Canyon Ultimate (SL, SLX)vs. Scott CR1 (Team, Pro) åsikter?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 36738
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 36738

Guest
Dags att uppgradera.

Lyssnar gärna in lite åsikter på de två cyklarna ovan. Pro och cons?
Gärna lite om kloka utrustningar på de resp. cyklarna också. (växlar/hjul)

Nybörjare. Cyklat en säsong. Ca fem pass i veckan. VR till sommaren.
Cyklar på en Scott cyclocross med Tiagra som tjänat mig väl.
Vill inte ha för rejsig position då ryggen behöver en säsong till innan jag kan krypa ihop mer.

Helst från personer som cyklat på minst en av cyklarna.. :)

P@x sa:
Vill inte ha för rejsig position då ryggen behöver en säsong till innan jag kan krypa ihop mer.
Då kanske du hellre borde jmf Canyon Endurace https://www.canyon.com/sv/road/endurace/
med Scott CR1.
https://www.canyon.com/sv/road/endurace/2016/endurace-cf-7-0.html

Ett tips:
Mät upp stack och reach på din nuv cykel och jmf med de du funderar på.
Vad är stack och reach? Läs mer här: https://happyride.se/forum/read.php/1/2411190/2411254#msg-2411254

/Håkan

Tyvärr inte funktionellt att mäta upp stack/reach på nuvarande cykel som är en M i storlek och för liten för mig.
(nuvarande cykel duglig för för att "växa in i intresset" men helt fel geometri)

Är inte CR1 Team och Pro äldre årsmodeller, typ 2013/14? Exakt vilka cyklar från Scott resp Canyon tittar du på och vad skulle du betala? Svårt för mig att ge feedback utan mer info.

Ålder? Måltid på VR 2017 resp. 2019.

Senast ändrad:
Tanken är att finna en beg cykel med "rätt" spec.
Min tro att en välvårdad cykel med ett par år på nacken är mer prisvärd än nyköp.
Scott eller Canyon för att begränsa urvalet.

Ingen måltid på VR, ta mig runt tryggt och utan att ryggen pajar.

Tror att du tänker helt rätt. Varje år när vi cyklar i alperna så hyr vi årets modell. Det är ingen större skillnad mot en välvårdad äldre modell. Enda skälet till att köpa en ny skulle vara att köpa en med skivbroms om man vill cykla i skitväder och inte slita ner fälgen, men då tar jag hellre crossen.

Möjligtvis skulle du kunna lägga till Scotts Solace som ett alternativ. När den kom nedgraderades CR1:an något komponentmässigt. I praktiken tror jag inte att du kommer att känna någon skillnad, även om marknadsföringen gör gällande att Solacen ska ta upp vibrationer bättre. Båda är bra cyklar.

Vilka komponenter på vad som kallades Pro respektive Team tror jag har skiftat en del under årens lopp.

Blir nog svårt att hjälpa till på något vettigt sätt om du kollar beg cyklar. Vet inget om din budget heller.

Hur som, jag* hade* letat efter:

Valfritt etablerat märke på ram/cykel.

En lätt ram, max 1450 g för ram + gaffel (katalogvikt i katalogstorlek).

Ultegra rakt igenom, ett tryggt och prisvärd val. Gärna 6800 med 2x11, med 34/50T (eller 36/52T om du är snabb) och rätt vevarmslängd.

Fina hjul. Måste inte vara värstinghjul, men bättre än 1800-2000 grams billiga 622-15 aluhjul med 20-23 mm höjd och oreducerade ekrar. Jag hade nöjt mig med 30-50 mm höjd och runt 1500-1600 g, alu eller kol. Finare en så skulle vara en bonus men inget krav.

Stam/styre/sadel och ev. stolpe inte lika viktigt att det är rätt från början, enkelt och relativt billigt att byta. Kan även behövas lite tid i sadeln innan man träffar rätt map. ergonomi.

- - - - - -
* = gäller all text nedan

Senast ändrad:
Jag har en ultimate cf slx (2015) den är ju inte jättesnäll i geometrin. Jag trivs väldigt bra med cykeln och är mycket nöjd. Hade jag köpt ny cykel idag hade jag köpt SL varianten.

boiance sa:
Jag har en ultimate cf slx (2015) den är ju inte jättesnäll i geometrin. Jag trivs väldigt bra med cykeln och är mycket nöjd. Hade jag köpt ny cykel idag hade jag köpt SL varianten.

Intressant, varför SL och inte SLX? För bättre pris/prestanda eller annat?

Sixten Fors sa:
boiance sa:

Intressant, varför SL och inte SLX? För bättre pris/prestanda eller annat?

Bang for buck helt enkelt.

Det tråkiga med begagnade är att man inte har ramgaranti.

Canyon har bra prestanda men lite för många vevlager som går runt i ramen och sprickor i min närmsta krets för att jag skulle känna mig trygg i köpet av en begagnad sådan.
Jag hade tagit ett steg ner i hierarkin och köpt en ny isåfall.

Högt styrrör, låg vikt och möjlighet till lite lättare växlar, shallowstyre med kort reach, inte för långt topprör(inte för kort heller) och avslappnad styrvinkel vill man ha om man har taskig rygg.

Canyon med kompaktvevparti. Välj bort skivbromsar då tycks vara ett kilo tyngre vad jag kan se på specifikationerna.

Denna som HåkanC länkade låter vettigast av nämnda cyklar: https://www.canyon.com/sv/road/endurace/2016/endurace-cf-7-0.html

Canyon är jäkligt sköna cyklar. Kör själv en gammal Ultimate.

CR1 och Solace har precis samma geometri, men det är bättre komfort på en Solace. Den är dessutom lättare. Jag hade personligen satsat på en Solace.

Tillbaka
Topp