Canyon Aeroad 2022.

• Trådstartare Trådstartare rln
  • Start datum Start datum

rln

Aktiv medlem
Canyon Aeroad 2022.
Jag börjar bli mätt på all styrlinda jag käkat i år så eventuellt ska min drygt 20 år gamla hoj få sällskap.

Jag har tittat på två modeller av Aeroad. Är det värt prisskillnaden med den dyrare?

Snyggaste färgen, elvadelat har fler och billigare kassetter.

Elväxlar, ställbart och snabbt förminskat styre vid transport, effektmätning.

Canyon Aeroad 2022.
Di2, effektmätare, bättre hjul och integrerade kablar... Om det är värt det eller inte kan nog bara du svara på men jag har en SLX och den är heeelt fantastisk. Ångrar inte en sekund att jag köpte den.

Men å andra sidan, att uppgradera från en 20 år gammal cykel till en SL kommer nog också att kännas grymt bra.

Senast ändrad:
Canyon Aeroad 2022.
Jag bytte min 17 år gamla racer innan sommaren. Förskräckligt vad dyrt det blivit med racerhojar sen sist jag handlade…

Jag hade två viktiga parametrar, sen fick priset bli lite som det ville:
- Snygg ram! Jag älskar fortfarande utseendet på min gamla, den nya får inte vara mycket mindre åtråvärd. Detta gjorde att jag valde en hoj med lite nedtonad aerodesign, men där är ju smaken som baken.
- Så modern vad gäller standarder som möjligt. Min förhoppning är att även den här hojen kommer stanna hos mig så länge att den blir sjukt omodern till slut ändå. I mitt fall var skivor och elväxlar utan sladdhärvor helt givna.

Jag valde en hoj med Rival Etap, skithjul och alustyre. Hjulen och styret är bytt redan och nytt vevparti (Rival Etap är underbart, inget sug efter Red/Force, men vevpartiet väger orimligt mycket) letas. Sen är den ok!

Canyon Aeroad 2022.
Kanske värt 70 k om du tänkt cykla på den i 20 år :)
Nuvarande cykel var ett år gammal när jag köpte den. Då kapitalkostnaden blev under tusenlappen per år och då har jag cykeln kvar.

Egentligen skulle ett par riktigt bra hjul duga som uppgradering, men det finns inte att få tag i för rimligt pris. Vet inte om det finns oavsett pris.

Men att lämna Campagnolo Records känns lite vemodigt. Och ram med rakt överrör.

Canyon Aeroad 2022.
Det finns även ett bojsänke i serien som var något mindre svindyrt för elväxlar. Sedan låter växlingarna som växling av godståg.

Canyon Aeroad 2022.
Är det elväxlar generellt som låter illa, eller är det Rival Etap du stör dig på?

Jag har cyklat i klungor och tycker inte att mina växlar utmärker sig negativt. Ur ljudsynpunkt skulle jag gradera såhär: Dåligt inställda elväxlar-> dåligt inställda mekaniska växlar-> korrekt inställda elväxlar -> korrekt inställda mekaniska växlar. Enligt mig är det vanligare med korrekt inställda elväxlar än mekaniska.

Canyon Aeroad 2022.
Mekanisk r8000 är bra, men lanserades för några år sedan. Känns inte lika modern som 8100 med +1 växel bak, elektroniska växlar mm.

Tror dock att du kommer cykla ungefär lika långsamt med en +70Kkr cykel som med din gamla.

Canyon Aeroad 2022.
Jag suktar ockspå efter en Aeroroad, men va i hela friden är det för färger? Är ingen fan av pastell o stora skrikiga loggor, ser ut som man måste upp till CFR och 98.000 för att få en någorlunda enfärgad mattsvart ram där loggan på diagonalröret inte får linserna att ramla ut...dock har även den det högblanka partiet framtill.

Må låta som ett i-landsproblem men jag brukar ha mina cyklar ganska många år o ser en stor risk att jag tröttnar på alla färgerna utom den mattsvarta långt innan jag egentligen tycker det är dags att köpa nytt.

