Carboloader, Vitargo vs. Enervit?

Mats_K

Ny medlem
Hittade en ny 'Carboloader' i butiken idag: 'Enervit pre-sport'. Jag var egentligen ute efter Vitargos ökända tapetklister men dom hade bara en påse, så jag blev pålurad två laddningar av denna nyhet.

Nu när jag läser på innehållsförteckningen innehåller Enervitvarianten egentligen mest fruktos, och skall intas timmar före tävling jämfört med Vitargo som skall intas dagar före träning. Är dom verkligen jämförbara? Det jag vill göra är att ladda musklerna med glykogen, men det borde väl inte Enervit pre-sport hjälpa till med, eller?

Något annat man hört är att man skall undvika äta energigel för tidigt i ett lopp, och egentligen bara ha den som en nödraket sista timman. Jag har tidigare sett Enervit rekommendera energigel före långlopp (tex Vasaloppet). Vad är rätt? Gör jag bort mig om jag trycker i mig denna 'Enervit pre-sport' innan start på BST på lördag?

Och ja, jag har läst den tidigare 'Carboloader-tråden' från i våras:)

mvh Mats

Mats_K skrev:
-------------------------------------------------------
> Hittade en ny 'Carboloader' i butiken idag:
> 'Enervit pre-sport'. Jag var egentligen ute efter
> Vitargos ökända tapetklister men dom hade bara
> en påse, så jag blev pålurad två laddningar av
> denna nyhet.

> Nu när jag läser på innehållsförteckningen
> innehåller Enervitvarianten egentligen mest
> fruktos, och skall intas timmar före tävling
> jämfört med Vitargo som skall intas dagar före
> träning. Är dom verkligen jämförbara? Det jag
> vill göra är att ladda musklerna med glykogen,
> men det borde väl inte Enervit pre-sport hjälpa
> till med, eller?

Fruktos är inte samma som annat. fruktos lagrar på framför allt leverglykogenet men också musklerna. dock inte lika effektivt som glukos.

>
> Något annat man hört är att man skall undvika
> äta energigel för tidigt i ett lopp, och
> egentligen bara ha den som en nödraket sista
> timman.

Den myten har jag aldrig hört faktiskt.

Jag har tidigare sett Enervit rekommendera
> energigel före långlopp (tex Vasaloppet). Vad
> är rätt? Gör jag bort mig om jag trycker i mig
> denna 'Enervit pre-sport' innan start på BST på
> lördag?
>

bara för att det är gel-form innebär det ju ingenting. Det är sockerarten och timingen som är det intressanta. varför du ska trycka i dig den innan start förstår jag inte.

> Och ja, jag har läst den tidigare
> 'Carboloader-tråden' från i våras:)
>
> mvh Mats

Varför åka runt med hela matsmältningssystemet fyllt till brädden med äcklig tapetklistercarboloader när det går att spemata med energi under tävlingen ? Garanterar att jag aldrig mer kommer vispa Vitargo och tvinga i mig dagen innan när inlagringsvolymen av kolhydrater är så begränsad som den endå är. En balanserad frukost utan att bli för däst och lite energikaka eller gel under tävlingen tillsammans med någon flaska sportdryck med på cykeln räcker till dom flesta tävlingar i Sverige :-) T

Jag tycker du ska prova efter vad Enervit rekomenderar. Frågan är väl om man behöver ladda med tillskott över huvud taget. Jag tror i varje fall att det har ganska mycket med den fysik man själv har som avgör hur kroppen beter sig. En 60 kilos superdeffad elit cyklist har nog lite andra förutsättningar och behov av energi en en 80 kilos motionär.

Jag visste att denna tråden skulle svänga över på kolhydratladdningens vara eller icke vara förr eller senare, men kanske inte riktigt så snabbt:-)

Nåväl, jag kolhydratladdar 'lagom' innan ett lopp för att inte behöva trycka i mig så många energikakor under loppet. Även om mina hemmagjorda Runekakor smakar bättre än många i affären är man inte lockad att trycka i sig den där 15'e biten. Då äter jag färre kakor under loppet och har lite lagrat i kroppen från början istället. Dessutom finner jag det lite krångligt att mecka efter kakbitarna i terrängen, ett MTB-lopp är ju inte som tex Vätternrundan där man i princip när som helst kan fiska upp en bit kaka och stoppa i sig.

(Vitargon smakar faktiskt helt ok om man bara tar sig tid att skaka den ordentligt.)

/Mats

Hördu Micke S,

>> Något annat man hört är att man skall undvika
>> äta energigel för tidigt i ett lopp, och
>> egentligen bara ha den som en nödraket sista
>> timman.

> Den myten har jag aldrig hört faktiskt.

Om du aldrig hört det tidigare, hur kan du avfärda det som en myt?

Jag tror det var något om att kolhydrater med högt GI-värde (som dextros) sänker insulinproduktionen (på sikt, efter att boosten är förbrukad) vilket i sin tur sänker cellernas förmåga att ta upp blodsockret. Men det är helt möjligt att jag förväxlar fruktos med dextros i den här diskussionen. (Det står faktiskt i fetstil på enervit-förpackningen att kolhydraterna har lågt glykemiskt index.)

Första gången jag hörde det var nog en kommentar från någon för säkert 20 år sedan när jag stoppade i mig dextrosoltabletter för att få i mig energi. Jag skall erkänna att jag avfärdade det som en myt när jag hörde det den gången:-)

I tidningen man fick ut inför göteborgsvarvet står det dessutom att man skall undvika äta tex banan precis före ett lopp eftersom det kan orsaka en blodsockerdipp.

