Canyon Grizl, val utav modell

Hej

Jag har snöat in mig lite på att skaffa en canyon grizl, men står lite mellan 2 modeller och tänker ni som är proffs kanske kan komma med lite mer erfarenhet.

Tanken med cyklingen är att bara köra sköna rundor på både asfalt och grus, det man känner för den dagen helt enkelt. Bikepacking ser jag inte bli något "större" i sig. Valet av grizl är pga snällare geometri kontra grail.

Modellerna är mellan dessa 2:

Och denna

Är kolfiber värt 5000 mer? Enda skillnaden annars är väl styret.

Kan tillägga att jag är modellen tyngre (110 kg)

Varför inte CF 6?

För mig är valet mellan CF6 och CF7 AXS.

Tänker att det är värt att betala extra för att få kolfiberram. Men lite osäker om jag vill lägga pengarna att få 13 el växlar.

Aluminium eller kolfilber blir väl lite av en filosofisk fråga, någonstans måste man dra gränsen, finns alltid en modell ett steg upp med lite bättre spec, och köper man den dyraste kan man fortfarande uppgradera t ex hjulen. Jag har förra generationens grizl och valde aluminium av några anledningar:
-hade satt en specifik budget
-vill kunna ställa ifrån mig cykeln utanför en kiosk eller mataffär och behövde förvara den i källarförrådet, känns mindre riskfyllt när cykeln kostade 17k istället för 25k...även om skillnaden inte är jättestor
-enklare komponentgrupp ger billigare underhåll
-på grizl gen 1 så fanns pakethållarfästen enbart på alu

I Grizl 7 ESC betalar du säkert en hel del extra för styret. Vilket är bara minus (i mina ögon) om man ska inte bikepacka.

Ja jag vill nog hellre ha ett rakt styre, kan se möjlighet med lilla bagen där framme men det finns andra väskor man kan ha på styret också.

Anledningen varför jag skrev just den var för att grizl 6 har sram, och jag gillar shimanos växlar bättre.

Aluminium eller kolfilber blir väl lite av en filosofisk fråga, någonstans måste man dra gränsen, finns alltid en modell ett steg upp med lite bättre spec, och köper man den dyraste kan man fortfarande uppgradera t ex hjulen. Jag har förra generationens grizl och valde aluminium av några anledningar:
-hade satt en specifik budget
-vill kunna ställa ifrån mig cykeln utanför en kiosk eller mataffär och behövde förvara den i källarförrådet, känns mindre riskfyllt när cykeln kostade 17k istället för 25k...även om skillnaden inte är jättestor
-enklare komponentgrupp ger billigare underhåll
-på grizl gen 1 så fanns pakethållarfästen enbart på alu
Nä skillnaden på 1 kilo är ju i mitt tycke lite skit samma då jag är en glad amatör, är väldigt långt bort från att kalla mig motionär som jagar sekunder. Så rent krasst hade jag klarat mig på aluminium

Hej,
Själv har jag en AL 5, grym hoj som jag kör på både landsväg och grus och även stadscykling. Kan varmt rekomendera den. Jag är mkt van cyklist och jag kan inte säga att jag saknar ngt speciellt på den😅🤙 grym hoj för den pengen!

Bilagor

• IMG_4164.webp
    IMG_4164.webp
    566.2 KB · Besök: 23
Den nya med grizl är väl färgen på de senaste modellerna vad jag kunnat se? Har själv spanat efter en gravel i något år nu..
Cube släppte sina nya 27:or nyligen så får väl se vad man ska välja.

Tillbaka
Topp