Canyon Nerve XC 5.0 Köptips

flierman

Aktiv medlem
Hej hej

Ny här på Happymtb tänkte jag ställa en fråga. Jag ska köpa min första MTB och har direkt fastnat på Canyons cyklar..bra pris, kvalitet och riktigt snygga.

Jag kommer att cykla mestadels 2 sorters cykling:

1. Cykling på skogsstigar runt om stan, lite stenigt ibland men inget extremt.
2. Fjällleder typ Storulvån-Gåsen/Sylarna och liknande

Är det Nerve XC som gäller eller finns det någon vinst med en Nerve AM? Som jag förstått är AM tyngre och har större slaglängd och därmed en annan vinkel när man sitter på den...är den mer för någon som cyklar betydligt mer upp/ner?

Någon som har något att säga om XC 5.0 eller 6.0? Är det värt att köpa upp sig från 5.0 till 6.0?

Tacksam för alla tips om denna cykel. Tack på förhand

Tror båda kommer funka fint till det du vill göra, hade själv satsat på en AM, extra rolig när du får tillfälle att braka på lite utför. Relativt lätta trailbikes med lite längre slag och mer relaxad geo är det MTB-segmentet som växer snabbast just nu, och det är knappast någon slump, för de är sjukt roliga att köra i skogen, och ännu bättre på fjället kan jag tänka mig.

Tjenare!

Jag väljer mellan samma hojar som du... XC/AM? 5.0/6.0? Därför for jag iväg till Bålsta och träffade Stefan, Canyons representant i Sverige, och testade båda. Första intrycket är ju att AM:n är lite grövre. Den är i mitt tycke lite snyggare men det är en marginell skillnad. När du sitter på så upplevs dock skillnaderna mer tydligt. Du sitter mer upprätt på AM:n och något mer framåtlutad på XC:n. Det senare känns mer trampeffektivt och det förra tror jag är bättre vid utförsåkning. Däcken är ju bredare på AM:n och flackare styrvinkel det känns lite som att den "flyter" fram i motsats till XC:n som jag upplever mer "precis" i sin styrning.

Till den typ av åkning jag är ute efter, stökiga stigar med blandad upp och ner, så tror jag båda två är riktigt bra! Min uppfattning är att det användningsområdet är ganska gemensamt men att skillnaden kommer i vad man mer vill göra med cykeln. Jag lutar då mer åt att vilja åka lite längre turer och konditionsträna som komplement till löpning. Kanske åka nåt långlopp om jag får lust och det avgör i mitt fall till XC:ns fördel. Vikten upplevde jag inte som nån avgörande skillnad men XC:n kändes lite "rappare och kvickare" på nåt sätt.

Jag tror att båda två klarar tuff åkning med lite hopp och dylikt men om du vill pressa hårdare så passar nog AM:n bättre. Båda känns väldigt lekfulla och inbjuder till rolig åkning!

Vet inte om du blir hjälpt av detta men det är mina personliga reflektioner.

I mitt fall faller alltså valet på XC 6:an. Att det blir 6:an är en ren budgetfråga. Lite vassare bromsar, vevparti och gaffel mot 5:an. Har inte råd att lägga mer så då får det bli den.

Har du möjlighet så provcykla! Stefan är supertrevlig och väldigt hjälpsam!

Ps. Nerve XC blev "årets stigcykel" i någon engelsk tidning och det borgar ju för att det är en bra stomme även om det var 9:an som vann...

Båda lämpar sig helt klart till det du vill köra. Själv har jag en cykel med 130 slag fram och bak vilket jag gillar mycket. Det är nog upp till dig vad du vill lägga fokus på, den lite mer race geometri och kortare slaglängd för en mer effektiv cykel eller mer slaglängd och flackare styrvinkel så man kan bröta på lite mer över stök nerför.

