canyon nerve eller annat

ebiha

Aktiv medlem
canyon nerve eller annat
Jag tänkte köpa en ny cykel och har fastnat för en Canyon Nerve Al 8.0: https://www.canyon.com/sv/mountainbikes/bike.html?b=3570
Jag cyklar mycket stig och gärna lite stökig stig men det blir ju också långa sträckor emellan ibland. Jag är 174 lång och tänker att 27,5 är optimalt om jag vill ha en rapp cykel.
Är detta ett bra val om budgeten är 20k? Hur mycket bättre kan jag få om jag lägger till 5k extra? Är det en stor nackdel att man inte har justering av bakdämpning till styret?

Senast ändrad:
canyon nerve eller annat
jo, men kanske att de blir alltför enduroinriktade. Ibland gillar jag att köra långt, varierat med grusväg, och mycket uppför och ganska snabbt. Typ sörmlandsleden, eller långlopp på sörmlandsleden som ceres challenge. Skulle spectral funka för det också eller blir det för tungjobbat?

canyon nerve eller annat
Jag har haft en Nerve 2014 och har idag en Spectral, tycker inte skillnaden är så stor på lättare stigar men sjukt skillnad när det kommer till stök och utför då till spectralens fördel. Jag cyklade Lidingöloppet på spectralen och det funkade.

canyon nerve eller annat
Jag har tidigare kört Nerve 26:a och trampar sedan drygt ett år runt på en Nerve 29:a som nog är det bästa köp jag gjort. Funkar förträffligt som XC/trailhoj både till långlopp (Lida Loop, Cykelvasan) och stökiga stigar. Suveränt allround.

Har däremot börjat överge grusvägsrally till fördel för mer stök, djupare skogar och högre berg så nästa säsong blir det en Spectral för mej också. Med en annan styrstam mm. så funkar det nog utmärkt att göra bra tider på långlopp med den också, fast den kanske inte är helt optimal för ändamålet. Oavsett så är både Nerve och Spectral något av det bästa du kan lägga 20k på! :-)

canyon nerve eller annat
Dr Durden skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har tidigare kört Nerve 26:a och trampar
> sedan drygt ett år runt på en Nerve 29:a som nog
> är det bästa köp jag gjort. Funkar
> förträffligt som XC/trailhoj både till
> långlopp (Lida Loop, Cykelvasan) och stökiga
> stigar. Suveränt allround.
>
> Har däremot börjat överge grusvägsrally till
> fördel för mer stök, djupare skogar och högre
> berg så nästa säsong blir det en Spectral för
> mej också. Med en annan styrstam mm. så funkar
> det nog utmärkt att göra bra tider på långlopp
> med den också, fast den kanske inte är helt
> optimal för ändamålet. Oavsett så är både
> Nerve och Spectral något av det bästa du kan
> lägga 20k på! :-)

Ok, håller du fast vid 29 - det känns inte för stort på slingriga stigar? Beror kanske på hur lång du är också förstås...

canyon nerve eller annat
Jag är 185 cm, stl L och upplever inga begränsningar alls jämfört med 26" HT o 26" FS jag kört tidigare. Tvärtom - snabbare, stabilare och roligare så gott som överallt med 29. Är du 175 så har du fördel att både 27,5 o 29 nog funkar utmärkt. Fokusera mer på vilken typ av cykling du gillar och hitta en modell i rätt storlek så blir det nog bra med den hjulstorlek som "följer med";-)

Tillbaka
Topp