöjligt)

I engelska tester vinner engelska cyklar, i tyska tester vinner tyska cyklar... Jag ser en röd tråd!
Aeroad är ju gammal och ny är på G, men frågan är vad som dröjer så den lär gå att finna på rea snart?

2020 modellen är väll inte ändrad något. Eller har jag missat att de uppdaterat den? Fortfarande extern dragning från styre till
Styrhuvud? Sen ä frågan, vinnare som mest aero eller överlag?
Är det mest aero så blir jag lite förvånad då canyonen inte hamnat så bra i andra tester, som inte är tyska och verksr ge canyon fördelar (eller om canyon utgår från tours testmetoder vilket inte är omöjligt)
"Bästa kompromiss mellan aerodynamik, vikt och komfort" står det, om man orkar klicka på länken och läsa artikeln.
Men vad menar du med det sista, antyder du att man inte ska blint lita på ansedd media utan tänka själv istället? Gäller det bara cyklar/cykling, eller även andra ämnen? :sneaky:

I engelska tester vinner engelska cyklar, i tyska tester vinner tyska cyklar... Jag ser en röd tråd!
Det är skillnad på engelska "tester" och ffa Tours tester, däremot finns det andra tyska tidningar som är mer lika de engelska.
Du har uppenbarligen inte läst testet länkat i #7?
Snabbast, dvs bäst aerodynamik, blev Cervelo S5, lättast Giant TCR, bäst komfortresultat fick Cannondale SuperSix.
Ingen av dem tysk, eller?
De gjorde också simuleringar utifrån aerodynamik, vikt + mer,
näst sämst i två av de fyra kategorierna blev Canyon Ultimate CF SLX Disc, som väl är en tysk?
Hur stämmer dessa resultat egentligen med det du skrev?
Eller är det i verkligheten så att det du skriver är färgat av din okunnighet och fördomsfullhet?

"Bästa kompromiss mellan aerodynamik, vikt och komfort" står det, om man orkar klicka på länken och läsa artikeln.
Men vad menar du med det sista, antyder du att man inte ska blint lita på ansedd media utan tänka själv istället? Gäller det bara cyklar/cykling, eller även andra ämnen? :sneaky:

dra inte in ditt Corona i detta utan håll det i din tråd ?

vad jag menar är att på något märkligt sätt genom åren har canyon alltid typ placerat sig i topp eller oftast först i deras tester, i alla fall på racer. För mig känns det märkligt. Inget fel på testerna, men får en känsla att testet gynnar canyon. Sen om det beror på att de anpassat sig efter canyon eller tvärt om (vilket är mer troligt) låter jag vara osagt. Eller så gör de helt enkelt bäst cyklar :-)
Nu kanske det inte var 100% här. Därav frågan. Min tyska är för dålig för att jag ska sticka ut hakan. Därav frågan.

dra inte in ditt Corona i detta utan håll det i din tråd ?

vad jag menar är att på något märkligt sätt genom åren har canyon alltid typ placerat sig i topp eller oftast först i deras tester, i alla fall på racer. För mig känns det märkligt. Inget fel på testerna, men får en känsla att testet gynnar canyon. Sen om det beror på att de anpassat sig efter canyon eller tvärt om (vilket är mer troligt) låter jag vara osagt. Eller så gör de helt enkelt bäst cyklar :-)
Nu kanske det inte var 100% här. Därav frågan. Min tyska är för dålig för att jag ska sticka ut hakan. Därav frågan.
Jag tycker inte det är märkligt att en bra cykel placerar sig bra år efter år, eller att en bra tillverkare fortsatt placerar sig bra med nya modeller. Det vore märkligare om de åker jojo upp och ner mellan åren, då kan man nog börja fundera över hur testen utförs. Repeterbarhet är a och o i testning.

Sedan om testerna speglar praktisk användning är en annan fråga, men en så pass stor och ansedd tidning som Tour får man väl utgå ifrån inte har tester som är helt uppåt väggarna orealistiska.

Hej, MeridaScultura, jag cyklar en systemsix.
En ballistec, alltså icke himod varianten, den är en helt ok cykel. Fast, styv och stabil. Lite intetsägande i känslan, neutral. Inte på ett negativt sätt men den sticker heller inte ut på något sätt i själva känslan när jag cyklar på den, inte så som den utseendemässigt sticker ut.

Jag ogillar patentlösningen med integrerad kabeldragning framför styrröret. Spacrarna är plastiga och att justera höjden på styrstammen var skitmeckigt.

Hade jag köpt cykeln igen? Nä, tror faktiskt inte det. Köp först feta högprofilshjul om du inte redan har det, aeroram måste verkligen var den sista köp-dig-snabb-uppgraderingen.

vad jag menar är att på något märkligt sätt genom åren har canyon alltid typ placerat sig i topp eller oftast först i deras tester, i alla fall på racer.
Då väljer du helt att ignorera hur Canyon Ultimate CF SLX Disc placerade sig i testet ovan.
Du väljer också att helt ignorera hur den 1a gen Canyon Aeroad klarade sig i Tours tester.

Men vad har verkligheten att göra med möjligheten att vädra sina fördomar och förutfattade meningar i ett internetforum?

Köp först feta högprofilshjul om du inte redan har det, aeroram måste verkligen var den sista köp-dig-snabb-uppgraderingen.
Det beror ju på vad man är ute efter, men vad gäller hastighet, dvs aerodynamik, visar jämförande mätningar att bra aerohjul "sparar" upp till ~10W i 45km/h
och att en bra aeroram kan "spara" upp till ~15W (i 45km/h).
En bra aeroram kan alltså göra mer för hastigheten än riktigt bra aerohjul, de snabbaste aerohjulen brukar dessutom vara de högsta vilket dels kan göra dem "vingliga" när det blåser, dels är fälgarna ofta tunga vilket kan göra hjulen att hjulen känns både tröga och trista, även om de inte är det i verkligheten.

En intressant jmf är med ett smalare styre; där visar vindtunneltester att ett byte till ett två(2) cm smalare styre "sparar" ~15W, dvs ungefär lika mkt som de bästa aeroramarna,
men ett lika brett men aeroformat styre ger endast minimala "vinster".

Tycker inte höjdjustering av styret på Systemsix var särskilt bökigt. Inga större konstigheter.
Jag som kom från en Synapse upplevde en rätt tydlig skillnad i karaktäre speciellt kurvegenskaperna. Cyklar jag mycket snabbare? Nja, lite men inte natt och dag.
Cyklar mest solo så att hålla 40+ längre stunder är inget jag fixar så aerovinsten är väl lite begränsad men Systemsix hade fått fina omdömen även som "vanlig" racer, den funkar bra i alla lägen.

Jag har en Cannondale Supersix Evo, carbon disc ultegra(2020) Nöjd med den, snabb, bra komfort, bra ram.
Tar ett eller flera pers varje runda, har väl kanske inte bara med cykeln att göra.. :-)
Kör med Holowgram kolfiber styret styret så har inga kablar alls. Sitter väldigt bra, (efter bikefit@cyckelcity) har en Specialized power arc sadel,som är super bra, sen assioma pedaler.
Har nåt ljud från sadelstople och vajrarna i styret misstänker jag, lite störande.
Men en grym cykel. Speciellt i backar går den sjukt bra. Väger väl 8.3kg, men i backar under 6% (om jag inte minns fel) så är ju aero egenskaper viktigare än vikt. Och dom har ju jobbat rätt mycket med det, finns ju inervjer med konstuktörerna som är rätt intressanta.
Hade tänkt köpa en canyon, men deras leveranstider och besked är ju sjukt dåligt, så skippade det då.

Senast ändrad:
Har ingen själv, men systemsix har väl vanlig styrstam och det är ju väldigt mycket billigare att byta jämfört med Canyons kombo om man inte vet exakt vilken längd man behöver från början
Kompisarna som kör aeroroad är dock väldigt nöjda med sina

En intressant jmf är med ett smalare styre; där visar vindtunneltester att ett byte till ett två(2) cm smalare styre "sparar" ~15W, dvs ungefär lika mkt som de bästa aeroramarna,
men ett lika brett men aeroformat styre ger endast minimala "vinster".
Är det styret i sig som ger besparingen eller är det ffa att cyklisten får en "smalare" position som ger vinsten?

Jag tycker inte det är märkligt att en bra cykel placerar sig bra år efter år, eller att en bra tillverkare fortsatt placerar sig bra med nya modeller. Det vore märkligare om de åker jojo upp och ner mellan åren, då kan man nog börja fundera över hur testen utförs. Repeterbarhet är a och o i testning.

