Canyon, Grand Canyon AL 4.9 eller 5.9?

Hej,

Har sedan några månader tillbaks bestämt mig för att skaffa en MTB, en hardtail i prisklassen 6-9tkr. Nu har jag benat ner det till att det ska bli och beställa från Tyskland och Canyon. Så kvar är Grand Canyon AL 4.9 och 5.9. Enda (kanske inte bara så "enda"?) skillnaderna är gaffeln, "Rockshox Recon Silver" Vs."Rockshox 30 Gold TK 29" och bromsarna "Shimano BR-M355" Vs. "Shimano BR-M396". Så min fråga till er, kunniga människor. Är det värt en tusenlapp extra för 5.9?

Tänkt cykling är skogsväg och stig.

/Claes

Jag har haft cyklar med både Recon solo air och 30 Gold solo air och i mitt tycke är de ungefär lika "bra" båda två.
Framförallt är det dämpenheten jag tycker lämnar lite att önska. Försöker man ställa in lagom långsam rebound börjar de låta som en cykelpump med astma. De blir inte heller hårdare av "tramprörelser" som dyrare gafflar blir utan det är samma hoppstylta hela tiden.

Jag hade köpt den billigare 4.9. De är båda helt OK instegscyklar men om du fastnar kommer du förr eller senare vilja uppgradera båda cyklarna. Spara den tusenlappen tills dess, eller håll utkik på köp&sälj efter en billig Reba eller SID.

Hej,
Tack för svaren, vikten är för mig ingen deal breaker, åtminstone inte dessa 0,6 kg.

Om jag blir fast så kommer jag som Eveningstar sa, förmodligen uppgradera och då antagligen hela cykeln.

Så det får bli en 4.9!

/Claes

Jag köpte precis en 4.9 och är mycket nöjd. Kollade både på 3.9 och 5.9 men valde som jag gjorde då den hade luftgaffel istället för fjäder. Och skillnaden till 5.9 bedömde jag inte så stor att de är värt.

Kommer dock från en 20år gammal MTB så jag är väl ingen bra referens men har inga synpunkter på vare sig gaffel eller bromsar.

Hoppas du blir nöjd, de blev jag.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    378.8 KB · Besök: 459
Har du fått hem den än, är i precis samma sits själv och velar men tror jag mer och mer lutar åt en 4.9.

Men vore intressant att höra mer input :)

Jag köpte en 5.9 som instegscykel och har varit jättenöjd. Men som Eveningstar säger, om jag gjort valet idag så skulle nog hållit på tusenlappen och tagit 4.9 istället då jag blev biten direkt och kunde inte hålla mig från att "uppgradera" till en ny cykel på vinter-rean :)

Mango Tango sa:
Jag köpte en 5.9 som instegscykel och har varit jättenöjd. Men som Eveningstar säger, om jag gjort valet idag så skulle nog hållit på tusenlappen och tagit 4.9 istället då jag blev biten direkt och kunde inte hålla mig från att "uppgradera" till en ny cykel på vinter-rean :)

Tack för input börjar mer och mer att luta åt det håller som sagt.

Kan man lägga de 1000 kr på en bikefit istället tex.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp