Canyon Neuron CF 2019

Canyon Neuron CF 2019
Sixten Fors sa:
Renthal har inte så många CF modeller med rise som man kan tro. Vill man ha 760 mm finns bara ett. För Ø35 mm stam. Men det är ett kanonbra styre, skulle jag tro. Ballare än Canyon, bragging rights på parkeringen är viktigt har jag hört ;)

740 mm Fatbar Lite Ø31,8mm 180g
760 mm Fatbar Lite Ø35mm 190g https://r2-bike.com/RENTHAL-Bar-Fatbar-Lite-Carbon-Riser-350-x-760-mm-7
780 mm Fatbar v1 Ø31,8mm 225g
800 mm Fatbar v2 Ø31,8mm 225g
800 mm Fatbar Ø35mm 225 g

Kräver stambyte till Ø35 mm, men ofta måste man ändå byta stamlängd på ny cykel så det är ingen big deal. Vettiga Ø35 mm stammar som inte är för tunga eller dyra:
Renthal https://r2-bike.com/RENTHAL-Stem-Apex-350-mm-6
Ritchey WCS https://r2-bike.com/RITCHEY-Stem-WCS-Trail-35-mm
Truvativ https://r2-bike.com/TRUVATIV-Stem-Descendant-35-mm-0-black
Hehehe, ja bragging rights är viktigt! :) Sitter och funderar på om Renthal skulle bli lite snyggare än Canyons svarta. Dock har jag också noterat det begränsade urvalet av 760mm hos Renthal. Men precis som du säger så är det ju inte jättekonstigt om man skulle vilja byta styrstam när man testat cykeln och då kan man ju slå till på det du föreslår. Men då springer det plötsligt iväg till runda slängar 2k kr, samtidigt kan jag få Canyons kolfiberstyre direkt i leverans med cykeln för en tusing.
Smartast är väl att vänta och testa nya cykeln först för att se om man vill ha annorlunda rise och styrstam...

Ni andra som snart får era cyklar och ska slänga på era Renthal styren, ni kan väl ta lite bilder och lägga upp här? :)

Canyon Neuron CF 2019
Helleman sa:
Smartast är väl att vänta och testa nya cykeln först för att se om man vill ha annorlunda rise och styrstam...
Helt riktigt. Cykla först och testa. Räkna med att det tar ett antal rundor innan du känner dig bekväm/säker på vad du vill ändra. Köp sedan Renthal för bragging rights ;)

Canyon Neuron CF 2019
Har byggt ihop min Neuron i storlek L. Tycker att den känns för hög även när jag trycker ned sadeln i ramen så långt det går, men min längd på 182 eller 183 skulle ha den storleken enligt hemsidan. Kan man ändra så att dropperposten stoppar lite tidigare än i högsta läget?

Lennart Christianson

Canyon Neuron CF 2019
Du är 182,5 cm lång? CF 9 stl Large med 453 mm reach + 60 mm stam = 513 mm. Till din längd är 515 mm normalmåttet. Alltså har du rätt cykel och stam.

Sadelrör 480 mm. Vad är din optimala sadelhöjd när du sitter och trampar effektivt? Mätt från centrum vevlager till topp av sadeln (typ där du sitter på sadeln). Cykeln levereras med en Canyon Iridiumdropper med vilken slaglängd? Vilken total stackhöjd?
NeuronCF_stolpe.png

Istället för att köpa en för liten ram köper man rätt ram och byter droppern till en bra dropper.
Stackhöjd är dåligt, slaglängd är bra.
OneUp har totalt 37 mm stackhöjd. Finns med 150 eller 170 mm slaglängd, som dessutom enkelt går att shimsa till anpassad/lägre slaglängd. Finns med reglage på egen klämma, I-Spec klämma, eller Sram MatchMaker klämma, eller utan reglage, om du redan äger ett reglage som du vill återanvända.
Med 30,9 mm dia för din cykel: https://www.bike-components.de/en/s...iameter~~%20mm[0]=31.6&keywords=oneup dropper
OneUp_draw.png

Hur man ändrar slaglängden

Senast ändrad:
Canyon Neuron CF 2019
Lennart Christianson sa:
Har byggt ihop min Neuron i storlek L. Tycker att den känns för hög även när jag trycker ned sadeln i ramen så långt det går, men min längd på 182 eller 183 skulle ha den storleken enligt hemsidan. Kan man ändra så att dropperposten stoppar lite tidigare än i högsta läget?

