Canyon - pris DE vs SE

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Canyon - pris DE vs SE
Beställde häromdagen en Canyon roadlite 4.0. Om hemsidan står inställd på tyska som språk så kostar den 849€, men om man har den på svenska kostar samma cykel 8449 SEK, dvs 879 € (enligt forex). Finns det någon motivering till den här special-växelkursen, jag menar man får ju betala närmre 500 spänn i frakt redan som det är...

Canyon - pris DE vs SE
Gå med i EMU!

Nä skämt åsido, har de inte satt ett pris vid säsongens början som får hålla i sig hela året?

Senast redigerad av en moderator:
Canyon - pris DE vs SE
team_hink_racing skrev:
-------------------------------------------------------
> Troligen att dom inte updaterar eur: kursen på
> sidan varje dag. Hajjar du?

Gissar på att det var ganska länge sedan euron stod i 9,95, men du kanske inte uppdateras varje dag. Hajjar du?

Canyon - pris DE vs SE
Jag gissar på att det är ett annat pris för cyklar till sverige. Samma sak var det när jag köpte min nerve xc. Nästan en tusenlapp i skillnad. Det är väl den svenska filialen som kostar de pengarna.

Canyon - pris DE vs SE
På svenska står det ju 8449 kr och €889,37 i mindre stil under. När sajten är på tyska har du €849 inkl tysk moms, dra bort tyska momsen 19% så får du €713 (alltså dividera med 1.19).

Dra bort svenska momsen 25% från €889 så får du €711.

Kan detta vara förklaringen?

Canyon - pris DE vs SE
Kupa skrev:
> På svenska står det ju 8449 kr och €889,37 i
> mindre stil under. När sajten är på tyska har
> du €849 inkl tysk moms, dra bort tyska momsen
> 19% så får du €713 (alltså dividera med
> 1.19).
>
> Dra bort svenska momsen 25% från €889 så får
> du €711.
>
> Kan detta vara förklaringen?

Gissar på att det är närmst sanningen, låter som en rimlig förklaring.

Mårten, jag har mailat, men alldeles nyss så jag har inte hunnit få svar än, postar givetvis här när det dimper ner. Hetsig som man är så vill man ju ha svar direkt när man snubblar över en orättvisa som denna ;)

Canyon - pris DE vs SE
sen när du pröjsar så får du pålägg från visa eller din bank... så japp.. beräkna totalen, är du sen nöjd, köp! annars dra till annat ställe :-) totalen är alltid det som räknas, glöm inte :)

(och ang moms.. du betalar värdlandets moms när du ehandlar inom EU...)

jo en sak till... du pröjsar väl i €? det gjorde jag iaf...

Canyon - pris DE vs SE
olzone skrev:
> sen när du pröjsar så får du pålägg från
> visa eller din bank... så japp.. beräkna
> totalen, är du sen nöjd, köp! annars dra till
> annat ställe :-) totalen är alltid det som
> räknas, glöm inte :)
>
> (och ang moms.. du betalar värdlandets moms när
> du ehandlar inom EU...)
>
> jo en sak till... du pröjsar väl i €? det
> gjorde jag iaf...

Specen kom i €, det var först då jag reagerade över att det var olika priser på DE och SE. Totalen inkl frakt och en konfig jag gjorde blev 939€. Beställde gjorde jag med SE markerat på hemsan, vilket så här i efterhand kanske var dumt.

Canyon - pris DE vs SE
olzone skrev:
> (och ang moms.. du betalar värdlandets moms när
> du ehandlar inom EU...)

Detta beror på hur mycket företaget man handlar av säljer till Sverige. Säljer tyska Canyon för över en specifik summa till svenska kunder så ska det vara svensk moms. Jag kan inte det exakta beloppet.

Canyon - pris DE vs SE
Canyon kanske räknar med att sälja för över den där magiska gränsen som innebär att man ska debitera köparlandets moms istället för säljarlandets. Et voila, 25% moms istället för tyska 17%.

Att man alltid betalar värdlandets moms är alltså en sanning med modifikation.

Edit: Shit vad långsam jag var...

Canyon - pris DE vs SE
Kupa är nog inne på rätt spår.

Sverige har förhandlat sig till ett momsundantag för postorder över gränserna inom EU.
Handlare i EU som via postorder (inkl internetbutiker) säljer till svenskar över ett visst, inte alltför högt, belopp ska lägga på svensk moms på bruttopriset.

Canyon - pris DE vs SE
var har du fått det ifrån kupa? är rätt intresserad för jag läst eu-lag om ehandel

.. ska ringa dem å fråga på måndag :-) är rätt nyfiken av mig och nu MÅSTE jag veta!

Canyon - pris DE vs SE
I detta fall betalar man nog tyska momsen. Man får samma pris (tyska) om man beställer till Finland. Här har vi 22% moms.

Canyon - pris DE vs SE
japp där har vi det.. tysk moms plus det som banken lägger på.. aa nu känns det bättre. Tack för länken till skatteverket :-) nu kan jag sova gott..
Intressant där, jag har seb Visakort och de lägger på högre procent om jag betalar med kortet än om jag gör en överföring.. hm.. sparade ca 500kr på 25.000 som hojen kostade, att betala med överföring alltså...

Canyon - pris DE vs SE
Oskar skrev:
> Jag ringde till Canyon Sverige tidigare i veckan
> och fick veta att prisskillnaden var en följd av
> momsskillnaden.

Fick också det svaret idag, svaret var ordagrant:

"Detta beror på att vi överstiger tröskelvärdet (320 000 sek) vid
distansförsäljning inom EU och därmed måste betala svensk moms."