dubbel-v skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjenare!
>
> Jag väljer mellan samma hojar som du... XC/AM?
> 5.0/6.0? Därför for jag iväg till Bålsta och
> träffade Stefan, Canyons representant i Sverige,
> och testade båda. Första intrycket är ju att
> AM:n är lite grövre. Den är i mitt tycke lite
> snyggare men det är en marginell skillnad. När
> du sitter på så upplevs dock skillnaderna mer
> tydligt. Du sitter mer upprätt på AM:n och
> något mer framåtlutad på XC:n. Det senare
> känns mer trampeffektivt och det förra tror jag
> är bättre vid utförsåkning. Däcken är ju
> bredare på AM:n och flackare styrvinkel det
> känns lite som att den "flyter" fram i motsats
> till XC:n som jag upplever mer "precis" i sin
> styrning.
>
> Till den typ av åkning jag är ute efter,
> stökiga stigar med blandad upp och ner, så tror
> jag båda två är riktigt bra! Min uppfattning
> är att det användningsområdet är ganska
> gemensamt men att skillnaden kommer i vad man mer
> vill göra med cykeln. Jag lutar då mer åt att
> vilja åka lite längre turer och konditionsträna
> som komplement till löpning. Kanske åka nåt
> långlopp om jag får lust och det avgör i mitt
> fall till XC:ns fördel. Vikten upplevde jag inte
> som nån avgörande skillnad men XC:n kändes lite
> "rappare och kvickare" på nåt sätt.
>
> Jag tror att båda två klarar tuff åkning med
> lite hopp och dylikt men om du vill pressa
> hårdare så passar nog AM:n bättre. Båda känns
> väldigt lekfulla och inbjuder till rolig åkning!
>
>
> Vet inte om du blir hjälpt av detta men det är
> mina personliga reflektioner.
>
> I mitt fall faller alltså valet på XC 6:an. Att
> det blir 6:an är en ren budgetfråga. Lite
> vassare bromsar, vevparti och gaffel mot 5:an. Har
> inte råd att lägga mer så då får det bli
> den.
>
> Har du möjlighet så provcykla! Stefan är
> supertrevlig och väldigt hjälpsam!
>
> Ps. Nerve XC blev "årets stigcykel" i någon
> engelsk tidning och det borgar ju för att det är
> en bra stomme även om det var 9:an som vann...

Det var en bra analys och precis vad jag funderade på, jag tror också XC:n passar mig bättre då det är mer stig/långcykling som gäller och framåtlutat position känns mer rätt. Dock vill jag att den ska ha lite marginal och klara lite mindre hopp och en del knöliga stigar utan att den slår igenom. men vad jag förstår så räcker 120mm dämpare rätt långt?

Jag ska försöka komma ner till Bålsta vecka 16 och provtesta men det är 60 mil så är lite bökigt men jag ska försöka :-)

Senast redigerad av en moderator:
Funderar också på en XC men är det värt 2000kr extra för 6.0 mot 5.0? Eller ska man satsa på 7.0 för 5000kr mer? Gah vad svårt när man inte vet hur stor skillnaden blir i praktiken.

peter233 skrev:
> Funderar också på en XC men är det värt 2000kr
> extra för 6.0 mot 5.0? Gah vad svårt när man inte
> vet hur stor skillnaden blir i praktiken.

Detta är jag oxå nyfiken på...
De uppenbara skillnaderna är:
Gaffel: Recon till Reba
Broms: juicy 3 till elixir 5
Vevparti: slx till xt
Är det värt 2000:-?? Vad tror expertisen?

Jag hade inte haft något emot att gå upp 2000 för 6an ffa gaffeln men båda kommer att fungera fint. E det en tajt budget, välj femman och lägg resten på övrig utrustning, kläder, handskar, verktyg, ryggsäck mm. Ut o cykla!

cola skrev:
> Jag hade inte haft något emot att gå upp 2000
> för 6an ffa gaffeln men båda kommer att fungera
> fint. E det en tajt budget, välj femman och lägg
> resten på övrig utrustning, kläder, handskar,
> verktyg, ryggsäck mm. Ut o cykla!

Tack för input!!

Det blev ekonomi och det faktum att jag är en komplett (idi..;) nybörjare som avgjorde till 5:ans fördel. Dessutom tyckte jag att det var grymt snyggt med vit gaffel till svart ram och det är ju inte heller helt oväsentligt. Som student tvingas man hårdprioritera och då känns ett par knäskydd betydligt viktigare än fler inställningsmöjligheter på gaffeln...

