Canyon Roadlite AL - Erfarenheter

eklofen

Medlem
Vad tycker ni som testat om cykeln? Jag letar efter en hybrid för pendling och detta är den starkaste kandidaten hittills. Det vore förstås fantastiskt om man skulle kunna testa cykeln på något sätt innan köp, men det är ju lite klurigt. Det ska på en barnstol på den också. Hur är sittställningen?

Frugan har en, och nackdelen är väl att hon inte tycker att skillnaden när hon byter till sin räser är lika stor längre.

Växeljusteringen har varit en pina, kanske pga elvadelat i kombination med något annat troll. Det får man ju ingen hjälp med om man handlar på internet... Storlekarna som rekommenderas av Canyon är i minsta laget imho. Jag hade kanske valt något annat för barnstol.

Specialized Sirrus Elite är fina cyklar. Finns i lite olika utrustningalternativ också.

Finns hemma hos TCM om du vill provcykla.

Johan T sa:
Frugan har en, och nackdelen är väl att hon inte tycker att skillnaden när hon byter till sin räser är lika stor längre.

Växeljusteringen har varit en pina, kanske pga elvadelat i kombination med något annat troll. Det får man ju ingen hjälp med om man handlar på internet... Storlekarna som rekommenderas av Canyon är i minsta laget imho. Jag hade kanske valt något annat för barnstol.

Tråkigt att du haft krångel med växeljusteringen. Varför hade du valt något annat för barnstol?

Johan T sa:
Växeljusteringen har varit en pina, kanske pga elvadelat i kombination med något annat troll.

Men hur är detta möjligt? Sixten har ju gått i god för den här modellen, jag vet inte hur många ggr. Är du helt säker på att dina observationer är korrekta?

Har en roadlite al 6.0 som jag kör cykelvagn bakom flera ggr i veckan, funkar bra, är väldigt nöjd med ekipaget

Senast ändrad:
jonja sa:
Johan T sa:
Växeljusteringen har varit en pina, kanske pga elvadelat i kombination med något annat troll.
Men hur är detta möjligt? Sixten har ju gått i god för den här modellen, jag vet inte hur många ggr. Är du helt säker på att dina observationer är korrekta?
Hur kan (fel)justering av växlarna vara cykelns fel? Vad är problemet? Det sitter väl samma 11-delade Shimano 105- och Ultegraväxlar på miljoner cyklar, och de verkar gå att justera utmärkt?

Sixten Fors sa:
jonja sa:
Johan T sa:
Hur kan (fel)justering av växlarna vara cykelns fel? Vad är problemet? Det sitter väl samma 11-delade Shimano 105- och Ultegraväxlar på miljoner cyklar, och de verkar gå att justera utmärkt?

Nu är det ju inte växlarna primärt vi ska diskutera. Det sitter som du säger 11 delat på väldigt många cyklar. Johan kanske har haft otur med växlarna på sin cykel.

eklofen sa:
Härligt att höra, Upplever du att man sitter mer upprätt än på en räser, eller är det typ samma fast styret är rakt?

Kolla stack (och reach) i geotabellerna. Det skiljer mellan de olika Roadlite-modellerna och är olika i alla ramstorlekar. Det finns även olika räsers har jag hört, som också tillverkas i olika storlekar. Jämför. Och du har svar på din fråga.

Sixten Fors sa:
eklofen sa:
Härligt att höra, Upplever du att man sitter mer upprätt än på en räser, eller är det typ samma fast styret är rakt?

Kolla stack (och reach) i geotabellerna. Det skiljer mellan de olika Roadlite-modellerna och är olika i alla ramstorlekar. Det finns även olika räsers har jag hört, som också tillverkas i olika storlekar. Jämför. Och du har svar på din fråga.

Jag kikar på tabellerna men är osäker på om man kan jämföra cyklar med olika styren. Det borde väl vara skillnad på stack/reach om man håller i bromshantagen på en räser eller håller i handtagen på ett rakt styre? Därför frågar jag om sittpositionen...

Jag kolla väldigt noga på roadliten men valde Cube SL Road efter som den tar större däck tillsammans med skärm.... vet inte om det är viktigt för dig Jag har inte hunnit testa Cuben ordentligt men initialt är jag mycket nöjd :)

Tillbaka
Topp