Canyon Neuron CF 2019

Canyon Neuron CF 2019
Mback72 sa:
Helleman sa:
...har ju en Nerve som jag gillar skarpt och kör på justnu i leran och snön. :)

Jag kanske bara borde behålla den cykel jag har nu... :)
Om du har en Nerve nu och är nöjd med den tror jag inte en Neuron CF är för mycket XC. I jämförelse med Nerve är ju Neuron rena DH-riggen ;-)
Haha, tror du det? Det låter bra!
Ja geometrin är ju ganska lik och det är lite mer slaglängd än min nuvarande Nerve. Samtidigt står det i tester att Neuron i jämförelse med andra liknande cyklar är lite mer XC, men då är ju frågan om man anser att min Nerve också är ganska mycket XC? Jag tycker dock att det är stor skillnad på min Nerve och min brors Scott Spark 760 som har en XC-geometri. Sittställningen är mycket mer framåtlutad vilket jag inte gillade alls...

Canyon Neuron CF 2019
Helleman sa:
Ja geometrin är ju ganska lik och det är lite mer slaglängd än min nuvarande Nerve. Samtidigt står det i tester att Neuron i jämförelse med andra liknande cyklar är lite mer XC, men då är ju frågan om man anser att min Nerve också är ganska mycket XC? Jag tycker dock att det är stor skillnad på min Nerve och min brors Scott Spark 760 som har en XC-geometri. Sittställningen är mycket mer framåtlutad vilket jag inte gillade alls...
Det går ju ganska enkelt att räkna ut hur du kommer sitta på Neuron jämfört med Nerve. Bara att jämföra stack, reach, sadelrörsvinkel, styrrörsvinkel, stamlängd, rise på styret m.m. så får du en uppfattning.
Min uppfattning är att du kommer att sitta snarlikt, men att Neuron är mera stabil i och med flackare gaffel, kortare styrstam och bredare styre. Längre slaglängd gör också att den klarar lite mera stök utan att knorra. Den nya bakfjädringen kommer nog också vara ett lyft. Den gamla har ju visat sig ha problem att "hålla emot" och slår gärna igenom abrupt. Läs gärna dessa två tester och jämför:

https://singletrackworld.com/2019/0...-from-the-old-model-but-it-isnt-for-everyone/
https://singletrackworld.com/2017/09/review-canyon-neuron-al-9-9/

Canyon Neuron CF 2019
Mback72 sa:
Helleman sa:
Det går ju ganska enkelt att räkna ut hur du kommer sitta på Neuron jämfört med Nerve. Bara att jämföra stack, reach, sadelrörsvinkel, styrrörsvinkel, stamlängd, rise på styret m.m. så får du en uppfattning.
Min uppfattning är att du kommer att sitta snarlikt, men att Neuron är mera stabil i och med flackare gaffel, kortare styrstam och bredare styre. Längre slaglängd gör också att den klarar lite mera stök utan att knorra. Den nya bakfjädringen kommer nog också vara ett lyft. Den gamla har ju visat sig ha problem att "hålla emot" och slår gärna igenom abrupt. Läs gärna dessa två tester och jämför:

https://singletrackworld.com/2019/0...-from-the-old-model-but-it-isnt-for-everyone/
https://singletrackworld.com/2017/09/review-canyon-neuron-al-9-9/
Jo jag har jämfört det där så bra jag kan, men jag har alldeles för liten erfarenhet och kunskap för att förstå vad tex stack och sadelrörslutning ger för inverkan. Visst går det ju att rita upp och kolla, men så mycket energi har jag inte orkat ge det... :)
På min Nerve har jag kortad styrstam som är ca 40mm. Så lite mer upprätt än original.

Ska kolla testerna, tack!

Canyon Neuron CF 2019
Efter att läst testerna och mätt lite på min sadelinställning på min nuvarande cykel så konstaterar jag att jag endast kommer ha ca 1,5cm marginal på sadelinställningen för att kunna ha den i helt uppfällt läge och motsvara min nuvarande inställning, dvs om jag monterar sadelstolpen så långt ner jag kan så blir sadeln endast 1,5 cm för låg. Sadelstolpsröret är som sagt ganska hög på Neuronen.

I övrigt känns det ju som att jag har valt helt rätt cykel.?