Så nu sitter jag som ett barn och väntar på paket och längtar efter att få börja med min nya hobby!!
-Detta ska bli riktigt kul!!

mvh // Henrik

Det finns alltid en bättre cykel att köpa vad man än tittar på.

5.0an är fortfarande en riktigt bra cykel och du kommer att bli grymt nöjd!

dubbel-v skrev:
> cola skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag hade inte haft något emot att gå upp 2000
> > för 6an ffa gaffeln men båda kommer att
> fungera
> > fint. E det en tajt budget, välj femman och
> lägg
> > resten på övrig utrustning, kläder,
> handskar,
> > verktyg, ryggsäck mm. Ut o cykla!
>
>
> Tack för input!!
>
> Det blev ekonomi och det faktum att jag är en
> komplett (idi..;) nybörjare som avgjorde till
> 5:ans fördel. Dessutom tyckte jag att det var
> grymt snyggt med vit gaffel till svart ram och det
> är ju inte heller helt oväsentligt. Som student
> tvingas man hårdprioritera och då känns ett par
> knäskydd betydligt viktigare än fler
> inställningsmöjligheter på gaffeln...
>
> Så nu sitter jag som ett barn och väntar på
> paket och längtar efter att få börja med min
> nya hobby!!
> -Detta ska bli riktigt kul!!
>
> mvh // Henrik

Stork skrev:
> Det finns alltid en bättre cykel att köpa vad
> man än tittar på.
>
> 5.0an är fortfarande en riktigt bra cykel och du kommer att bli grymt nöjd!
> > Tack för input!!
> > Det blev ekonomi och det faktum att jag är en komplett (idi..;) nybörjare som avgjorde till
> > 5:ans fördel. Dessutom tyckte jag att det var grymt snyggt med vit gaffel till svart ram och
> det är ju inte heller helt oväsentligt. Som student tvingas man hårdprioritera och då känns ett
> par knäskydd betydligt viktigare än fler inställningsmöjligheter på gaffeln...

> > Så nu sitter jag som ett barn och väntar på paket och längtar efter att få börja med min
> > nya hobby!! Detta ska bli riktigt kul!! // Henrik

Grattis till beställningen, jag är inte helt klar om det blir 5.0 eller 6.0 ännu men det blir en av dem. Ska bli grymt roligt att köra uppe i våra Jämtländska fjäll :-)

Lägg gärna upp bilder och en snabb recension när du fått den! Om jag inte hinner beställa en själv innan dess.

Kan någon förklara skillnaden på gaffeln på 5.0 och 6.0 vad jag får mer så att säga?

> Grattis till beställningen, jag är inte helt
> klar om det blir 5.0 eller 6.0 ännu men det blir
> en av dem. Ska bli grymt roligt att köra uppe i
> våra Jämtländska fjäll :-)
>
> Lägg gärna upp bilder och en snabb recension
> när du fått den! Om jag inte hinner beställa en
> själv innan dess.
>
> Kan någon förklara skillnaden på gaffeln på
> 5.0 och 6.0 vad jag får mer så att säga?

Tack!! Jag är sjukt taggad!! -mötte en mtb-åkare i löpspåret för en stund sedan och det var den sista pushen som behövdes för att trycka på "beställ"...

Han hade en Recon-gaffel iaf, samma som på 5:an, och var väldigt nöjd. Båda Recon och Reba (i dessa versioner) har luft-fjäder. Från ett annat forum så uttalades skillnaden som följer:

"Skillnaden mellan Recon och Reba är väl att Recon endast har en luftkammare (samma tryck för övre/nedre kammare) medans REBA-gaffeln har två separata luftkammare vilket gör att man kan justera den lite "bättre". "

Vad det betyder, och om det stämmer, får ngn annan förklara men jag känner att en luftkammare räcker för mig! ;)
-jag har aldrig cyklat mtb innan så som nybörjare duger det säkert!

