Canyon Ultimate CF Di2. Klar!

GurraG

Aktiv medlem
En uppstartsbild.
BildDi2-fre.JPG ht=401

Planen att bygga en cykel med Di2 har funnits i mina tankar sedan de första bilderna visades på produktionsgruppen. Naturligtvis har jag noggrant följt artiklarna ang de prototyper som testades i proffsklungan och allt annat läsvärt jag hittat på Internet och i fackpress.

Meningen var att Team CykelCity skulle ha Di2 på några cyklar säsongen 2009 och jag var på Di2-utbildning hos Shimano Nordic i februari 2009. ”Otto” fick låna hem en ”dummy”-kabelsats för intern dragning och vi testade att göra intern dragning på en kvaddad Cervélo teamram så jag har viss insikt hur systemet funkar och hur man preparerar en ram. Dessutom har jag ju mekat med Di2-hojarna i teamet.

Orsaken till att det för min del inte blev något införskaffande av Di2 för ungefär ett år sedan beror dels på att Shimano hade vissa leveranssvårigheter i början, att priserna på Di2 steg som en raket i finanskrisens spår samt att jag inte kunde bestämma mig för vilken ram jag skulle bygga på.

I höstas gjorde jag och Team Cykelcity´s Johan Lindgren upp om köp av ”elkomponenterna” i den Di2-grupp han tävlat med under delar av säsongen 2009. Naturligtvis lyckades Johan vurpa under Scandinavian Open och förstöra bakväxeln, höger handtag samt kabeln till bakvx. Efter att kollat på ”skrotet” och konstaterat att allt utom kabeln var reparerbart blev det ändå affär till rätt pris. Hösten och halva vintern har gått åt till att skaffa reservdelar men nu är allt reparerat och klart.

Dessutom köpte jag ett DA Carbon-vevparti (FC-7800C), vevlager och nya DA 7900-bromsar för att få gruppen komplett.
Sadelstolpe bytköpte jag av sonen, han fick en Campa Record mot en Ritchey WSC Carbon. Sadel bestämde jag mig för en röd SLR Gel Flow.
Styre blir tillsvidare ett begagnat FSA Energy, styrstam en Ritchey WSC (1-1/4”) från Canyon. Kassett, kedja, vajrar och annat småplock samt div hjul finns på hyllan sedan tidigare.

Frågan har varit vilken ram jag skulle bygga på: min Scott SR1 SL, en beg Cervélo R3 från teamet, nåt eBay–fynd, en Canyon eller vad?
När jag var hos Canyon Tyskland i augusti fick jag uppfattningen att det inte skulle bli nån Di2-förberedd ram 2010 så en sån behövde jag inte vänta på. Scott´en ville jag behålla som den var och en beg Cervélo utgick av div orsaker.
Det hela löste sig genom att jag fick loss en nygammal Canyon CF 08´-ram via Stefan Aaskov på Svenska Canyon för att genomföra projektet.

Nu går jag ut i verkstan och börjar borra en massa hål i ramen. Återkommer med byggbild/bilder när fotografen har gjort sitt.

/G

Senast redigerad av en moderator:
Amen!

mickescott skrev:
-------------------------------------------------------
> Har man provat Di2 så vill man aldrig köra
> vajerstyrt igen:)

Coolt, ser fram mot fler bilder på projektet!

Skogling skrev:
> Det vevpartiet har jag ollat.

Varför blir man inte förvånad? ;)

Skogling skrev:
> Det vevpartiet har jag ollat.
>
> -Skogling

Stämmer, efter det har vevpartiet varit några veckor hos Totalförsvarets skyddscentrum i Umeå för provtagning och sanering så nu är det användbart igen :o)

/G

Senast redigerad av en moderator:
Jensen skrev:
> coolt bygge, men varför det där vevpartiet?

Snyggare och mycket dyrare!

/G

Sam skrev:
> värt.

extremt tveksamt :D men smaken ä som baken, delad :P

Fattar man inte varför man har det där vevpartiet så kan man börja med stentrollstillverkning och ge upp allt vad cykling heter. :)

Gurra, var jag frisk ?

GurraG skrev:
> Nu går jag ut i verkstan och börjar borra en
> massa hål i ramen.

Ouch, känns inte bra i magen! Men små hål kanske funkar?

NiclasY skrev:
> GurraG skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu går jag ut i verkstan och börjar borra en
> > massa hål i ramen.
>
> Ouch, känns inte bra i magen! Men små hål
> kanske funkar?

Kan meddela att det inte känns bättre när man står bredvid och ser på......
Kommer att bli bra när allt är klart, hoppas att man får provköra.....

