Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tredje nya cykeln i år!?Lyckades också klicka hem 1 st snövit Stoic 2 medan dom fanns i begränsat antal under några få dagar... ?
Har bara monterat ihop den och väntar på pedaler m.m. men det jag klämt och smekt på hittills känns mycket lovande. Tycker den är ovanligt välutrustad från fabrik med bl.a. 30mm-fälgar med premiumdäck för ca 9 lax plus frakt.
Visa bilaga 459320
Visa bilaga 459321
Hatar deras hemsida. Samma skitupplägg som Trek kör. Omöjligt att hitta geometrin, bara massa floskler och dumma foton.
Tredje nya cykeln i år!?
Haha, nae det är ju ungefär vad en dämpad framgaffel kostar :DFinns väl inga andra riktiga cyklar som börjar på 9000?
+1, den har verkligen blivit sämre.Ja, Canyons websidan var jättebra för några år sen.
Hallå Cykelintresserade! Efterfrågar ödmjukt lite input. Alla dessa lyxproblem...men skit i det nu. Det är kul med mtb!
Kontext: Jag har beställt en Canyon young hero Neuron till min dotter (11år). Leverans i mars så jag har chans att vela fram och tillbaka. Hon lånade lillebrosans 24" i somras och det verkar riktigt lovande. Hon är biten nu och vill börja träna mtb till våren. = pappan mycket glad. Tänk att få uppleva cykeläventyr med barnen ett par år innan de blir tonåringar och vill göra annat.
Det finns två barn och båda barnen gillar främst cykelparksåkning men frågar tillochmed själva ibland om att åka enduro (dvs trampa uppför, sen åka ner på brötiga stigar). Jättekul. Vi har inte åkt ren XC än och jag tror inte det blir aktuellt med jättelånga turer i så fall. Det är främst utför, pumptrack, dirt/hoppa som verkar roligt och vad jag gissar cykeln kommer användas till. Och allt finns faktiskt på väldigt kort cykelavstånd där vi bor!
Allt jättebra så. Lillebror kör vidare på sin 24" HT med framdämpare och ny cykel till storasyster på G alltså. På sikt växer lillebror och kan ta över storasysters Neuron osv. eller.......
Problembeskrivning:
...nu visar sig denna cykel, Stoic, som verkar hissas här.
Borde jag ringa Canyon och byta ut Neuronbeställningen mot Stoic (båda i storlek 2XS)?
Vilken cykel har barn mest glädje av. Heldämpad Neuron eller halvdämpad Stoic? Barn är barn och skiter nog i teknisk spec. bara cykeln är rolig och fin blir det bra.
Men cykeln ska med på svettiga mtb-träningar, cykla i cykelparker och stök-enduro med pappa, leka med kompisar i pumptrack/dirten.
Magkänslan säger Stoic (2 eller 3). Särskilt efter att vi var i Järvsö och hyrde en heldämpad 24" cykel men båda barnen ville ha lillebrors 24" HT, som var lättare och betydligt roligare att använda i pumptracken (jädrar vilken syn det var när ungarna tjafsade om vilken som skulle ha vilken cykel).
Dessutom är jag imponerad av att se hur bra en 24" HT funkar att hoppa med bara det kom dit en framgaffel och bra däck: Det behövs inte bakdämping för den sakens skull.
Känns inte som jag kan gå "fel" i valet men vad tror ni, vilken cykel tror ni barn har mest glädje av och vill cykla så mycket som möjligt med? Heldämpat eller HT ?
snart sommar och torrt igen...