Lycka till med ditt köp! Återkommer när jag fått leverans! (snart förhoppningsvis!! ;)

> Dubbel V .. Hur kom du i kontakt med denna Stefan
> i bålsta? kan vem som helst komma dit o prova
> hoj? :)

Japp, alla får cykla!! ;-) Hans kontaktuppgifter finns på canyons svenska hemsida. Han svarade snabbt på mejl och var väldigt flexibel när det gällde att hitta en tid för testcykling. Alla modeller finns dock ej på plats... Du kan kolla i canyon-tråden så står det i hans "profil" ,eller vad det kallas, vilka som finns och storlek. Jag testade nerve xc/am och Grand Canyon al/cf.
Kan verkligen rekommendera ett besök!

dubbel-v skrev:
> > Kan någon förklara skillnaden på gaffeln på
> > 5.0 och 6.0 vad jag får mer så att säga?
>
> Tack!! Jag är sjukt taggad!! -mötte en mtb-åkare i löpspåret för en stund sedan och
> det var den sista pushen som behövdes för att trycka på "beställ"...
>
> Han hade en Recon-gaffel iaf, samma som på 5:an, och var väldigt nöjd. Båda Recon och Reba (i
> dessa versioner) har luft-fjäder. Från ett annat forum så uttalades skillnaden som följer:
>
> "Skillnaden mellan Recon och Reba är väl att Recon endast har en luftkammare (samma tryck för
> övre/nedre kammare) medans REBA-gaffeln har två separata luftkammare vilket gör att man kan
> justera den lite "bättre".
>
> Vad det betyder, och om det stämmer, får ngn annan förklara men jag känner att en luftkammare
> räcker för mig! ;) jag har aldrig cyklat mtb innan så som
> nybörjare duger det säkert! Lycka till med ditt köp! Återkommer när jag
> fått leverans! (snart förhoppningsvis!! ;)

Det lutar åt 5.0 för mig också då det behövs en del utrustning också, och det känns som om 5.0 är en riktigt bra cykel som räcker långt för en amatör. Klart man får bättre komponenter men jag tycker ändå 5.0 har en så pass bra grundnivå utrustningsmässigt att jag kommer vara nöjd med den.

En fråga jag har är följande, kan man på 5.0 och 6.0 ställa in bak-fram-dämparna..isåfall hur..låsa dem helt? Delvis?

Men men man får se när man trycker på beställ-knappen vilken det blir.. :-)

> En fråga jag har är följande, kan man på 5.0
> och 6.0 ställa in bak-fram-dämparna..isåfall
> hur..låsa dem helt? Delvis?
>
> Men men man får se när man trycker på
> beställ-knappen vilken det blir.. :-)

Båda har Fox RP2 i bak. Den har, vad jag förstår, två lägen. Helt öppen eller pro pedal. Det senare ska väl vara mer trampeffektivt, stummare, men av det jag läst verkar inte alla gilla det läget.

Att ställa in dämpare och gaffel är ju en hel vetenskap. Finns säkert mkt bra under "läsvärt" här på happy! Grundinställningen gör du ju med luftpumpen (i förh. till din vikt). Sedan kan du ju ställa returen. Hur snabbt den ska fjädra tillbaka alltså. Båda Reba o Recon har en låsfunktion som styrs från styret men Rock Shox är tydligen inte kända för att det låser helt. Vad Reba sedan har för ytterliggare finneser känner jag som sagt inte till.

Jag håller på att följa mitt paket på UPS nu! Sjuuukt spännande!! Halva nöjet;) Beställde igår och allt är redan packat och levererat till fraktbolaget. Tyskarna är ligger inte på latsidan!

Det är glada tider nu!! Sol och cykel!! Haha!

Vad valde ni för storlekar? Är 174 och guiden rekommenderade small men canyonkillen sa sedan att medium skulle passa bättre. Förvirrande... :)

Jag är också 174 och kör med en medium på xc:n. Jag kommer inte ihåg vilka mått jag har på benen osv. Den kändes inte helt hundra i början men efter att jag bytt till en lite kortare styrstam så känns den helt kanon.

