Canyon AL Nerve 29 2015

Canyon AL Nerve 29 2015
Så fort det blir grusväg/asfalt så känns den rätt trött med nuvarande setup.

Med längre stam, stolpe med setback, Thunderburt (mountain King nu) och lockout kan jag tänka mig att den blir helt ok för långlopp. Fast då finns ju cyklar som levereras med den setupen :) På stig tror jag att det går snabbare med nuvarande setup, beroende på svårighetsgrad.

Ska testa lite annat framöver och jämföra

Senast ändrad:
Canyon AL Nerve 29 2015
Hur mycket väger du? 130psi bak känns extreeeemt lågt. Väger 84 och kör 230psi på min 2014 8,9. Efter ett års användande kan jag konstatera att cykeln är lika snabb som sin ryttare!

Canyon AL Nerve 29 2015
Jag släpper tanken om SLX 7.9 och allt mer lutar åt NERVE istället...undrar varför valde du 29" istället för 27,5"?
Har den fjärrstyrning ( på ratten) för gaffel?
Just nu cyklar jag på en 26" gammal Cresent (stål utan dämpning) och lite rädd att hoppa direkt på 29"...

Canyon AL Nerve 29 2015
TheCube skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur mycket väger du? 130psi bak känns extreeeemt
> lågt. Väger 84 och kör 230psi på min 2014 8,9.
> Efter ett års användande kan jag konstatera att
> cykeln är lika snabb som sin ryttare!

Reagerade också på 130 psi. Väger 95 kg och har en lagom avstämd setup från ca 200-220psi för stigrally och något mer ca 240psi för t.ex. Cykelvasan. Funkar helt perfekt med lägena Trail/Descend beroende på underlag. Fram (som jag alltid kör i öppet läge) motsvarande ca 70-90 psi.

Canyon AL Nerve 29 2015
Har nu suttit på cykeln i ca fem timmar totalt.

Oj, är jag så off med trycket i bakdämparen? Jag väger 83-84.

Saken var att jag frågade canyon om en fingervisning, och fick då rekommendationen att börja med 120 psi. Jag brukar gå efter devisen att köra så lågt tryck som möjligt utan att slå igenom (eller möjligen lätt bottenkänning på idealrundans största hinder). Jag kanske inte kan tänka så bak? Ökade till 180 nu och cykeln känns mer spänstig. Hur mycket spelar länkaget in? Det måste ju bli olika hävstång på dämparen beroende på utformning? Visst har både gaffel och bakdämpare en inkörningsperiod? Det kommer nog ta en stund att hitta rätt!

Var ute igår igen, och noterade hur mycket mer jag sitter i skogen. Det sparar väldigt mycket energi. Har klockat några stigpartier jag brukar köra, och jag är snabbare på nya cykeln (men det känns inte så under tiden), och jag har lägre puls. Spårval (raka spåret ;) ) som jag kan göra nu gör att linjerna blir mycket rakare och mindre utmattande över tid. Även detta kommer ta en stund, för på kortare rundor vill jag ha den kicken som det ger att köra högintensivt. Får man till det borde det kunna gå undan! FS har alltså en lugnande inverkan på mig, på gott och ont :)

Satte mig för övrigt på 29HT:n med Reba med 9 mm qr och rätt enkla ritcheyhjul. Herre-j vad flexig den plötsligt kändes i framänden. Har inte reflekterat så mycket över det innan men det är inte vidare förtroendeingivande.

Har monterat en 100-stam som jag inte varit ute i skogen med än, men jag tror att jag börjar närma mig en skön kombo mellan bra överblick och lite mer utsträckt ställning. Testing in progress även här.

Är Black Chili contis bästa blandning?

Senast ändrad:
Canyon AL Nerve 29 2015
Jag tyckte svårast var returdämpningen i bakdämparen, då den ej dämpade så fick man känslan av att nästa kastas över styret... har hittat mitt läge nu och det känns helt suveränt.
Går mer på känsla än siffror men man måste ju utgå från nått.
mvh
patrik

Canyon AL Nerve 29 2015
Finns det möjlighet att uppgradera den med remote för dämparna? Behövs det?

