Canyon PathliteOn 7.0 eller Specialized Vado 4?

kdavid

Medlem
Hej!
Skulle verkligen uppskatta er expertis och tips. Jag ska köpa elcykel för pendling ca 2-3 mil enkel väg, främst asfalt och grus. Väljer i nuläget mellan dessa cyklar som kostar ungefär lika mycket (ca 36 000 kr):
1. Canyons nya PathliteOn 7.0 (https://www.canyon.com/en-se/e-bikes/e-trekking-bikes/pathlite-on/pathlite-on-7.0/2341.html)
2. Specalizeds Turbo Vado 4.0 (https://www.scsgbg.se/produkt/turbo-vado-4-0-carbon/)
Vilken av dessa cyklar skulle ni rekommendera och varför? Har aldrig ägt en Canyon och känner viss osäkerhet kring att köpa så dyr cykel utan fysisk butik. Samtidigt har jag förstått att många är nöjda med märket.

Jag har ingen koll alls på elsegmentet, men generellt kan jag säga att jag skulle välja bort dämpargaffel för pendling. Canyon hade en med stel gaffel för runt 30', den tror jag är ett bättre alternativ än den du länkade till.

I det läget skulle jag faktiskt ha valt Canyon pga det drivsystem den har (Bosch). Jag har hands on erfarenhet av båda systemen och Specializeds egna system (Brose i grunden) krånglar alldeles för mycket för att det ska vara värt det.
Dock ska sägas att känslan i Vado är överlägsen... Det är en verkligt fin cykel. Och när Brosesystemet funkar så är det mjukt och fint. Men.. Det krånglar för mycket.

Jag kanske är färgad av att jag kör Bosch själv men... Statistiken jag har säger att på en krånglande cykel med Bosch så går det 5-6 cyklar med Specialized Brosesystem.

Även om jag inte är ett större fan av Canyon pga olika orsaker så får dom min röst denna gången pga av ett bättre drivsystem.

Tack både mzi och Plush för bra input.
Vill gärna ha dämpare eftersom det är möjligt att det blir en del kuperat, för asfaltspendlingen tänker jag att jag låser den. Ja Vado var skön när jag teståkte, aningen klumpig kanske. Synd att det inte går att teståka Canyon..

Tillbaka
Topp