Canyon strive eller specialized enduro

Hej alla skulle behöva lite tankar och erfarenhet av dessa två cyklar då tanken är att en av dessa två ska bli i min ägo inom snar framtid..

Cyklar mest på kinnekulle..men vill ha en cykel för alla tillfällen då resor till högre höjder kommer att bli av lite då och då,visst är väll inte dom bästa uppför men de är ju som det e med de,bara och trampa

Har provat andra enduro cyklar och gillar den typen av cykel, men dessa två är i mina tankar båda verkar ju ha bra omdömen och håller bra kvalité

Mina tankar är ju att canyonen är mer prisvärd med tanke på komponenter..nu pratar jag om de i 50k klassen..
Men de som tar emot är att de där med klämma å känna inte riktig går och storlek val..

Specialized den känner jag ju till har en stumpjumper idag men har inte hunnit prova enduron, men där kan jag ju kolla prova och har snabb tillgång till service osv..

Behöver lite tankar som sagt..någon som äger en av dom som kan dela med sig av erfarenheter kring dessa två...
Mvh Hill

Köp en svenyonialized ?

Lite seriösare: det är samma skräp du köper, så enklast om du teståker båda. Båda har idiotiska lösningar på ickeproblem så du skjuter dig i ansiktet i båda fallen.

Glömde tillägga att jag har cyklat båda och äger en enduro 650b. Den funkar skitbra till allt men hade jag vetat det jag vet nu hade jag köpt en yt capra alu alla dagar i veckan.

Senast ändrad:
Specialzed akilleshäl är hjulen. De är fruktansvärt dåliga. Kör man enduro med demig får man räkna med ett bakhjul/helg

Lillgammal sa:
Köp en svenyonialized ?

Lite seriösare: det är samma skräp du köper, så enklast om du teståker båda. Båda har idiotiska lösningar på ickeproblem så du skjuter dig i ansiktet i båda fallen.

Glömde tillägga att jag har cyklat båda och äger en enduro 650b. Den funkar skitbra till allt men hade jag vetat det jag vet nu hade jag köpt en yt capra alu alla dagar i veckan.

Vad är så mycket bättre med en capra alu?

NickPick sa:
Lillgammal sa:
Köp en svenyonialized ?

Helt ärligt så är det rätt lika men du får bättre komponenter för pengarna med YT.

NickPick sa:
Lillgammal sa:
Köp en svenyonialized ?

Progressivare länkage, slipper proprietary grejer som strivens länkage eller endurons dämparfäste, bättre spec, snyggare. Enda som talar emot är väl yt som företag med deras strul med kvalitetscheck.

Var bor du? Har en Strive AL storlek large i Göteborg om du vill klämma och känna någon dag. Har bara kört den 5-6ggr än men jag tror absolut på shapeshifter-konceptet. Det blir ganska stor skillnad när man byter läge, måste jobba in det extra reglaget i ryggraden bara

Köper hellre vad som utan Canyon ( har haft 2 eller har en fortfarande) För deras support suger hästballe PUNKT. Å detta är inte bara baserat på att jag själv försökt handla reservdelar utan även flera kamraters sammandrabbningar. Däremot så är min Strive väldigt skön.

EST sa:
Köper hellre vad som utan Canyon ( har haft 2 eller har en fortfarande) För deras support suger hästballe PUNKT. Å detta är inte bara baserat på att jag själv försökt handla reservdelar utan även flera kamraters sammandrabbningar. Däremot så är min Strive väldigt skön.

Är inte du den där liraren med det där skitcoola hopkoket med 29fram och 650 bak?

Endel av jobbet med ha en utförshoj är ju klättringen, här tycker jag enduron med rätt teknik är riktigt riktigt nice och grymt skoj att klättra uppför med, inte ens lite dålig el speciellt jobbig om du inte har urjävla kass kondis o teknik.
Hojen är effektiv på allt....från att mörda bergen till och jaga lvg cyklister ;)

roskai sa:
Specialzed akilleshäl är hjulen. De är fruktansvärt dåliga. Kör man enduro med demig får man räkna med ett bakhjul/helg

Ööh, vad gör du med dina hjul? Jag har kört på samma hjulpar i två år, jag bytte bakfälg i höstas för den hade blivit lite bucklig, men främst för att ekrarna fått mkt stryk och var krokiga/halvt av. Kamrater med betydligt mer fancy hjul har haft större problem än mig med hjul.

Lillgammal sa:
EST sa:

Är inte du den där liraren med det där skitcoola hopkoket med 29fram och 650 bak?

Ähhh jo visst men jag har en ihopsvetsad strive med?

Bilagor

• OI000024.jpg
    OI000024.jpg
    541.1 KB · Besök: 27
EST sa:
Lillgammal sa:
EST sa:

Ähhh jo visst men jag har en ihopsvetsad strive med?

Den e fin, men den andra du har vinner nog! ?

Tack tack. Fast jag kommer snart bygga ihop denna igen då hembygget väger 16 kg så den blir lite jobbig efter ett gäng mil? annars har den funkar att hucka till platt med i 30 mil nu!
Finns länk till den i min signatur?

zyklom sa:
Endel av jobbet med ha en utförshoj är ju klättringen, här tycker jag enduron med rätt teknik är riktigt riktigt nice och grymt skoj att klättra uppför med, inte ens lite dålig el speciellt jobbig om du inte har urjävla kass kondis o teknik.
Hojen är effektiv på allt....från att mörda bergen till och jaga lvg cyklister ;)

Ja den är trevlig, funkar till allt!

