Canyon Spectral vs Rose Granite Chief

Wallborg

Medlem
Hej,

Jag har äntligen bestämt mig för att inhandla en ny cykel efter att ha tröttnat lite på min Focus 26" HT. Jag är ute efter en 27,5" FS att leka runt i skogarna på Kinnekulle och runt Göteborg med.

Hade egentligen fastnat för Canyon Spectral AL 7.0 EX. Men då den inte kan levereras förrän v.31 faller den bort, jag vill inte missa att cykla halva sommaren.

Eftersom jag ändå är lite osäker på om jag kommer bli nöjd med enbart en klinga fram vore det logiska att köra på en Spectral AL 7.0 istället. Men på den sitter det Foxdämpare och gaffel som, vad jag har förstått, inte fungerar lika bra som Rock Shox Pike/Monarch.

Kikade runt lite mer och hittade då Rose och deras cykelkonfigurator. Har satt ihop en Granite Chief 27,5" 1 och specat den med RS Pike RC SA och RS Monarch RT3. Sen valde jag Sram x9 istället för Shimano SLX som sitter på Spectral 7.0. I övrigt är de likvärdiga, Rosen kostar en tusing mer men då har den också bättre bromsar.

Så vad har folk för erfarenhet av dessa två cyklar? Vilken bör jag välja?

https://www.canyon.com/en/mountainbikes/bike.html?b=3561
http://www.rosebikes.se/bike/rose-granite-chief-1-275-2015/aid:767264/load:254807

Har Rosen några nackdelar som gör att det inte är värt att ta den, trots att dämpare och gafflar är bättre? Överröret är lite kortare på Rose (storlek Medium), 580 mm jämfört med 596 mm för Canyonhojen. Jag är 177 cm.

Mvh
Martin

Raggamuffin skrev:
-------------------------------------------------------
> Du har nog 7-8 veckor leverans på Rosen med.

Ja det stämmer iofs, men det är i alla fall lite kortare än minst 10 för Spectral 7.0 EX. Det är lite därför jag frågar, om det är värt att vänta några veckor för att få Rockshoxdämpning eller beställa en Spectral 7.0 som bör levereras inom tre veckor, men då få Foxdämpning.

/M

Senast ändrad:
Jag kör spectral 6.0 och det är ju knappast så att glider runt på stigarna och grinar över att jag inte har en pike-gaffel. Har dock beställt en granite chief till honan, så snart kommer definitivt tårarna :P.

Skämt å sido. Jag köpt 6.0:an just för att det var kort leveranstid. Det viktigaste är ju att man får cykla!

Finns en massa andra goa cyklar som kanske har kortare leveranstid. Kolla recensionerna på bikeradar.

http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/mountain-bikes/

Cykla med det du har några veckor till och köp 7.0 ex så slipper du ångra dig :-) Jag var tveksam till 1x11 men tänkte kränga det och köpa 2x10 om det inte var funkis. Supernöjd med 1x11 och piken!

ikebana:

Absolut är ju det viktigaste att man får cykla! :) Nej jag kommer säkert inte heller känna av att gaffeln skulle vara "dålig". Det är mer vetskapen om att man har betalat lika mycket för något som är sämre som gnager i bakhuvudet..

Swoop:

Det känns som att man kommer få lägga en del pengar emellan med den metoden...

Stigtramparn :

Det hade ju varit det bästa, problemet är att jag redan har sålt min Focus. :P Men bra att veta att du är nöjd med 1x11, man kanske inte ska vara så rädd för det. :)

/M

6000 kr för en ny Pike, kanske mindre med tur. 2000 kr för en Fox 32, lite mer med tur. 24000 kr för en Spectral 6.0 EX kan man säga. Sen slipper du betala 2000 kr för en 11-del kassett när du slitit ut den =). Om du vill få en Canyon snabbare vill säga, finns ju en drös andra cyklar att välja på; Kona Process 134 rakt i butik? Stumpy FSR? Radon lär gå fort. etc. etc.

Jag är nyfiken på att testa Vitus Escarpe eller Sommet. 2015 års versioner har fått fina recensioner. Sitter väl bättre grejer på spectral dock. Det är väl det som är problemet :). Blir långa köer när alla vill ha det mest prisvärda.