Sedan om testerna speglar praktisk användning är en annan fråga, men en så pass stor och ansedd tidning som Tour får man väl utgå ifrån inte har tester som är helt uppåt väggarna orealistiska.
Vad jag menar är att många andra tidningar säger annorlunda. Medans your nästan alltid säger att canyon är bäst. Antingen har ju alla andra alltid fel eller så...

Säger som sagt inte att det behöver vara tour som ”fular sig”. Kan ju lika gärna vara canyon som bygger sina hojar för att passa tours test. Tyst märke, bra om de presterar bra i stor tysk tidning. Så egentligen inte så konstigt. Så gör ju även många biltillverkare. Om vi tex pratar aero så finns det ju många sätt att mäta det.

säger som sagt inte att aeroed är dålig. Långt ifrån. Ofta riktigt prisvärd med. Menar bara att JAG hade köpt något med en modernare konstruktion idag. Men det är jag det. Kommer de med en ny omarbetad så absolut

Senast ändrad:
Då väljer du helt att ignorera hur Canyon Ultimate CF SLX Disc placerade sig i testet ovan.
Du väljer också att helt ignorera hur den 1a gen Canyon Aeroad klarade sig i Tours tester.

Men vad har verkligheten att göra med möjligheten att vädra sina fördomar och förutfattade meningar i ett internetforum?

ignorerar det inte. Skriver ju att de ofta placerar sig i topp ?. I alla fall det jag menade.

för övrigt har jag ju rätt att säga min åsikt här. Precis som dig. Jag vet att du dyrkar tour eller i alla fall gjorde det. Jag väljer att vara lite objektiv och läsa lite andra ridningars tester med. Men det är jag och vi lever i ett fritt samhälle. Jag stör mig mer på att man som dig tycker att man har en fördom om man har en egen uppfattning att canyon favoriseras,oftast. Det är ju vad jag tycker, och då skriver jag det.

Senast ändrad:
Jag väljer att vara lite objektiv och läsa lite andra ridningars tester med.
"Med"?
Du har väl inte läst ett enda tourtest, åtminstone inte mer än ngn enstaka resultattabell, eller hur?
Dessutom undrar jag fortfarande vilka andra tester det är du hänvisar till? Jag frågade efter dem redan i #20,
trots alla inlägg du har skrivit efter det har du ännu inte svarat.
Att gnälla på att Canyon alltid placerar sig bäst i Tours tester, trots att de i verkligheten långtifrån alltid gör det, och utan att ha en enda aning om vad det är Tour tester, eller åtminstone HUR och VARFÖR de testar som de gör,
är både okunnigt och fördomsfullt.

Canyon Aeroad är inte endast snabb enl tourtester, den är även den snabbaste cykeln enl Strava och Cyclingtips.

I tourtestet som ooms länkar till i #7 är dessutom inte Canondale Systemsix med, det är Canondale SuperSix och den får samma testresultat som den lättare Canyon Ultimate CF SLX Disc, men Cannondalen klarar sig bättre i tre av de fyra (TdF-)tävlingssimuleringarna jag skrev om ovan.

TS
Mkt av detta tjafset är totalt ointressant för din fråga, men till viss del kan åtminstone några inlägg vara läsvärda,
tex är det inte endast hjul som kan göra cyklingen sidvindskänslig, även aeroramar kan vara sidvindskänsliga och göra det besvärligare särskilt för den som cyklar i klunga.
Dessutom skiljer sittställningen, hos Aeroad är reach längre/stack lägre jmf med SystemSix. Om du skall ha en cykel med en sittställning som är bekväm för VR är även det en sak att tänka på, man kan justera sittställningen åtminstone 1-2cm genom olika längder på styrtappen och/eller med distanser under tappen. Men måste man ändra mer än 1-2cm kan det ha negativ påverkan på ffa styrbalansen +mer.

Som mångårig läsare av Tour kan jag bara tillägga att Canyon inte alls vinner alla tester. Flera tillverkare placerar sig ofta bättre i delmoment, men Canyon brukar hamna bland de främsta när helheten vägs samman. Tittar man på komfort har Aeroad inte många konkurrenter, och specen är löjligt bra i förhållande till priset(som inte vägs in). En ny modell är på väg, men med tanke på hur liten skillnad det är mellan de bästa cyklarna i klassen, tror jag inte att man ska ha för stora förväntningar. Inkrementell utveckling helt enkelt.