Då var det utrett...

Canyon - pris DE vs SE
Tjena,
Var inne på Canyons sida och kikade lite på ny ram och får verkligen inte ihop skillnaden på det svenska priset och t ex tyska, finska osv. Jag är med på att vi betalar 25% moms, men inte fan gör det en skillnad på 3000 kr? Är det någon här som har koll på om de lägger på mer kr på det svenska priset? Eller är det ouppdaterade euro/sek-kurser på sidan?

Canyon - pris DE vs SE
Den svenska sidan uppdaterades när euron stod i 11.80. Har ringt tyskarna och frågat när de behagar att uppdatera, men inget vettigt svar. De lär inte ha speciellt bråttom... Är vi fler som ringer och hotar med att köpa annat märke så kanske de får ändan ur vagnen...

Canyon - pris DE vs SE
Beställde en Roadlite som "Express bike" den 6:e april. Fick bekräftad leverans den 21/4. När den inte var på väg då fick jag fram ett nytt datum till 14/5.
Igår fick jag ett mail som sade att de har mycket stora leveransproblem på alla sina cyklar och att min expresshoj kommer att dyka upp v31!!! Tydligen ännu värre på kolfibercyklarna...
Således, fundera inte på att beställa en Canyon om ni vill kunna cykla på den denna säsong.

Canyon - pris DE vs SE
Tour vet förstås varför:

"Der Hauptgrund sind Lieferprobleme. Unser asiatischer Zulieferer von Carbonprodukten hat eine neue Lackieranlage in Betrieb genommen, die nicht wie geplant ins Laufen kommt. Dadurch sind wir mit rund 1.300 Bestellungen im Rückstand. Betroffen sind sowohl Rennräder wie Mountainbikes."

http://www.tour-magazin.de/?p=6537

Canyon - pris DE vs SE
Kan väl berätta en liten sak, jag lyckades faktiskt tjäna pengar på valutajusteringarna när jag beställde från Canyon. Det var så här att innan jag köpte en cykel av dem beställde jag en ram. Jag betalade in i svenska kronor. Sen började jag vela skillnaden mellan en ram och en ny cykel var så pass liten att jag att jag avbeställde ramen och bad om att få pengarna tillbaka. Pengarna betalades från Tyskland i Euro och jag tjänade 800 kronor.

Canyon - pris DE vs SE
Fast jag förstår inte riktigt hur man kan göra pengar som prissättningen är nu. Man pröjsar in med en kurs på 11.80 SEK/EUR och får tillbaka 10.50 eller vad den nu är nuförtiden. Låter mer som om man sumpar >10%, eller missar jag nåt?

Canyon - pris DE vs SE
JohnM skrev:
> Fast jag förstår inte riktigt hur man kan göra
> pengar som prissättningen är nu. Man pröjsar in
> med en kurs på 11.80 SEK/EUR och får tillbaka
> 10.50 eller vad den nu är nuförtiden. Låter mer
> som om man sumpar >10%, eller missar jag nåt?

Det här var för ett par månader sedan. Det var nog inte samma pris då som nu. Jag betalade till ett svenskt plusgiro, jag antar att pengarna fördes över till tyskland. När jag fick tillbaka dem så betalades dem ut i Euro som min bank växlade in. Sen under den tiden jag låg ute med pengarna så steg Euron hur mycket kommer jag inte ihåg. Jag kan väl säga att detta inte var avsiktligt utan trodde att jag skulle få tillbaka samma summa som jag låg ute med. Det var en glad överaskning.

Canyon - pris DE vs SE
OK, man får väl passa på att utnyttja denna tröghet i framtiden då :-) Som det är nu får man snarare passa sig så att man inte blir fattigare på kuppen...

Canyon - pris DE vs SE
Zerre skrev:
> Beställde en Roadlite som "Express bike" den 6:e
> april. Fick bekräftad leverans den 21/4. När den
> inte var på väg då fick jag fram ett nytt datum
> till 14/5.
> Igår fick jag ett mail som sade att de har mycket
> stora leveransproblem på alla sina cyklar och att
> min expresshoj kommer att dyka upp v31!!! Tydligen
> ännu värre på kolfibercyklarna...
> Således, fundera inte på att beställa en Canyon
> om ni vill kunna cykla på den denna säsong.

Jag hade samma problem med min Nerve Es den skulle komma på stubben men fick vänta flera veckor extra! Det saknades visst någon komponent men samtidigt monterade de andra expresscyklar med de komponenterna och sålde. Hade en kille i tyskland som gick ner till butiken och hörde efter och de monterade för fullt men bara till express...inte min beställning som hade varit express!

Canyon - pris DE vs SE
Jag beställde en Canyon Ultimate CF i mitten på april, fick beräknat leveransdatum den 6:e maj och igår den 7:e kom den som ett brev på posten. Funkade hur bra som helst, men jag kanske hade lite flyt med "rätt" storlek och färg på ramen.

/Staffan

Zerre skrev:
> Beställde en Roadlite som "Express bike" den 6:e
> april. Fick bekräftad leverans den 21/4. När den
> inte var på väg då fick jag fram ett nytt datum
> till 14/5.
> Igår fick jag ett mail som sade att de har mycket
> stora leveransproblem på alla sina cyklar och att
> min expresshoj kommer att dyka upp v31!!! Tydligen
> ännu värre på kolfibercyklarna...
> Således, fundera inte på att beställa en Canyon
> om ni vill kunna cykla på den denna säsong.

Tillbaka
Topp