Canyon nerve xc 5.0 vs. Radon qlt race 5.0?

Canyon har gått från fultysk till fintysk, iaf här på Happy. De har bra specade cyklar och deras ramar klarar sig bra i Tour-test. Säkert köp! Det enda folk anmärker på är problem med leveranser/långa leveranser, tror jag. Sök så kommer du hitta massor. Men du har väldigt många nöjda Canyon-ägare här.

Radon är en fultysk. Jag har precis fått hem en QLT 6.0. Otroligt prisvärt nu på rean. Mkt fina komponenter, jämför man "dina" cyklar vinner Radonens komponenter på poäng. Ramen är bra, fin finnish, schyssta svetsar, känns helt ok. Men det står Radon på den. Kort överrör! Kolla noga att du klarar den lite kortare ramen, jag hade mycket ångest innan jag vågade. Men det blev bra för mig. Många nöjda ägare.

Största skillnaden som jag ser nu, lite snabbt, är geometrin och gaffeln. Canyon har en något lättare gaffel som är inställd på 120mm. Måste plocka isär den för att minska slag (80 och 100?), jag har en äldre version som jag är nöjd med. Radonen har en gaffel som går att justera utvändigt mellan 90 och 120. Kanske är bra? Jag har aldrig provat så jag vet inte hur ofta man stannar och skruvar under en tur?

Två fina, prisvärda cyklar. Ta den som KÄNNS bäst (eftersom du inte kan provcykla)!

/Fredrik

Eftersom jag även köper en cykel med ögonen skulle jag ta Canyon alla gånger. Väldigt subjektivt men jag tycker att den är snyggare och då båda har bra komponenter faller domen på snyggheten för mig.

Okej, tackar för lilla hjälpen!

Jag tänkte också på bakdämparens position. Finns det något regelrätt kring det, om det är någon skillnad(för- nackdel) på positionen på dem båda?

Ingen som har en Nerve och vill berätta vad dom tycker om den?

Med tanke på att det sklijer 1500-2000 kr tycker jag inte valet är så svårt. Utan rea-pris blir det dock svårare.

ThomasN skrev:
-------------------------------------------------------
> Okej, tackar för lilla hjälpen!

Nja. Det kanske låter löjligt men jag tänkte bara på vilken cykel JAG skulle ha valt och även fast det skiljer lite pengar hade jag tagit en Canyon. Det är ju lätt att rekommendera en cykel till en annan fast man själv inte skulle välja den om man satt i samma sits.

För mig handlar en del av saken om magkänsla och av samma anledning som jag tio ggr av tio skulle välja en Ultegragrupp istället för en 105 grupp på en racer (känslan av att det känns lite lyxigare/finare även fast det knappt skiljer något mellan dessa) skulle jag ha valt en Canyon.

Hade det skiljt en massa saker hade saker hade ju saken varit en annan men båda känns som finfina cyklar och då avgör magkänslan.

Bryr man sig inte om sånt alls, ta den billigare och lägg mellanskillnaden på något annat.

Har suttit i samma sits och kollat på Radon, Canyon, Poison mm....men det blev till slut en Canyon Nerve, då jag tycker den är snygg och har komponenter som passar bra ihop. Har en något högre spec än din. Men det är ju samma snygga cykel. Tog en vit....som kommer när som helst!

rularn skrev:
> Med tanke på att det sklijer 1500-2000 kr tycker
> jag inte valet är så svårt. Utan rea-pris blir
> det dock svårare.

Så du menar att jag ska köpa...?

ThomasN skrev:
> Jag tänkte också på bakdämparens position.

Det jagas ofta efter lågt placerad vikt på heldämpade ramar numera, det är lättare att röra cykeln i sidled då. Radon har alltså missat den detaljen. Det finns nog bara nackdelar med att sätta allting längs toppröret som Radon gjort - länkage osv kommer ju även närmare knän och lår som rör sig mot ramen när det blir teknisktl

Radon känns överlag mycket tristare och "slump-designad" än Canyon. Ta Canyon.

erik h skrev:
Det finns nog bara nackdelar
> med att sätta allting längs toppröret som Radon
> gjort -

Fördel 1: Mindre skit på dämparen
Fördel 2: Lättare att nå för låsning on the fly

Jag hade en Radon med dämparen under toppröret och aldrig någonsin märkte jag att knän och lår kom ivägen för dämpare och länkage.

Sen vet jag inte om de ynka hekton för lite högre dämparplacering märks för mer än finsmakare när man pratar om XC-cykling, men ..

Annars tycker även jag att Canyonen är finare, jag hade nog också satsat på den.

ThomasN skrev:
> rularn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Med tanke på att det sklijer 1500-2000 kr
> tycker
> > jag inte valet är så svårt. Utan rea-pris
> blir
> > det dock svårare.
>
> Så du menar att jag ska köpa...?

Jag kan hålla med om att Canyon känns lite lite lyxigare men inte så att det är värt mellanskillnaden. Jag hade valt Radon då dess finish duger gott och väl för mig. Dessutom är den mer prisvärd nu när den är på rea.

Lyxigare känsla med Canyon, ja kanske. ;-) Men bryr du dig om "märken" kanske man ska titta på RockyMountain på CRC eller Giant hos Häggs i Myresjö? Om du är en "Ultegra-kille" borde man väl föredra SLX över Deore, eller? (Själv skulle jag aldrig köpa Ultegra, antingen 105 eller DA för mig).

Får verkligen hoppas jag klarar röra min cykel i sidled, trots dämparplacering... ;-) Kanske kan val av storlek påverka stökhanteringen mer? Tror nog, som MoeJoe att det är få som verkligen känner av den vikten. Däremot håller jag med om att det vore bättre med interna vajrar. Radon och design: http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/Skeen-10-0--Testsieger--in--Bike--02/2010_id_9061_.htm

Men som ta den som känns bäst. Magkänsla! Lycka till!

/Fredrik

Okej, ja det klyver mig i två bitar det här. Men jag har börjat tänka på överrörets längd...
Jag är ju 189 cm lång, och har rätt långa armar! Canyonen har en överrörslängd på 620 mm på 20" och Radonen är 577 mm. Känns ändå som en ganska stor skillnad, eftersom att inte ens radonen i 22" kommer upp i 620 mm.
Är det så att Radonen kan vara ett osäkrare val ur den synpunkten?
(kan mäta mina armar och överkropp, om det är nån som vill hjälpa mig)

Jag är lite kortare än du är (187cm) och på min Singular har jag ett effektivt överrör på 590mm och till det en 110mm stam. Frågan är ju om du vill köra med en 120mm's stam (eller kanske ännu längre) på en stighoj (om man utgår från att du vill ha typ samma sittställning som jag då)?
Den lät ju väldigt kort, för mig iaf.

Kollad lite fel tro jag...
verkar som Radonen har 601mm och canyonen 620 alltså! Men jag har funderat mycket på det där, eftersom man läst överallt att Radonen är kort. Och eftersom att jag vet att jag är lång, så vet jag inte om jag vågar köpa en Radon just för att det kommer vara oskönt att cykla på den.

vad tror ni?!

Det beror ju på om din längd sitter i överkropp eller underkropp. Köp en cykel med vettig längd på överröret så fixar det sig nog i övrigt. Det är ju inte säkert att samma storlek är aktuell om man jämför olika märken. Cykelns storlek i bemärkelsen höjd på seattube spelar ju egentligen ingen roll.

Graj skrev:
> Det beror ju på om din längd sitter i överkropp
> eller underkropp. Köp en cykel med vettig längd
> på överröret så fixar det sig nog i övrigt.
> Det är ju inte säkert att samma storlek är
> aktuell om man jämför olika märken. Cykelns
> storlek i bemärkelsen höjd på seattube spelar
> ju egentligen ingen roll.

Vad är vettig längd?!?!

ThomasN skrev:
>
> Vad är vettig längd?!?!

Ungefär 601-620 mm skulle jag tro :)

Hur är det med Canyons leveranstider nuförtiden?
Bike-discount brukar vara snabba, Radonen behöver de bara stoppa ned i en låda och skicka.

Fikasvettot skrev:
> Hur är det med Canyons leveranstider nuförtiden?
>
> Bike-discount brukar vara snabba, Radonen behöver
> de bara stoppa ned i en låda och skicka.

nerve 5.0 kan man få skickad direkt(enligt hemsidan) men 6.0an om 10 veckor...(enligt hemsidan)

Sitter och läser kring skivbromsarna på dem båda, och det verkar som att Radonen Formula oro k18 har fått mycket bättre recensioner än canyons Juicy 3... Hittar inga "proffs-recensioner" men.

Vill då verkligen inte ha skivbromsar som suger, och gör att jag känner att jag måste byta dem.
Någon som prövat Juicy 3?

Nope, endast juicy 5 som är bra bromsar men tänker du inte lite fel? Är inte storleken på ramen viktigare än bromsarna? Vad vill du helst byta om det blir fel? Bromsarna för att dom inte nyper lika bra eller ramen för att den är tre cm för kort?
Eller har du koll på storleken / längden?
Självklart är ju alla delar viktiga, mer eller mindre men jag tror att du först och främst ska hitta en hoj i rätt storlek, sen att den har en vettig gaffel, vilket båda verkar ha, sen hjulen (skulle jag iaf fokusera på) och sen kanske bromsarna.

Johan A skrev:
> Nope, endast juicy 5 som är bra bromsar men
> tänker du inte lite fel? Är inte storleken på
> ramen viktigare än bromsarna? Vad vill du helst
> byta om det blir fel? Bromsarna för att dom inte
> nyper lika bra eller ramen för att den är tre cm
> för kort?
> Eller har du koll på storleken / längden?
> Självklart är ju alla delar viktiga, mer eller
> mindre men jag tror att du först och främst ska
> hitta en hoj i rätt storlek, sen att den har en
> vettig gaffel, vilket båda verkar ha, sen hjulen
> (skulle jag iaf fokusera på) och sen kanske
> bromsarna.

Jo självklart. Men jag har ju ingen aning vilken av dem som kommer passa mig bäst. Bara att jag enligt canyons hemsida skall ha 20", och utifrån deras stats så är Radonen kortare.

Personligen gillar jag ju canyons geometri. Vet dock inte vad deras "anti- squat kinematik" gör i praktiken, men låter ju som en viktig funktion(om det nu fungerar på någon annat sätt än Radon).

Det viktigaste är ju förstås att jag kommer vara nöjd när jag sitter på den och ska cykla. Då spelar det ju ingen roll på Radonen har lite bättre komponenter och är en tusing billigare om jag inte sitter bra på den.
Men vet bara inte hur jag ska "veta" vilken som kommer bli bäst. Kanske skulle behöva fara å prova två i liknande storlekar...

Samtidigt är vi rätt många som är sjukt nöjda med våra QLT's :) Så hade jag gjort om köpet hade det blitt Radon igen. Fick visserligen vänta ca 2 veckor på cykeln när jag beställde den för några månader sedan.

Canyonen har högre märkestatus, men får man den innan sommaren?
Radonen bättre spec. och antagligen mycket snabbare leverans.

Jag har funderat lite över varför man så sällan ser en radon på annons, måste vara för att de som har dem är nöjda och inser att de inte kan få nått annat bättre för pengarna.

Men båda är fina cyklar så det är bara att fördjupa sig ytterligare i I-landsproblemet.

baggy skrev:
> Samtidigt är vi rätt många som är sjukt nöjda
> med våra QLT's :) Så hade jag gjort om köpet
> hade det blitt Radon igen. Fick visserligen vänta
> ca 2 veckor på cykeln när jag beställde den
> för några månader sedan.
>
> Canyonen har högre märkestatus, men får man den
> innan sommaren?
> Radonen bättre spec. och antagligen mycket
> snabbare leverans.
>
> Jag har funderat lite över varför man så
> sällan ser en radon på annons, måste vara för
> att de som har dem är nöjda och inser att de
> inte kan få nått annat bättre för pengarna.
>
> Men båda är fina cyklar så det är bara att
> fördjupa sig ytterligare i I-landsproblemet.

vettigt svar! verkar som att ingen direkt "sågar" Radon-cyklarna. Så länge de är sköna, håller bra och har vettiga komponenter så bör jag bli nöjd. Sen att canyonen är gode mycke snyggare är ju bara en bonus, och inget som avgör för mig känner jag.

Har iallafall varit och prövat att sitta på några cyklar med 600mm överrör. Och tycker det bara känns gött att sitta på dem.

God!!!, ajja, få väl klunsa om vilken cykel det blir!

Får man sticka en med en fråga utan att kapa tråden för mycket?

Är också sugen på en Canyon Nerve XC men undrar lite om vilka däcksdimensioner man får in. Är de nån som vet om man får plats med eller till och med har testat med ett Big Betty på en Nerve XC?

ThomasN skrev:
> Graj skrev:
> -----
> > Det beror ju på om din längd sitter i
> överkropp
> > eller underkropp. Köp en cykel med vettig
> längd
> > på överröret så fixar det sig nog i
> övrigt.
> > Det är ju inte säkert att samma storlek är
> > aktuell om man jämför olika märken. Cykelns
> > storlek i bemärkelsen höjd på seattube spelar
>
> > ju egentligen ingen roll.
>
>
> Vad är vettig längd?!?!

http://www.wrenchscience.com/
brukar vara en populär länk för att beräkna storleken på ramen. Du måste numera registrera dig för att komma åt kalkylatorn.

I grunden är det som avgör cykelns storlek hur långt du har till headtuben efter att du justerat in rätt sadelplacering i förhållande till vevpartiet. Därför påverkar vinkeln på seattuben den verkliga storleken på cykeln. Ju brantare seattube desto längre får du justera bak sadeln vilket gör att cykeln är större än en modell med samma längd på toppröret men med flackare seattube.

Senast redigerad av en moderator:
Kan bara säga vad jag tycker om just Radon och Bike-Discount.
Köpte min första "bra" cykel därifrån nu och fick hem den för någon vecka sedan.
Är helt sjukt nöjd! Hade inte fått en cykel med den speccen i sverigen för dom pengarna och det tog ca 1 1/2 vecka för mig att få hem cykeln.
Var riktigt nervigt att beställa cykeln därifrån utan att ha testat den men vis av erfarenheten så hade jag lätt gjort det igen!

Hur stor skillnad gör gaffelvinkeln för längden då, blir väl inte mycket egentligen men är det någon som orkar räkna?

Fan vilket svårt val. Jag personligen tycker Canyonen är snyggare. Men Radonen har totalt sätt bättre komponenter.
Nä, du får plocka fram två andra hojar att välja mellan. Det är helt enkelt omöjligt att välja mellan de där två:)

När jag köpte QLT 6.0 http://happymtb.org/forum/read.php/1/1320901 var jag osäker på om ramen var för kort. Jag har ganska korta ben och vill dessutom kunna sitta lite åt det utsträckta hållet. Jag slog till på en tillslut, och nu när jag har den hemma tror jag den kommer bli bra.

Men vi kan ju inte berätta för dig om den passar dig, mät och prova på andra cyklar. Om du är osäker slå till på en Canyon som har lite normalare geometri.

Å andra sidan, bara komponenterna är ju värda en del på tex min 6.0:a (Bara ett ungefärligt tanke-experiment):

Xt-grupp 479Eur (fast roligare bromsar och XTR-bakväxel) http://www.bike-components.de/products/info/p22219_XT-Disc-Gruppe-6-Loch-ohne-Naben.html

Gaffel 529Eur http://www.bike-components.de/produ...el-Disc-only-Modell-2009---Auslaufmodell.html

Dämpare (fel årsmodell) 435Eur http://www.bike-components.de/products/info/p22619_Float-RP23-Daempfer-Modell-2010.html

Träningshjul (av billig modell) 159 Eur http://www.bike-components.de/produ...ride-Disc-6-Loch-Laufradsatz-Modell-2010.html

Detta blir ca 1600 Eur. Jag betalade 1500 Eur. Coolt va! Om man vill kan man se det som man får ramen på köpet. ;-) Duger den inte köper jag lös ram nästa år.

Sluta vela nu och slå till på nåt! ;-)

/Fredrik

ThomasN skrev:
> Okej, ja det klyver mig i två bitar det här. Men
> jag har börjat tänka på överrörets längd...
>
> Jag är ju 189 cm lång, och har rätt långa
> armar! Canyonen har en överrörslängd på 620 mm
> på 20" och Radonen är 577 mm. Känns ändå som
> en ganska stor skillnad, eftersom att inte ens
> radonen i 22" kommer upp i 620 mm.
> Är det så att Radonen kan vara ett osäkrare val
> ur den synpunkten?
> (kan mäta mina armar och överkropp, om det är
> nån som vill hjälpa mig)

Jag är 192 cm med lång överkropp och kör en 22'a Radon. Den passar utmärkt :)

Canyonen blir nog för lång för dig.

Ja, haha det är ju allt för jobbigt med det här att sitta och hålla på och jämföra ;P

Alltså jag har kommit fram till att jag inte tänker köpa just den här canyonen, för jag vill inte få lov att köpa typ nya skivbromsar. DÅ kan jag lika gärna köpa en dyrare. (Vill verkligen köpa en jag blir HELT nöjd med). Men då var väntetiden på canyon 6.0 typ 3 månader, och det funkar inte. Behöver cykeln snarast...

Och då började jag kolla på canyon AM 5.0... haha
Hur mycket klumpigare kan den vara? Ni kan ju få börja kalla mig idiot, velare, och könsord men haha, ha överseende med mitt velande.

Den kostar ju 15 lök, men då får jag något jag vill anse vara komplett, meeeen bara om den inte känns "överdimensionell" gällande dämpare och så?!

Rookie, I am

Var ska du cykla? Den AM kan säkert vara toppen, speciellt om du bor så att du har möjlighet att åka lite utför. 150mm fram är kanske lite overkill för att bränna runt på Xc-spår och stigar, men det kan säkert funka ändå. Har du sökt på forumet? Kanske någon som har en?

Annars kanske du skulle handla i butik i sverige. Om du inte vet vad du vill ha är det värt MÅNGA tusenlappar att få provcykla, tycker jag. Häggs i Myresjö tex brukar ha stort sortiment och har ju faktiskt en del fynd på rean.

/Fredrik

Freddie L skrev:
> Var ska du cykla? Den AM kan säkert vara toppen,
> speciellt om du bor så att du har möjlighet att
> åka lite utför. 150mm fram är kanske lite
> overkill för att bränna runt på Xc-spår och
> stigar, men det kan säkert funka ändå. Har du
> sökt på forumet? Kanske någon som har en?
>
> Annars kanske du skulle handla i butik i sverige.
> Om du inte vet vad du vill ha är det värt MÅNGA
> tusenlappar att få provcykla, tycker jag. Häggs
> i Myresjö tex brukar ha stort sortiment och har
> ju faktiskt en del fynd på rean.
>
> /Fredrik

Jag har väl tänkt mig främst runt på skogsstigar upp och ned (bryr mig inte särskilt om det blir tyngre, för jag vill bli mer vältränad ;) ) men sen hade jag tänkt mig upp och vara i hemavan och köra där, och i fjällen.
Bor i norr!

Men hur säker kan man vara på leveranstiderna på canyon? För om det är 10 veckor kvar till leverans för en cykel nu, är ju det bara en beräknad leveranstid... känns ju inte så kul om den blev ännu längre.

Det enda som är säkert är att leveranstiderna från canyon är väldigt osäkra. 10 veckor kan betyda mellan 10 och 30 veckor. Det är lotteri på det där stället och logistiksystemet verkar baserat på papper i pärmar och kommunikationen med underleverantörerna sker troligen med brevduvor.

..men dom gör bra cyklar.

Att provcykla en kvart på någon parkeringsplats tycker jag inte säger nåt. Man vet inte hur cykeln är förens flera timmar senare, i skogen.

För skogsstigar upp och ner tycker jag fortfarande du skall dra till på Radonen :)

rularn skrev:
> ThomasN skrev:
> -----
> > Okej, ja det klyver mig i två bitar det här.
> Men
> > jag har börjat tänka på överrörets
> längd...
> >
> > Jag är ju 189 cm lång, och har rätt långa
> > armar! Canyonen har en överrörslängd på 620
> mm
> > på 20" och Radonen är 577 mm. Känns ändå
> som
> > en ganska stor skillnad, eftersom att inte ens
> > radonen i 22" kommer upp i 620 mm.
> > Är det så att Radonen kan vara ett osäkrare
> val
> > ur den synpunkten?
> > (kan mäta mina armar och överkropp, om det
> är
> > nån som vill hjälpa mig)
>
> Jag är 192 cm med lång överkropp och kör en
> 22'a Radon. Den passar utmärkt :)
>
> Canyonen blir nog för lång för dig.

...och jag tycker helt tvärtom. Vill påstå att Canyonen blir perf och Radonen alltför kort. Kört både Lux och Anthem med 620 och 615 mm överrör. Också provat Radon i strl 20 och den kändes helt sjukt kort.

Jag är 187/90 (benlängd).

castrello skrev:
> rularn skrev:
> -----
> > ThomasN skrev:
> >
>
> > -----
> > > Okej, ja det klyver mig i två bitar det
> här.
> > Men
> > > jag har börjat tänka på överrörets
> > längd...
> > >
> > > Jag är ju 189 cm lång, och har rätt långa
> > > armar! Canyonen har en överrörslängd på
> 620
> > mm
> > > på 20" och Radonen är 577 mm. Känns ändå
> > som
> > > en ganska stor skillnad, eftersom att inte
> ens
> > > radonen i 22" kommer upp i 620 mm.
> > > Är det så att Radonen kan vara ett
> osäkrare
> > val
> > > ur den synpunkten?
> > > (kan mäta mina armar och överkropp, om det
> > är
> > > nån som vill hjälpa mig)
> >
> > Jag är 192 cm med lång överkropp och kör en
> > 22'a Radon. Den passar utmärkt :)
> >
> > Canyonen blir nog för lång för dig.
>
>
> ...och jag tycker helt tvärtom. Vill påstå att
> Canyonen blir perf och Radonen alltför kort.
> Kört både Lux och Anthem med 620 och 615 mm
> överrör. Också provat Radon i strl 20 och den
> kändes helt sjukt kort.
>
> Jag är 187/90 (benlängd).

Okej, Ja tyvärr vet jag inte vilken längd det har varit på mina tidigare cyklar. Men de cyklar jag var och provade hade strax över 600, men då har jag inte riktigt koll på styrstammens längd och så. Men det beror väl på lite hur framåtlutat man vill sitta.

rularn skrev:
> Att provcykla en kvart på någon parkeringsplats
> tycker jag inte säger nåt. Man vet inte hur
> cykeln är förens flera timmar senare, i skogen.
>
> För skogsstigar upp och ner tycker jag
> fortfarande du skall dra till på Radonen :)

Ja, det är väl den som ligger nästan bäst till, även fast jag inte är riktigt dunder-belåten.
Men alltså, jag vill ju också kunna hoppa å droppa lite med cykeln. Är inte så fantast av att bara köra stig, så det kommer jag inte göra. Vill som ha en cykel som kompromissar mina olika syften. Och tjao, Radonen har ju en 120mm framgaffel. Hur långt räcker det?

castrello skrev:
> ...och jag tycker helt tvärtom. Vill påstå att
> Canyonen blir perf och Radonen alltför kort.
> Kört både Lux och Anthem med 620 och 615 mm
> överrör. Också provat Radon i strl 20 och den
> kändes helt sjukt kort.
>
> Jag är 187/90 (benlängd).

Då borde du testat en 22a istället :)

Betänk att race-modellerna är längre än team-modellerna hos radon. Om team är korta är race mer normala.

Packade upp min Nerve idag.......

Bilagor

• bild1.jpg
    bild1.jpg
    47.8 KB · Besök: 38
  • bild2.jpg
    bild2.jpg
    55.4 KB · Besök: 26
  • bild.jpg
    bild.jpg
    58.5 KB · Besök: 34
oakhammer skrev:
> Packade upp min Nerve idag.......

Åh fy fan vad jobbigt det där såg ut ;)
haha, ååååh! Vill bara kunna bestämma mig!

Äre inte lika bra å köpa en nerve AM 5.0? Ba köööpa!

Tillbaka
Topp