Tack för många bra inlägg och härlig diskussion. När det gäller cykelfabrikat och modeller är det lätt att gå vilse. Som någon poängterade håller jag utkik på Canyons hemsida efter outleten men är mycket skralt där om jag vill komma under 40K. Hur brukar rean se ut historiskt i höst? Kommer det en ny modell kan jag tänka mig att 2020års modeller blir billigare men verkar inte göra några, kanske är det corona som ställer till det i fabrikerna?

För att krångla till det ännu mer, vad säger ni om en Specialized s-works tarmac med dura ace (mekaniskt) modell 2017 men i bra skick? Allt original med Roval 32mm hjul. Läst till mig att den väger lite och är bra uppför. Är det mycket uppför i Vättern eller allmänt i våra svenska vägar? Hur mycket gör vikten av cykeln egentligen?

Rubriken med de två cyklarna var bara två cyklar jag är intresserad av men är inte skrivet i sten.

Det är TS som skall köpa en cykel för att cykla VR snabbt och bekvämt(?) i en klunga
Inte jag.

Du har alltså inga egna erfarenheter? Du skrev:
"kan göra hjulen att hjulen känns både tröga och trista"
och
"aeroramar kan vara sidvindskänsliga och göra det besvärligare särskilt för den som cyklar i klunga."

Är det något du läst eller har egen erfarenhet av?

vad säger ni om en Specialized s-works tarmac med dura ace (mekaniskt) modell 2017 men i bra skick? Allt original med Roval 32mm hjul.

Det är förmodligen en jättebra cykel om den är i bra skick. Jag hoppas bara att du inte ska ge 40k för den. Jag själv hade satsat på skivbromsat, vet inte om tarmacen är det. Skivbroms har inget att göra med hur bra det går att cykla på den bara att det är på modet och höjer andrahandsvärdet. Det innebär också att fälgbromsade toppmodeller bör gå att få tag i för en spottstyver. Aero är alltid en fördel så länge du planerar att cykla snabbare än 15km/h. En aeroram skulle jag säga gör att det kommer skilja några få procent i hur snabbt det kommer gå. Det spelar i slutändan ganska liten roll vad du cyklar på, det är marginella skillnader. Köp en cykel du tycker är tuff, har fin färg, som din mamma kör eller köp en så dyr aerocykel du har råd med.

Det är förmodligen en jättebra cykel om den är i bra skick. Jag hoppas bara att du inte ska ge 40k för den. Jag själv hade satsat på skivbromsat, vet inte om tarmacen är det. Skivbroms har inget att göra med hur bra det går att cykla på den bara att det är på modet och höjer andrahandsvärdet. Det innebär också att fälgbromsade toppmodeller bör gå att få tag i för en spottstyver. Aero är alltid en fördel så länge du planerar att cykla snabbare än 15km/h. En aeroram skulle jag säga gör att det kommer skilja några få procent i hur snabbt det kommer gå. Det spelar i slutändan ganska liten roll vad du cyklar på, det är marginella skillnader. Köp en cykel du tycker är tuff, har fin färg, som din mamma kör eller köp en så dyr aerocykel du har råd med.
Hej.. Jaha, så man ska köpa vad som helst bara den är skivbromsad för andrahandsvärdet?? Så Ribble, Planet X och andra omklibbade kinaramar har ett maximalt andrahandsvärde, bara dom har skivbroms?? Å faan.. mvh borano20

Tack för många bra inlägg och härlig diskussion. När det gäller cykelfabrikat och modeller är det lätt att gå vilse. Som någon poängterade håller jag utkik på Canyons hemsida efter outleten men är mycket skralt där om jag vill komma under 40K. Hur brukar rean se ut historiskt i höst? Kommer det en ny modell kan jag tänka mig att 2020års modeller blir billigare men verkar inte göra några, kanske är det corona som ställer till det i fabrikerna?

För att krångla till det ännu mer, vad säger ni om en Specialized s-works tarmac med dura ace (mekaniskt) modell 2017 men i bra skick? Allt original med Roval 32mm hjul. Läst till mig att den väger lite och är bra uppför. Är det mycket uppför i Vättern eller allmänt i våra svenska vägar? Hur mycket gör vikten av cykeln egentligen?

