Canyon commuter framdrev?

SafeSurfer

Aktiv medlem
Hej,
Hjälper en vän med en canyon commuter 11växlad där kedjan droppar av. Kedjelinjen blir rätt dålig på största drever bak och drevet/klingan är helt vanlig utan narrow wide så kedjan ligger rätt dåligt(dessutom verkar klingan lite skev). Någon som testat att montera dit vanligt vevparti av lite bättre kvalitet som slx7100 med narrow wide klinga på typ 34 och fått gott resultat? Kan inte see varför det inte ska funka men jag kanske missat något så tänkte kolla med happy?

Senast ändrad:
Kan vara för kort kedja, om det är typ 116 länkar nu kan man testa med kanske 120-122 länkar
Har varit liknande problem med specialized sirrus modeller där kedjestagen blir för korta till förhållandevis stora framdrev och kassett. Där hjälpte inte narrow wide drev eller kedjestyrare men med en längre kedja minskar hur mycket kedjan skakar efter växlingar

Tack kan testa lite längre kedja. Har tidigare haft mtb där kedjan hoppat av och då har något kortare kedja hjälp för att få mer spänning i växeln.

Ja 34 t kanske är lite lågt men kör själv det med 9 delat och saknar inte tunga så mycket med ett 11delad kasett är säkert 38t bättre. Bara drivlinan går bra och växlar utan problem, i staden går det sällan fort.

Tack för råd alltid lite svårt att veta vad som kommer funka bra ihop.

även framklingor utan nw skiljer ut sig beträffande om de är tänkta för singelmontage eller inte. singelklingorna har raka sidor på tänderna, 2x och 3x-klingor har tänder som smalnar av. de kan också kännas igen på att de har nitar och eller ramper.

så sitter en sådan klinga där kan det vara läge med en ny. även 1x-klingor kan få avsmalnande tänder med tiden.

det är oavsett en bra ide att montera en kedjestyrare.

Jag hade samma problem med min Canyon Urban. Canyon, då i Bålsta, bytte på garantin till ett vevparti med skydd utanpå och innanför klingan.

Kedjestyrare är nog enklare.

Tack för bra råd! Intressant att fler haft samma problem. På det 11 delade är det största drevet på kassetten så stort att det ger rätt konstig kedjelinje men så ser det ju ut på alla moderna mtb och det funkar ju i regel ok.
En ram-monterad kedjestyrare är nog den enklaste lösningen. Dock sitter det ett kedjeskydd som troligen måste bort för att få dit kedjestyraren på ett bra sätt. Ett nytt vevparti vore mer nice :-). Cykeln är några år och inte sa farligt dyrt med slx/deore vevparti.

Känns som canyon missat lite i sitt mixande av olika delar på commuter serien. Tex ett elände med lämpliga vinterdäck på 27.5 tum som är smala nog. Dock rätt trevlig cykel trots allt.

Tack för bra råd! Intressant att fler haft samma problem. På det 11 delade är det största drevet på kassetten så stort att det ger rätt konstig kedjelinje men så ser det ju ut på alla moderna mtb och det funkar ju i regel ok.
En ram-monterad kedjestyrare är nog den enklaste lösningen. Dock sitter det ett kedjeskydd som troligen måste bort för att få dit kedjestyraren på ett bra sätt. Ett nytt vevparti vore mer nice :-). Cykeln är några år och inte sa farligt dyrt med slx/deore vevparti.

Känns som canyon missat lite i sitt mixande av olika delar på commuter serien. Tex ett elände med lämpliga vinterdäck på 27.5 tum som är smala nog. Dock rätt trevlig cykel trots allt.

Samma med hjulstorlek på Urban. Jag löste det genom att köpa 26" fälgar, då kunde jag sätta på hyfsat feta dubbdäck, och då skiljer det inte mycket i ytterdiameter mellan sommar och vinterhjulen.

Tillbaka
Topp