/PG

Många verkar vara rädda för kolfiber.
Såga sönder en ram och kolla vilka förstärkningar det finns innanför framväxelfästet, höljesstoppen och pop-nuts´en för flaskställen på en ram, inga säger jag. Där är det belastningar! Ett litet hål, väl borrat, i ramen för en kabelgenomföring försvagar inte ramen nämnvärt, knappast mätbart, enl mitt förmenande. Inte heller de små, relativt, hål som görs i vevlagerhylsan (alu) för kabelgenomförningarna.
PG var i verkstan när jag fräste hål i vevlagerhylsan, klart det låter lite då.

Hsh, nu är alla hål borrade. Allt är provdraget, labbkopplat och "provkört". Fotografen kommer i morgon för att ta lite bilder på "herrgårdsosten". Tisdagen är vikt för andra jobb men på onsdag räknar jag med att cykeln blir klar.

/G

Senast ändrad:
Bang skrev:
> Du är lite snål med bilder Gurra ;) Har du ingen
> mobilkamera?

Jo, jag har mobilkamera, inte så bra, men har slarvat bort kabeln så jag kan inte ladda ner bilder.
Det är bättre att "fotografen" kommer med en riktig kamera och tar riktiga bilder, speciellt på hålen i ramen - de skulle knappt bli synliga med min mobilkamera.

/G

Ang hålen, hur många hål krävs det för att lägga in Di2-kablarna i ramen?
Naturligtvis krävs det en kabelsats avsedd för intern kabeldragning, EW-7975.
Pricipiellt är det enkelt: hål i ramen för in/ut-genomförningar av kablarna, hål i vevlagerhylsan för kabelgenomförningar. Dessutom ska "Junction B", (en kopplingsdosa) "gömmas" nånstans i ramen vilket kräver ett större hål i vevlagerhylsan, Shimano anger 25x17mm.

Hål in/ut, 7x8mm:
1. För kabeln från "handtagen", på överröret eller diagonalröret, jag valde undersidan av överröret.
2. På sadelröret mellan framvx-fästet och vevhuset för kabeln till framvx
3. Bak på höger kedjestag för kabeln till bakvx
4. Någonstans för kabeln från batterienheten. Var är ju beroende på var man väljer att placera batteriet. Shimano har tänkt att batterienheten skall skruvas i främre flaskställsskruvarna och då hamnar batteriet, och hålet för kabeln, på ovansidan av diagonalröret mellan flaskstället och vevhuset. Personligen tycker jag att det är snyggare att ”gömma” batteriet genom att placera det strax bakom vevhuset på undersidan av vänster kedjestag och valde det alternativet (även om Shimano inte har tänkt sig det). Jag valde att göra ett ingångshål för kabeln vid övergången mellan vänster kedjestag och vevhuset.

Hål i vevlagerhylsan, 8-9mm:
A. Upp mot sadelröret för kabeln till framvx
B. Mot höger kedjestag för kabeln till bakvx
C. Mot diagonalröret för kabeln från "handtagen"
D. Mot, med mitt placeringsval, vänster kedjestag för kabeln till batterienheten.
Jag valde att placera "Junction B" i diagonalröret vilket betyder att jag gjorde hål C lite större.

Hur jag gjorde hålen tänker jag inte trötta era sinnen med - god planering, bra verktyg och tålamod är det som krävs.

/G

GurraG skrev:
> Många verkar vara rädda för kolfiber.
> Såga sönder en ram och kolla vilka
> förstärkningar det finns innanför
> framväxelfästet, höljesstoppen och pop-nuts´en
> för flaskställen på en ram, inga säger jag.
> Där är det beslastningar! Ett litet hål, väl
> borrat, i ramen för en kabelgenomföring
> försvagar inte ramen nämnvärt, knappast
> mätbart, enl mitt förmenande. Inte heller de
> små, relativt, hål som görs i vevlagerhylsan
> (alu) för kabelgenomförningarna.
> PG var i verkstan när jag fräste hål i
> vevlagerhylsan, klart det låter lite då.
>
> Hsh, nu är alla hål borrade. Allt är
> provdraget, labbkopplat och "provkört".
> Fotografen kommer i morgon för att ta lite bilder
> på "herrgårdsosten". Tisdagen är vikt för
> andra jobb men på onsdag räknar jag med att
> cykeln blir klar.
>
> /G

Det kanske bara är jag, men jag känner mig lite skeptisk till att sätta sågen i min ram. Eller går den att tejpa ihop efteråt? Men den dagen jag vurpat sönder den så.

Snyggt Gurra. Hoppas att det blir så bra och lätt som du hoppas på. Vilka hjul har du tänkt? Finns det en målvikt för bygget?

