Canyon Roadlite ramskillnader?

beachlife

Medlem
Hej,

jag har bestämt mig för att köpa ny pendlar- alltiallo cykel och fastnat för Canyon Roadlite. Min fundering är om det är någon större skillnad på ramarna på AL5.0/6.0 (dessa båda har väl samma ram?) och AL SL7.0?
Jag kommer troligen behålla denna cykel under en lång tid (min nuvarande Cannondale M900 har jag byt drivlina &hjul på x antal gånger. Idag har jag haft den i >20 år) och då det behövs byta slita delar. Därför värdesätter jag en bra ram som jag kan underhålla under många år.

Jag vet att det skiljer på komponenter och hjul, men nu är jag främst intresserad av att höra vad ni anser om de olika ramarna.

Jag kommer montera skärmar på cykeln.

Den stora skillnaden dem emellan är 12mm axel och flatmount på SL och 5mm qr och postmount på den billigare. SL är nog mera framtidsäkert. Den skulle jag köpa :)

Tack för snabbt svar! Lutar mest mot den också. Det skilljer ju också lite på olika vinklar och mått på ramarna. För/nackdelar med någon av dem?
Jag är 180cm med en benlängd på 85 cm. rekommendationen från Canyons hemsida är då en medium. Var helt inställd på att jag skulle behöva en Large (har det idag) men antar att dem vet vad dem pratar om ;-)

beachlife sa:
Jag är 180cm med en benlängd på 85 cm. rekommendationen från Canyons hemsida är då en medium. Var helt inställd på att jag skulle behöva en Large (har det idag) men antar att dem vet vad dem pratar om ;-)
Enl min erfarenhet är Canyons strl-kalkylator inte särskilt bra, den tar nämligen endast hänsyn till grenmåttet
Det kan ge fel resultat för de som har ett förhållande mellan grenmått/kroppslängd som skiljer sig från det förinställda i kalkylatorn.
Du kan testa det genom att behålla din längd men ändra grenmåttet, ändras ramstorleken då?
Prova även med att hålla grenmåttet konstant och istället ändra kroppslängden.

När du har mätt de mått som behövs, prova även med andra storlekskalkylatorer, tex:
http://www.roadbike.de/know-how/ren...und-optimale-sitzposition-finden.295593.9.htm
http://www.competitivecyclist.com/Store/catalog/fitCalculatorBike.jsp
http://www.wrenchscience.com/Store.aspx?stylecode=R
https://www.coloradocyclist.com/bikefit
Mfl

Bästa sättet är att använda stack och reach, åtminstone för dig som redan har en cykel som förhoppningsvis passar dig.
Då mäter du upp stack och reach för den och jmf med geometritabellen hos Canyon.
Skiljer det bara 1-2 cm så brukar det gå att anpassa med distanser och/eller styrtapp.
Men för bästa funktion bör justeringarna vara så små som möjligt.

/Håkan

Köpte min roadlite AL6.0 för 3 månader sedan, ville egentligen ha en AL7.0, dels för genomgående axel.
Men efter lite sökande visade det sig att AL7.0 saknade skärmfästen(ny ram) plus att den var mer aggressiv i geon vilket jag inte tyckte passade mig då jag har min till att dra cykelvagn med familjen mm.
Mailade canyon och fick infon om skärmfästena därifrån.

AL6.0 har fästen för skärmar och pakethållare om man vill ha det

ajdå, stämmer det att AL 7.0 inte skärmfästen!! Då går den helt bort tyvärr.
@Simon89: Vilken storlek valde du och vilka mått har du? Är du nöjd med ditt val?

Det vad det svaret jag fick från dom, försökte leta bilder och kom även jag fram till att infästningsmöjligheterna på AL7.0 ser minimal ut, om inte noll.
Sen kan man säkert hemmameka någon lösning till skärmar men det blir väll sällan bra, så jag tog en 6.0

Jag tog en L. Jag är 185 lång och har 88 i grenen har jag för mig, köpte till en 90mm styrstam då jag låg på gränsen mellan M och L (100mm stam original på L)

Har inte monterat 90 mm stammen än man ska testa snart för skoj skull, 90 mm stammen tror jag kan vara pricken över i:et, även om cykel känns riktigt bra nu med

Skulle jag däremot vara 5 Cm kortare (som du) så skulle jag kört på en M. För mig så stämde kalkylatorn bra

Överlag är jag väldigt nöjd med cykeln, mycket cykel för 11 tusen

beachlife sa:
Tack för snabbt svar! Lutar mest mot den också. Det skilljer ju också lite på olika vinklar och mått på ramarna. För/nackdelar med någon av dem?

Mmm.. vet inte riktigt om de vet vad de pratar om. Jag är 186 cm lång och har 90 i grenmått. Kalkylatorn sa L men tyckte att den såg kort ut och tog en XL. Helt rätt för mig visade det sig, men då gillar jag att sitta utsträckt med ett bra drop.

Varsågod,

Har inte köpt några skärmar ännu faktiskt
Tänkte jag skulle gjort det när jag fick hem cykeln så jag kunde se lättare vilka som skulle tänkas passa bäst, men sen blev det inte av, ska göra det snart dock, men några från SKS blir det, dom har en bra hemsida

Ska du ha cykeln till allt-i-allo vill du inte ha en på gränsen till för stor cykel heller, mysrunda med frugan och ”ligga-i-bock” position är sällan kul, ta en M det blir perfekt

Nu är cykeln beställd :-) Det blev en blå AL 6.0 i strlk M

Verkar som extremt snabb leverans från Canyon (tom så att jag eventuellt redan skulle fått den igår :-) )

Bekräftelse från Canyon efter lagd order
Beräknat datum för leverans 21. - 25. May 2018

Tack för all er input!

Tillbaka
Topp