Canyon express bikes

odda

Ny medlem
Canyon express bikes
Är det någon som har någon erfarenhet av Canyons Express Bike service. Enl. denna ska man kunna få sin cykel inom några dagar. Läser man här på forumet så verkar dock leveranstiderna vara något helt annat. Kan man ringa och kolla med deras orderservice? Någon som har erfarenhet av denna?

/Odda

Canyon express bikes
Ja så har jag också fattat det och i mina ögon borde det då inte ta så lång tid att få sin cykel, men det har skrivits mycket här som säger att man får vänta i en evighet på cyklar från Canyon. Detta är gäller kanske bara övriga cyklar?

Canyon express bikes
Hmm mja jag har erfarenhet av Canyons express-bike efter att jag beställde en sådan i höstas.
Express betyder på Canyon-språk, att det inte behöver bygga din cykel när du beställer den, utan att de redan har en sådan färdigbyggd cykel stående på hylla på lagret. Däremot innebär det inte express i leveransen så som man kan förledas att tro av ordet express. Jag fick vänta mer än tre veckor på min "express"-cykel. Mailade Canyon två gånger och påpekade att jag inte fått någon cykel, varefter de svenska Canyon-representanterna påminde tyskarna om min beställning vilken tydligen måste ha glömts bort. Jag fick cykeln efter 3½ vecka.

Så jag tror att man inte ska förvänta sig underverk, utan att man istället för en monstruös väntetid bara behöver vänta jävligt länge.

Canyon express bikes
Jag beställde en Expressbike för lite mer än en vecka sen (2008-06-08), jag fick nåt mail om att den hade skickats i Onsdags (2008-06-11). Skall bli intressant att se när den verkligen dyker upp, jag återkommer då.

Canyon express bikes
Beställde en express bike (grand canyon 7.0) den 4:e och fick ett mail om att den hade skickats i fredags med preliminärt leveransdatum nu på torsdag/fredag. Så lite drygt två veckor om allt går som det ska.

Canyon express bikes
Lite OT eftersom det inte handlar om en express bike, men dock intressant:

En polare beställde för 10 veckor sedan en racer. Hon har fortfarande inte fått något besked om leverans. Dock har hon blivit informerad om att de har problem med produktionen och att alla dammodeller har blivit nerprioriterade. Fast de kan ändå inte ge något besked...

Hur dålig koll får man ha egentligen? Visst kan man ha problem med produktionen, shit happens. Men i min värld planerar man, och så planerar man igen, och en gång till efter det, speciell om man börjar komma in i högre volymer. Inkommande gods, utgående gods, logistik, där skall man ha stenkoll i alla lägen, det heter produktionsplanering.

Har de ingen sån hos Canyon? Ordnung och reda, lönung på fredag... Eller?

Canyon express bikes
Jag beställde min och fick den inom 2 veckor. Det var inte ens en express bike. En Canyon Ultimate racer. Du måste haft maximal otur, ring ner och klaga så löser det sig kanske! Jag beställde dock i våras (då de iofs borde ha mest att göra...).

Är supernöjd med cykeln! Pris/prestanda är grymt.

Canyon express bikes
Nja, det var inte jag utan min kompis :)

Maximal otur tror jag inte riktigt på, utan det finns en uppsjö av trådar här där folk blir helt galna på Canyon pga just leveranstiden. Så det verkar snarare vara du som haft en otrolig tur :)

Kan dock hålla med om att pris/prestanda verkar grym (har själv aldrig kört på en sån), vilket tydligen sätter sina spår då de uppenbarligen inte klarar av att hantera orderingången ordentligt.

Canyon express bikes
hjälpte kompis att köpa en express cykel, tog väll en 3-4 veckor eller så, inte supersnabbt direkt, men å andra sidan så tar det väll 2-3 månader annars, för det är ju va det verkar ta om man köper en hoj som inte finns i lager

Canyon express bikes
japp jag har erfarenhet av denna express. Mycket dålig sådan!!!
De skickar vanligtvis cykeln till sweich och sen runt i europa.. har hänt många fler än mig. Sen är deras service dålig då de inte kan korrigera eller kompensera dig för felen.
Fick två mosade innan jag avbeställde och sedan skickade de mig ännu en ny hoj...efter det att pengarna kommit tillbaka. Canyon har alltså noll koll! akta dig för dem är mitt råd! Läs mer i min butiksrecention.

Canyon express bikes
..tog mig två månader över 45mail samt massor av mobilsamtal för att få tillbaka mina pengar ifrån Canyon.
Varning för dem alltså!

Canyon express bikes
beställde en Ultimate AL 7.9 WRX till min fru. Det tog 3 dagar. Jag ringde in beställningen för att kunna få bekräftat att den verkligen finns i lager fortfarande. Alltid postförskott, om möjligheten finns, för att slippa ligga ute med pengar.

Canyon express bikes
Jag fick min non-express-Canyon på ca tre veckor. Hade beställt en svart men den färgen var slut så jag fick ta en silvrig och blev kompenserad med en flaskhållare. För min del funkade det alltså bra.

Canyon express bikes
Ok ringa verkar ju vara en riktigt bra idé. Om man läser på Canyons hemsida verkar inte postförskott finnas som betalningsalternativ tyvärr.

Canyon express bikes
Även min hoj kom idag efter 14 dagars väntan. Lite skillnad från den gamla asahin jag kört runt med de senaste 7 åren :)!

Traditionsenlig soffbild ;)
DSC00005.JPG ht=488

Canyon express bikes
Fick min Ultimate cf pro (inte express bike) 12 dagar efter beställningen gjordes. Betalade genom att sätta över pengar direkt till deras konto, fungerade mycket smidigt.

Canyon express bikes
olzone skrev:
-------------------------------------------------------
> ttfh-> 10 dagar??? måsta vara ett undantag,
> ligger du med någon på Canyon ;-)?

Jag beställde en expressbike, och så betalade jag med kort, då skall det ju finnas förutsättningar för att det skall gå undan. Tyckte även att deras "Canyon Order Hotline" var bra, en kille svarar direkt på svenska och kunde svara på mina frågor.

Kanske är det så att Canyon skärpt till sig?

Canyon express bikes
Tog ungefär 5 veckor att få min Nerve AM 6:a. Det var ingen "express bike" och eftersom jag var inställd på lite längre leveranstid tyckte jag det var helt ok.

Mailade den svenska avdelningen och fick svar samma dag. Skulle inte dra mig för att beställa fler cyklar från dem i framtiden.

/Tommy

Canyon express bikes
Tänkte rapportera min erfarenhet av Canyons leverans och service.

Jag beställde min Canyon Ultimate CF PRO den 16 juni. Dagen efter fick jag bekräftelsen från Canyon vilken dock visade sig vara fel. Meddelade Canyon detta och fick en ny bekräftelse med rätt uppgifter den 18 juni. Betalade cykeln den 24 juni och cykeln lämnade Canyon dagen efter. Cykeln stod sedan på mitt vardagsrumsgolv måndagen den 30 juni. Den 1 juli ringde Stefan från Canyon och hörde sig för hur det gått med leveransen och om allt var som det skulle.

Förutom missen med fel bekräftelse har Canyon varit mycket proffsiga. Väldigt snabba att svara på mail (fick svar kl 22,30 vid ett tillfälle) och jag har fått väldigt god service under hela kedjan. Dessutom snyggt av dem att ringa efter leverans och kolla att allt var till full belåtelse.

Canyon express bikes
Canyon är allt annat än proffsiga! 2hojar skickas till Sweizh sen ytterligare sen avbeställning och då skickar de en som de egentligen inte visste att de skickat! jag talar om detta så de iaf får den tillbaka.. så efter 44mail massa mobilsamtal och irritation så får jag äntligen pengarna tillbaka efter typ 2mån.. Canyon suger häst_ _ _!

Canyon express bikes
Jag har kollat på Canyons hemsida sedan i höstas och dreglat.
Jag ville ha en grön Nerve AM8 och leveranstiden på hemsidan sa vecka 29.
v21 24/5 var jag till Bålsta och provcyklade. Ingen tidsuppskatning från Stefan, så jag bereder mig på det värsta.
v22 26/5 beställde jag via hemsidan.
27/5 fick jag bekräftelse på beställning från Stefan.
v25 20/6 fick jag bekräftelse på att de börjar montera min cykel.
v26 23/6 skickar jag pengar.
v27 1/7 Får jag brev som säger att cykeln skickad från tyskland 30/6.
Jag mailar tillbaka och får trackingnummer.
v27 3/7 så ligger en avi på min hallmatta och jag hämtar ut cykeln. Inga skador. :)
v27 5/7 Första turen i Lunsen. Tyvärr gör inte en ny cykel att man blir en bättre cyklist...

