Cape epic -26

Cape epic -26
js.webp

Om de inte hade kört tillsammans hade vi inte fått så här gulliga vinnarintervjuer!

Fint att inte allt behöver vara så allvarligt och tävling till sista blodsdroppen, som det så ofta är. Att de ser det som en gemensam träning inför xc-säsongen gör det bara mysigare att följa, tycker jag. (De är också gifta sedan förra året, inte sambo.)

Efter dagens etapp ligger tre damlag 3 minuter och 45 sekunder ifrån varandra i toppen av elitklassen och fem herrlag 1 minut och 38 sekunder ifrån varandra. Det är alltså fortsatt spännande och allt kan hända. Keller och Lill leder bland damerna, och Beers och Nortje bland herrarna (de tappade över 4 minuter p.g.a. punka och ångade sen på ordentligt för att ta in tiden). Kul att tre sydafrikaner är i toppen i nuläget.

Dagens höjda ögonbryn går till Canyon-laget med Schwarzbauer och Gaze som tappade rejält och nu är nästan 5 minuter efter, och dagens "mäh" går till ett av mina herrfavoritlag Baum och Egger som ligger 19 (!) minuter efter. Dagens "kul!" går till van Doorn och Looser som inte ens är en minut efter Courtney och Seiwald efter dagens etapp.

Cape epic -26
Verkar ha gått hårdare till för materialet nu än tidigare?
Hittade flertalet shorts på YouTube där det visas materialfel på löpande band!

Cape epic -26
Morgondagens etapp blir kul, av flera skäl. Dels ser den rätt svettig ut; ”It is, without doubt, one of the biggest, meanest stages that the race has seen in years and the numbers alone tell a story of extreme distance, massive elevation, and relentless trials from Greyton to Stellenbosch”, och dels cyklar de förbi den lilla vingården (Beaumont Family Wines) i Botriver där jag bodde innan mitt race i höstas. Från Botriver bär det uppför, och de cyklar på samma stigar som vi gjorde på vår första etapp och fortsätter sen med stigar vi tog på tredje etappen, bland annat nedför Gantouw Pass. Men medan vi gick i mål i Lourensford fortsätter de till nån form av huggtand innan de når Stellenbosch, ”the wall that is the Lourensford Nek”. Jag har inte legat sömnlös över att vi missade just den.

Cape epic -26
Dagens etapp var ingen lek!

Vätternrundatider för många, vinnarna in på dryga fem timmar :-)

Jenny/Simon vann mix igen och har en betryggande ledning men i detta lopp verkar allt kunna hända, spännande!

Tillbaka
Topp