Lennart Christianson
Enligt Sixtens graf och Canyons hemsida borde du få ner sadeln tillräckligt. Canyon säger sadelhöjd 74-85,8 cm för L, och enligt din längd och Sixtens graf borde sadelhöjden rent statistiskt hamna på 77-78 cm vid din längd. Får du ner droppern ända ner mot sadelklämman? Annars kanske vajern har hamnat galet nere i böjen.

Bilagor

• Längd-Gren-Sadel.png
    Längd-Gren-Sadel.png
    132.9 KB · Besök: 175
Canyon Neuron CF 2019
Ni får hålla er till i morgon bitti / fm. Lägger jag fredagskvällen på cykel-plock-ihop så får jag sova i den tomma lådan sen tror jag... =)

Canyon Neuron CF 2019
Så där. Efter 3 mån väntan (typ?) är den hemma och ihopsatt. Byte av styre och stam och ev. bromsar, står på agendan innan den är redo!

Bilagor

• EFF10223-502B-41CF-9561-87432DFD6E3F.jpeg
    EFF10223-502B-41CF-9561-87432DFD6E3F.jpeg
    424.4 KB · Besök: 200
Canyon Neuron CF 2019
Morrisen sa:
Så där. Efter 3 mån väntan (typ?) är den hemma och ihopsatt. Byte av styre och stam och ev. bromsar, står på agendan innan den är redo!
Så sjukt snygg! Jag är inte alls avundsjuk! ?
Men varför byta bromsar? Dom där 4-kolvsbromsarna är väl jättebra?

Edit: tar du bort det röda klistermärket på ramens ovansida som visar storlek och gradering på cykeln? ?

Senast ändrad:
Canyon Neuron CF 2019
Helleman sa:
Edit: tar du bort det röda klistermärket på ramens ovansida som visar storlek och gradering på cykeln? ?
Man tar även bort alla rim-stickers som går att ta bort.
Samt orangea Warning-stickers på bromsskivorna.
Samt dork-disken bakom kassetten.
Samt den gigantiska FOX-blaffan på gaffelbenen, att behålla 34, Elite och FiT4 är nästan ok.

Bilagor

• F34_Elite.jpg
    F34_Elite.jpg
    95.7 KB · Besök: 128
Canyon Neuron CF 2019
Varningsdekaler och annat ska bort. Pizzatallriken är bortplockad nu (varför envisas dom med att montera dessa!?). Hjulstickers får man ta när mer tid finnes. Håller med om att dom är väl tjommiga!

Bromsarna ska jag utvärdera hur jag tycker om först, annars har jag Shimano XT med fyrkolvsok liggande som jag var nöjd med innan.

Canyon Neuron CF 2019
Morrisen sa:
Varningsdekaler och annat ska bort. Pizzatallriken är bortplockad nu (varför envisas dom med att montera dessa!?). Hjulstickers får man ta när mer tid finnes. Håller med om att dom är väl tjommiga!

Bromsarna ska jag utvärdera hur jag tycker om först, annars har jag Shimano XT med fyrkolvsok liggande som jag var nöjd med innan.
Aha, ok. Kommer du testa cykeln i helgen?

Canyon Neuron CF 2019
Helleman sa:
Morrisen sa:

Eller låta den stå två månader för att strö salt i såren på de som väntar ?

Canyon Neuron CF 2019
Lennart Christianson sa:
Ska man inte ha kvar den där plastiga "pizzatallriken" när man cyklar. Är den bara till för transport?
Valfritt, men har man någon respekt för sporten, och lite känsla för estetik så tar man bort den ?
Och ser till så man har inre ändläget på bakväxeln justerat så att inte kedjan kan klättra över på fel sida av kassetten.