Scott Spark 950 har samma dämparna och har remote på styret... Kan man köpa till REMOTE a'la (SCOTT TwinLoc Remote Technology3 modes front and rear)?

Canyon AL Nerve 29 2015
eiskall skrev:
> Så fort det blir grusväg/asfalt så känns den
> rätt trött med nuvarande setup.
>
> Med längre stam, stolpe med setback, Thunderburt
> (mountain King nu) och lockout kan jag tänka mig
> att den blir helt ok för långlopp. Fast då
> finns ju cyklar som levereras med den setupen :)
> På stig tror jag att det går snabbare med
> nuvarande setup, beroende på svårighetsgrad.
>
>
> Ska testa lite annat framöver och jämföra

Absolut värt att laborera med att höja/sänka/vinkla styrstam eller byta till kortare/längre. Relativt små förändringar kan göra stor skillnad och även att flytta sadeln framåt/bakåt. Jag kör med original styrstam (med 3 spacers) som jag flyttar upp/ner ca 1,5 cm för att få mer XC-sittställning t.ex. på långlopp eller mer upprätt för ren stigcykling/stök. I kombination med olika lufttryck i dämparna för XC/stig så känns Nerven nästan som 2 olika cyklar ibland. Mycket mångsidig...

Sen kommer du att märka stor skillnad att byta ut Mountain King till något snabbare. Jag har precis bytt från Race King/X-king 2.2 till Mountain King 2.4 som höst/vinterdäck. MK går hur fint som helst med bra grepp i skogen, på blöta stigar men känslan av sega ballongdäck med tungrullat däckmönster är påtagligt på hårdare underlag.

Canyon AL Nerve 29 2015
Jag ska fippla lite med styren och annat ikväll tänkte jag. Men jag är övertygad om att cykeln är väldigt mångsidig beroende på styrkombo och övriga komponenter.

Har kört allt från Hans Dampf till Thunder Burt, så visst har vart däck sin plats.

Efter de justeringar jag gjort hittills så tror jag att 740 mm-styret med rise gör störst skillnad på sittställning.

Senast ändrad:
Canyon AL Nerve 29 2015
Eftersom man inte kan uppgradera med remote (enlig Canyon), hur mycket sådan funktion skulle saknas?

Jag väljer mellan NERVE 7.0 respektive NERVE 7.9; vilka är för och nackdelar med det ena respektive den andra?

Canyon AL Nerve 29 2015
Fram har jag aldrig saknat remote på nån mtb. Har man en vettig gaffel och ett vettigt rundtramp så behövs inte ens lockout förutom när man spurtar/bryter i uppförsbackar. Anser jag.

Bak låser jag utan remote inför transportsträckor. Dock ska sägas att sen jag höjde trycket till 180 så bobbar den inte bak utan lockout heller vid sittande cykling.

Jag ser inga skäl att välja nåt annat än 29 idag om du inte är väldigt kort eller kör extremt teknisk terräng hela tiden.

Senast ändrad:
Canyon AL Nerve 29 2015
Tack Eiskall,

Blev jävligt förvirrad idag, kollade lite runt i Lund, på CykelCity fick rekomendation 27,5", i DeGaVi vill de nästan inte ens låta mig prövsitta 29"-an medan på Sportson ( från kille som brukar cykla på samma ställe som jag) fick jag rekommenadation på 29".

Prövcyklade Scale 950/ 750 och kändes bättre på 29". Jag är ca 175cm lång.

Jag står inför valet NERVE 79 (7.0) / SPARK (950/750, bara pga. remote)...

Canyon AL Nerve 29 2015
Jag har som sagt nerve 7.9 och kör fullt öppet jämt, tycker inte det gungar något vid normal körning....
Står man upp och bryter så får man gung i fram , men inget som iaf jag inte stör mig på.

Canyon AL Nerve 29 2015
Har slammat och vänt en 100-stam nu och nu jävlar känns det racigt :)

Har i stort sett samma mått som min HT nu.

