canyon neuron 5 storlek

Fjordgren

Medlem
canyon neuron 5 storlek
Jag behöver hjälp. Både jag och hustrun tittar åt Canyon neuron 5. Men blir inte riktigt kloka på storleken. Hon är 174, jag 184. Canyon säger M till frun och L till mig. Tidigare har vi haft Ghost Kato. Båda L. Bra för henne, liten för mig. Sen Trek Excalibur 9. M/L för frun och XL för mig. Ho. Perfekt. Kanske i största laget för mig.
Hur ska man tänka? Gå på deras rek eller Tidigare erfarenhet?

canyon neuron 5 storlek
Tidigare erfarenhet men kolla på skillnad i sadelrörsvinkel.

Låter som det är stor chans att en av er kan ha large så beställ 1st large först?

canyon neuron 5 storlek
Ghost Kato och Excalibur har riktigt gammaldags geometry. Nya stigcyklar, som också Canyon Neuron, är mycket större. Titta t.ex. på reach och hjulbas. Jag tycker att resp M och L på Neuron blir perfekt till er.

canyon neuron 5 storlek
Min erfarenhet på större storlekar är att Canyon rekommenderar för liten storlek. Jag på 191 ska enligt Canyon ha L, men enligt tidigare erfarenheter valde jag ändå XL, vilket var helt rätt. Nya geometrin på Neuron (2023+) är tack vare det branta sadelröret faktiskt kortare i cockpiten än den gamla (2019+) geometrin trots längre reach.

canyon neuron 5 storlek
Min erfarenhet på större storlekar är att Canyon rekommenderar för liten storlek. Jag på 191 ska enligt Canyon ha L, men enligt tidigare erfarenheter valde jag ändå XL, vilket var helt rätt. Nya geometrin på Neuron (2023+) är tack vare det branta sadelröret faktiskt kortare i cockpiten än den gamla (2019+) geometrin trots längre reach.
Nu är du längre än mig men hur känns XL? Om du förstår vad jag menar.

canyon neuron 5 storlek
M och L blir bra för er! Kollade reach mått vilka är de som brukar bäst visa storleken. Om din fru skulle uppleva den för lång vid sittande så finns möjlighet att byta till något kortare styrstam (kommer med 50mm, går att byta till t ex 40mm).

Jag är lika lång som din fru och trivs bra med 455mm reach vilket är det som Neuron har i strl M. L är 480mm reach vilket borde passa dig perfekt. Tror XL blir för stort.

Canyon har ändrat sina tabeller och storlekar mycket de senaste åren så kan inte jämföras med gamla erfarenheter.

canyon neuron 5 storlek
Jag är 189 cm, 91-92 innerben och har en 2023 Neuron CF 8 i storlek L tycker den funkar riktigt bra att köra stig med, känns rapp och kvick på tekniska stigar, vilket jag gillar!

canyon neuron 5 storlek
När jag köpte min CF8 för två år sen så rekommenderades det en L till mina 195 cm, jag hade dock provcyklat innan och visste att XL var bättre. Har ganska lång överkropp vilket förstås påverkar. Men jag hade inte önskat en kortare cykel.

canyon neuron 5 storlek
med lång överkropp /korta ben så får man vara försiktig. Nu har jag inte kollat STA på just denna men är den brant så tror jag 455 i reach kan vara snålt.

För att göra det värre så brukar Canyon rekommendera kortare cyklar om man har lång överkropp.

EDIT. 455 är jättebra för medium. Problemet är att reach slutade öka men STA fortsatte blir brantare ett par år till

canyon neuron 5 storlek
När jag köpte min CF8 för två år sen så rekommenderades det en L till mina 195 cm, jag hade dock provcyklat innan och visste att XL var bättre. Har ganska lång överkropp vilket förstås påverkar. Men jag hade inte önskat en kortare cykel.

Då hade du kanske inte bara knappat i din längd, men också innerbenslängd? Nu ger Canyon rekommendation XL. Canyon ger fortfarande fel rekommendation med mindre cykel när man har korta ben; det borde vara en större cykel. Så knapp aldrig i innerbenslängd hos Canyon!

canyon neuron 5 storlek
Jag får helt befängt förslag på att köpa en Canyon Neuron i small både när jag knappar in längd, längd+resten och bara kollar i tabellen. Just nu sitter jag bra på Nukeproof scout med ett. på 625+45 mm stam. Canyon tycker att jag ska ha ett. på 579+50 mm stam. Vad är det jag missar?