Canyon Aeroad 2022.
Mekanisk r8000 är bra, men lanserades för några år sedan. Känns inte lika modern som 8100 med +1 växel bak, elektroniska växlar mm.

Tror dock att du kommer cykla ungefär lika långsamt med en +70Kkr cykel som med din gamla.
Det är främst i backar jag behöver bli bättre. Gammelcykeln väger 8,5 kilogram med pedaler och ett flaskställ. Så det blir nog inget lättare.

Men på tempolopp tror jag hastigheten ökar med en Aeroad.

Canyon Aeroad 2022.

Omodernt med elvadelat, men är tolvdelat bättre förutom eldelen.

Canyon Aeroad 2022.
Är det elväxlar generellt som låter illa, eller är det Rival Etap du stör dig på?

Jag har cyklat i klungor och tycker inte att mina växlar utmärker sig negativt. Ur ljudsynpunkt skulle jag gradera såhär: Dåligt inställda elväxlar-> dåligt inställda mekaniska växlar-> korrekt inställda elväxlar -> korrekt inställda mekaniska växlar. Enligt mig är det vanligare med korrekt inställda elväxlar än mekaniska.
Etap låter mer högt än illa. Tror det gäller alla Stam, även de utan el.

Canyon Aeroad 2022.
Det finns även ett bojsänke i serien som var något mindre svindyrt för elväxlar. Sedan låter växlingarna som växling av godståg.
8,2 kg är inte så tungt för en mid priced aero hojpa, imho.

Canyon Aeroad 2022.
Etap låter mer högt än illa. Tror det gäller alla Stam, även de utan el.
Ok. Det är nog en smaksak, eller kanske är jag inte så känslig för sådant. Det som på allvar stör friden på mina lvg-turer är ju högprofilfälgarna, funderar ärligt på att bygga nya tysta hjul. Elväxling är skitbra, trådlöst är skitbra. Imho. Mitt råd är våga prova.

Canyon Aeroad 2022.
12-delat är säkert kul men jag ser bara en begränsad nytta. Bortsett från att det är lätt att ändra bredd på Aerostyret är det väldigt oflexibelt i övrigt. Höjden går bara att justera några mm.
Tour gjorde ett test för ett tag sedan där man bedömde skillnaden mellan mellansegment- och värstingvarianter för olika märken. För Aeroad skiljde det minst.
Idag hade jag köpt en billigare variant.

Canyon Aeroad 2022.
12-delat är säkert kul men jag ser bara en begränsad nytta. Bortsett från att det är lätt att ändra bredd på Aerostyret är det väldigt oflexibelt i övrigt. Höjden går bara att justera några mm.
Tour gjorde ett test för ett tag sedan där man bedömde skillnaden mellan mellansegment- och värstingvarianter för olika märken. För Aeroad skiljde det minst.
Idag hade jag köpt en billigare variant.
Och snyggast färg.

Canyon Aeroad 2022.
Fast SL och SLX är väl olika ramar? Vanlig kolfiber vs Hi-mod. Kan visserligen ha fått det runt bakfoten, inte så jätte haj på Canyon.
Ja, olika kolfiber men skillnaden är nog endast liten viktskillnad i praktiken. Och färre genomföringar då kablaget är integrerat.

Skillnaderna i stort är i mitt tycke inte så stora mellan modellerna, även SL har väl rätt ok hjul jämfört med många likvärdigt prissatta cyklar.

Själv kunde jag inte hålla mig från Di2, lite bättre hjul, integrerade kablar och snyggare färg :-) Jämfört med de alternativ jag tittade på var min analys att SL motsvarade ungefär vad jag skulle fått för SLX pengarna hos en annan tillverkare (vilket var ett nlysresultt jag sökte...).

Hur som är jag sjukt nöjd. Efter att ha rullat en hel del med den kan jag konstatera att i mitt tycke är di2 inte ett måste, men nice to have

Canyon Aeroad 2022.
Nån som har koll hur många Watt mer aero Aeroramen är än canyons vanliga Ultimate?. Tour brukar väl testa vid 45km/h o få fram nåt värde men antar det är kompletta cyklar.?