Canyon Neuron CF 2019
Mback72 sa:
Då var det dax igen då...

"Din order är försenad. Beräknat datum för leverans 1-5 april".
Snart är smärtgränsen nådd, oavsett hur mycket bang for the buck det är. Känns som om en Stumpjumper ST Expert eller Whyte S-120C Works ligger nära tillhands nu. Whyten har för övrigt ett reachmått som t.o.m. Sixten borde vara nöjd med ;-)
Nu händer det grejer! Kände Canyon på sig att jag började tröttna tro? Satt precis och kollade in andra kandidater när ett mail dök upp ?

Bilagor

• B5AAC25E-B37C-4C96-8758-F4F36B48F34C.jpeg
    B5AAC25E-B37C-4C96-8758-F4F36B48F34C.jpeg
    17.5 KB · Besök: 240
Canyon Neuron CF 2019
Mback72 sa:
Mback72 sa:
Då var det dax igen då...

"Din order är försenad. Beräknat datum för leverans 1-5 april".
Snart är smärtgränsen nådd, oavsett hur mycket bang for the buck det är. Känns som om en Stumpjumper ST Expert eller Whyte S-120C Works ligger nära tillhands nu. Whyten har för övrigt ett reachmått som t.o.m. Sixten borde vara nöjd med ;-)
Nu händer det grejer! Kände Canyon på sig att jag började tröttna tro? Satt precis och kollade in andra kandidater när ett mail dök upp ?
Faan va kul! Grattis! Ska bli intressant att höra vad du tycker om den. Min order har inte rört på sig alls. Nu har mitt knä börjat strula rejält så nu kanske det är lite tur att jag har tid på mig att avbeställa cykeln... ?

Canyon Neuron CF 2019
Är ni nöjda med era Neuron? Hur upplevs den i lite stökigare partier likt Hellas? Klättrar den lika bra som man hoppas?
Är själv 193 och en Xl känns ju ganska given, hur upplevs komforten?

Canyon Neuron CF 2019
mafakka sa:
Är ni nöjda med era Neuron? Hur upplevs den i lite stökigare partier likt Hellas? Klättrar den lika bra som man hoppas?
Är själv 193 och en Xl känns ju ganska given, hur upplevs komforten?
Har inte hunnit testa min än då den kom idag. Kanske imorgon. Vad jag har hört om komforten så ska den kännas lite mera distinkt i fjädringen mot t.ex. Fuel EX. Lite rappare känsla liksom. I tester har den lovordats för sina klätteregenskaper. Här gillar de den skarpt

Canyon Neuron CF 2019
Sådär, nu är premiären avklarad! Skrev precis om den i en annan tråd så jag kopierar in samma text här. Förutom det jag skrev om hjulen så är även styrstam, styre och sadel utbytta på min i nuläget. RaceFace Chester 35 styrsram, Renthal Fatbar Carbon 35 40mm riserstyre och Specialized Henge Comp 143mm sadel. Originalsadeln passar nog bäst på brädgården bland de andra masonitskivorna.

”Tog premiärturen på min Neuron CF 9.0 SL idag. Ingen hårdkörning alls, mer bara känna på den lite. Kan säga att i jämförelse med min tidigare Fuel EX 8 så kändes den betydlig rappare och mera distinkt i fjädringen, men ändå bekväm. Ganska lik Stumpjumper ST i känslan, men med ett betydligt trevligare pris. Kan inte uttala mig om Reynoldshjulen än då de fick stanna hemma till förmån för ett par ”fulhjul”. Kan tänka mig att känslan kan komma att förändras med dessa på.
Jag är grymt nöjd efter den lilla provrundan i alla fall. Ett smolk i glädjebägaren var att när jag packade upp cykeln i onsdags så hittade jag en lackskada på överröret, men efter ett mail till Canyons support så fick jag beskedet att jag får en helt ny ram. Det kallar jag service!”

Bilagor

• 4BB00C2A-C60F-4F05-B750-42F6AA94C552.jpeg
    4BB00C2A-C60F-4F05-B750-42F6AA94C552.jpeg
    702.9 KB · Besök: 253
Canyon Neuron CF 2019
Mback72 sa:
Sådär, nu är premiären avklarad! Skrev precis om den i en annan tråd så jag kopierar in samma text här. Förutom det jag skrev om hjulen så är även styrstam, styre och sadel utbytta på min i nuläget. RaceFace Chester 35 styrsram, Renthal Fatbar Carbon 35 40mm riserstyre och Specialized Henge Comp 143mm sadel. Originalsadeln passar nog bäst på brädgården bland de andra masonitskivorna.