Känns mycket rapp och rolig men samtidigt väldigt kapabel om det stökar till sig.

Ska cykla på lunchen imorgon. Har 40-50 minuter att köra slut på mig då så det blir ingen myscykling. Återkommer :)

Angående Sparken så är den säkert fin. Men är den inte typ 6-7000 dyrare för något sämre komponenter? En 950 ligger kring 13 kg enligt de flesta reviews. Sen får man ju fråga sig om man behöver mer än 100 mm slag.

Canyon AL Nerve 29 2015
Ok, nu börjar det kännas riktigt bra. Jävlar vilken rolig cykel!

Jag kör som sagt en slammad 100-stam nu med 6 graders negativ vinkel. Det ger en så gott som horisontell stam och sadelspets till centrum av stammens främre clamp är ca 59 cm. Nu sitter jag bra! Jag kanske byter styre till ett utan rise och vänder stammen igen, vi får se.

190 PSI bak gör att bakänden känns rapp nog när man tar fart i skogen, men öppnar sig helt när det behövs. Kombinationen av lite mer utsträckt sittställning och känslan av att inga rotmattor eller stengårdar känns för brötiga gör att cykeln skriker "Trampa snabbare, fetto!" :)

Gaffeln har börjat vakna till liv efter att ha känts påtagligt död under inkörningen. Den tar mindre ojämnheter bättre och jag har fått öka trycket något. Hoppas på fortsatt uppvaknande.

Nu körde jag bland annat en referensrunda som jag haft i några år. Det är inte minst i branta, rotiga uppförsbackar Nerven gör bra ifrån sig. Den behåller fästet över ojämnheterna och jag slipper snurra flera varv med bakhjulet innan jag får fäste, som på HT:n när det är blött. Det har iofs varit bra balansträning. Sen finns det flera områden med rätt stora stenar som jag numera drar rätt igenom. Risken för genomslag är för stor på HT:n, samt att det helt enkelt blir för okontrollerat och studsigt. Märker även mindre tendens till att bakhjulet vill följa med hala diagonala rötter. Förra rundan tog jag mitt PB på HT:n med 9% och idag med ytterligare 5%.

Nu kommer det så smått! Det där dumbreda leendet som får hundägare i skogen att tro att man är mindre begåvad, ni vet :)

Om några veckor ska jag ta ut HT:n i skogen igen, och det är kanske först då jag kan börja utvärdera på allvar.

Jag kanske får bjuda på en bild också:

Bilagor

• n.JPG
    n.JPG
    161.4 KB · Besök: 30
Canyon AL Nerve 29 2015
Snygg är den också! =)

Efter att ha cyklat helstel hoj hela vintern känns det märkligt när man drar iväg på fullgungaren första gången för säsongen, känner igen det där flinet. 8-D

Canyon AL Nerve 29 2015
smislo skrev:
> Just nu är SPARK 950/ 750 (2014) på 17995:-.
> Dämpare är samma men man har "remote" på styret
> för bägge dämparna. Komponenterna är väl
> rätt så lika...
>
> NERVE AL ligger 7.9 också på 13kg?
>
> Sen finns den också för samma päng...
>
> http://www.hagacykel.nu/cyklar/mountainbike-cyklar
> /specialized-epic-comp.html

Ja, för 18000 så är den väl med i gemet. Specen är ju ganska lik. Jag hade stört mig på BR-M447-bromsarna.

Sen det här med remote. Igår på min entimmestur så låste jag en gång, och låst upp en gång. Så låt inte det bli en dealbreaker utan ta den du gillar bäst!

42Hz skrev:
> Snygg är den också! =)
>
> Efter att ha cyklat helstel hoj hela vintern
> känns det märkligt när man drar iväg på
> fullgungaren första gången för säsongen,
> känner igen det där flinet. 8-D

Ja, helstelt har också sin charm om terrängen är rätt :)

Har en stel plastgaffel till HT:n att byta med. Den kanske får gå som stel cykel framöver.