Rubriken med de två cyklarna var bara två cyklar jag är intresserad av men är inte skrivet i sten.
Jag har inte kollat hur Canyons lagerstatus ser ut på de olika modellerna, men står det "slutsåld" är den nog just det (annars brukar ju stå ett datum när de brukar kunna leverera, eller "i lager" om den är det). Vet inte heller om de brukar ha nån direkt höstrea, snarare skyfflar de över fjolårsmodellen till outlet:en när de nya kommer. Det brukar väl ske i slutet augusti eller i september. De reor Canyon brukar ha är i samband med Girot och Touren, då det brukar vara några tusenlappar i rabatt på utvalda cyklar. Hur det blir i år vete tusan, loppen ligger ju nu under hösten men å andra sidan kanske de sålt undan mycket ändå. Har du signat upp för nyhetsbrev? Då borde du iaf få info när nån rea är på gång.

Det finns väl max 4-5 uppförsbackar värda namnet på VR (med reservation för att jag inte har koll på nya sträckningen), dvs som går ihållande uppför åtminstone ett par hundra meter (vägmeter, inte höjdmeter), annars anses det vara ett väldigt platt lopp.

Går att dra snyggare om man vill, beroende på vart man köper ?

Är det mycket uppför i Vättern eller allmänt i våra svenska vägar?
Precis som ooms skriver är VR "platt", att jag skriver "platt" beror förstås på vilka egna erfarenheter man har, dvs var man är van att cykla.
Om jag kommer i håg rätt har VR ~1500hm (höjdmeter = meter uppför) på sina ~300km (~500hm/100km) och ingen backe är vare sig riktigt brant eller riktigt lång.
Detta är platt, åtminstone jmf med mkt annan cykling. I tex TdF brukar de prata om platta etapper när de är på närmare 1000hm/100km

Hur mycket gör vikten av cykeln egentligen?
Mycket mindre än man tror särskilt i ett lopp som VR, eller de flesta andra motionslopp i Sverige.
Om du dessutom har en bra klunga att cykla med är det inte enbart vikt o luftmotstånd som ska övervinnas, utan snarare sådant som rullmotstånd (läs bra och breda däck), upplevd komfort (läs: sittställning) och att cykeln känns bra, trygg och stabil för dig för att du skall få en snabb, bekväm och allmänt bra VR.
Att du känner dig stabil och trygg på cykeln är särskilt viktigt i en klunga, att inte behöva släppa klungan, eller i värsta fall tvingas stanna, för sådant som att plocka fram, skala o äta en banan och/eller ta av/på en regn eller vindjacka är sådant som är xtra viktigt för en bra resa i en bra klunga på VR.

Hoppas att du får en cykel du blir nöjd med och får en så bra VR som möjligt

Är det något du läst eller har egen erfarenhet av?
Självklart har jag egen erfarenhet, jag har även själv byggt aerohjul.
Men det är fortfarande inte jag som skall köpa cykel, det är TS. Mina personliga erfarenheter är mina, det är långtifrån säkert att TS gör desamma.
Eller att TS skulle göra samma personliga erfarenheter som du. Personliga erfarenheter är just personliga, det är sällan de är generella.

Nä, jag skrev att det "höjer andrahandsvärdet", givet att allt annat är lika. Det kan såklart vara helt betydelselöst för ts.
Vad är din åsikt om vad ts ska tänka på om hen ska köpa ny cykel?
Hej.. Eftersom det är Vättern Runt för första gången som är det primära målet. 1. Komfortabel cykel. 2. Komfortabel sittställning. Det är över trettio mil att trampa med en bra grupp i sällskap så det finns inte mycket marginal. Köp en vettig cykel, inget krav på skivbroms som är bra i lååååånga eller BRANTA backar pga att de inte överhettar fälg eller slang. I plattsverige är bromsvalet fritt. När du köpt din billiga rundrörsram med fälgbroms så har du antagligen en SÄCK med pengar över. Köp 25mm däck, eller 28 om det får plats. Köp Cannondales 25mm sadelstolpe, alla går att byta, eventuellt med spacer som finns att köpa till, från 27,2 til 25mm, t.ex. Canyons stolpe går också bra, där är väl stolparna som får bästa komfortvärdena. Sitter det inte på redan, köp några sexiga högprofilshjul, till fälgbroms så får du dom till skitpengar. Några watt spar du där. Sen kör du den cykeln några vätternvändor, får du sen högre mål än att ta dig runt vettigt med din grupp, så skissar vi på en ny cykel.
Som sagt, Tour vet hur man bygger en aerocykel i absolut toppklass för under 40 papp. Hör av dig om några år så fixar vi ihop en sån, så kan TS köra sub7.. Hur svårt kan det vara?? Är första vätternrundan en plåga, så är det stoooor risk att det bara blir en, första och sista. mvh borano20

Tillbaka
Topp