”Tog premiärturen på min Neuron CF 9.0 SL idag. Ingen hårdkörning alls, mer bara känna på den lite. Kan säga att i jämförelse med min tidigare Fuel EX 8 så kändes den betydlig rappare och mera distinkt i fjädringen, men ändå bekväm. Ganska lik Stumpjumper ST i känslan, men med ett betydligt trevligare pris. Kan inte uttala mig om Reynoldshjulen än då de fick stanna hemma till förmån för ett par ”fulhjul”. Kan tänka mig att känslan kan komma att förändras med dessa på.
Jag är grymt nöjd efter den lilla provrundan i alla fall. Ett smolk i glädjebägaren var att när jag packade upp cykeln i onsdags så hittade jag en lackskada på överröret, men efter ett mail till Canyons support så fick jag beskedet att jag får en helt ny ram. Det kallar jag service!”
Shit va trevligt! Men du får en ny ram alltså? Jag antar att du får skicka tillbaka den gamla?
Varför kör du med fulhjul?
Jag såg på nån review att dom dissade sadeln ganska hårt, men vad ska man ha istället och vad ska jag tänka på när jag köper ny sadel?

Canyon Neuron CF 2019
Helleman sa:
Shit va trevligt! Men du får en ny ram alltså? Jag antar att du får skicka tillbaka den gamla?
Jag såg på nån review att dom dissade sadeln ganska hårt, men vad ska man ha istället och vad ska jag tänka på när jag köper ny sadel?
Ramen kommer att bytas av Canyon i Bålsta.
Jag har satt ett par av mina favorit-traildäck Bontrager XR4 2,4 på mina gamla ”finhjul” till Treken och vips har jag ”fulhjul” för lite svinigare förhållanden. På Reynoldshjulen har jag satt Racing Ralph 2,35 som är mina favorit-XC-däck. De åker på när det blir fina torra soliga dagar med finare stigar. Bra att ha två hjulpar att skifta mellan, särskilt då det blir lite kladdigt med däckbyte när man kör tubeless. Forekasterdäcken har jag lagt på hög så länge då jag tycker de är varken varken eller eller. Säkert bra allrounddäck om man bara har en uppsättning hjul.
Gällande sadel så vet jag av erfarenhet från landsväg att en skitsadel inte är bra för mina ”nedre regioner”. Har Specialized sadel på lvg-hojen och vet att de har bland de bästa sadlarna på marknaden så valet var rätt. Det går dessutom att få dem i olika bredder efter hur brett man har mellan sittbenen. Neuronsadeln var på tok för smal för mig. Gå till en butik som säljer Specialized (Sportson m.fl.) så får du hjälp att prova ut bredd och vilken sadelmodell du ska ha. Men testa först originalsadeln. Den kanske passar dig som en smäck.

Canyon Neuron CF 2019
Mback72 sa:
Helleman sa:
Ramen kommer att bytas av Canyon i Bålsta.
Jag har satt ett par av mina favorit-traildäck Bontrager XR4 2,4 på mina gamla ”finhjul” till Treken och vips har jag ”fulhjul” för lite svinigare förhållanden. På Reynoldshjulen har jag satt Racing Ralph 2,35 som är mina favorit-XC-däck. De åker på när det blir fina torra soliga dagar med finare stigar. Bra att ha två hjulpar att skifta mellan, särskilt då det blir lite kladdigt med däckbyte när man kör tubeless. Forekasterdäcken har jag lagt på hög så länge då jag tycker de är varken varken eller eller. Säkert bra allrounddäck om man bara har en uppsättning hjul.
Gällande sadel så vet jag av erfarenhet från landsväg att en skitsadel inte är bra för mina ”nedre regioner”. Har Specialized sadel på lvg-hojen och vet att de har bland de bästa sadlarna på marknaden så valet var rätt. Det går dessutom att få dem i olika bredder efter hur brett man har mellan sittbenen. Neuronsadeln var på tok för smal för mig. Gå till en butik som säljer Specialized (Sportson m.fl.) så får du hjälp att prova ut bredd och vilken sadelmodell du ska ha. Men testa först originalsadeln. Den kanske passar dig som en smäck.
Tack för tipsen!
Ja inte fel med två uppsättningar hjul, men ska bli intressant att se hur det kommer att kännas med ”fulhjulen” efter att du kört Reynoldshjulen, kommer du vilja köra med fulhjulen igen?

Det där med olika typer däck har jag inte kommit till ännu. ? Min nuvarande cykel, tillika min första, köpte jag beggad för 1,5 år sedan och har endast kört med däcken som sitter på; Schwalbe Hans Dampf i fram och Nobby Nick i bak. Så jag har inget att jämföra med alls, men ska bli spännande att prova Maxxis-däcken...

Canyon Neuron CF 2019
Kul läsning och kul du är nöjd jag har kört en del med min al7.0 och är sjukt nöjd. Har bytt bromsar, klinga fram samt sadel. Köpe en ergon sme som jag är mycket nöjd med. Original sadeln även på al modellen va helt kass.

Ångrar ibland att jag inte pyntade ut mer å köpte en cf men det får nog bli en cf till 2020 så har man något att se fram emot.

Bilagor

• IMG_20190407_130004.jpg
    IMG_20190407_130004.jpg
    393.2 KB · Besök: 241
Canyon Neuron CF 2019
Ni som har Neuron, hur funkar det i Hellas? inbillar mig att man kommer slå pedalerna en hel del pga låga navet vad jag kan läsa mig till.
Verkar ju vara komplett i övrigt.

Canyon Neuron CF 2019
mafakka sa:
Ni som har Neuron, hur funkar det i Hellas? inbillar mig att man kommer slå pedalerna en hel del pga låga navet vad jag kan läsa mig till.
Verkar ju vara komplett i övrigt.
Nu har jag aldrig kört i Hellas så jag kan inte uttala mig om just det. Däremot märktes den dryga centimetern lägre vevlagret mot min gamla Fuel EX. Vet inte om det var ringrostighet eller cykeln, men jag slog i pedalerna oväntat vid två tillfällen. Förmodligen är det bara att lära sig köra med det lägre vevlagret och anpassa var man sätter pedalerna i stökigare terräng.

Canyon Neuron CF 2019
Idag har jag kört lite stökigare terräng med min Neuron. Kan bara säga att den passar mig perfekt. Performance Elite-gaffeln är helt underbar och ett stort lyft jämfört med den Rhythm jag hade på min gamla Fuel EX 8. Bakfjädringen är som sagts tidigare fast och fin utan att kännas för hård. Hela cykeln upplevs rappare jämfört med EX:en men med en snarlik bekväm sittställning. Sittställningen är i princip identisk på de två, i alla fall efter de modifieringar jag gjort på båda (stam och riserstyre). Reynoldshjulen är fortfarande inte testade, så jag ser fram emot att testa dem också. Förmodar en viss skillnad i styvhet mot de alu-Funworks jag har på nu. Har också fått bekräftat från Canyon att en ny ram kommer v.19 då min hade en lackskada vid leveransen. Just nu är skadan dold bakom ett Happyride-klistermärke. För övrigt kan jag konstatera att min kondition just nu har mer att önska. Betydligt mer än vad placeboeffekten av en ny cykel kan tillföra ?

Canyon Neuron CF 2019
Mback72 sa:
Idag har jag kört lite stökigare terräng med min Neuron. Kan bara säga att den passar mig perfekt. Performance Elite-gaffeln är helt underbar och ett stort lyft jämfört med den Rhythm jag hade på min gamla Fuel EX 8. Bakfjädringen är som sagts tidigare fast och fin utan att kännas för hård. Hela cykeln upplevs rappare jämfört med EX:en men med en snarlik bekväm sittställning. Sittställningen är i princip identisk på de två, i alla fall efter de modifieringar jag gjort på båda (stam och riserstyre). Reynoldshjulen är fortfarande inte testade, så jag ser fram emot att testa dem också. Förmodar en viss skillnad i styvhet mot de alu-Funworks jag har på nu. Har också fått bekräftat från Canyon att en ny ram kommer v.19 då min hade en lackskada vid leveransen. Just nu är skadan dold bakom ett Happyride-klistermärke. För övrigt kan jag konstatera att min kondition just nu har mer att önska. Betydligt mer än vad placeboeffekten av en ny cykel kan tillföra ?
Kul att du är nöjd! Låter bra för oss andra som fortfarande väntar på våra cyklar att den verkar vara värd väntan.