Nu är jag i princip klar att beställa men behöver råd gällande pedaler. Jag ha cykelskor men kommer inte alltid använda dem så en kombo-pedal är att föredra. Dock har jag hört att de som är anpassade för cykelskor på en sida och vanliga är bökiga då man hamnar fel ofta när man har vanliga skor...den andra sidan hamnar uppåt.

http://www.canyon.com/_se/accessories/articles.html?ac=Z05_01

ena sidan för cykelsko och andra för vanliga skor som tydligen har tendens att vända sig åt fel håll när man har vanliga skor? SHIMANO PD-M 324 eller SHIMANO PD-A 530

Exempel på andra varianter av pedaler som har en sida för cykelsko och den andra för vanlig sko men som inte verkar ska "vända" fel sida mot vanlig sko lika lätt är SHIMANO PD-M 545 eller SHIMANO PD-M 647. Fungerar det bättre med dessa kombo-pedalerna än 324:an och 530?

Kan tyvärr inte råda angående pedaler... Köpte själv plattisar eftersom jag är helt grön och vill få lite cykelvana innan jag byter till spd.

Kort uppdatering angående mitt köp: beställde min cykel (xc 5) och lite tillbehör i torsdags runt lunch. Fick leveransen igår, måndag, på förmiddagen... -det tycker jag är helt ok!! ;) Snabba bud!

Har inte hunnit montera och prova än men återkommer!

flierman skrev:
> Det var en bra analys och precis vad jag funderade
> på, jag tror också XC:n passar mig bättre då
> det är mer stig/långcykling som gäller och
> framåtlutat position känns mer rätt. Dock vill
> jag att den ska ha lite marginal och klara lite
> mindre hopp och en del knöliga stigar utan att
> den slår igenom. men vad jag förstår så
> räcker 120mm dämpare rätt långt?

Jag droppade 1.5-2m med en Nerve XC härom veckan, den höll. =) En vanlig missuppfattning är att det inte går att köra hårt med en 120-130mm cykel bara för att det står XC på den. Nerve XC är helt klart gjord för att tåla teknisk stigcykling också och är ingen grusvägshoj. Håll utkik efter en testartikel här på Happymtb inom en snar framtid!

För det du beskriver att du vill göra tror jag XC passar bättre än AM då den är lite mer tramporienterad. Sittställningen som är mer upprätt på AM spelar liksom ingen roll nerför då man står upp. Vill man höja fronten något kan man stoppa in ett par spacers under styrstammen alt montera ett styre med mer rise på. Däremot är mer upprätt sittställning en liten nackdel vid grusvägsracing och klättring.

Dock är det en smaksak så jag rekommenderar alltid att prova om man kan!

Det blev en XC, beställde den nyss så nu är det bara att längta. Blev en 6.0 då jag tycker pengarna upp från 5.0 är värda med tanke på bromsarna och framdämparen som är bättre.

Nu ska jag bara fundera på valet av pedaler men det får vänta lite. Låter lovande att man kan göra lite hopp med XC:n iallafall.

Tjena Happy!

Väcker tråden (och mitt login) till liv eftersom jag går i liknande tankar som flierman gjorde.

Testcyklade Specialized i helgen på SCS och gillade en Stumpjumper FSR elite.
30k är dock lite löjligt i dagsläget (30nånting newb/snowboardkille sugen på att börja cykla mtb igen efter 10 års frånvaro).
Funderar nu på hur nära en Stumpjumper man kommer m Canyon AM/XC mellan 15 och 18k.

Ska boka en provcykling i Bålsta men i brist på egna erfarenheter så funderar jag på vad jag ska tänka på under testcyklingen.

Det jag tror mig veta nu är att jag
- gillar att stå upp i pedalerna
- gillar när det går fort i utförsbacke (är dock garanterad för gammal för DH)
- gillar att klättra i svåra backar
- gillar att glida över enklare hinder och medelgupp
- ser idag inte att jag kommer använda cykeln för att cykla väldigt långt eller vara med i nån tävling

Är även fundersam kring hur man hanterar ev fel på en postordercykel. Kan man lämna in den på nån butik för service eller kommer de kasta sten efter en?

