Canyon Yellowstone AL x.9 vs Scott Scale 960

izze

Ny medlem
Hej!

Jag är sugen på att börja cykla MTB och har en budget kring 10k (för cykeln) och jag har letat runt en del del och försökt filtrera fram en del bra alternativ, men jag känner att jag skulle behöva hjälp av erfarna MTB:are :)

Lite bakgrundsfakta om mig:
Jag har inte cyklat MTB förut, men planen är att jag ska köra mycket "off-road" varvat med en del grus/skogsvägar. Jag är 198 cm lång och väger knappa 100 kg.

Jag har tittat på ett par olika cyklar som eventuellt kan passa, men har en del obesvarade frågor.

De cyklar jag tittat på är:

Scott Scale 960 (cirka 11k)
http://www.scott-sports.com/global/en/products/227715/scott-scale-960-bike/#.UYf0TbXwnMY

Canyon Yellowstone AL 6.9 (cirka 10k)
http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3006

Canyon Yellowstone AL 5.9 (cirka 7.5k)
http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3005

Är det någon (gärna i ungefär samma storlek/tyngd som mig) som har någon erfarenhet av dessa?

Lite frågor:

- Jag får en känsla av att man får betala ganska mycket extra för Scotten i förhållande till specen, men är det någon som har koll på om Scotts ramar är väsentligt mycket bättre än Canyonens?

- Skulle ni rekommendera luft- eller fjäderdämpare? Jag har förstått att luftdämpare kan vara enklare att ställa in efter vikten på cyklisten.

- Jag noterar att de blandar Shimano och SRAM i drivlinan på Canyon-cyklarna. Är det någon nackdel att blanda komponenter från olika tillverkare så?

- Hur är det att beställa från Canyons hemsida? Jag läste en tråd här på happymtb ( http://happymtb.org/forum/butiker/reviews.php?s=123&cat=0&hide=0 ) där det ser ut som att folk varit missnöjda med Canyon tidigare, men att de nu skärpt till sig. Har de fixat till sin service?

- Finns det någon bra återförsäljare av MTBs i Linköping-/Norrköpingsområdet som är "pålitliga" och inte bara försöker sälja en dyr cykel till mig? Är det någon man bör passa sig för?

Som ni märker har jag en del frågor, och jag är mycket tacksam för de (relativt snabba) svar jag kan få av er här på happymtb! :)

"- Jag får en känsla av att man får betala ganska mycket extra för Scotten i förhållande till specen, men är det någon som har koll på om Scotts ramar är väsentligt mycket bättre än Canyonens? "

Ja, du betalar mycket för märket. Scott gör jättefina ramar, men det gör Canyon också.

"- Skulle ni rekommendera luft- eller fjäderdämpare? Jag har förstått att luftdämpare kan vara enklare att ställa in efter vikten på cyklisten. "
Luft är lättare att justera hårdheten och väger mindre. De flesta XC-gafflarna nu för tiden har luftfjäder (tror jag iaf)

"- Jag noterar att de blandar Shimano och SRAM i d2rivlinan på Canyon-cyklarna. Är det någon nackdel att blanda komponenter från olika tillverkare så? "

Sram och Shimano är väldigt kompatibla

"- Hur är det att beställa från Canyons hemsida? Jag läste en tråd här på happymtb ( http://happymtb.org ) där det ser ut som att folk varit missnöjda med Canyon tidigare, men att de nu skärpt till sig. Har de fixat till sin service? "

Jag har beställt två cyklar från dem - en landsvägshoj för tre år sedan och en mtb för en vecka sen. Bägge gångerna gick bra och cykeln kom inom en dryg vecka. Det finns svensk support att få via Bålsta.

Mina fem öre.

Tack för svaren Stevie!
Skönt att höra att leveranserna gått bra, jag lutar åt att köpa en Yellowstone AL 6.9, men det kommer ut ett stort test i den brittiska tidningen Mountain Bike Rider den 14:e maj som jag vill läsa innan jag beställer :)

Några andra på happymtb som har åsikter eller kommentarer om de cyklar jag tittar på?