Har iofs inte kört Striven i det nya utförandet och inte heller testat 2017 Specialized Enduro. Men om man utgår från tidigare modeller så har jag kört Striven och kör nu 2016 års Enduro 29:a. Cyklarna går inte att jämföra i samma mening. Därför skriver jag två.
Striven var bra och kul i geometrin. Men dålig monterad. Länkaget var också dåligt.
Enduron äter allt utför. Är lätt uppför (kört några XC lopp på den) och är överlag bara grym och bra.

Om något går sönder på allvar så är det så att du har kontrakt med tyskland - inte Canyon Sverige. Alltså ska du driva dina garantifrågor / klagomål mot tyskland. Canyons kundtjänst är ökänd av den orsaken - Canyon Sverige har inget juridiskt ansvar i Svearike när det gäller dig och din Canyon hoj utan kan bete sig som det behagar för dagen.

Jag kommer aldrig att köpa en Canyon igen.

Luthman Photography sa:
roskai sa:

Ööh, vad gör du med dina hjul? Jag har kört på samma hjulpar i två år, jag bytte bakfälg i höstas för den hade blivit lite bucklig, men främst för att ekrarna fått mkt stryk och var krokiga/halvt av. Kamrater med betydligt mer fancy hjul har haft större problem än mig med hjul.

Måste hålla med Rovalhjulen är king. Lätta och tåliga.

Om det är full-on ändjurå du ska köpa kan jag varmt rekommendera att kika in Bunnyhop.de som rear ut många modeller till fina priser :)
Dom säljer Spech men personligen skulle jag mera dregla över en Ghost PathRiot: http://www.bunnyhop.de/de/fahrraeder/mountainbike/ghost-path-riot-10-lc-20163
Fetare än så här blir det nog inte...

EDIT: Dom säljer visst inte Spech längre, bara Scott, Cannondale o Ghost + någon fultysk...

Senast ändrad:
StoraBerg sa:
Luthman Photography sa:
roskai sa:

Måste hålla med Rovalhjulen är king. Lätta och tåliga.

Samma här, mina höll för ca 90kg och downhill hela säsongen (lite småbucklor får man dock leva med)

Jag må vara riktigt nöjd med Canyon, och håller det inte helt otroligt att nästa hoj också blir en Canyon. Men av de två, utan att jag testat någon, i den prisklassen skulle jag alla dagar köpt en Specialized. Lika självklart som att jag inte köpt en Specialized utan Canyon i prisklassen sub 30.

Timkott sa:
Roval är bajs, alla alu hjul på trendurohojjarna är ju de fladdrigaste jag haft.. Riktigt piss

Sedär! Olika för alla.

Själv blastade jag hjulingen i åre (sprängstensbanan) och clearade hopp i shimanoleden/flinbanan med föga mer än några små bucklor och då vägde jag nog 90-95kg i utrustning alla gånger. Har endast riktat hjulen två gånger på hela året och hoppat och lekt rätt bra med hjulen (stenkistsegment är min favorit). Dock har jag trasat sönder bodyn på bakhjulet så i det avseendet var det inget vidare.

Planen är dock att uppgradera hjulen nu, men till vad är inte helt bestämt.

Timkott sa:
Roval är bajs, alla alu hjul på trendurohojjarna är ju de fladdrigaste jag haft.. Riktigt piss
De är skillnad på budget Roval och de bättre Roval hjulen. de billigare alu spech enduro hojarna kommer med de billiga tunga rovalhjulen. buget nav. de finare kommer med dt nav och ekrar. fälgarna är grymma. breda lätt och starka.

C.K sa:
Timkott sa:
De är skillnad på budget Roval och de bättre Roval hjulen. de billigare alu spech enduro hojarna kommer med de billiga tunga rovalhjulen. buget nav. de finare kommer med dt nav och ekrar. fälgarna är grymma. breda lätt och starka.

Mina hjul är billiga och tunga och de har klarat sig bra. Specialized hade ett år då bodysarna havererade på löpande band, men bortsett från det verkar de funka bra.

Luthman Photography sa:
C.K sa:
Timkott sa:

Mina hjul är billiga och tunga och de har klarat sig bra. Specialized hade ett år då bodysarna havererade på löpande band, men bortsett från det verkar de funka bra.

Måste faktiskt hålla med och då klassas jag nog ändå som en "hater" av märket specialized. Trodde 24h på framhjulet skulle implodera vid första caseade hoppet, men icke, hjulfan vägrar att dö. Har ändå gjort mitt yttersta för att ha sönder hjulen. ):

Angående Roval-hjulen så har de hållit ihop bra för mig. Jag har de finare Traverse alu-hjulen, jag väger dryga 100 kilo med hjälm och gear och har kört några race på dem. Har behövt rikta lätt någon gång, det är allt. Kör 2.0-2.2 kg bak och 1.8-2.0 kg fram med Grid-casing.

Dock är hjulen så flexiga att jag inte kan köra ett par grova däck som t.ex Magic Mary 2.35, däcket går emot ramen när bakhjulet flexar. Inget problem då jag ändå inte gillar för feta däck, men för någon annan tjockis med andra däckpreferenser skulle det kunna vara en issue.

Upptäckte förvånat vid service att frihjulsbodyn är av 3-pawl-typ och inte star ratchet. Specialverktyg behövs inte, det går att knacka drivsidans lager genom den tandade ringen utan att man pajjar något.

Tillbaka
Topp