Canyon AL Nerve 29 2015
Stämmer Eiskall,

Synd att man inte kan testa NERVE :(

Testade idag Specialized Epic Comp (fast 2015, Roslins cykel i Ystad) och den kändes OK men inget speciellt, plus att 2015 modell kostar 25900:- ...

Just nu har jag ingen brådska, men någon gång måste man bestämma sig :)

Canyon AL Nerve 29 2015
Får man in vilka däck som helst i en Epic numera? Den säljs ju med förtvivlat små Californiendäck, förr om åren var det inte plats för Hellasdäck i bak. Men har för mig att Johan A köpte ett Nevegal 2.35 till sin så det har kanske ändrats?

Och hur är det på Nerve - den säljs med 2.2or men är det gott om plats kvar?

Alltså däck på minst 60 mm yttermått + flexutrymme. T.ex. RR 2.4.
Inte lika avgörande som på helstelt, men alltid mysigt med stora däck.

Canyon AL Nerve 29 2015
erik h skrev:
> Och hur är det på Nerve - den säljs med 2.2or
> men är det gott om plats kvar?
>
> Alltså däck på minst 60 mm yttermått +
> flexutrymme. T.ex. RR 2.4.
> Inte lika avgörande som på helstelt, men alltid
> mysigt med stora däck.

Skjutmåttet visar 72 mm

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    63.7 KB · Besök: 23
Canyon AL Nerve 29 2015
Efter mycket fram och tillbaka beställde Epic Comp 29" (2014)... det enda jag undrar ska det verkligen kosta att lägga LOCK OUT (fram gaffel, REBA RL) på styre hela 1650:-...

Senast ändrad:
Canyon AL Nerve 29 2015
Inte en 2015 men väl en 2014. Ber att få lämna mitt vittnesmål. Beställde en Nerve AL 7.9, fick hojen i början av september. (Stl L 187 cm 85-90 kg kör helts måttligt avancerade stigar, men har blivit mer o9 mer skogscyklist snarare än XC-svetto. Kör Lvg när jag vill träna träna)
Pissregnade första dagen jag hade tid att prova, men lite regn har väl aldrig... Satte 1,6 bar fram o 1,8 bak. I dämparna 170 PSI bak o 75 fram snabbaste rebound och sen ut på Lugnets röda 15. Föregående åkdon en HT 26 med ganska enkla komponenter och ganska omgående infann sig det tidigare omtalade flinet trots rotblötan.Vad som däremot tydligt framgick (och senare ställde till ett kapitalt elände) var framdäcket RoRo pacestar jämfört med tidigare Conti Xking Racesport kändes som såpa på stenar o grästuvor. Dock fram som en stridsvagn och kunde sitta o trampa där jag tidigare fått stå och slingra runt sten o rot. På väg ner från 305:an framhjulssläpp, kross-sår knä och buckla i överröret på nya dyrgripen...........misär.
Efter stygn i knä och en dryg vecka trånande efter mera cykling kunde verksamheten återupptas och det blev ett femtontal rundor innan snön kom. Aldrig mer ont i ryggslutet, fräschare i kroppen även efter långa rundor på steniga stigar i Stångtjärnsskogen.
Har ju näthandlat, kan inte jämföra med andra FS 29:or, på det hela taget:
+ Mycket cykel för pengen
+ Fördelar med FS 29 som andra vittnat om
+ Klart allround, fungerar bra med CTD som jag ser det oftast i mellanläget eller helt öppet
- Schwalbe pacestardäck fram burrrr bytt till Chunky Monkey
- Saknar remote på bakdämparen, fippligt att hitta reglaget och just i de lägen man vill ställa om behövs oftast båda händerna på styret
- Lite segt runt switchbacks men annars smidig och nästan lika lätt att få med som gammelhärken
Slutkläm: Ta den billigaste du kan få med remote på bakdämparen, se till att få med roiginaldäck med fäste. Ut i spenaten och ha kul.

