Canyon Grail Al aggressiv sittställning?!

crillez

Aktiv medlem
Planerar ett inköp av en gravelbike, kandidater är Canyon Grail AL 7.0, Orbea Terra H30, Bianchi Impulso Allroad ev Niner Rlt, Grailen ligger bra till då den känns oerhört prisvärd och en bra komponentnivå, köper gärna med GRX 600.
Min enda fundering är i nuläget om Grailen har något för aggressiv sittposition för lite längre turer, längre Reach och lägre stack än alla i motsvarande storlek, storlek S som gäller på mina 176cm och 82cm innerbensmått.
Någon som är duktig på måtten och hur mycket gör de olika skillnaderna i verkligheten?
Någon som kör Grail AL och kan uttala sig?

Senast ändrad:
Nu är jag ingen expert på gravelbike-geometri, men har inte Grail en ganska kort styrstam? Bara för att ramen har längre reach än konkurrenterna så betyder ju inte det att avståndet fram till hoodsen behöver vara längre.

Sitter också och kollar runt lite och har fastnat för just Canyon Grail och Scott Speedster Gravel, verkar vara bland det mest prisvärda om man vill ha hydrauliska bromsar och vettig utrustning i övrigt.
Har @crillez slagit till på något än? Någon som har något bra eller dåligt att säga om dessa cyklar?

Sitter också och kollar runt lite och har fastnat för just Canyon Grail och Scott Speedster Gravel, verkar vara bland det mest prisvärda om man vill ha hydrauliska bromsar och vettig utrustning i övrigt.
Har @crillez slagit till på något än? Någon som har något bra eller dåligt att säga om dessa cyklar?

Nej jag har inte slagit till på någon cykel än, jag går fortfarande i tron om att Grailen är lite för aggressiv för min smak med lång reach, visserligen med en 80 stam på stl S menäven stacken är utmärkande låg i segmentet.

Har precis börjat jobbpendla med min 2020 Grail AL 6.0 Large (ca 43km ToR). Detta är min först cykel med bockstyre, och jag är väldigt förvånad att sittställningen är så pass bekväm som den är. Att man också kan skifta position för händerna är en killer. Har pendlat samma sträcka men min Jeffsy (Large) och får problem med att samma ställning är jobbigt för handleden (trots fjädringen). Är 180cm.

Har pendlat på Grail AL 6.0 i Large (jag är 188 cm med 90 cm gren) sen april 2019. Inte tagit några monsterturer utan toppat kring 8 mil. Bytte från en Kona Rove och reagerade inte över bristande komfort utan mest över skillnad i rapphet – var som att gå från ånglok till rapp cykel. Har haft lite domningar i händerna vid vissa tillfällen på längre sträckor men tror mig kunna korrigera det med träning eller aningen kortare/uppvinklad styrstam. Trivs mycket bra med cykeln och ser en sådan justering som ett billigt och rimligt ingrepp för att skräddarsy cykeln efter mina behov.

Jag slog till på en sån här förra veckan då den var nedsatt till 10k. Prisvärt för hydrauliska bromsar trots hjul med vanlig QR. Behöver dessutom förvaras utomhus inom den överskådliga framtiden så jag kom fram till att jag ville lägga så lite som möjligt. Efter 2 testturer känns den bra, XXL är ju inga stjärnmekare dock..

Jag har också gjort ett inköp denna veckan, det blev en Cannondale Topstone carbon 105, blev väldigt imponerad av kingpin ”fjädringen” i komfort hänsyn.

Tillbaka
Topp