Här är en länk med en snubbe som inte bangar för att vara kreativ med lödkolven.
http://s277.photobucket.com/albums/kk44/zyman2464/

Snyggt om du frågar mig, speciellt på det sättet som han gömde batteripacket och gjorde om laddaren.
//F

Fiffi skrev:
> Snyggt Gurra. Hoppas att det blir så bra och
> lätt som du hoppas på. Vilka hjul har du tänkt?
> Finns det en målvikt för bygget?
>
> Här är en länk med en snubbe som inte bangar
> för att vara kreativ med lödkolven.
> http://s277.photobucket.com/albums/kk44/zyman2464/
>
>
> Snyggt om du frågar mig, speciellt på det
> sättet som han gömde batteripacket och gjorde om
> laddaren.
> //F

Tack Fredrik.

Finns ingen målvikt, det viktiga med bygget är att se hur lätt/svårt det är att bygga en Canyon Di2 med intern kabeldragning. Eftersom det mesta nu är gjort så var det som jag trodde: Inte svårt om du vet vad du håller på med.

När det gäller hjul så har jag ingen plan. Jag har ju en bunt cyklar och hjul, får väl se vilka hjul som är lediga när jag ska ut på vägen :o)
Ifs vore det intressant att testa ett par Edge 25.

Den snubben går lite längre än jag tänkt mig.

/G

En fråga angående dina hålet C i vevlagerhylsan. Du sägar att det går upp mot diagonalröret. Men ditt "ingångshål" för kabeln från handtagen är ju på undersidan av överröret? Det måste betyda att kablaget går via styrröret ned till underröret, eller? Fanns det redan hål där och tillräckligt med utrymme att gå den vägen?

Och yttligare en fråga. Har du tänkt att limma / tejpa kablarna inuti ramen för att slippa skrammel eller är det inte ett problem?

//F

Fiffi skrev:
> En fråga angående dina hålet C i
> vevlagerhylsan. Du sägar att det går upp mot
> diagonalröret. Men ditt "ingångshål" för
> kabeln från handtagen är ju på undersidan av
> överröret? Det måste betyda att kablaget går
> via styrröret ned till underröret, eller? Fanns
> det redan hål där och tillräckligt med utrymme
> att gå den vägen?
>
> Och yttligare en fråga. Har du tänkt att limma /
> tejpa kablarna inuti ramen för att slippa
> skrammel eller är det inte ett problem?
>
> //F

Ang hål C:
Kabeln går överrör-styrhuvud-diagonalrör. Finns gott om plats.

Ang skrammel:
Kablarna är ganska mjuka och har, såvitt jag vet, inte gett upphov till nåt skrammel i de cyklar som monterats med interna kablar. Shimanos lösning är oklippta buntband på kablarna som ska hålla kablarna på plats, kanske jag monterar några på kabeln i diagonalröret.

/G

Stevie DeVille skrev:
> Så vitt jag förstår så är väl den
> spänningskoncentration som uppkommer kring ett
> hål oberoende av storleken på hålet? Men jag
> kan ha fel.

Och?

/G

Jensen skrev:
> extremt tveksamt :D men smaken ä som baken, delad :P

Jens, du känner mig. Större prisvärdskalkylerare än mig finns ju inte.

Tänkte mest att det är lite vanskligt att förlita sig på att hålet är litet. Ett litet hål på fel ställe kan vara nog så illa. Vill minnas ett det var ett jaktplan som damp i backen p.g.a att elektriker borrat ett litet hål i en vingbalk.

Det var ju en jättebra liknelse. Hur var det nu? Det är bättre att vara tyst och låta folk tro att man är dum i huvudet, än att öppna munnen och...

Jag har själv haft förmånen att på nära håll titta på de Scott Addictcyklar som Team Columbia körde på i början av förra säsongen.

Innan de fick sina trådlösa SRM-vevar fuskade de med intern vajerdragning och fick därför färdigborrade ramar direkt från Scott. Ett hål mellan wirestoppet och styrhuvudet och ett nere vid vevlagret (Båda med en ungefärlig diameter på 6-8 mm) verkade inte vara något problem för Gotland, Cavendish, Greipel och resten av killarna.

Jag tror att du kan borra med ro Gurra...

Stevie DeVille skrev:
> Det var ju en jättebra liknelse. Hur var det nu?
> Det är bättre att vara tyst och låta folk tro
> att man är dum i huvudet, än att öppna munnen
> och...

Ramarnas hållbarhet efter att man borrat i dom påverkas inte av att jag är dum i huvudet.

Tillbaka
Topp