Canyon Dude CF9 alternativ?

Janne_H

Medlem
Hej,

Har bestämt mig för en fatbike till vintern och "snöat" in mig på en Canyon CF9.

Dock finns det inte mycket annat att välja på, eller jag hittar inte annat att välja på i denna prisklass med samma prestanda? Har mailat diverse butiker och ingen verkar ha något förutom instegsmodeller och inte heller är de intresserade av att bygga ihop något.

Vilka andra modeller finns det om man vill ha en lite bättre fatbike? (Finns en del i staterna men är inte så sugen på att beställa något där moms, tull mm tillkommer och där det skulle bli omständigt att skicka tillbaka om något är fel)

Kona hade en Wozo men denna verkar ha slutat tillverkas.

"CF9" är bara en modellbeteckning på i stort sett alla Canyons cyklar. Så det kan vara en landsvägsräser, en enduro eller som i ditt fall, en fatbike.

Men det finns väl andra som gör liknande hojar, som Salsa Beargrease, t ex.

Just premiumfatbikes (vilket ändå Dude CF9 måste sägas tillhöra) verkar det vara rätt ont om nu för tiden.

Salsa Beargrease, Trek Farley 9.?, och Sonder Vir Fortis är väl de andra kolfibertjockisar jag kommer på såhär på rak arm.

Stämmer bra, ett hål i marknaden finns definitivt här. Tanken är att använda denna lite under leriga dagar på hösten också. Tycker det är märkligt att så få, framförallt dämpade alternativ inte finns.

Tillverkarna verkar tror att fatbikes enbart använda på snö i låg fart. Tror användningsområdet är betydligt större än så.

Tror inte att det blir mer premium än en Pivot LES Fat:

0018072_les-fat.png

Finns den med dämpad gaffel, håller med Janne_H man har roligt på en fatbike alla årstider, nästan enda cykeln jag använder nu mer, cyklar iofs alldeles för lite! =)

Fast vore ju trevligt om geometrin också kunde vara premium.

Ja, hade glömt att Pivot har gammaldags geometri. Tittade på Pivot innan jag hittade min Chameleon ram.

Många fatbikers och tillverkare verkar dock inte bryr sig mycket om gammaldags geometri. Bara Kona verkar har reach som på moderna stigcyklar. Om man inte är lång skulle en LES Fat kunna funka.

Ja, hade glömt att Pivot har gammaldags geometri. Tittade på Pivot innan jag hittade min Chameleon ram.

Många fatbikers och tillverkare verkar dock inte bryr sig mycket om gammaldags geometri. Bara Kona verkar har reach som på moderna stigcyklar. Om man inte är lång skulle en LES Fat kunna funka.
Jag tycker du är ursäktad. Det har gått fort, vill minnas att Pivot LES (inte tjockisen då) HT var lite före sin tid när den lanserades. Jag gjorde själv det misstaget i somras att leta Pivot till dottern, innan jag kollade geon igen.

Skärpning Pivot! Ni ska ju vara coola.

Tolkat första inlägget att som du vill cykla på snö och letar efter en riktigt fatbike. Men om 27.5x3.0" räcker, är Santa Cruz Chameleon bra och snygg.

Skulle klara mig med 3” däck, dvs ”fatbike light” bor i stockholm så blir inte så mycket snö här direkt. Blir nog en slask, lercykel jag borde söka.

Skulle klara mig med 3” däck, dvs ”fatbike light” bor i stockholm så blir inte så mycket snö här direkt. Blir nog en slask, lercykel jag borde söka.

Då kan jag verkligen rekommendera Santa Cruz Chameleon! Fanns på lager i alla versioner för en monat sen, men nu verkar bara alu modellen finnas kvar i 29".

Kan man klar sig på plus-däck så blir ju urvalet nästintill oändligt. Karate Monkey, Krampus, Stanton Sherpa, etc. Själv har jag snöat in på en Pipedream Sirius S5 som jag är sugen att bygga som 27,5+ hoj och single speed.

Stämmer bra, ett hål i marknaden finns definitivt här. Tanken är att använda denna lite under leriga dagar på hösten också. Tycker det är märkligt att så få, framförallt dämpade alternativ inte finns.

Tillverkarna verkar tror att fatbikes enbart använda på snö i låg fart. Tror användningsområdet är betydligt större än så.
Finns den med dämpad gaffel, håller med Janne_H man har roligt på en fatbike alla årstider, nästan enda cykeln jag använder nu mer, cyklar iofs alldeles för lite! =)
Håller med till 100%.

Tillbaka
Topp