Fin cykel förövrigt, hoppas ni hittar rätt till slut! @Fjordgren

canyon neuron 5 storlek
Jag får helt befängt förslag på att köpa en Canyon Neuron i small både när jag knappar in längd, längd+resten och bara kollar i tabellen. Just nu sitter jag bra på Nukeproof scout med ett. på 625+45 mm stam. Canyon tycker att jag ska ha ett. på 579+50 mm stam. Vad är det jag missar?

Fin cykel förövrigt, hoppas ni hittar rätt till slut! @Fjordgren

Ingen använder ETT längre och det är problemet. Och om man skulle använda det så är det ofta fel och eller beroende på sadelhöjd.

Hur lång är du? Scout har relativt kort reach men säkert flack sadelrörs vinkel så TT blir ändå långt.
Ok på medium är reach 440 - inte suport kort, L däremot är bara 458

Hur som helst, känns väldigt sannolikt att du ska ha M om du är nöjd med M på Scout.

canyon neuron 5 storlek
173 cm här🫡

Jag tycker att ETT har varit ett bra sätt tidigare och här är iaf en tjomme som är med mig

Hur får de fel när de räknar ut ETT? Det är väl en otrolig simpel uträkning i sammanhanget? Är det mer avancerade ramar som ställer till det?

Iaf tack för svaret! Börjar nästan fundera på en Canyon i M från ingenstans pga den här tråden💩

canyon neuron 5 storlek
173 cm här🫡

Jag tycker att ETT har varit ett bra sätt tidigare och här är iaf en tjomme som är med mig

Hur får de fel när de räknar ut ETT? Det är väl en otrolig simpel uträkning i sammanhanget? Är det mer avancerade ramar som ställer till det?

Iaf tack för svaret! Börjar nästan fundera på en Canyon i M från ingenstans pga den här tråden💩
I praktiken behöver man titta avstånd till sadeln på rätt höjd.
Sen verkar det som ofta antingen tte eller sta är fel

canyon neuron 5 storlek

ETT funkar när sadelrörsvinkeln alltid är samma. Moderna stigcyklar kring 4 grader brantare sadelrörsvinkel, som skjuter sadeln kring 1 cm framåt fram punkten där man mäter ETT. Sen är frågan hur ETT har mätits. På de flesta stigcyklar går sadelröret nuförtiden inte rakt från vevlagret till sadeln. Jag tycker att man borde mäta till raka linjen, men man vet aldrig om tillverkaren har gjort så.

canyon neuron 5 storlek
ETT funkar när sadelrörsvinkeln alltid är samma. Moderna stigcyklar kring 4 grader brantare sadelrörsvinkel, som skjuter sadeln kring 1 cm framåt fram punkten där man mäter ETT. Sen är frågan hur ETT har mätits. På de flesta stigcyklar går sadelröret nuförtiden inte rakt från vevlagret till sadeln. Jag tycker att man borde mäta till raka linjen, men man vet aldrig om tillverkaren har gjort så.
ETT brukar mätas i höjd med stack, som standard. Vilket oftast är alldeles för lågt för hur folk sitter. Men det ger iaf ett mått som (nästan?) kan jämföras mellan olika cyklar, om man kollar den faktiska sadelvinkeln, inte den "effektiva".

canyon neuron 5 storlek
ETT brukar mätas i höjd med stack, som standard. Vilket oftast är alldeles för lågt för hur folk sitter. Men det ger iaf ett mått som (nästan?) kan jämföras mellan olika cyklar, om man kollar den faktiska sadelvinkeln, inte den "effektiva".
Om cyklarna har samma stack. Om alla siffror stämmer så går det att räkna om till samma höjd med lite gymnasiematte

canyon neuron 5 storlek
Ja, det är ju det som är problemet. Men liknande cyklar har ofta liknande stack.
Sen så är all stack för låg på alla cyklar, men det är en annan tråd :)
Jag tycker att Neuron är en av få cyklar som har ganska väl tilltagen stack. Dock hade jag önskat 20mm till för att slippa styre med 40mm rise.

Tillbaka
Topp