/Emil
Neuron:
![]()
Neuron Young Hero
Liten ram, hög prestanda! I storlek 2XS är Neuron AL Young Hero ett riktigt fullblod till stigcykel för unga cyklister. Med sina 130 mm av känslig slaglängd, korta 165 mm vevarmar, enkel växling och snabbrullande Schwalbe-däck är denna Neuron redo för utomhusäventyr med familj och kompisar.www.canyon.com
Stoic:
![]()
Enduro & Trail Hardtail
Letar du efter din första Enduro & Trail Hardtail MTB? Kör dina favoritstigar med Canyon Stoic ✓ 6 års reklamationsrätt!www.canyon.com
Ah, tack för input! Det är ju vikten så klart. Angiven vikt är för storl M med 29". Jag vet inte hur mycket vikt som kapas med 27,5" hjul och minsta ramstorlek. Kanske landar på 14kg istället för 14,7kg för Stoic3.Min son, nu 7 år, kör gärna stökigaste stig i Hellasgården. Övervägde full-dämpad, min insåg att det inte behövs och blir mycket tyngre och dyrare. Så bytte sin Vpace Max24 mot en Max26. Vi är jättenöjd! Så jag skulle säga Vpace Max275 eller Max29, som är mycket lättare än en Canyon. Endå nackdel är en för brant gaffelvinkel, som jag löste med en -2 grad angleset.
Tänker/resonerar som du! Barnen kan växa in till FS på sikt och ha roligt på vägen dit.Jag tycker de kan ha HT till de visar ätt det verkligen behövs fs, men det kan ju gå fort. Får se hur det går, grabben har redan kollat yt och konstaterar att hans 16'' saknar nåt svart i mitten.
Jag vet inte hur en sån fs går på pump. Min är kass, dotterns helstela 24'' är bättre för mig med. Fast jag är inte så erfaren på pump så kan ju bero på det
Ah, tack för input! Det är ju vikten så klart. Angiven vikt är för storl M med 29". Jag vet inte hur mycket vikt som kapas med 27,5" hjul och minsta ramstorlek. Kanske landar på 14kg istället för 14,7kg för Stoic3.
Har du tips om var man handlar Vpace? (Känner inte till märket)
/Emol
Surfade snabbt dit. "Bara" på tyska?, som jag inte kan men tolkade det som leverans tidigast i März (mars månad) vilket ju är OK. Men högst oklart om det är rätt tolkat av mig.Vpace handlar man bara på vpace.de. Tyvärr finns nu långa leveranstermin, som överallt.
Surfade snabbt dit. "Bara" på tyska?, som jag inte kan men tolkade det som leverans tidigast i März (mars månad) vilket ju är OK. Men högst oklart om det är rätt tolkat av mig.
Vilka fina lätta cyklar! Det är carbon-ram?
Litet dyrare men inte mycket. Skulle vilja hitta en översiktlig spec så jag ser om de har dropper osv...
Hur känns den att cykla på vid terräng som inte är dess "hemmabana" som transportcykling på grusväg samt brant uppför på stig?Jag vet inte hur bedrövliga fogar du sett bilder på, men jag tycker inte det finns mycket att anmärka på på min Stoic. Det var inte helt lätt att förmedla på bild, men jag gjorde några försök.
Visa bilaga 468488Visa bilaga 468486Visa bilaga 468487
Jag har hittills nästan uteslutande cyklat på stigar här hemma i byn. Tyvärr har jag egentligen inget att jämföra med då jag aldrig provat den typen av cykling förut. Vad det nu kan vara värt utan referenser, så tycker jag att den klättrar riktigt bra.Hur känns den att cykla på vid terräng som inte är dess "hemmabana" som transportcykling på grusväg samt brant uppför på stig?
Hej, tycker att du fått vettiga råd redan, men har själv valt att låta grabben köra en FS24a senaste 2 åren (transition ripcord och även en scott future PRO 26a i sommras) och tyckt att det varit värt varenda krona och gram. Visst, när han cyklar Stig i Hellas i Sthlm uppför så får han slita lite ibland (men ska nog lösa sig nu med 11-42), men oj så skoj han har nedför. Nu kör han även en hel del BMX(både race och ”freestyle”) så han hoppar och droppar allt han kommer åt, och där verkar fs göra mycket för både komfort och självförtroende. Som familj är vi nog mer åt ”enduro”/AM än ren park åka, även om det blir en hel del sånt också. Hade helt klart funkat bra med en bra HT, men jag hade inte ångrat en neuron med det du beskriver. Sen är ingen riktig MTB, vare sig FS eller HT, speciellt kul i en pumptrack allt för länge, men funkar då och då.Hallå Cykelintresserade! Efterfrågar ödmjukt lite input. Alla dessa lyxproblem...men skit i det nu. Det är kul med mtb!
Kontext: Jag har beställt en Canyon young hero Neuron till min dotter (11år). Leverans i mars så jag har chans att vela fram och tillbaka. Hon lånade lillebrosans 24" i somras och det verkar riktigt lovande. Hon är biten nu och vill börja träna mtb till våren. = pappan mycket glad. Tänk att få uppleva cykeläventyr med barnen ett par år innan de blir tonåringar och vill göra annat.
Det finns två barn och båda barnen gillar främst cykelparksåkning men frågar tillochmed själva ibland om att åka enduro (dvs trampa uppför, sen åka ner på brötiga stigar). Jättekul. Vi har inte åkt ren XC än och jag tror inte det blir aktuellt med jättelånga turer i så fall. Det är främst utför, pumptrack, dirt/hoppa som verkar roligt och vad jag gissar cykeln kommer användas till. Och allt finns faktiskt på väldigt kort cykelavstånd där vi bor!
Allt jättebra så. Lillebror kör vidare på sin 24" HT med framdämpare och ny cykel till storasyster på G alltså. På sikt växer lillebror och kan ta över storasysters Neuron osv. eller.......
Problembeskrivning:
...nu visar sig denna cykel, Stoic, som verkar hissas här.
Borde jag ringa Canyon och byta ut Neuronbeställningen mot Stoic (båda i storlek 2XS)?
Vilken cykel har barn mest glädje av. Heldämpad Neuron eller halvdämpad Stoic? Barn är barn och skiter nog i teknisk spec. bara cykeln är rolig och fin blir det bra.
Men cykeln ska med på svettiga mtb-träningar, cykla i cykelparker och stök-enduro med pappa, leka med kompisar i pumptrack/dirten.
Magkänslan säger Stoic (2 eller 3). Särskilt efter att vi var i Järvsö och hyrde en heldämpad 24" cykel men båda barnen ville ha lillebrors 24" HT, som var lättare och betydligt roligare att använda i pumptracken (jädrar vilken syn det var när ungarna tjafsade om vilken som skulle ha vilken cykel).
Dessutom är jag imponerad av att se hur bra en 24" HT funkar att hoppa med bara det kom dit en framgaffel och bra däck: Det behövs inte bakdämping för den sakens skull.
Känns inte som jag kan gå "fel" i valet men vad tror ni, vilken cykel tror ni barn har mest glädje av och vill cykla så mycket som möjligt med? Heldämpat eller HT ?
snart sommar och torrt igen...
/Emil
Neuron:
![]()
Neuron Young Hero
Liten ram, hög prestanda! I storlek 2XS är Neuron AL Young Hero ett riktigt fullblod till stigcykel för unga cyklister. Med sina 130 mm av känslig slaglängd, korta 165 mm vevarmar, enkel växling och snabbrullande Schwalbe-däck är denna Neuron redo för utomhusäventyr med familj och kompisar.www.canyon.com
Stoic:
![]()
Enduro & Trail Hardtail
Letar du efter din första Enduro & Trail Hardtail MTB? Kör dina favoritstigar med Canyon Stoic ✓ 6 års reklamationsrätt!www.canyon.com
Har du kollat hur dom ser ut när du öppnar dom? E på jakt efter ett service kit till en Iridium men enligt Canyon finns det inte.Iridium på en 2020 Canyon och brand-x är identiska. Jag har båda och kan omöjligt se skillnad.
Visa bilaga 457868
En video som visar hur de ser ut inuti.Har du kollat hur dom ser ut när du öppnar dom? E på jakt efter ett service kit till en Iridium men enligt Canyon finns det inte.
Är inne på att den e likadan som BrandX