Canyon 5.0 Playzone, nåt att ha?

Kanold

Medlem
Har blivit lite sugen på att börja cykla igen och är ute efter en all mountain hoj.

Brukade bara cykla downhill förr i tiden( har haft en hel del värstinghojar) men känner att det är svårt att komma till banorna så ofta som man vill. Så därför har jag börjat titta på någon mer "alltiallo" hoj som både funkar för XC (stigcykling) och FR/DH när man känner för det.

Har en typisk GBG HT som jag kör XC med men vill ha en fulldämpad som tål lite stryk när man är sugen på det men som sagt, kan klättra med.

Hr kollat lite på Canyon 5.0 Playzone, vad tycker ni om den?

http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=2089

Budgeten ligger runt 20000:-

Mvh
Chris

Senast ändrad:
Vikten är jag beredd att kompensera för FR/DH stöket. Sen har den ju dubbla klingor fram så upp kommer man nog. Får tryck i lite mer med benen bara ;)

Kan varmt rekomendera Canyon Strive ! Har haft min i knappt 2 månader nu och är mycket nöjd. Kört en del stig i Gbg o Borås och det funkar utmärkt. Dessutom hemkommen från Åre precis med 10 dagars cykling DH/FR. Funkade helt suveränt där med !!
Vill du ha en hoj som funkar till allt så är den perfekt. Och framförallt kolla vad de finns för komponenter på den. Sätt dem på en Specialized lr liknande så stiger priset pinsamt mkt.
Jag har Strive ES 7.0. Den kan du få för 17.600:- nu !

teton skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan varmt rekomendera Canyon Strive ! Har haft min
> i knappt 2 månader nu och är mycket nöjd. Kört
> en del stig i Gbg o Borås och det funkar
> utmärkt. Dessutom hemkommen från Åre precis med
> 10 dagars cykling DH/FR. Funkade helt suveränt
> där med !!
> Vill du ha en hoj som funkar till allt så är den
> perfekt. Och framförallt kolla vad de finns för
> komponenter på den. Sätt dem på en Specialized
> lr liknande så stiger priset pinsamt mkt.
> Jag har Strive ES 7.0. Den kan du få för
> 17.600:- nu !

Tror playzonen klarar av lite mer stök eller vad tror du?

Kan säkert vara så. 180 slag o lite annat. Men det är också 3 kg till o trampa runt i skogen på. Striven gick hyfsat hårt i Åre så den tål hel klart en del. Man får säkert slita lite mer än med en FR/DH hoj. Men som sagt ska man kompromissa med trail så...

har trampat runt på min yt-industries noton nu i några månader och är helnöjd.
har själv nästan alltid kört med dh-cyklar men då liftburen åkning är lite begränsad här uppe i översta norrland så passar det bättre med denna typ av hoj.
jag kan numera cykla upp för berget innan jag dundrar ner igen, köra lite dirt/ramphopp, lugn stigcykling och allt i en hoj som faktiskt funkar hyfsat i alla kategorier.

170 mm slag fram/bak och riktigt fina komponenter för under 20000:-

johanboman skrev:
-------------------------------------------------------
> har trampat runt på min yt-industries noton nu i
> några månader och är helnöjd.
> har själv nästan alltid kört med dh-cyklar men
> då liftburen åkning är lite begränsad här
> uppe i översta norrland så passar det bättre
> med denna typ av hoj.
> jag kan numera cykla upp för berget innan jag
> dundrar ner igen, köra lite dirt/ramphopp, lugn
> stigcykling och allt i en hoj som faktiskt funkar
> hyfsat i alla kategorier.
>
>
>
> 170 mm slag fram/bak och riktigt fina komponenter
> för under 20000:-

Jag kollade in yt-industries imorse faktiskt och gillade deras Tues, men det var ju riktigt oki specs på notonen. Har du kört nåt hårt dh med den?

den känns stabil när det börjar gå lite fortare, men det är ju trots allt inte en dh rig.
tyvärr har jag inte besökt någon bikepark och plågat den 8 timmar per dag.

enda som var lite ovant i början var luftdämpningen, men nu skulle jag inte byta bort det.
riktigt skönt att kunna ställa in både gaffel och bakdämpare på några minuter.

hammerschmit vevpartiet har hållit ihop bra och inte krånglat ännu. använder det mer än vad jag trodde jag skulle göra och det kommer sitta på min nästa hoj.

Om du skiter i budgeten kan du väl köpa en skogscykel och en dh-cykel istället så slipper du kompromisser. Har du inte kvar din dh-cykel?

Men jag håller med tidigare att 17,5kg cykel i skogen inte låter så värst kul. Playzone tycker jag låter mer som en dh-cykel du kan ta ut i skogen ibland än en skogscykel du kan ta till dh-banan ibland. Satsa på en cykel som passar bäst till det den kommer användas till mest. Skall du till åre eller dylikt är det ju bättre att hyra en cykel i så fall.

Tillbaka
Topp