Canyon Neuron CF 2019
Helleman sa:
Kul att du är nöjd! Låter bra för oss andra som fortfarande väntar på våra cyklar att den verkar vara värd väntan.
Nu är kolhjulen testade också. Likvärdig vikt mot mina andra alu-hjul, men en helt annan känsla i dem. Om det är hjulen i sig eller bara de lite mera lättrullade däcken (Racing Ralph 2,35 Addix Speed) ska jag låta vara osagt. Snabba är de i alla fall!
Övriga modifieringar sedan sist är att jag har tagit ur en (av tre) air volume spacers i gaffeln, och satt i en mindre air volume spacer i bakdämparen (rosa 0,2 kubiktum istället för original grön 0,4 kubiktum). Anledningen är att jag tyckt att jag inte utnyttjat slaglängden tillräckligt vid korrekt sag. Innan utnyttjade jag ca 65% av slaget fram och bak vid normal körning. Efteråt ca 80%. Då finns viss marginal för dåliga spårval också.

Hur ser det ut för er andra? Får ni hojarna någon gång?

Canyon Neuron CF 2019
Mback72 sa:
Hur ser det ut för er andra? Får ni hojarna någon gång?
Intressant! Ska bli spännande att se hur dämpningen känns för mig.
Väntar fortfarande på min och leveransdatumet är fortfarande detsamma. Jag ligger tydligen bland dom första i nästa batch som ska levereras så jag hoppas dom kan hålla leveranstiden...

Canyon Neuron CF 2019
Insåg en sak nu när jag tittade på en bild på min efterlängtade cykel; hur går det att använda ett mekställ med cykeln? Ser ju väldigt trångt ut att få plats med ”gripklon” i ramen vi stötdämparen? Sätter ni fast gripklon i sadelstolpen? Isf, är det ok på en sänkbar sadel?

Canyon Neuron CF 2019
Helleman sa:
Insåg en sak nu när jag tittade på en bild på min efterlängtade cykel; hur går det att använda ett mekställ med cykeln? Ser ju väldigt trångt ut att få plats med ”gripklon” i ramen vi stötdämparen? Sätter ni fast gripklon i sadelstolpen? Isf, är det ok på en sänkbar sadel?
Funkar inte på min med mekställ från Lidl. Mindre viktigt då jag sällan orkar plocka fram stället. Jag lutar cykeln mot något eller vänder den uppochner när jag mekar. Behöver den verkligen sättas i stället så funkar nog sadelstolpen temporärt.

Bilagor

• CA3AF8C2-D658-4AF3-881D-DE8E2FDEA9C1.jpeg
    CA3AF8C2-D658-4AF3-881D-DE8E2FDEA9C1.jpeg
    232.1 KB · Besök: 246
Canyon Neuron CF 2019
Mback72 sa:
Helleman sa:
Funkar inte på min med mekställ från Lidl. Mindre viktigt då jag sällan orkar plocka fram stället. Jag lutar cykeln mot något eller vänder den uppochner när jag mekar. Behöver den verkligen sättas i stället så funkar nog sadelstolpen temporärt.
Hmm, var rädd för det. Jag använder mitt ställ väldigt mycket, varje gång jag tvättar den, när jag smörjer kedjan och bakväxel dagen efter tvätt, så fort jag ska skruva på något. Riktigt tråkigt om stället inte kommer funka, men jag får prova i sadelstolpen med en lutande cykel som resultat...

Canyon Neuron CF 2019
Helleman sa:
Riktigt tråkigt om stället inte kommer funka, men jag får prova i sadelstolpen med en lutande cykel som resultat...
På endel ställ, tex mitt skitbilliga skräpställ från Jula så ingick en "pinne" som man satte från under styret till stolpen på stället (går även sätta från stolpen på stället & snett ner mot chainstay, vilken man nu tycker är lämpligast) som höll cykeln i rätt läge. Jag använder den dock aldrig, en lutande cykel har inte direkt varit något problem.

Canyon Neuron CF 2019
JesperA sa:
Helleman sa:
Riktigt tråkigt om stället inte kommer funka, men jag får prova i sadelstolpen med en lutande cykel som resultat...
På endel ställ, tex mitt skitbilliga skräpställ från Jula så ingick en "pinne" som man satte från under styret till stolpen på stället (går även sätta från stolpen på stället & snett ner mot chainstay, vilken man nu tycker är lämpligast) som höll cykeln i rätt läge. Jag använder den dock aldrig, en lutande cykel har inte direkt varit något problem.
Förstår inte riktigt hur du menar med pinnen? Kollar man på Julas hemsida så ser det ut som pinnen endast är tänkt för att hålla styret på plats så att det inte svänger?
Men som du säger så är kanske en lutande cykel inget större problem...

Canyon Neuron CF 2019
Helleman sa:
JesperA sa:
Helleman sa:
Förstår inte riktigt hur du menar med pinnen? Kollar man på Julas hemsida så ser det ut som pinnen endast är tänkt för att hålla styret på plats så att det inte svänger?
En sån här kanske löser problemet?
https://m.clasohlson.com/se/Ramadap...t_gd=D521692FD82D578C8C18565039BA0EAC9709027E
Känns lite stabilare än den där ”styrhållaren” som följer med ställen ?

Canyon Neuron CF 2019
Mback72 sa:
Helleman sa:
JesperA sa:
Helleman sa:
En sån här kanske löser problemet?
https://m.clasohlson.com/se/Ramadap...t_gd=D521692FD82D578C8C18565039BA0EAC9709027E
Känns lite stabilare än den där ”styrhållaren” som följer med ställen ?
Funderade faktiskt på exakt en sån då jag har en sån liggandes. ? Dock är den ganska tunn så frågan är ”gripklon” får bra grepp om den. Men jag har tänkt prova iaf. Kan ju testa på min nuvarande cykel imorgon.

Canyon Neuron CF 2019
Ni som fått era cyklar, fick ni med tubelessventiler? Sitter och tänker beställa tubelesskit till nya cykeln.
Morrisen trodde väl att det redan satt på på hans men fick aldrig det bekräftat.

Canyon Neuron CF 2019
Ni som har Neuron CF i tex blå färg, upplever ni att färgen på ovansidan av cykeln (på den blåa varianten alltså det svarta partiet, på den svarta varianten alltså det gråa partiet) skadas väldig lätt?
Min cykel gled precis ner för en trästolpe och det blev tydliga skavmärken. Supertråkigt! Ska det bli märken så får det väl iaf vara pga att man kört hårt i skogen... ?

Canyon Neuron CF 2019
Supersonic sa:
Det är väl alltid så med högblank fin lack, att den skadas lätt.
Nja, den är iofs matt, men visst, hållbarheten är väl som högblank fin lack kanske.
Men då kan jag ju tycka att en annan lack borde använts även om denna är riktigt snygg.

Givet ska det synas att cykeln används, men det klarar jag med märken från körning i skogen. ? Tycker att det räcker... ?

Canyon Neuron CF 2019
Morrisen sa:
Jag kan inte påstå att den upplevs känsligare än nåt annat jag haft innan. En matt lack är väl generellt mer otacksam?
Min är blå/svart
Så är det kanske. Jag har endast ägt en begagnad cykel innan denna och det var typ en metalliclack på Aluminiumram (Canyon Nerve Stealth). Den var mycket mer tålig.

Men men, lackens tålighet spelar mindre roll för mig nu. Min nya Neuron CF som jag haft i 2,5 månader har redan havererat 2 gånger! Första höll på att förstöra hela semestern (frihjulsbodyn havererade), men som tur var kunde jag låna ett bakhjul av en kompis som hade ett reservhjul. Andra haveriet skedde i går när jag var och cyklade i Rörbäcksnäs (en av skruvarna som håller ihop de båda ramdelarna i baksvingen och som sitter precis bredvid navet gick rakt av). Fick gå hem en jäkla bit och cykelsemestern avslutades i förtid. Frågan är hur länge jag är utan cykel nu...

Canyon Neuron CF 2019
Vad trist! Lägg gärna upp en bild. Är också utan min just nu då hjulen gått in för reklamation pga bromsskivorna är omöjliga att få fast. Släpper oavsett åtdragningsmoment.
Bra support från Canyon i Sverige, fast skickade hjulen för över en vecka sen och har inte fått bekräftelse på att dom blivit mottagna än så jag vet inte om Postnord svalt som eller om dom landat hos Canyon!? Värdelöst att vara utan cykel i dessa semestertider!
Hoppas du får hjälp med ramen omgående!

Canyon Neuron CF 2019
Morrisen sa:
Vad trist! Lägg gärna upp en bild. Är också utan min just nu då hjulen gått in för reklamation pga bromsskivorna är omöjliga att få fast. Släpper oavsett åtdragningsmoment.
Bra support från Canyon i Sverige, fast skickade hjulen för över en vecka sen och har inte fått bekräftelse på att dom blivit mottagna än så jag vet inte om Postnord svalt som eller om dom landat hos Canyon!? Värdelöst att vara utan cykel i dessa semestertider!
Hoppas du får hjälp med ramen omgående!
Jag har inte heller fått bekräftat att dom tagit emot mitt hjul ännu. Skruven som gick av mailade jag dock om i fredags kväll, så det har dom inte sett ännu.

Skumt att du har problem med båda bromsskivorna. Kunde ju förstått om det vart problem med ena, men båda?
På mina är det centerlock så det är väldigt smidigt att fästa. Fick ju flytta över min bromsskiva till lånehjulet.

Ja det är oerhört tråkigt att vara utan cykel nu på semestern! Jag hade dock tur att jag kunde låna ett hjul av min kompis, annars hade hela vistelsen i Sälen varit borta. Nu missade jag ”endast” 2 dagar pga skruven som gick av. Men visst, jag vill ju ut och cykla här hemma nu också... Synd att jag lyckades sälja gamla cykeln så snabbt... Får passa på att lufta bromsarna på cykeln då jag tycker dom tar lite för långt in.
DC6A9797-94B7-42BF-9217-E413C5EC84A9.jpeg

056FD98E-3719-45F5-8E49-0986ECF69E90.jpeg

Canyon Neuron CF 2019
JesperA sa:
Hur kan den gått av sådär? Dragits med övermoment? Eller torr batch skruv?
Jättebra fråga. Jäkligt skumt. Tänkte också övermoment, men då borde den ju gått av direkt när den drogs, eller?
Troligast är väl materialfel i skruven kan jag tycka.
Hittade ju endast ena delen av ”skruvförbandet” så vet inte exakt hur det ser ut, men att döma av den biten jag hittade så är det ju inte skruven utan själva förbandet (den svarta delen) som tar upp kraften i ramens vibrationer. Jag kan ju stoppa in den svarta prylen i hålet och på så vis fixera ramdelarnas position. Så hur har skruven kunna gått sönder inuti så att säga?
Kan ju varit övermoment som gett en brottanvisning som sedan enkelt gett med sig av vanliga vibrationer i ramen. Sen kan det ju tagit ytterligare lite tid för delarna att vibrera loss då den del jag har kvar har ganska bra passform, dvs den sitter ganska hårt i hålet även utan skruven.
Frågan är ju bara under hur lång tid grejerna har skakat loss och vilken övrig skada på ram och lager som skett?

Canyon Neuron CF 2019
Jajjas sa:
Har hänt mig med, en skruv i länkaget på en spectral gick rakt av. Den var grövre än din.
Fick du någon förklaring på vad som hade hänt? Materialfel eller något? Tog något mer någon skada eller var det bara att dra dit en ny?
Mitt länkade har iaf blivit skavt...

Canyon Neuron CF 2019
Helleman sa:
Jajjas sa:
Har hänt mig med, en skruv i länkaget på en spectral gick rakt av. Den var grövre än din.
Fick du någon förklaring på vad som hade hänt? Materialfel eller något? Tog något mer någon skada eller var det bara att dra dit en ny?
Mitt länkade har iaf blivit skavt...

Ingen förklaring eller nånting. Canyon skickade en ny bult till slut efter att äntligen ha fått tummen ur. Fick också lite skav på länkaget men inget jag brydde mig om att klaga på.

Tillbaka
Topp