Jag är nöjd med Canyon. De är inte jättesnabba men det gick fortare än vad de utlovade och priset ligger ju mellan 5 och 10 tusen under vad du får betala för samma cykel hos din lbs.

Canyon express bikes
GöranH skrev:
> Tänkte rapportera min erfarenhet av Canyons
> leverans och service.
>
> Jag beställde min Canyon Ultimate CF PRO den 16
> juni. Dagen efter fick jag bekräftelsen från
> Canyon vilken dock visade sig vara fel. Meddelade
> Canyon detta och fick en ny bekräftelse med rätt
> uppgifter den 18 juni. Betalade cykeln den 24 juni
> och cykeln lämnade Canyon dagen efter. Cykeln
> stod sedan på mitt vardagsrumsgolv måndagen den
> 30 juni. Den 1 juli ringde Stefan från Canyon och
> hörde sig för hur det gått med leveransen och
> om allt var som det skulle.
>
> Förutom missen med fel bekräftelse har Canyon
> varit mycket proffsiga. Väldigt snabba att svara
> på mail (fick svar kl 22,30 vid ett tillfälle)
> och jag har fått väldigt god service under hela
> kedjan. Dessutom snyggt av dem att ringa efter
> leverans och kolla att allt var till full
> belåtelse.

Biiiiiiiiiiiiilder....

Canyon express bikes
Här en bild på min Canyon Ultimate CF PRO 9.0.
FSA kompakt vevparti, Campa record, Lightweight-hjul.

Bilagor

• 20070101053.jpg
    20070101053.jpg
    97.5 KB · Besök: 20
Senast redigerad av en moderator:
Canyon express bikes
Hej!
När man läst denna tråd efter att ha beställt en Grand Canyon 8.0 som express blev man ju lite orolig.
Beställde 4/7 genom hemsidan efter jag pratat med återförsäljaren i Båstad. Han ringer sen upp och vi fixar betalningen och nu står kartongen hemma! Mindre än en vecka!
Måste försöka att sluta tidigare idag....

Olzone: Kanske man börjar fundera vem du har legat med... ;)

/Petter

Canyon express bikes
Svaje skrev:
> Jag har kollat på Canyons hemsida sedan i höstas
> och dreglat.
> Jag ville ha en grön Nerve AM8 och leveranstiden
> på hemsidan sa vecka 29.
> v21 24/5 var jag till Bålsta och provcyklade.
> Ingen tidsuppskatning från Stefan, så jag
> bereder mig på det värsta.
> v22 26/5 beställde jag via hemsidan.
> 27/5 fick jag bekräftelse på beställning
> från Stefan.
> v25 20/6 fick jag bekräftelse på att de börjar
> montera min cykel.
> v26 23/6 skickar jag pengar.
> v27 1/7 Får jag brev som säger att cykeln
> skickad från tyskland 30/6.
> Jag mailar tillbaka och får
> trackingnummer.
> v27 3/7 så ligger en avi på min hallmatta och
> jag hämtar ut cykeln. Inga skador. :)
> v27 5/7 Första turen i Lunsen. Tyvärr gör inte
> en ny cykel att man blir en bättre cyklist...
>
> Jag är nöjd med Canyon. De är inte jättesnabba
> men det gick fortare än vad de utlovade och
> priset ligger ju mellan 5 och 10 tusen under vad
> du får betala för samma cykel hos din lbs.

Tjena, hur fungerar det där med provcykling. Har de hojjar i deras testcenter i Bålsta som man kan testa? Man vill ju inte köpa ngt som senare visar sig ha lite fel storlek a´ la stuket med happytröjor osv ;)..

Canyon express bikes
saltgurkan skrev:
> Tjena, hur fungerar det där med provcykling. Har
> de hojjar i deras testcenter i Bålsta som man kan
> testa? Man vill ju inte köpa ngt som senare visar
> sig ha lite fel storlek a´ la stuket med
> happytröjor osv ;)..

Om man ringer numret uppe i hörnet till höger på
http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/ "Order Hotline"
så kommer man till Stefan. Han kan tala om för dig vilka cyklar han har hemma och när det passar att komma och prova.

Tillbaka
Topp