Tips och tankar?

humanchu skrev:
> Det jag tror mig veta nu är att jag
> - gillar att stå upp i pedalerna
> - gillar när det går fort i utförsbacke (är
> dock garanterad för gammal för DH)
> - gillar att klättra i svåra backar
> - gillar att glida över enklare hinder och
> medelgupp
> - ser idag inte att jag kommer använda cykeln
> för att cykla väldigt långt eller vara med i
> nån tävling
>
> Är även fundersam kring hur man hanterar ev fel
> på en postordercykel. Kan man lämna in den på
> nån butik för service eller kommer de kasta sten
> efter en?
>
> Tips och tankar?

Jag har själv inte cyklat på AM-hojen men det verkar på dina tankar som om en AM skulle passa bättre än en XC. Man får lite sämre komponenter för samma pris som en XC men du får större slaglängd på dämparna och en lite mer upprätt position.

Jag anlitar en lokal cykelfirma för service e.t.c, de säljer Trek och Scott men tar gärna in andra cyklar...även om de inte kan sälja hojen så är de positiva då de får in pengar för växeljustering, service och andra tillbehör.

Flierman: Gissar att du bor i Jämtland runt Östersund, hur tycker du nerven funkat på stigarna här runt staden? Ska köpa mig ngt nytt till nästa säsong och funderar på heldämpat då det är ganska knöligt på stigarna här i kring. Har kört HT i 21 år nu så¨det kanske är dags att ta steget ;-)

Men vore som sagt intressant att höra dina synpunkter på ur den funkar i de jämtländska skogarna.

Jag har cyklat mycket på Frösön och i ÖSK samt Storulvån, Vålådalen, Gåsen och liknande och måste säga att jag är väldigt nöjd. Känns som en riktigt välbyggd hoj.

Heldämpat är verkligen skönt, gör att man kan cykla sittande på ställen där du måste stå på en HT och det hjälper ryggen en hel del. Samt att du kan ligga på mer nedför.

Att eventuellt gå upp till en Nerve AM är inte helt fel om du vill ha lite större slag på dämparna men du får lite sämre komponenter på resten för pengarna då. Jag föredrar lite snabbare cykling är stökig så därför blev det en XC.

Så satsar du mer på stigar och fjäll och lite snabbare cykling..kör på en XC...vill du köra mer freeride, uppför och nedför...kör på en AM.

Hej,

För att följa upp mina funderingar högre upp i tråden (och kanske hjälpa till).

Det blev en XC 7.0.

Provcyklade AM och XC i Bålsta (vilket fö verkligen rekommenderas, mkt trevligt med en liten bana att bränna runt på). Tyckte att AM kändes lite segare och trögare jämfört m XC. Tänkte att det kunde bero på vikten och de fetare däcken (är dock newb på fulldämpat). AM hade dock skönare mer upprätt körställning och lite mer clearance vilket märktes när jag skulle över en strategiskt placerad stock där XC gick i m klingan.

Resonerade så här i valet av XC
- gillade den piggare känslan
- gillade den lägre vikten
- är nog för mesig och kass för att verkligen pressa en XC fullt ut, än mindre en AM
- kan byta till kortare styrstam om jag vill sitta mer upprätt

Har nu haft cykeln i en månad men har bara hunnit cykla i skog vid tre tillfällen (däremot en del i trappor i stan). Mkt nöjd så långt. XC:n känns rapp och kul. Kan enkelt hoppas uppför trottoarkanter och över refuger samt och följer snyggt med i mindre gupp i skogen. Har droppat ner på asfalt från typ 90 cm och det var helt odramatiskt.

Enda jag tänkt på är att cykeln niger en del vid inbromsningar i nerförsbacke (kanske en inställningsfråga?) och att jag hör lite svagt skrap från bromsarna vid skarpa hårda svängar. Det sista är kanske anledningen att man vill ha mer styvhet i navet på mer dh-inriktade cyklar?

So far so good helt enkelt.

Tillbaka
Topp