Canyon neuron 5 maxvikt

Stabby

Aktiv medlem
Canyon neuron 5 maxvikt
Hej på er.

Vart så nära på att trycka hem en beställning på en Canyon neuron 5, men när jag kollade komponenter så står det maxvikt 100kg på sadeln och jag klockar in på 116.

Tror ni det går att köpa en annan sadel? Vad är det värsta som kan hända, antar att cykeln brakar ihop?

Canyon neuron 5 maxvikt
Det är nog inte sadeln som kommer gå sönder. Gissar att garantin inte gäller vid övervikt. Lär ju vara kedjestag eller liknande som kommer ryka först.

Canyon neuron 5 maxvikt
Sadeln på Neuron 5 kostar 150 kr på Bike-Discount så det är sannolikt ingen höjdare. Jag snålade en gång och köpte billigaste SDG Fly som sprack i plaststommen i infästningen för railsen under sadeln. Så jag skulle tro att det finns anledning att fundera på sadelbyte om du skulle köpa en Neuron.

Sadeln är en av kontaktpunkterna på cykeln och således viktigt. Sök på forumet efter "mäta sittben" och det finns en del att läsa om sadelbredd.

Ta en titt på Radon Skeen och Radon Slide också. Ska den funka till pendling och någon tur till Isaberg som du skrev om tidigare så är den Skeen som länken går till helt okej.

Canyon neuron 5 maxvikt
Det gäller ju att dämparnas lufttryck går att justera såpass högt att det funkar med din vikt också. Själva sadeln i sig är inte problemet, det de menar med "på sadeln" är med all utrustning, ev ryggsäck osv på.

Canyon neuron 5 maxvikt
Det gäller ju att dämparnas lufttryck går att justera såpass högt att det funkar med din vikt också. Själva sadeln i sig är inte problemet, det de menar med "på sadeln" är med all utrustning, ev ryggsäck osv på.
Det är väl det normala. Men till skillnad från övriga modeller så anger de en maxvikt för just sadeln på Neuronen. Nånting är skumt men sadeln är skräp så...

Canyon neuron 5 maxvikt
Ah, sorry trodde det var maxvikt för cykeln, det brukar ju anges. Det står faktiskt på enbart sadeln. Är väl bara att byta den då.

Canyon neuron 5 maxvikt
Jag är ändå skeptisk. Kollade på CF8 som jag har och där står det att sadeln väger 10g.
  • Ergon SM10
  • Kön: Herr
  • Vikt: 10 g

Canyon neuron 5 maxvikt
Jag fick detta till svar från Canyons kundtjänst.

@Klorofylltalibanen skall titta på radon, läste själv på deras spec då stod det 115 kg och de verkade inkludera cykel + förare + packning men man behöver ju inte köra ihjäl sig i början och nöta för hårt på hojen ?

Bilagor

• Screenshot_20240906_132629_Chrome.jpg
    Screenshot_20240906_132629_Chrome.jpg
    117.7 KB · Besök: 84
Canyon neuron 5 maxvikt
Jag fick detta till svar från Canyons kundtjänst.

@Klorofylltalibanen skall titta på radon, läste själv på deras spec då stod det 115 kg och de verkade inkludera cykel + förare + packning men man behöver ju inte köra ihjäl sig i början och nöta för hårt på hojen ?
Intressant svar från Canyon. Viktigare än sadeln är att Recon har 32 mm gaffelben. Redan 34 mm gaffelben på 140 mm fjädringsväg borde börja kännas väl flexig i din situation. Den Radon slide jag länkade till har 36 mm. Radonen har DTswiss-hjul också som är avsevärt bättre än Canyons Iridium. Skeen har 35 mm gaffelben samt något kortare fjädringsväg. Jag skulle hellre åka utför gröna och blåa leder på den än en Neuron.

Canyon neuron 5 maxvikt
Intressant svar från Canyon. Viktigare än sadeln är att Recon har 32 mm gaffelben. Redan 34 mm gaffelben på 140 mm fjädringsväg borde börja kännas väl flexig i din situation. Den Radon slide jag länkade till har 36 mm. Radonen har DTswiss-hjul också som är avsevärt bättre än Canyons Iridium. Skeen har 35 mm gaffelben samt något kortare fjädringsväg. Jag skulle hellre åka utför gröna och blåa leder på den än en Neuron.

Skall absolut kika på dessa modeller ✌️

Canyon neuron 5 maxvikt
Recon är ingen fin gaffel men vågar nog påstå att 32mm stål håller för grön och blå på isaberg. Det går säkert att knäcka den men inte i maklig takt på isaberg..... det är främst breakpumps man ska oroa sig för.

Tillbaka
Topp