Senast ändrad:
Canyon Aeroad 2022.
Såpass lite?
I Tours tester brukar väl de flesta rundrörsramar ligga på >230W
och nya Aeroad testades väl till <205 W
Eller kommer jag ihåg fel?
Jag kan också ha fel men i 2021-12 (tur att man kan söka) finns en Ultimate CF SLX 9.0 med 224W och originalhjul. I 2022-2 får Aeroad 202W. Övrig utrustning är jämförbar.

Angående testmetoden får jag läsa på lite. Det ser ut som att styret justeras till samma höjd. Samma som vadå, andra testcyklar? Betyder det i så fall att alla tester görs med liknande ramstorlekar?

Canyon Aeroad 2022.
Jag kan också ha fel men i 2021-12 (tur att man kan söka) finns en Ultimate CF SLX 9.0 med 224W och originalhjul. I 2022-2 får Aeroad 202W. Övrig utrustning är jämförbar.

Angående testmetoden får jag läsa på lite. Det ser ut som att styret justeras till samma höjd. Samma som vadå, andra testcyklar? Betyder det i så fall att alla tester görs med liknande ramstorlekar?
Har båda cyklarna samma hjul?

Canyon Aeroad 2022.
Det stämmer säkert.
Det verkar alltså som om Ultimate är snabbare än vad jag kommer ihåg,
även om ~20W är en riktigt stor skillnad!

Canyon Aeroad 2022.
Har båda cyklarna samma hjul?
Nja inte riktigt. Samma typ men olika höjd. DT Swiss ARC, 48mm(Ultimate) vs 62mm(Aeroad). Tour testar också många (alla?) cyklar med Zipp 404 som referens. I 2021-4 får en Ultimate CF SL 8.0 med Zipp 404 224W. För Aeroad blir det ingen förbättring med Zipp hjulen har jag för mig.
Aerostyret sparar säkert någon Watt också men i runda slängar rör det sig ändå om 20-25W.

Canyon Aeroad 2022.
Men om man ska täta en lucka kan 20 watt vara avgörande.
Ja det kan det, troligen inte dock. Lyssna på podden där Canyons cad engineers berättar om hur få watt det ens sparas mot förra modellen i den hastigheten, väldigt få watt! Det är lite väl herrejössessvårt att köpa en hoj ibland. Om nya aeroaden håller nu så är den ju givet en bra cykel. Skulle ha tagit den billigare för övrigt.

Canyon Aeroad 2022.
Om vi provar att kapa dig från höften uppåt, så ska det nog gå ;-)
De har ben dummies men ingen överkropp, som skapar mest luftmotstånd.
Ja, om man läser hur dom gjort sina tester, så inser man att testet är designat för att visa så stora skilldader som möjligt, inte att ge realistiska data.
Turbulensen från överkroppen stör sannolikt luftsrömningen runt ramen så mycket att det inte blir några skillnader att rapportera.
Dom skriver själva att dom gav upp att testa med överkropp för att det gav "slumpmässiga" resultat. ?

Canyon Aeroad 2022.
Ja, om man läser hur dom gjort sina tester, så inser man att testet är designat för att visa så stora skilldader som möjligt, inte att ge realistiska data.
Turbulensen från överkroppen stör sannolikt luftsrömningen runt ramen så mycket att det inte blir några skillnader att rapportera.
Dom skriver själva att dom gav upp att testa med överkropp för att det gav "slumpmässiga" resultat. ?

Nej, dom skriver att överkropp tillför mycket brus i mätvärden och ingen relevantskillnad i resulat mellan olika cyklar. Resultat blir då inte slumpmässigt, "bara" mycket mindre noggrann. Och även om det skulle blir slumpmässigt pga större brus, så vill det inte säga att det inte finns skillnader i luftmotstånd mellan olika cyklar + cyklist, bara att skillnaden är relativt små, som vi redan visste.

Och turblens finns bakom kroppar, så turblens av överkroppen har ingen stor påverkan på strömming runt cyklen. Enda jag skulle kunna tänka att har en relevant påvärkning är underarm och händerna på styret.

Tillbaka
Topp