Canyonägare-Hilfe!

• Trådstartare Trådstartare DJ
  • Start datum Start datum

DJ

Medlem
Canyonägare-Hilfe!
Någon som har en Canyon Grand Canyon och kan ge mig lite storlekstips?

Detta är vad Wrench Science säger mig, efter mina mått, bla 186 lång och 87 cm innerbenslängd
Frame Size center-to-center: 18 in
Frame Size center-to-top: 19 in
Overall Reach: 75.00 cm
Saddle Height: 76.82 cm
Handlebar Width: 44 cm

Canyons support och deras egen PPS säger däremot att jag ska ha en strl Large(20"). Oavsett om jag väljer sportig körställning eller komfortabel.

Jag har tänkt att ha cykeln till långlopp och dylika svettoaktiviteter. Tidigare körde jag en Cube i 20" som jag tyckte var aningens stor när det blev lite trixigt. Jag var inne och skulle beställa en M när canyon avrådde mig från det.

Bitte! Vad säger ni som har kört Canyon?

.d

Senast redigerad av en moderator:
Canyonägare-Hilfe!
Jag har ingen sådan men reagerar instinktivt på måttet overall reach 75cm. Är inte det väl långt för en person av din längd? Så att man kanske skulle misstänka att det var något fel med mätningen?

Canyonägare-Hilfe!
Canyon har (tror jag) 120 mm styrstam som standard för strl L. Det ger ju utrymme för ganska stor ändring av overall-reachmåttet med en kortare styrstam. Dock tar de 20 Euro extra för ett byte. Snålt, tycker jag.

Canyonägare-Hilfe!
hgrd skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har ingen sådan men reagerar instinktivt på
> måttet overall reach 75cm. Är inte det väl
> långt för en person av din längd? Så att man
> kanske skulle misstänka att det var något fel
> med mätningen?

Jag prövade att mäta om och fick samma resultat. Om det vore för långt skulle väl WS föreslå en större ram, inte en mindre? Däremot har jag kortare armlängd med Canyons mätmetod.

baby fat skrev:
> Canyon har (tror jag) 120 mm styrstam som standard för strl L. Det ger ju utrymme för ganska stor > ändring av overall-reachmåttet med en kortare styrstam. Dock tar de 20 Euro extra för ett byte.
> Snålt, tycker jag.

Canyon har 140mm styrstam på sin Large, men det är inte den jag är bekymrad över. Det är ju storleken på själva ramen, 20", som jag är tveksam till. Men visst fan är det snålt med att ta 20€ för att byta sturstam. Jag hörde efter om man kunde byta ut fälgarna, intet så, det var däremot inte helt oväntat.

Det jag nu funderar på är däremot en Medium med 140mm styrstam eller om jag ska svälja stoltheten och köpa en fulstor MTB?

Ingen som har en Canyon?

Canyonägare-Hilfe!
DJ skrev:
> hgrd skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har ingen sådan men reagerar instinktivt
> på
> > måttet overall reach 75cm. Är inte det väl
> > långt för en person av din längd? Så att
> man
> > kanske skulle misstänka att det var något fel
> > med mätningen?
>
> Jag prövade att mäta om och fick samma resultat.
> Om det vore för långt skulle väl WS föreslå
> en större ram, inte en mindre? Däremot har jag
> kortare armlängd med Canyons mätmetod.
>
> baby fat skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Canyon har (tror jag) 120 mm styrstam som
> standard för strl L. Det ger ju utrymme för
> ganska stor > ändring av overall-reachmåttet
> med en kortare styrstam. Dock tar de 20 Euro extra
> för ett byte.
> > Snålt, tycker jag.
>
> Canyon har 140mm styrstam på sin Large, men det
> är inte den jag är bekymrad över. Det är ju
> storleken på själva ramen, 20", som jag är
> tveksam till. Men visst fan är det snålt med att
> ta 20€ för att byta sturstam. Jag hörde efter
> om man kunde byta ut fälgarna, intet så, det var
> däremot inte helt oväntat.
>
> Det jag nu funderar på är däremot en Medium med
> 140mm styrstam eller om jag ska svälja stoltheten
> och köpa en fulstor MTB?
>
> Ingen som har en Canyon?

Vill inte verka tjatig men är du helt säker på att du mätt rätt? Jag är 194cm med låånga armar och rygg och har en overall reach på 74 cm. Jag mätte fel första gången då jag missade texten: "Please note: Do NOT measure to the tip of your fingers. (See photos below)" när jag skulle mäta armlängden.

Canyonägare-Hilfe!
slors skrev:
> Vill inte verka tjatig men är du helt säker på
> att du mätt rätt? Jag är 194cm med låånga
> armar och rygg och har en overall reach på 74 cm.
> Jag mätte fel första gången då jag missade
> texten: "Please note: Do NOT measure to the tip of
> your fingers. (See photos below)" när jag skulle
> mäta armlängden.

Visst var det så. Jag har en overall reach på 71.5 cm. Lång rygg men korta armar. Ingen aning om måttet "flexible" spelar in att jag har så lång overall reach. Jag är vig. Hur som helst så ändrar den felmatningen inte WS rekommendation. De tycker 18-19" medan Canyon hävdar 20".

Frågan kvarstår dock: Någon som har en Canyon och kan rekommendera mig en storlek?

Canyonägare-Hilfe!
Tjena,

Jag är 1,85 med 88 cm grenmått och köpte nyligen en Nerve XC i storlek L.
Jämfört med min gamla Cannondale från -99 (HT i storlek L) känns sittpositionen mer upprätt och inte lika racig med Canyonen. En högre gaffel är nog en del i förklaringen men jag tror att en mindre ram skulle känts allt för liten.

Har inte koll på skillnaderna i längd på överröret mellan XC och GC men mitt tips ligger på en L för dig.

Å andra sidan vet jag att Leo, som har köpt racer av dem, tycker (eller i alla fall tyckte då) att Canyons PPS rekommenderade för stora ramar.

Det hjälpte inte, va... ;)

/Anders

Canyonägare-Hilfe!
Är 1,83 och har en Nerve EX i medium. Den passar mig helt ok, Har väldigt långa ben så en storlek större med samma överrörslängd hade varit perfekt. Har inte kvar mina mått så det går tyvärr inte att jämföra med.

Edit: Du kan inte provköra någons hoj om du hittar någon som bor i närheten?

//Kalle

Senast redigerad av en moderator:
Canyonägare-Hilfe!
Jag köpte en lvg av dem för en herrans massa år sedan och fick också känslan av att de tenderar att rekommendera ramar som är på gränsen till för stora. Så här i efterhand hade jag lätt valt en storlek mindre men då visste jag inte bättre. Temat har stötts och blötts i div trådar här förut.

Canyonägare-Hilfe!
Jag har måtten 178 ben 86 och köpte en Canyon Nerve xc M.
Blev super bra men tror även att en L skulle sitta bra skiljer inte så mycket mellan dom.
Jag skulle råda dig till en L.
Mvh:Robert

Canyonägare-Hilfe!
Jag är 187/90 (så längre ben än dig då) och jag skulle aldrig komma på tanken att köpa en medium av i princip någonting. Har en L Anthem, en XL Tarmac E5. Har provkört en del medium av olika märken som är unegfär som Canyons M och jag skulle inte komma på tanken att köra en medium. Detta gäller då xc-åkning av olika slag.

Det kommer definitivt att komma folk snart som säger att man alltid ska ta den mindre storleken om man är osäker, men jag tycker nog att man ska ta rätt storlek. Och en M är knappast rätt storlek för dig. Men dubbelkolla dina siffror! Det är du som ska leva med ditt beslut och dina mätningar och mätfel. Alla vi här är bara tyckare...

Dessutom är jag mycket osäker på att canyon har en 140 mm styrstam. Det låter så 1992! Men jag har inte kollat så jag kan givetvis ha fel.

Canyonägare-Hilfe!
Jag har en Gran Canyon 18,5 tum. Är 182 cm och finner denna storlek helt perfekt. Vore jag lika lång som du hade jag gått på large.

Canyonägare-Hilfe!
Själv rullar jag omkring på en Canyon Nerve es 6.0 i strl XL och är 195 cm. Det känns som ett bra val men skulle jag vara några cm kortare hade nog large varit den rätta för trixigare åkning.

Jag hade nog inte tvekat i ditt fall och gått på en large även om du kanske inte väljer den stökigaste terrängen att busa omkring i. Det borde innebära den mest naturliga körställningen när du är såpass reslig som du är.

/Jonas

Canyonägare-Hilfe!
Här är man borta och tränar en stund och då har svaren ramlat in en masse. Bugar och bockar.
Nerve XC i Large är större än GC, längre överrör och 1cm högre ram. Nerve RC har i samma ramhöjd och överrör som GC.

Jag skickade nyss in en beställning på en GC 8.0 Special Edition i strl Large. Är less på att surfa runt och sugen som fan på en cykel, har varit utan i över en månad. Äntligen!

Vad tror ni om att jag skulle ta en kortare styrstam då? Det sitter en 140 på som original. 120? Styrhuvud står det på canyons hemsida, det är väl samma sak som styrstam va?

.d

Canyonägare-Hilfe!
Nej, det är det inte. Styrhuvud är den del av ramen som gaffelröret går genom. Head tube på engelska. Styrstam heter Vorbau på tyska.

/Johan

Canyonägare-Hilfe!
Jag hade en gc L.

Jag är 189, kör med bb-sadelrail 78 cm. Byxlängd 36 tum.

Jag skulle nog egentligen haft en XL. Jag körde sadelstoplpen på absolut max plus några mm till.

Du ska ha L, så är det bara.

Canyonägare-Hilfe!
Hej!

Jag är 187 /92 och kör med en Canyou Ultimate CF storlek large. Den tycker jag passar perfekt!
Helt underbar till långlopp och sjuk multisportaktivitet.

I din sadel hade jag valt en large.

Lycka till!

/Emanuel

Tillbaka
Topp