När jag nu tittar på innehållsförteckningen på mina gel-förpackningar visar det sig att Maxim innehåller mest dextros. Enervit 'Enervitene' innehåller mest fruktos och därefter kommer dextros på listan. Innehållsförteckningen på vitargos 'squeezy' (som jag aldrig äter för att dom är så omöjliga att få upp när man sitter i sadeln) kan jag inte riktigt tolka. Mest majsstärkelse och därefter dextros?

Nu när jag sett att Enervit är noga med att poängtera att dess kolhydrater har lågt GI tillsammans med Lindwall och fredrikw's försäkringar, tror jag att jag vågar stoppa i mig pre-sporten på lördag.

Tackar!

/Mats

fast nu när vetenskapen har klivit in i tråden vill jag poängtera att jag bara svarade att du inte skulle göra bort dig om du satte i dig pre-sport, och att jag har provat den där uppladdningen jag länkade till och att det har funkat bra för mig ( = jag har inte upplevt det som att det har sänkt min prestationsnivå) =)

Både vetenskap och hands-on experience. Och så en bra dos placebo på det, perfekt!

Senast redigerad av en moderator:
Mats_K skrev:
> Hördu Micke S,
>
> >> Något annat man hört är att man skall
> undvika
> >> äta energigel för tidigt i ett lopp, och
> >> egentligen bara ha den som en nödraket sista
> >> timman.
>
> > Den myten har jag aldrig hört faktiskt.
>
> Om du aldrig hört det tidigare, hur kan du
> avfärda det som en myt?

för att det inte stämmer precis som man inte blir grön av att äta grönsaker. gel, sportdryck eller kaka, vilken form kolhydraterna kommer i spelar mindre roll och dina muskelceller har varken problem i början eller slutet av tävlingen att ta emot kolhydrater. däremot är det självklart en fördröjnad av tex förflyttning av GLUT-4 och hela den biten, men uppvärmning eller bara startbiten av tävlingen då du ändå inte dricker/äter tar hand om det. om något så är det viktigt att få i sig energi från start eftersom just kolhydratföråden är begränsade och väldigt avgörande för prestationsförmågan.

>
> Jag tror det var något om att kolhydrater med
> högt GI-värde (som dextros) sänker
> insulinproduktionen (på sikt, efter att boosten
> är förbrukad) vilket i sin tur sänker cellernas
> förmåga att ta upp blodsockret. Men det är helt
> möjligt att jag förväxlar fruktos med dextros i
> den här diskussionen. (Det står faktiskt i
> fetstil på enervit-förpackningen att
> kolhydraterna har lågt glykemiskt index.)

vältränade personer har mycket bättre insulinkänslighet än otränade, så den biten löser sig av sig själv. Du vill egentligen ha så högt insulinpåslag som möjligt under lång tid. antingen skapar du rejäla toppar ofta (glukos) eller kör en jämnare halvhög nivå (fruktos). I verkliga livet äter du förmodligen mer än enbart kolhydrater så skillnaderna kommer jämna ut sig, och eftersom det inte brinner i knutarna med start om några timmar så är det absolut viktigaste mängden kolhydrat, inte vilken sort du äter.

lågt glykemiskt index används ofta i rent marknadsaföringssyfte - ofta i samband där det är helt missvisande. Enervit däremot har ju snygga foldrar med lite vetenskaplig touch som övertygar bra.

>
> Första gången jag hörde det var nog en
> kommentar från någon för säkert 20 år sedan
> när jag stoppade i mig dextrosoltabletter för
> att få i mig energi. Jag skall erkänna att jag
> avfärdade det som en myt när jag hörde det den
> gången:-)
>
> I tidningen man fick ut inför göteborgsvarvet
> står det dessutom att man skall undvika äta tex
> banan precis före ett lopp eftersom det kan
> orsaka en blodsockerdipp.

precis, därav knepigheten med gel innan start. det kräver att man är ordentligt uppvärmd och inte tar den i fel ögonblick.

>
> När jag nu tittar på innehållsförteckningen
> på mina gel-förpackningar visar det sig att
> Maxim innehåller mest dextros. Enervit
> 'Enervitene' innehåller mest fruktos och
> därefter kommer dextros på listan.
> Innehållsförteckningen på vitargos 'squeezy'
> (som jag aldrig äter för att dom är så
> omöjliga att få upp när man sitter i sadeln)
> kan jag inte riktigt tolka. Mest majsstärkelse
> och därefter dextros?
>
> Nu när jag sett att Enervit är noga med att
> poängtera att dess kolhydrater har lågt GI
> tillsammans med Lindwall och fredrikw's
> försäkringar, tror jag att jag vågar stoppa i
> mig pre-sporten på lördag.

absolut. vilka kolhydrater som helst duger faktiskt bra i det läget. det viktiga är att det är kolhydrater, i lagom mängd och att de hamnar i din mage. resten är mest en smak/ekonomi/image/bekvämlighets-fråga

>
> Tackar!
>
> /Mats

vad ni håller på. själv drar jag i mig ngra påsar smågodis dagarna innan å sedan under loppet kaustiksoda i flaskorna; åsså cyklar jag ifrån alla.

Mats_K skrev:
> Smågodisdiet har jag testat och det funkar inte
> på mig. Jag är nog för gammal...

Testa kaustiksodan också, så blir du i alla fall inte äldre... ;-)

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp