Canyon Stoic

Canyon Stoic
Grand Canyon är en XC cykel, Stoic är en stig-cykel. Stoic verkar perfekt till svensk stig! Vilka är snabbare berör på hur stökigt stigen är.

Canyon Stoic
Jag tycker det är synd att den bara finns i 27,5” upp till en viss ramstorlek och bara i 29” i de större ramstorlekarna. Jag vill ju helst ha en 27,5” för att kunna ha lite bredare däck.
Men annars verkar den trevlig.
Hur är deras dropperpost jämfört med brand-x som verkar vara den som är på nukeproof scout och virus sentier?

Canyon Stoic
Jag tycker det är synd att den bara finns i 27,5” upp till en viss ramstorlek och bara i 29” i de större ramstorlekarna. Jag vill ju helst ha en 27,5” för att kunna ha lite bredare däck.
Men annars verkar den trevlig.
Hur är deras dropperpost jämfört med brand-x som verkar vara den som är på nukeproof scout och virus sentier?

Skulle gissa att deras är också Brand-X, men har inte tittat noggrann.

Geometrien verkar perfekt: 66.5 grad gaffelvinkel, 428 mm kedjestag, lång reach och perfekta 60 mm BB-drop. Bara synd att Canyon är inte längre så prisvärd.

Canyon Stoic
En begagnad dropper så har man en riktigt bra stigcykel med riktiga däck för under 10lök. Ingen aning om gaffeln dock, men antar att den är funkis

Canyon Stoic
Jag kikar främst på stoic 3 och den har en rockshox recon rl gaffel, några kommentarer på den? är det en bra gaffel (för priset), är den lätt/krånglig att serva, några vanliga problem den dras med?

Canyon Stoic
Nej, de använder nån som heter
Iridium 170mm

Iridium är ett av Canyons egna varumärken de sätter på MTB-komponenter. Väldigt osannolikt att de utvecklat stolpen själva, de har gått till någon som redan har en modell klar och bara adderat sin logotyp. Inte alls omöjligt att de kommer från exakt samma fabrik som Brand-X (som Wiggle/CRC inte heller lär ha utvecklat själva).

Canyon Stoic
Iridium är ett av Canyons egna varumärken de sätter på MTB-komponenter. Väldigt osannolikt att de utvecklat stolpen själva, de har gått till någon som redan har en modell klar och bara adderat sin logotyp. Inte alls omöjligt att de kommer från exakt samma fabrik som Brand-X (som Wiggle/CRC inte heller lär ha utvecklat själva).

Precis.
Stolpen verkar identiskt med Brand-X, som är bra för att den är bra!
Tror att Brand-X / Trans-X är marken av originaltillverkare. Många cykel(del) tillverkare säljer den under egen namn.

Canyon Stoic
Recon funkar väl. Så länge man inte verkligen ska köra enduro med den.
Fast bygger man drop å skit i trädgården är det kanske bäst att byta till nåt kralligare direkt.

Jag har inte kollat i detalj men 2xs kanske inte är så dumt för barnen. Kanske går att gå dit från 24'' när det är dags.

Canyon Stoic
Recon funkar väl. Så länge man inte verkligen ska köra enduro med den.
Fast bygger man drop å skit i trädgården är det kanske bäst att byta till nåt kralligare direkt.

Jag har inte kollat i detalj men 2xs kanske inte är så dumt för barnen. Kanske går att gå dit från 24'' när det är dags.
Vad är det som gör att den inte skulle fungera att köra enduro med?
Jag har inte så mycket att jämföra med då jag kört på en 100mm sr suntor xcr (tror jag det är) gaffel de senaste 8 åren.

Canyon Stoic

Geometrien på 2xs är bra till barn. Men vikten av 14-15 kg är inte så roligt. En Vpace Max275 väger 10 kg och har mycket bättre komponenter än en Stoic 3. Endå nackdelen av Max275 är för brant gaffelvinkel.

Canyon Stoic
Slår ett slag för Allebike MB31, ock kanske speciellt juniormodellen. Nu ser jag att den blivit lite nergraderad lite från förra årets modell, som hade SLX 12-delat. Runt 11.1kg för 27.5tum är bra. Uppgraderade till en Reba dock för en liten peng.

Sen har dom bra support och svarar snabbt på mail...

Canyon Stoic
Nej, de använder nån som heter
Iridium 170mm
Iridium på en 2020 Canyon och brand-x är identiska. Jag har båda och kan omöjligt se skillnad.
79D576DA-6145-4A94-A0D6-97FA3C13E8E5.jpeg

Canyon Stoic
Geometrien på 2xs är bra till barn. Men vikten av 14-15 kg är inte så roligt. En Vpace Max275 väger 10 kg och har mycket bättre komponenter än en Stoic 3. Endå nackdelen av Max275 är för brant gaffelvinkel.
Man vet ju inte vilken storlek de vägt? Medium?
Dessutom lätt att viktbanta, tubeless, lättaredäck etc.
Har beställt en till dottern.

Canyon Stoic
Jag avbokade precis min Grand Canyon till förmån för Stoic:en men börjar fundera nu om jag gjorde rätt val. Är ny inom MTB och har tidigare kört ett par gånger på hyrcykel. Cykeln ska användas till dom markerade lederna som finns i skogarna och jag gillar speciellt att utmana mig själv i dom tuffare partierna på lederna, både uppför och nedför. Vill även bli duktig på bunny hop, manuals, drops etc.
Förstår skillnaden mellan en XC och en trail-cykel i geometrin men har ännu inte riktigt förstått skillnaden mellan en "XC-stig" och en "trail-stig". Är även Stoic:en lämpad för 50/50 uppför/nedför trots den flackare gaffelvinkeln? Som referens är det lederna vid Bergs gård Trosa jag har cyklat på.

Canyon Stoic
Jag avbokade precis min Grand Canyon till förmån för Stoic:en men börjar fundera nu om jag gjorde rätt val. Är ny inom MTB och har tidigare kört ett par gånger på hyrcykel. Cykeln ska användas till dom markerade lederna som finns i skogarna och jag gillar speciellt att utmana mig själv i dom tuffare partierna på lederna, både uppför och nedför. Vill även bli duktig på bunny hop, manuals, drops etc.
Förstår skillnaden mellan en XC och en trail-cykel i geometrin men har ännu inte riktigt förstått skillnaden mellan en "XC-stig" och en "trail-stig". Är även Stoic:en lämpad för 50/50 uppför/nedför trots den flackare gaffelvinkeln? Som referens är det lederna vid Bergs gård Trosa jag har cyklat på.

Nedför är en stig-HT mycket bättre än en XC-HT. Även uppför är en stig-HT bättre för att reach är längre och därför kan man har bättre position och tyngdpunkt på branta backar. Det finns bara två nackdel med en stig-HT: en är mer vikt, den andra är att den svänger inte så snabbt på snabba, släta stig med knixiga kurvor.
Till manuals är en Stoic också bra för att den har en kort kedjestag.

Canyon Stoic
Nedför är en stig-HT mycket bättre än en XC-HT. Även uppför är en stig-HT bättre för att reach är längre och därför kan man har bättre position och tyngdpunkt på branta backar. Det finns bara två nackdel med en stig-HT: en är mer vikt, den andra är att den svänger inte så snabbt på snabba, släta stig med knixiga kurvor.
Till manuals är en Stoic också bra för att den har en kort kedjestag.

Tack! Med detta svar känns det som att jag kan sova gott om natten igen! :)

Canyon Stoic
Nu har du redan fått ett bra svar av Berk och jag håller med. Jag har själv erfarenhet av en liknande cykel som Stoic. Jag tror att du kommer att ha superskoj på en Stoic vid Bergs gård ??.

Canyon Stoic
@jagärintecyklistmen Får man fråga om hur du upplever vajerdragningen på kedjestaget där? Ser ut på bild som att det sitter ganska utsatt där och att det dessutom blir lite svårt att få plats med allt(neoprenskyddet)i det området. Hur funkar det i verkligheten? I övrigt, fin cykel!

Canyon Stoic
@jagärintecyklistmen Får man fråga om hur du upplever vajerdragningen på kedjestaget där? Ser ut på bild som att det sitter ganska utsatt där och att det dessutom blir lite svårt att få plats med allt(neoprenskyddet)i det området. Hur funkar det i verkligheten? I övrigt, fin cykel!
Självklart får du fråga! På grund av min bristfälliga erfarenhet vet jag dock inte hur väl jag kan besvara dina funderingar.

Jag antar att du har rätt i att vajern sitter på en utsatt plats, lite beroende på hur man cyklar.

Jag är osäker på vad du menar med att det ser ut att vara svårt att få plats med allt. Möjligen är det min slarviga montering av neoprenskyddet som syns (jag ville ju ut och cykla).

Bifogar närbild på kedjestaget/vajern samt en bild med bättre monterat neoprenskydd. IMG_20201217_170629.jpgIMG_20201217_170925.jpg

Canyon Stoic
Min fråga handlar mer om Canyons konstruktion än din förmåga att montera ramskydd. Tyckte det såg ok ut och menade inte kritik. Men min egen hardtail, som inte har vajerfästena placerade på det lägre staget, har helt trasig lack exakt där vajern går på din. Detta efter att jag körde ett par veckor utan skyddet en sommar. Hoppas den funkar bra då men det är nog smart av dig att köra med neoprenskyddet där.

Canyon Stoic
Skavet på CS kommer väl från kedjan inte vajer
Japp. Ingen tvekan om det. För att klargöra: Alla andra lite mer "aggro" hardtails jag sett, främst brittiska, har vajern dragen på det övre av kedjestagen. Så jag frågade den enda jag sett som har en Stoic om det funkar bra med den lösningen Canyon kör på. Han verkar inte stött på något problem och har ett fint Happyskydd där. Lovande om man vill köpa cykeln? Kanske liiite snålt av Canyon att inte skicka med ett skydd dock..

Canyon Stoic
På ovansidan av kedjestaget har Canyon satt ett skydd i form av genomskinlig, kraftig(!) plastfilm.

Att kedjan ska kunna slå i undersidan av kedjestaget har jag faktiskt inte sett som en risk, varför jag tolkade dina funderingar som en oro för att slå i sten eller liknande. Nu förstår jag bättre.

Canyon Stoic
Jag måste nog kolla närmare exakt var slitaget är på min ram. Kanske minns fel var kedjan slagit i? Hur som, det är kul att Canyon gett sig på att göra en hardtail med lite mer gaffel till ett så vettigt pris.

Canyon Stoic
Japp. Ingen tvekan om det. För att klargöra: Alla andra lite mer "aggro" hardtails jag sett, främst brittiska, har vajern dragen på det övre av kedjestagen. Så jag frågade den enda jag sett som har en Stoic om det funkar bra med den lösningen Canyon kör på. Han verkar inte stött på något problem och har ett fint Happyskydd där. Lovande om man vill köpa cykeln? Kanske liiite snålt av Canyon att inte skicka med ett skydd dock..
Ok, det kan nog stämma. Kommer den ut vid bb eller vad är dealen? Jag hade lika gärna haft den extern hela vägen och nerför seat stay men det är väl ingen deal breaker

Canyon Stoic
Uppdatering: Min gamla cykel har tydligen slitage från kedjan på både under och översida av kedjestag. Kan dock tänka mig att det hör lite ihop med att jag hade en ganska speciell kedjestyrare på den till en början.
Och som kuriosa: Jag vill minnas att Cotic och On one, som var de som gällde, när hardtails med lite mer gaffel slog igenom gjorde en grej av att de hade hölje hela vägen och drog vajrarna längs överrör och övre kedjestag i sin marknadsföring. Jag minns att jag tyckte det var strålande idé på den tiden. Men nä ingen dealbreaker med vajerdragning för mig heller.

Tillbaka
Topp