Canyon Neuron CF 2019
Jensen sa:
Helleman sa:
Morrisen sa:

Eller låta den stå två månader för att strö salt i såren på de som väntar ?
Hehehe, inte snällt! ?

Canyon Neuron CF 2019
Moment 22! Jag cyklar för att SLIPPA springa..
Jag har inte hunnit undersöka det än men helt ärligt såg det nästan ut som att set satt på hjulen när den levererades!?
Återkommer i frågan..

Canyon Neuron CF 2019
Det blev en XL för mig efter mycket velande!
Tack Sixten med flera för rådet att gå på XL, blev perfekt. Bytt handtag, dropper, sadel och klinga än så länge. Skickar med bilder om någon undrar över storleken. Mina mått är 187cm och 94cm ben, sadelhöjd 82cm.

Bilagor

• 91A52EE5-1CF9-4AAB-85AE-6CEDD248C56C.jpeg
    91A52EE5-1CF9-4AAB-85AE-6CEDD248C56C.jpeg
    621.8 KB · Besök: 175
  • DCCE4E31-5CBF-42C3-8C87-FB1E61B610D3.jpeg
    DCCE4E31-5CBF-42C3-8C87-FB1E61B610D3.jpeg
    710.5 KB · Besök: 172
Senast ändrad:
Canyon Neuron CF 2019
Henrik69 sa:
Tack Sixten med flera för rådet att gå på XL, blev perfekt. Bytt handtag, dropper, sadel och klinga än så länge. Skickar med bilder om någon undrar över storleken. Mina mått är 187cm och 94cm ben, sadelhöjd 82cm.
Grattis :) rätt tydligt att XL är rätt ramstorlek när man ser bilden, eller hur?
Är det nya CB Highline v2 170 mm droppern? Med så hög sadelhöjd skulle jag testa att skjuta fram den lite på railen för brantare effektiv sadelrörsvinkel och få fram tyngdpunkten någon cm. Känns 60 mm stammen bra? Min "storlekstabell" säger 50 mm för din kroppslängd, bara som referens.

Canyon Neuron CF 2019
Sixten Fors sa:
Henrik69 sa:
Grattis :) rätt tydligt att XL är rätt ramstorlek när man ser bilden, eller hur?
Är det nya CB Highline v2 170 mm droppern? Med så hög sadelhöjd skulle jag testa att skjuta fram den lite på railen för brantare effektiv sadelrörsvinkel och få fram tyngdpunkten någon cm. Känns 60 mm stammen bra? Min "storlekstabell" säger 50 mm för din kroppslängd, bara som referens.
Japp, XL blev super.
Nej det är CB Highline 160mm. Flyttade över den då den känns betydligt bättre än originalet. Angående styrstam så känns det bra med 60mm.

Jag är så gammal så jag gjorde som jag alltid gjort och ”lodade” från knäskålen till pedalaxeln och fick sadelmåttet.?

Canyon Neuron CF 2019
Henrik69 sa:

Grattis till hojen!

Velar själv om jag ska välja L eller XL. Jag är 185 cm (184,5 kvällstid) lång och har ap-armar. Jag tror att en XL skulle passa även mig men jag undrar bara om hojen kanske då inte blir så lekfull. Vad tror du, är jag för kort för en XL? Går det enkelt att göra en "manual" på den eller blir man mer en passagerare.

Canyon Neuron CF 2019
SocialGimp sa:
Henrik69 sa:

Grattis till hojen!

Velar själv om jag ska välja L eller XL. Jag är 185 cm (184,5 kvällstid) lång och har ap-armar. Jag tror att en XL skulle passa även mig men jag undrar bara om hojen kanske då inte blir så lekfull. Vad tror du, är jag för kort för en XL? Går det enkelt att göra en "manual" på den eller blir man mer en passagerare.
Tror det blir bra med en XL. Lättare att göra manual än med min gamla Nerve som hade 1cm längre kedjestag.

Canyon Neuron CF 2019
Henrik69 sa:
SocialGimp sa:
Henrik69 sa:

Grattis till hojen!

Tror det blir bra med en XL. Lättare att göra manual än med min gamla Nerve som hade 1cm längre kedjestag.
Jag valde en L som Canyon föreslog och då jag tyckte måtten blev väldigt lika min nuvarande Nerve som är L.
Nu när du gått upp på XL (Nerve fanns ju inte i XL, iaf inte 2015 som min är ifrån), känns den nya större än din gamla Nerve? Bätter/sämre/bara annorlunda?

Jag är 184 med innerbenslängd 83,5cm, alltså relativt korta ben jämfört med dig.

Edit: La till att Nerve inte fanns som XL.

Senast ändrad:
Canyon Neuron CF 2019
Henrik69 sa:
Japp, XL blev super. Nej det är CB Highline 160mm. Flyttade över den då den känns betydligt bättre än originalet. Angående styrstam så känns det bra med 60mm. Jag är så gammal så jag gjorde som jag alltid gjort och ”lodade” från knäskålen till pedalaxeln och fick sadelmåttet.?
Samma stolpe som jag använder alltså, supernöjd med den. Sedan bilden nedan har jag flyttat fram sadeln 1,5 cm. Jag är 194 cm och har 492 mm reach + 60 mm stam i nedanstående setup.

Bilagor

• 180706_003_XL_small.jpg
    180706_003_XL_small.jpg
    261.7 KB · Besök: 160
Canyon Neuron CF 2019
Helleman sa:
Henrik69 sa:
SocialGimp sa:
Henrik69 sa:

Grattis till hojen!

Jag valde en L som Canyon föreslog och då jag tyckte måtten blev väldigt lika min nuvarande Nerve som är L.
Nu när du gått upp på XL (Nerve fanns ju inte i XL, iaf inte 2015 som min är ifrån), känns den nya större än din gamla Nerve? Bätter/sämre/bara annorlunda?

Jag är 184 med innerbenslängd 83,5cm, alltså relativt korta ben jämfört med dig.

Min Nerve är en XL. Konstigt har för mig att min är från 2015.
Jag kan lägga upp en bild på Nerven i kväll så får du se skillnaden.

Canyon Neuron CF 2019
Henrik69 sa:
Helleman sa:
Henrik69 sa:
SocialGimp sa:
Henrik69 sa:

Grattis till hojen!

Min Nerve är en XL. Konstigt har för mig att min är från 2015.
Jag kan lägga upp en bild på Nerven i kväll så får du se skillnaden.
Jaha, är det en XL? Då måste det vara en annan årsmodell bara. https://www.thebikelist.co.uk/canyon/nerve-al-7-0

Men då kan jag tänka mig att skillnaden att sitta på din nya mot din gamla inte är så jättestor?
Men lägg gärna upp en bild så man kan jämföra lite.

Canyon Neuron CF 2019
Helleman sa:
Mback72 sa:
Helleman sa:
Mback72 sa:
Morrisen sa:
Mback72 sa:
Marcus G sa:
Fick min Neuron CF 8.0 med UPS idag. Beställde "Stealth" i storlek Large i förra veckan (som de hade på lager) och allt gick väldigt smidigt. Otroligt fin cykel, sjukt välbyggd.

Är 179 cm och storlek L känns helt rätt, trots att sidan rekommenderade M.
Gôtt!
Jag har inte fått min XL 9.0 SL än trots att det fortfarande står att den är planerad att lämna fabriken förra veckan när jag söker. Har chattat med svenska supporten och de har lovat att kolla och återkomma.

Hur har det gått för dig? Fått svar eller cykel ännu?
Som Helleman skrev så har jag nu fått besked att den är försenad och ska skickas mellan 18-22 mars. Vet inte om det är skillnad beroende på om man valt svart eller blå ram. Jag har valt svart ram.
Ja det är lite skumt... Jag har som sagt valt den blå... Kan ju vara som så att det finns en batch redo för er som beställde samma dag som den kom ut i princip, och att jag som beställde nån vecka senare (1:a december) missade första batchen och hamnar i Juni. Men så uttryckte sig inte supporten riktigt.

Fick nyss ett uppdaterat leveransdatum. Nu är det 4-8 mars som gäller :-)
Va f-n! Du får bara din tidigare och tidigare och min ligger kvar i sommar! :-(
Givetvis är jag SUPERGLAD för din skull... :-)

Då var det dax igen då...

"Din order är försenad. Beräknat datum för leverans 1-5 april".
Snart är smärtgränsen nådd, oavsett hur mycket bang for the buck det är. Känns som om en Stumpjumper ST Expert eller Whyte S-120C Works ligger nära tillhands nu. Whyten har för övrigt ett reachmått som t.o.m. Sixten borde vara nöjd med ;-)

Canyon Neuron CF 2019
Helleman sa:
Morrisen sa:
Vadå, cykla på den? Nu är den ju ren och fin!?
Iofs sant. Du får ta upp löpning istället! ?
Fick du med tubelessventiler med cykeln?

Inser att frågan inte var till mig, men kan i alla fall meddela att jag inte fick med tubelessventiler, vilket man får om man köper hjulen lösa. Hjulen var föredömligt tejpade men alltså inte ventiler. Möjligen ordnar Canyon det men de kostar inte mer än nån hundring styck.

Canyon Neuron CF 2019
Mback72 sa:
Helleman sa:
Mback72 sa:
Helleman sa:
Mback72 sa:
Morrisen sa:
Mback72 sa:
Marcus G sa:
Fick min Neuron CF 8.0 med UPS idag. Beställde "Stealth" i storlek Large i förra veckan (som de hade på lager) och allt gick väldigt smidigt. Otroligt fin cykel, sjukt välbyggd.

Är 179 cm och storlek L känns helt rätt, trots att sidan rekommenderade M.
Gôtt!
Jag har inte fått min XL 9.0 SL än trots att det fortfarande står att den är planerad att lämna fabriken förra veckan när jag söker. Har chattat med svenska supporten och de har lovat att kolla och återkomma.

Hur har det gått för dig? Fått svar eller cykel ännu?
Som Helleman skrev så har jag nu fått besked att den är försenad och ska skickas mellan 18-22 mars. Vet inte om det är skillnad beroende på om man valt svart eller blå ram. Jag har valt svart ram.
Ja det är lite skumt... Jag har som sagt valt den blå... Kan ju vara som så att det finns en batch redo för er som beställde samma dag som den kom ut i princip, och att jag som beställde nån vecka senare (1:a december) missade första batchen och hamnar i Juni. Men så uttryckte sig inte supporten riktigt.

Fick nyss ett uppdaterat leveransdatum. Nu är det 4-8 mars som gäller :-)
Va f-n! Du får bara din tidigare och tidigare och min ligger kvar i sommar! :-(
Givetvis är jag SUPERGLAD för din skull... :-)

Då var det dax igen då...

"Din order är försenad. Beräknat datum för leverans 1-5 april".
Snart är smärtgränsen nådd, oavsett hur mycket bang for the buck det är. Känns som om en Stumpjumper ST Expert eller Whyte S-120C Works ligger nära tillhands nu. Whyten har för övrigt ett reachmått som t.o.m. Sixten borde vara nöjd med ;-)
Aj då, surt! Hoppades på att du skulle få din nu så att oddsen ökade för att min skulle tidigareläggas.
Känner också att tålamodet tryter, vad säger att jag faktiskt får min i Juni?
Stumpjumpern är intressant men för samma pengar är det sämre spec...
Jag sitter justnu och kikar på YT Jeffsy 29 CF Pro Race. Ganska intressant och finns i lager...

Canyon Neuron CF 2019
Raggamuffin sa:
Bättre att missa hela vårens cykling än att få lite sämre spec? Hoppas du har fler cyklar i förrådet.
Mig går det egentligen ingen nöd på. Har en Fuel EX8 att ta till, även om jag egentligen inte tänkt ta ut och skita ner den innan försäljning. Jag är ju solskens- och torrväderscyklist, så än är det fortfarande alldeles för grisigt i skogen för min smak ?

