Canyon neuron CF 8 2022

ipkis

Aktiv medlem
Canyon neuron CF 8 2022
Tjo!
Kollar på en Canyon Neuron CF8 2022. Den ser ju najs ut och verkar sjukt prisvärd.
Nån som har något negativt att säga?
90B78572-CB77-4469-A60C-EE494466D599.jpeg

Canyon neuron CF 8 2022
Anses väl lite omodern, kortare reach och brantare gaffelvinkel än vad som är trendigt 2022. Behöver ju inte betyda att det är fel för hur du kör.

Ev. ny modell kommer säkert att vara lite mer uppdaterad på det här området. Men de ägare som finns på forumet verkar vara nöjda enligt vad jag sett.

Canyon neuron CF 8 2022
Är kanske lite gammalmodig av mig men jag tycker det börjar bli lite för flackt/slackt/långt speciellt på stighojarna som ska vara lite mer all-round. Det börjar bli för mycket att hojjarna ska klara terrängen istället för cyklisterna.

Tror att neuron’s geo passar mig kanon.
Tänker mer på kvalisort på lager i ramen. Eller om många fått sprickor i ramen etc.

Canyon neuron CF 8 2022
Är kanske lite gammalmodig av mig men jag tycker det börjar bli lite för flackt/slackt/långt speciellt på stighojarna som ska vara lite mer all-round. Det börjar bli för mycket att hojjarna ska klara terrängen istället för cyklisterna.
Ja, du är gammal Peter ? men seriöst så körde jag för ett par år sedan en Neuron CF 9.0 SL när den var helt färsk och jag var mer än nöjd. Då precis som nu (iaf med Neuron) så får man väldigt mycket för pengarna.

Kan också tycka att det här med "long and slack" har gått lite till överdrift...

Canyon neuron CF 8 2022
Bra att det finns en stigcykel med gammaldags geometri för dom som tycker om det. Men det är konstigt att Canyon's stigcykel har 17 mm kortare reach än deras XC-raket Lux.

Canyon neuron CF 8 2022
Kör själv en Neuron AL 7 som oftast fungerar bra. Kör väl mestadels någon blandning av blå och röda spår om man skulle försöka klassificera min åkning. Den klättrar bra och känns rapp. Däremot ger den inte samma självförtroende utför jämfört med andra lite modernare stigcyklar.
Har bl.a. varit på Vallåsen bike park och där märktes dess begränsningar rätt tydligt.

Jag och många andra har haft problem med styrlagret som slits på nolltid. På aluramen är det ju bara att knacka ut skålarna och ersätta med valfritt zero stack-lager men jag vet inte hur det är på kolfibermodellen.
Har även haft problem med skruven/bulten vid horstlinken(vad är svenska termen?). På 2020-2021 är det vanligt att de knäcks eller helt enkelt faller av under cykling. Tror det ska vara åtgärdat på senaste årsmodellen.

Canyon neuron CF 8 2022
Jag tror att man blir en lyckligare och bättre cyklist om man slutar bry sig om årets trender. Ni vet själv att det mest är skapat för att cyklar ska bytas ut löpande.

Håller med att man inte ska bryr sig för mycket om trenderna. Jag har dock bytt alla mina tre MTB i sista åren framförallt pga för kort reach och för brant gaffelrörsvinkel. Jag är nu nöjd med geometrin på mina två nuvarande stigcyklar (som inte motsvarar nyaste trenden) och förvänta inte att jag ska byta de närmaste åren. Om jag hade brytt mig om modern geometri tidigare hade jag kanske kunna undvika en eller två köp.

Tillbaka
Topp