Canyon Lux eller Neuron? Storlek?

cariv

Medlem
Hej
Funderar på Lux eller Neuron! Har nu en 20 år gammal Trek HT. Cyklar mest skog, stigar, grusade stigar. Ibland ospårat i skogen. Dönar inte hårt utför utför längre samt evt planer på cykelvasan. Är det så stor skillnad på en XC eller stigcykel? Sen det här med Canyons storlekar. Har Canyon lv där kör jag på M. Enl Canyon skall jag ha M på både Lux och Neuron. Alla säger att man skall gå upp en storlek på Canyons MTB. Jag är 181, gren 83. Kan man få lite goda råd från menigheten!!

Från en annan inlägg verkar det att du har redan provkörd, har känd skillnader och har preferens för Lux. Lux verkar som rätt val till användningsområden du listar. På stökiga stig är Neuron bättre.
Om du inte har kort överkropp eller armar ska du klart välja L på både, kanske med kortare stam på Lux.

Edit: korrigering skrivfel "Lux" -> "Neuron" på stig

Senast ändrad:
Berk sa:
Från en annan inlägg verkar det att du har redan provkörd, har känd skillnader och har preferens för Lux. Lux verkar som rätt val till användningsområden du listar. På stökiga stig är Lux bättre.
Om du inte har kort överkropp eller armar ska du klart välja L på både, kanske med kortare stam på Lux.

Menar du att Lux är bättre än Neuron på stökig stig?! Lux är ju en xc raket och Neuron är ju trail med längre slaglängd och flackare vinklar, jag vill mena att förhållandet är tvärtom

Jag är 182 lång och kör med en L, det är perfekt. Jag testade en M i Sälen förra året och den var för liten. Det jag gjort är att byta styrstam till en som är 40 lång istället för medföljande 70(?).

Angående stökiga stigar, Neuron är för mer stök än snabba Lux, med det sagt så klarar Luxen rätt mycket ändå, ska vara rejält stökigt för det ska bli tufft.

Martinmat sa:
Berk sa:
Från en annan inlägg verkar det att du har redan provkörd, har känd skillnader och har preferens för Lux. Lux verkar som rätt val till användningsområden du listar. På stökiga stig är Lux bättre.

Menar du att Lux är bättre än Neuron på stökig stig?! Lux är ju en xc raket och Neuron är ju trail med längre slaglängd och flackare vinklar, jag vill mena att förhållandet är tvärtom

Ursäkta, skrev fel, ska korrigeras.

Tillbaka
Topp