Canyon Neuron CF 2019
Raggamuffin sa:
Bättre att missa hela vårens cykling än att få lite sämre spec? Hoppas du har fler cyklar i förrådet.
Samma för mig, har ju en Nerve som jag gillar skarpt och kör på justnu i leran och snön. :) Men jag vill ju väldigt gärna ha min nya cykel åtminstone på semestern när jag ska runt och cykla i landet.
Egentligen byter jag ju cykel för att Canyon kom med en ny intressant kolfiber-stigcykel, annars hade jag nog kört vidare på min Nerve… Så det blir ju inte helt logiskt att jag plötsligt funderar på att skaffa en Jeffsy bara för att jag inte pallar att vänta, men har köpbegäret tagit kontrollen över mig så har det... :)

Canyon Neuron CF 2019
Helleman sa:
Raggamuffin sa:
Samma för mig, har ju en Nerve som jag gillar skarpt och kör på justnu i leran och snön. :) Men jag vill ju väldigt gärna ha min nya cykel åtminstone på semestern när jag ska runt och cykla i landet.
Egentligen byter jag ju cykel för att Canyon kom med en ny intressant kolfiber-stigcykel, annars hade jag nog kört vidare på min Nerve… Så det blir ju inte helt logiskt att jag plötsligt funderar på att skaffa en Jeffsy bara för att jag inte pallar att vänta, men har köpbegäret tagit kontrollen över mig så har det... :)
Håller med där! Jeffsyn verkar vara en fin cykel, men för mig tror jag det blir lite för mycket cykel för den terräng jag kör till 99%. Västerås har riktigt fina stigar, men knappt någon kupering att tala om. Kortare knixar upp och ner kräver inte en halv-enduro. Neuron verkar vara det jag söker; en rapp trailcykel med bekväm sittställning. Fuel EX som jag har nu talar alla gott om, men personligen tycker jag den är lite trög för den cykling jag ägnar mig åt. En ren XC-hoj skulle nog egentligen vara ännu bättre, men jag vill ha en lite mera bekväm framfart än vad en sådan kan erbjuda.
Gällande leveranstiden så kan jag nog vänta ett tag till, även om det bär emot...

Canyon Neuron CF 2019
Mback72 sa:
Helleman sa:
Raggamuffin sa:
Håller med där! Jeffsyn verkar vara en fin cykel, men för mig tror jag det blir lite för mycket cykel för den terräng jag kör till 99%. Västerås har riktigt fina stigar, men knappt någon kupering att tala om. Kortare knixar upp och ner kräver inte en halv-enduro. Neuron verkar vara det jag söker; en rapp trailcykel med bekväm sittställning. Fuel EX som jag har nu talar alla gott om, men personligen tycker jag den är lite trög för den cykling jag ägnar mig åt. En ren XC-hoj skulle nog egentligen vara ännu bättre, men jag vill ha en lite mera bekväm framfart än vad en sådan kan erbjuda.
Gällande leveranstiden så kan jag nog vänta ett tag till, även om det bär emot...
Det där är precis den svåra avvägningen jag brottas med nu, är Neuronen för mycket XC för mig? Är en Jeffsy för lik Canyon Spectral som jag tror är för mycket enduro för mig?
Jäkligt svår avvägning tycker jag. Jag kör inte downhill eller enduro utan jag kör stig och vill cykla snabbt på stig. Men jag vill köra stökig stig ibland med knixigt och brant uppför och knixigt och brant utför, men snarare 30-40m uppför/utför än hundratals meter uppför/utför.
Jag tror Neuronen är perfekt för mig och att Jeffsyn kanske är lite för mycket åt enduro-hållet, men jag vill ha en cykel som klarar tuff körning utan att bli allt för orolig...
XC och grusväg typ cykelvasan är absolut inget för mig.

Jag kanske bara borde behålla den cykel jag har nu... :)

Canyon Neuron CF 2019
Helleman sa:
...har ju en Nerve som jag gillar skarpt och kör på justnu i leran och snön. :)

Jag kanske bara borde behålla den cykel jag har nu... :)
Om du har en Nerve nu och är nöjd med den tror jag inte en Neuron CF är för mycket XC. I jämförelse med Nerve är ju Neuron rena DH-riggen ;-)

Tillbaka
Topp