Sitter i exakt samma sits. Vill ha en Spectral 7.0 EX men 10.v känns tråkigt.
En Trek Remedy kan jag köpa vilken dag som men får ju inte alls samma klass på hoj då.
Är Kona 153 samma typ av hoj eller mer åt DH hållet? Tycker geometrin är liknande men verkar väga ca 2kg mer (14,5kg) än Canyon

Inte för att vara en streber men har du kollat in http://www.commencal-store.co.uk/Mobile/MBSCCatalog.asp?catid=2510620 dom cyklar som finns i lager har du hemma inom (oftast) 3-4 dgr.
Marz CR350 är förvisso inte lika sportig gaffel som Pike'n men lämnar utrymme för en dropperpost, som du förslagsvis köper lokalt eftersom dom ofta verkar strula (åtminstone om du väljer en hydraulisk version...)
Ska du ha en med Pike blir den dock över budget med dropperpost.

Helkama raisu skrev:
> Sitter i exakt samma sits. Vill ha en Spectral 7.0
> EX men 10.v känns tråkigt.
> En Trek Remedy kan jag köpa vilken dag som men
> får ju inte alls samma klass på hoj då.
> Är Kona 153 samma typ av hoj eller mer åt DH
> hållet? Tycker geometrin är liknande men verkar
> väga ca 2kg mer (14,5kg) än Canyon

Ingen som kan svara? Tänker annars att det kan vara ett alternativ som finns i butik.

Ta tillverkares viktangivelser med några skopor salt.

Konan är nog för övrigt tyngre byggd i ramen för mer krävande terräng.

EX 8 an då? Myycket bättre kompo på den.
Jag har aödrig haft 2x10 (plockade bort på mina hojar) så jag valde en EX som hade singelklinga från början. Fox har jag aldrig kört så vet inte men dom är väl lika bra som RS.

Det enda felet med Canyon ex8.0 är fälgen bak. Liiite för klen för min åkning. ( åker mest singeltrac och bor på ett stort berg) roam 50 är riktigt bra annars.

Rose är väl bra. Men ta den som är koolast.

Swoop skrev:
> Ta tillverkares viktangivelser med några skopor
> salt.
>
> Konan är nog för övrigt tyngre byggd i ramen
> för mer krävande terräng.

Är det samma för Process 134?
Så om jag förstår dig rätt så är Process mer Enduro och Spectral, Granite Chief och Remedy mer Trail hojar?

skogsmulle101 skrev:
> EX 8 an då? Myycket bättre kompo på den.
> Jag har aödrig haft 2x10 (plockade bort på mina
> hojar) så jag valde en EX som hade singelklinga
> från början. Fox har jag aldrig kört så vet
> inte men dom är väl lika bra som RS.
>
> Det enda felet med Canyon ex8.0 är fälgen bak.
> Liiite för klen för min åkning. ( åker mest
> singeltrac och bor på ett stort berg) roam 50 är
> riktigt bra annars.
>
> Rose är väl bra. Men ta den som är koolast.

EX 8an hade jag absolut inte tackat nej till. :) Men den är lite väl högt prissatt för min plånbok tyvärr..

Men jag har nog i princip bestämt mig för Radon Slide 9.0 HD nu, den verkar riktigt trevlig! :)

Äh! Tänkte så mä men YOLO-tänket och ex7ans långa lev tid gjorde att jag hojar på en fantastisk hoj just nu

Radon Slide e väl skitbra. Trodde det va en riktigt fin hoj. Är den alltså billigare än ex 8?

skogsmulle101 skrev:
> Äh! Tänkte så mä men YOLO-tänket och ex7ans
> långa lev tid gjorde att jag hojar på en
> fantastisk hoj just nu
>
> Radon Slide e väl skitbra. Trodde det va en
> riktigt fin hoj. Är den alltså billigare än ex
> 8?

Kan tänka mig att du är nöjd med 8an!

Ja den ser ut att vara väldigt fint kittad. Yes, går lös på ~2800 EUR från bike-discount.de för oss Svenskar.

http://www.radon-bikes.de/en/bikes/mountainbike/all-mountain/slide-275/slide-275-90-hd/
http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-slide-27.5-9.0-hd-238600

Det får nog bli en sån, verkar finnas i lager i min storlek också!

Helkama raisu skrev:
> Swoop skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ta tillverkares viktangivelser med några
> skopor
> > salt.
> >
> > Konan är nog för övrigt tyngre byggd i ramen
> > för mer krävande terräng.
>
> Är det samma för Process 134?
> Så om jag förstår dig rätt så är Process mer
> Enduro och Spectral, Granite Chief och Remedy mer
> Trail hojar?

Tror nog att spectral, granite chief och remedy klarar den mesta enduro-åkningen för den genomsnittlige motionären. Sysslar man med större hopp är det väl såklart med bekvämt med lite mer slag.

Tillbaka
Topp