Canyon AL Nerve 29 2015
Tack för den fina posten människa. Nu blir jag än mer sugen på att klicka hem en men väntar nog till våren då jag är en glaslirare som inte cyklar i gägga.

Vad menar du billigast med remote på bakdämparen. Har inte alla remote? Eller menar du från styret?

Canyon AL Nerve 29 2015
2014 var det bara lägsta nivån, dvs 7.9 som inte hade remotereglage (dvs på styret) till både fram- och bakdämparna. Den stora fördelen är att du slipper hitta vredet på bakdämparen som sitter under överröret just när det börjar gå nerför med bra fart och du ogärna vill släppa styret för att vrida den lilla spaken + komma ihåg vilket håll descendläget ligger (iofs en ganska kort inlärningstid, men efter första turens krasch blev man lite feg...) Nackdelen med remote är att det är ett sort reglage och nästan lika fippligt på styret + att fram och bakdämparna är hopkopplade, vilket många tycker är fel. På 2015 modellerna måste man upp på högsta nivån, dvs AL 29 9.9 SL som kostar 29 papp... problem solved??

Canyon AL Nerve 29 2015
mfo skrev:
> 2014 var det bara lägsta nivån, dvs 7.9 som inte
> hade remotereglage (dvs på styret) till både
> fram- och bakdämparna.

Njäe det där stämmer inte - endast Nerve 9.9 har som sagts remote. Blandat ihop Nerve med Lux kanske?

Canyon AL Nerve 29 2015
Dr Durden skrev:
> mfo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 2014 var det bara lägsta nivån, dvs 7.9 som
> inte
> > hade remotereglage (dvs på styret) till både
> > fram- och bakdämparna.
>
> Njäe det där stämmer inte - endast Nerve 9.9
> har som sagts remote. Blandat ihop Nerve med Lux
> kanske?

2014 hade endast 9.9SL remote (i alla fall när jag beställde).

Canyon AL Nerve 29 2015
Alltså Nerve 8.9 ser ju rätt fin ut, aningen kortare än Camber (reach och hjulbas) och kanske även lite högre BB (åtminstone än Camber Evo) vilket teoretiskt sett borde passa mig bättre, reachen på mediumcyklar har ju blivit oerhört lång senaste tiden.

Men Nerve har hela 5 cm högre standover än Camber, inte minst pga det uppåtböjda toppröret. Hur jobbigt är det i praktiken?

Cambern kan man förstås provköra hos SCS, Canyon är det lite knepigare med.

Canyon AL Nerve 29 2015
Finns det någon med en Nerve 29 Medium runt Dalarna/Gävleborg/Örebro/Västmanland som kan tänka sig låta mig grensla och torrcykla lite? Själv bor jag i Gagnef (Borlänge/Falun).

Sugen på att byta från en Nerve 26 till nya 29:an men är lite orolig på instegshöjden och det skulle ge ro i själen att få testa irl innan beställning.

Canyon AL Nerve 29 2015
Hej
Sitter å tvekar över om jag ska ha en M eller L av Canyon Nerve AL 8.9.

Kört igenom mina mått i deras PPS system. Där får jag M eller L om jag ändrar endast benlängd en cm kortare/längre.
Är 1.84. så borde väl ändå vara en L som jag ska ha. Men börja vela när det endat är en cm som skiljer om jag ska ha M eller L

Förövrig min första 29". Men TS är ju 1.83 å kör L.

Råd??

Canyon AL Nerve 29 2015
Har efter många år utan skogscykel fått abstinens och äntligen beställt en efter ohälsosamt mycket läsande här och på andra sidor. Började med en tilltänkt budget på runt 10 loppor för en HT. Iom att jag bor några tramptag från Lida var det några cyklister som tyckte jag skulle ha heldämpat. Följsam som jag är landade jag tillslut på en Nerve 9.9.

UPS ringde plötsligt klockan 12 igår och undrade om jag var hemma vilket jag såklart inte var. Vi får se när jag lyckas jaga rätt på hojen, återkommer med mina, kanske oväsentliga, intryck.

Tror det blir kul iaf!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp