Canyon Nerve XC 6.0 - komponentkvalitet?

ze93

Aktiv medlem
Tjena

Ska hjälpa morsan att hitta en juste mtb för stigcykling för en relativt låg budget, runt 10k.
Känns väl som Canyon är ett hett alternativ då och den cykel som hon lutar mest åt nu är en Grand Canyon AL 6.0 http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=2539 och jag tänkte också att med den budget som finns så är HT mest för pengarna.

Har nu kollat lite på snabbt på billiga FS-alternativ och hitta Nerve XC 6.0 för ca 12300 (högsta laget tycker hon) http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=2555

Gaffel och växlar är ju samma på dessa hojar men jag har inte jättekoll på vad som skiljer på resten av komponenterna, t.ex. skillnad mellan ett deore FC-M590 och ett FC-M522 vevparti. Vad offrar man helt enkelt på att ta FS:en och är resten av grejerna ok för enklare skogskörning? Är det värt att ta FS om hon inte kör jättetekniskt och har den budget som hon har.

Sen går kanske FS:en bort p.g.a. enorm leveranstid men det är ju en annan sak.

169cm lång och runt 80cm benlängd borde betyda Small eller är helt borta?

Mvh
/Johan

Det här är onekligen ganska intressant för mig också, då jag själv har börjat titta en hel del på just denna cykel till mig själv. För mig som nybörjare är det dock svårt att avgöra kvaliteten i de olika komponenterna, men rent spontant känns det som att det ändå är rätt okej prylar, eller?

Canyon har erkänt hög komponentnivå per spenderad krona, så mycket bättre går knappt att få tag på om man inte springer på den perfekta cykeln på nån rea nånstans. Canyon är safe, så länge man köper en cykel i rätt storlek. Är man mellan storlekar så sikta på den mindre.

Jag köpte den "enklaste" nerve xc förra året. Då hette den 5 men är snarlik årets 6:a i specen...

Är iaf väldigt nöjd! Känns som mkt cykel för pengarna och helheten lirar väldigt bra. Det är som bekant inte de lyxigaste komponenterna men de är ändå bra grejer.

Kan bara rekommendera Canyon! Som nämnts är storleken viktig (?) men jag tycker deras pps ger rätt råd... Åkte iaf till Bålsta för att testa irl och kunde konstatera att verkligheten stämde väl överrens med pps:en. Ta den mindre om ni hamnar i gränslandet mellan två storlekar!

Tack för svar. Jo håller med om att man får mycket för pengarna hos canyon. Tänkte mest om dom kanske har sparat in en del på styre, sadel, hjul etc. för att få en FS relativt nära i pris mot Grand Canyon 6.0 men 2300 kanske är tillräckligt för att få bra dämpare och swing bak. (mest hjulen som är intressant, det andra är ju relativt billigt att byta om man vill)

Är Nerve:n trampvänlig btw?

/Johan

Nerve är en trampvänlig cykel. Länkage modelen som de använder är erkänt bra (samma som t.ex. Specialized använder sig av).

Jaha,om det är samma/liknande system som specialized borde det vara fint i skogen. Trampar själv runt en 08 SX Trail som överbiffig AM och det funkar ok ;)

Jag har en Nerve XC 6.0 sedan förra året och är grymt nöjd. Bara service och annars har den fungerat klockrent och känns verkligen som en cykel med hög kvalitet. Känns lite åt AM-hållet också när det behövs. Bra nedför och supersnabb på stigar.

Tillbaka
Topp