Canyon Spectral AL 5.0 vs Torque AL 5.0

bengostar

Medlem
Tjenare :)

Är på jakt efter min första MTB (ish) och hade egentligen bestämt mig för Spectral AL 5.0 då den känns all-round till en bra pris. Nyligen började jag även kika på Torque AL 5.0 då den verkar tåla hård körning och Bike Parks, men är den för mycket downhill? I och med att detta är min första MTB vet jag inte riiktigt hur jag cyklar. Men jag tänker mig i skog (är det uppför är det för att jag vill nerför..), inte rädd för hopp (körde lite Dirt i gymnasiet för ca 10 år sen). Alltså enduro kanske? Jag bor i Örebro och vet inte riktigt vad som bjuds på här.. Vill även kunna ta en tur till Åre någon gång per år utan att cykeln ska pajja.

Hur mycket kan man pressa en Spectral AL 5.0, någon som har erfarenhet kring cykeln? Är det en tillräckligt pumped-up trail bike för att klara av noob-enduro-ish? Spectralen dyker upp på Canyons hemsida även under enduro-kategorin :)

Spectral AL 5.0
Torque AL 5.0

Har inte så bra koll men är inte strive i mitten?
Spectral eller Strive bör ju räcka. Torque känns mer som freeride/parkhoj
Jo den kanske den är, egentligen inte tittat på den då den är lite för dyr. Vilket egentligen Torque oxå är.. Men både Strive och Spectral har Bike category 4. Utan att ha läst så noga förstår jag inte riktigt vad den stora skillnaden är förutom 29" vs 27,5", ändå nästan 5k i prisskillnad? Jag tittar då på Strive CF 5.0

Strive är mer renodlad Enduro och har Canyons egna "Shapeshifter"-teknik som ändrar geometri och slaglängd bak med ett reglage. Framtagen typ av Fabien Barel. Det verkar rätt smutt men har aldrig testat. Enduroproffsen kör ju med Strive så hållbarheten bör ju finnas där.

Spectral är mer trail/all-mountain, här har man hört lite olika om hållbarheten tyvärr. Den har ju smeknamnet "Spräcktral" på detta forum ? men skulle inte tro att det är något generellt problem för alla.

Kika på lite reviews på YT och så är ett tips. Men bästa är ju om nån med erfarenhet kan säga något.

Spectral eller Strive bör ju räcka. Torque känns mer som freeride/parkhoj
Strive är mer renodlad Enduro och har Canyons egna "Shapeshifter"-teknik som ändrar geometri och slaglängd bak med ett reglage. Framtagen typ av Fabien Barel. Det verkar rätt smutt men har aldrig testat. Enduroproffsen kör ju med Strive så hållbarheten bör ju finnas där.

Spectral är mer trail/all-mountain, här har man hört lite olika om hållbarheten tyvärr. Den har ju smeknamnet "Spräcktral" på detta forum ? men skulle inte tro att det är något generellt problem för alla.

Kika på lite reviews på YT och så är ett tips. Men bästa är ju om nån med erfarenhet kan säga något.
Alright, tack för svaret. Spräcktral låter sådär... ?

Är långt ifrån en expert men har kört Spectral (AL6) i 1 år nu, grymt rolig och smidig cykel och funkar super för trail och motionscykling i alla spår jag hittat Västerås, även de riktigt stökiga, slaget både fram och bak är ju nära enduro, inte ofta jag bottnar.

Min tanke är att om du bara ska cykla backar där målet är nedförsbacken är det väll lika att gå på en Torque på en gång. ska du däremot Cykla all-mountain kan jag rekommendera Spectralen, lekfull cyckel.

Kom över denna video:

Nu lutar det mer åt Torque kanske då. Jag kommer inte använda cykeln för motion, utan vill komma åt farten. Svårt detta :LOL:

Här har du annars en riktigt fet hoj om du är ute efter något fett. Vet dock inte hur det ser ut med cyklar i lager.

Eller ännu fetare:

Ja, det känns väl roligare i så fall. Går inte att ha en dödsenduro utan döds.
Även om många verkar nöjda med spectral.

Jag kör en AL 6 sedan i vintras & den har fått smaka allt från lättare stigar till Vallåsen där jag varit så gott som varje dag nu sen de öppnade och den ber bara efter mer & mer. Tycker det är en fantastiskt lekfull hoj men om du bara ska spendera tid i parkerna så kör på en Torque.

I örebro har du ju "högen" där du kan köra döds-downhill. Snacka med EST så kanske han kan visa dig den eller nåt.

Spectral och strive är väl mest mångsidiga. Alla moderna trail och endurohojar klarar downhill utmärkt. För extra trygghetsfaktor utför köper du typ canyon torque, propain spindrift etc. Men de är lite tyngre och fetare så inte lika kul på platten kanske, även om det går helt ok det med.

Men som första hoj röstar jag nog på canyon spectral eller liknande.

Beställde Spectral för ett par veckor sen. Lyckades tyvärr tima så dom precis tog slut i lager så beräknad leverans är 25-29e maj. Tror Spectral blir perfekt som första hoj :) Tack för era tips!

Tillbaka
Topp