Av dom du jämför kan man förenkla det hela med att YS 5.9 är likvärdig med Scale'n med plus i kanten i.o.m. bättre gaffel. YS 6.9 är bättre på ALLA punkter (förutom bromsarna), det som är mest märkbart är bättre gaffel, hjul och däck. Motsvarande Scott är Scale 950/940 för 15-18Tkr ( http://www.cykloteket.se/scott-scale-950-mtb/19950/produkt.html / http://www.evanscycles.com/products/scott/scale-940-2013-mountain-bike-ec042324#features ).
Med det sagt vill jag ändå tillägga att Scott's ramar är så pass fina att de kanske närmare ska jämföras med Canyon's "Grand Canyon AL"-serie t.ex. GC AL 7.9 för strax under 12Tkr http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3013#tab-reiter2 // Larsa :)

Tack Larsa! :)

Jo jag har hört att Scott ska göra riktigt bra ramar. Hur stor skillnad är det mellan YS 6.9 och GC AL 7.9an? I och med att jag är lite tyngre/större så vill jag inte ha en cykel som knäcks om man kommer i ett gupp..
Som du märker har jag dålig erfarenhet av MTBs och är ganska osäker på vad de tål. Jag kommer inte göra några extrema hopp, men man vill ju inte att ramen viker sig för mindre gupp i skogen ;)

Kanske är det smartare att gå upp 2k till i pris och ta GC AL 7.9?!

Hej,
Har haft min Yellowstone 6.9 i snart en månad nu och kan lungt säga att jag är supernöjd!
Hade ungefär samma utgångsläge som du och efter mycket funderande stod valet mellan en Cube ltd 29 race och Canyon. Provcyklade några Scott modeller i den lokala cykelaffären och de kändes snabba och lätta, men priset....Även Cuben gick att provsitta i lokal butik, var mer anonym, men absolut inget fel...förutom färgen; limegrön/grå inte för mig!
Hade inga som helst problem med beställning och leverans, paketet på trappan 8 dagar efter beställning, och den nämnda supporten i Sverige svarade snabbt och sakligt på mina frågor, så om det varit problem tidigare märkte inte jag av dessa.
På cykeln fungerar drivlinan flefritt trots blandad kompott betr Shimano/SRAM och även dämparen är enkel att ställa in, även för en oerfaren, så det behöver du inte fundera på.

Det jag är mest nöjd med nu är hur lätt cykeln går oberoende av underlag - den helt enkelt äter upp underlaget frmaför en, man flyter fram och det känns aldrig stökigt och ryckigt, bara att tugga på!
Nu cyklar jag inte på de tekniskt mest avancerade ställena, men kör blandat på stig, fält/gräs och grusvägar och slås varje gång av hur smärtfritt turen gått!

Lycka till med valet!

p.s ser framemot testet du nämner, har inte sett allt för många där Yellowstone figurerat...

Tack för infon Pate!

Kul att höra att du är så nöjd med Yellowstone'n. Det lutar starkt åt en YS 6.9 nu.. Det är detta test jag menar (en preview på Youtube)

Blir mycket intressant att se vad resultatet blir!

Som jag förstått det så ingår ingen gaffelpump i YS 6.9an (vilket det gör i GC 7.9). Köpte du till en från Canyon Pate? Eller kan man köpa en standard i vilken affär som helst?

Jag fick min 6.9 hemlevererad igår, har bara hunnit cykla en dryg timme men är än så länge helnöjd. Hann prova både rötter, stenar och djup lera, och den tog sig fram där jag gått bet med min gamla cykel (en gammal odämpad budget-Scott).

Gaffelpump ingår. Leverans var inga som helst problem, 5 vardagar mellan order och leverans till dörr. Så utan att ha jämfört med likvärdiga cyklar mer än på pappret kan jag rekommendera den.

Har haft min 6.9 några veckor nu och är väldigt nöjd..
Beställde påsk helgen så det tog någon extra dag men det var ju helg..
Fick inte med pedalerna jag beställt men det var ju bara att ringa så skickades dom,körde Biltema plattisar så länge..
Cyklat 5-6mil i veckan hittils och det ända jag kan klaga på är sadeln (eller är det rumpans fel?)
Är min första "riktiga" mtb och skulle tveklöst köpa Canyon igen.
Kollat nu efteråt på andras dyrare cyklar och känner mig helnöjd med mitt val varje gång..

Senast ändrad:
Hej igen izze,
Gaffelpump ingick i leveransen (framgick dock inte på hemsidan men väl i beställningskedet), beställde bara pedaler och flaskställ utöver. Ingick gjorde även ett verktyg för montering av styre, hjul mm.
Tror inte du blir besviken med cykeln.

Haha, Yellowstonen är inblandad i kraschen vid 1:40 ungefär. Han fick ju stopp på den iaf. =)

Jag har haft min YS i 6 dagar nu och cyklat totalt kanske 6-7 timmar. Den går som tåget men bromsarna har börjat gnissla. Går att åtgärda men ingenting jag bryr mig om direkt.

Den är sjukt lättcyklad och går som tåget som någon sa innan! Men håller med om att sadeln är lite knepig, men det är nog en vanesak.

Jag kollade på Scott i en lokal cykelbutik i typ 10 sek innan jag dumpade den tanken.

Senast ändrad:
Hej igen, tack för alla svar!
Skönt att höra att alla verkar nöjda både med cyklarna och leveransen!

OK Quicksand och Pate, bra att den ingår :)

Vad är det för strul ni haft med sadeln? Är den oskön, eller har den varit trasig?

Jag funderar även på valet av pedaler, vill egentligen ha "vanliga" till en början, men på sikt kanske man vill gå över till sånna där man "snäpper" i skorna. Tror ni att dessa http://www.canyon.com/_se/shop/?category=F05&item=1547#tab-accessories kan fungera till både och, eller ska man köpa renodlade vanliga och sedan byta när man vill uppgradera sig?

Mycket frågor nu, men jag uppskattar era svar :)

Generellt om sadel är väl att; otränad = ont i sittbenen (två punkter mitt på rumpan), i synnerhet om man sitter som en säck potatis/rätt-upp-och-ner på cykeln.
Vartefter man blir mer tränad & van så försvinner smärtan, det hänger IMO mycket på sittställning, så prova att flytta runt på sadeln & experimentera med olika ställningar.

Men i början gör det _alltid_ ont, oavsett gelsadlar ocg välstoppade cykelbyxor.

Sadeln upplever jag lite obekväm men tror mest att det är rövens fel..
Köpte PD-M545 och är jättenöjd.. både med vanliga skor och SPD, men skulle valt 647 idag då jag läst att dom har en bättre modernare mekanism.

Var feg ibörjan med SPD men efter tre vurpor så lärde man sig och vilken skillnad det är i kraft...
Blir det bökigt är det bara att klicka ur..men kör mest skogs/grusväg så..

Jag valde modellen M324, trots en del kommentarer om att " fel sida" alltid kommer upp. Jag använder cykeln även " i vardagen" typ korta svängar till postlåda, grannen, butiken etc. och då funger kombipedalen utmärkt. Skulle jag använda cykeln endast till träning/stig och skog skulle jag ha SPD pedaler och börja med att ställa dem så löst att jag skulle känna att jag snabbt kan klicka ur vid behov.
Ska bli kul att höra vad du väljer till slut!

Hej igen!

Tack för svaren LilleNo, dhaggren och Pate. Jag väljer nog 647orna i så fall.

Idag läste jag testet i MBR och det som de tycker är negativt på YS 6.9 är styret men framförallt bromsarna (Avid Elixir). Har ni några kommentarer om detta? Om man tycker att bromsarna är riktigt sunkiga, hur svårt/dyrt är det att byta dem?!

Hej izze,

Kul med återkoppling igen!
Min utgångspunkt var att gå från V-bromsar till hydauliska skivbromsar och då känns ju inte Elixir 1:orna direkt sunkiga! Jag tycker dom fungerar bra, men förstår att har man bred erfarenhet av bättre/dyrare bromasar med fler inställnings möjligheter så hamnar nog dessa lägre ner på stegen...
Sen tror jag också att det finns en koppling till vilken typ av användning man skall ha cykeln. Blir det mycket branta nedförs turer och mycket bromasande finns det säkert bromsar som inte blir lika varma och som har bättre bromsverkan, men för "vanlig" blandad körning tror jag nog dessa fungerar. Har även sett en sammanfattning där man i testbänk jämförde bromasar och Elixir 1orna låge inte i botten vad gäller bromsverkan, tvärtom.
Att byta bromsar går alltid och det finns båda kunskap här på forumet och på youtube ifall man vill göra det.
Mitt tips är dock att inte börja med det utan kör in cykeln/bromsarna och bilda dig en egen uppfattning om hur bra de fungerar för dig.
Vad gäller styret så tror jag det är en smaksak. Vissa vill ha smalt andra bredare osv. Även styren går att byta och även det hamnar hos mig senare på listan " byt ev senare". Tipset är som ovan, kör en tid och känn efter.

Var har du läst testet, på nätet eller i lösnummer? Hur klarade sig YS 6.9 jfr med de andra cyklarna?

izze skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej igen!
>
> Tack för svaren LilleNo, dhaggren och Pate. Jag
> väljer nog 647orna i så fall.
>
> Idag läste jag testet i MBR och det som de tycker
> är negativt på YS 6.9 är styret men
> framförallt bromsarna (Avid Elixir). Har ni
> några kommentarer om detta? Om man tycker att
> bromsarna är riktigt sunkiga, hur svårt/dyrt är
> det att byta dem?!

Jag har en YS 6.9 själv och håller med om att bromsarna är kassa. Elexir 1 kostar runt 1000 kr, en uppgradering av allt utom skivor går väl på ca 1500 - 2000 kr. Du kan gå här: http://www.bike-discount.de/shop/k495/sets.html och kolla på lite priser. Det är definitivt bromsarna jag stör mig på mest. Dom tar, men känslan sitter inte där. Sen tjuter dom som spädgrisar och min bakbroms låter som om den är paj typ. =)

Styret har jag ingenting emot däremot. Men jag är nybörjare så jag skulle nog vara nöjd med allt som går att svänga med. =)

Ok Pate, antagligen blir det inte alltför många riktigt branta nedförslut, så bromsarna kanske inte är det allra viktigaste. Går ju att byta också om jag inte är nöjd med dem för en ganska rimlig peng som heatm säger :) Lite trist om de skriker alltför mycket bara, gör de det även när de inte är blöta heatm?

Jag fick köpa ett lösnummer elektroniskt (kostade runt 50 kr) för butikerna verkar strula med leveransen av den "riktiga" versionen. Utan att säga för mycket om testet så kan jag nämna att Canyon YS 6.9an låg bra till bland cyklarna i den dyraste klassen (runt £1000)! :D

izze skrev:
> Ok Pate, antagligen blir det inte alltför många
> riktigt branta nedförslut, så bromsarna kanske
> inte är det allra viktigaste. Går ju att byta
> också om jag inte är nöjd med dem för en
> ganska rimlig peng som heatm säger :) Lite trist
> om de skriker alltför mycket bara, gör de det
> även när de inte är blöta heatm?
>
> Jag fick köpa ett lösnummer elektroniskt
> (kostade runt 50 kr) för butikerna verkar strula
> med leveransen av den "riktiga" versionen. Utan
> att säga för mycket om testet så kan jag nämna
> att Canyon YS 6.9an låg bra till bland cyklarna i
> den dyraste klassen (runt £1000)! :D

Ja, dom skriker även torra. Verkar vara ett vanligt problem med Avid 1 om man kollar runt på nätet. Vissa får bort det om dom kalibrerar om dom men jag bryr mig inte så mycket. Dom skriker ju inte jämt utan vid vissa tryck. Går att hantera. Bromsarna räcker och blir över vid normal stigkörning så jag tror inte du kommer känna dig tvungen att byta. Jag ska byta någon gång i sommar iaf, sen får jag se i vilken utsträckning. Det är som sagt mest känslan jag är ute efter. Jag tycker Avid 1:orna är lite småjobbiga då man inte riktigt får känslan över hur mycket dom kommer ta.

Jag bytte ut elixir 5 mot deore 596 (ca 900kr) och skillnaden är helt galen. Fick med saker som oliver och luft kloss etc. Rekommenderas starkt.

Jag får kanske ställa in mig på att byta bromsar efter ett tag då, men kan man komma över ett par bra för runt 1000 kr så är det ju inte hela världen..

Vart köpte du dina bromsar Rumpel?

Någon som har en Canyon Grand Canyon AL 7.9 då? Om man ändå funderar på att byta bromsar etc kanske man skulle titta på en sådan istället?!
http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3013

izze skrev:
> Jag får kanske ställa in mig på att byta
> bromsar efter ett tag då, men kan man komma över
> ett par bra för runt 1000 kr så är det ju inte
> hela världen..
>
> Vart köpte du dina bromsar Rumpel?
>
> Någon som har en Canyon Grand Canyon AL 7.9 då?
> Om man ändå funderar på att byta bromsar etc
> kanske man skulle titta på en sådan istället?!
> http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?
> b=3013

Jag köpte på rose, de var de enda som hade dem i lager när jag skulle ha. Behöll dock avidskivorna och det funkar prima.

Låter bra det Rumpel, då kan jag nog få ett par nya riktigt bra bromsar för runt 1000 kr om jag känner att det behövs sen :)

Jag lade nu en beställning på en Canyon Yellowstone AL 6.9! Nu återstår att se vilken leveranstid den har och om den kommer fram helskinnad... Jag återkommer med info när jag fått cykeln :D

Tack för all hjälp och alla kommentarer från er på happymtb, det uppskattas!

izze skrev:
> Låter bra det Rumpel, då kan jag nog få ett par
> nya riktigt bra bromsar för runt 1000 kr om jag
> känner att det behövs sen :)
>
> Jag lade nu en beställning på en Canyon
> Yellowstone AL 6.9! Nu återstår att se vilken
> leveranstid den har och om den kommer fram
> helskinnad... Jag återkommer med info när jag
> fått cykeln :D
>
> Tack för all hjälp och alla kommentarer från er
> på happymtb, det uppskattas!

Skoj! Ska bli roligt att höra vad du tycker. Börja med att släppa ut en massa luft i däcken om du ska ut i skogen. Sånt där kanske du vet, själv famlar jag fram. =)

Jag lade nu en beställning på en Canyon Yellowstone AL 6.9! Nu återstår att se vilken leveranstid den har och om den kommer fram helskinnad... Jag återkommer med info när jag fått cykeln :D

Grattis, tror att du gjort ett klokt val! 7-8 dagar går fort och sen är det bara att njuta!
Kul om du orkar återkoppla så vi får höra vad du tycker!

Ja det kan jag tänka mig att man ska göra heatm, är väl som i annan terrängkörning där man har lite luft i för bättre grepp ;)

Tack Pate, ja det känns som ett bra val :D Är riktigt sugen på att komma igång nu! Jodå jag kommer återkoppla kring hur hur leveransen gått samt vad jag tycker om cykeln, är ju till bra hjälp för andra som sitter i samma sits :)

HEj, jag är mycket nyfiken på den MBR artiklen med hardtail of 2013 är det någon som kan skicka en länk till ett emag man kan köpa?

Hej igen!

Nu har jag lite feedback att komma med :)

Beställde cykeln den 15:e maj och den var levererad till dörren fredag 24:e maj, dvs helt i linje med Canyons aviserade leveranstid!

Nu till cykeln; det tog ett tag att montera den då jag var ensam och inte hade något ställ. Dessutom läste jag på ganska noggrant i anvisningarna.. ;) Överlag gick dock monteringen mycket smidigt och Canyon hade förberett allt med växlar etc.

Jag har vart ute på ett par lite längre turer nu i veckan, mest grusväg/enklare stigar och en del lite svårare ställen, och jag är mycket nöjd med cykeln! Det enda jag tycker är negativt är att bromsarna gnisslar lite (dock inte så mycket jag hade förväntat mig efter kommentarerna..), sadeln är ganska hård (men det är också redan kommenterat och jag har inget att jämföra med ;)) samt att det kunde funnits en högre växel när man ligger på grusvägarna. I terräng fungerar växlarna riktigt bra :)

Jag valde en XL-ram, och det känns som att den passar mig riktigt bra (198 cm lång). Dämparen (RockShox Reba 29 RL) är jag mycket nöjd med. Var bara att fylla i runt 150 psi (max är 200 psi) så fungerar det bra för mina 98 kg :)

Allt som allt är jag mycket nöjd med min Yellowstone AL 6.9 och jag kan rekommendera den till andra som är i min sits :)

Cykeln kostade 11k, sen har jag utrustat den med stänkskärmar från SKS, lite verktyg, pump och en väska, så totalt landade det runt 13k för cykel + basutrustning.

Återigen, tack för hjälpen och tipsen i denna tråd!

Skoj att du är nöjd!

Kan säga att gnisslet i bromsarna har försvunnit för mig efter kanske 16 mil eller så. Är nog inkörning som krävs. Dom ska fortfarande bytas men nu är det inte panik längre. Skulle behöva göra lite småjusteringar på växlarna efter några små och en ganska fet vurpa. Annars har den stått sig bra.

I kompisgänget var vi två som körde Canyon, i går blev vi tre och snart är vi fem. Så om ni ser fem Canyons som susar förbi er (i varierande fart med en liten fransos längst fram) i Uppsalatrakten så kan ni morsa till. =) Kommer inte se helt klokt ut... :D

Trots att jag lätt har den billigaste cykeln (dom andra två har Nerve AL för 26 samt 21 000) så är det ändå min orangea Yellowstone 29:er med orangea Spank Spike folk berömmer. :D Ser dyrare ut än den är. HA!

Senast ändrad:
Funderar också på en yellowstone 6.9 men undrar hur sittpostitionen är på den? Upprätt eller mer liggandes? Några andra synpunkter?

Jag tycker att sittpositionen är ganska upprätt om man jämför med den Scott Scale 960:n som jag provcyklade i butik, men jag har egentligen inte så mycket att jämföra med..

Jag är supernöjd med cykeln än så länge :) Det enda som är på nersidan är att den har börjat "knirra" lite när jag tar i under en ex. en uppförsbacke. Men det kan bero på smutsig kedja etc som jag inte hunnit fixa än.. (tror det finns en bra tråd om det här på happymtb)

Yelllowstonen är definitivt en bra cykel!

Tillbaka
Topp