Carboloader ??

Mattew

Ny medlem
Carboloader ??
En fråga om carboloader, jag kör två påsar Vitargo om dagen nu fram till VR. Varje påse innehåller 280 kcal, dvs ungeför som två mackor. Om jag istället för två påsar Vitargo äter 4 mackor extra varje dag borde jag få samma uppladdning som med carboloader eller hur? Vitsen med Vitargo är ju att den har snabbare glykogeninlagring än andra fabrikat, men hur viktigt är det dagarna innan ett lopp? Jag kan förstå att det är viktigt under loppet, men innan? Finns det någon annan fördel att ladda inför lopp med Carboloader jämfört med 4 mackor per dag? (PS jag har inga problem att trycka i mig 4 mackor extra..)

/MW

Carboloader ??
För min del känns det ganska onödigt. Jag brukar äta lite extra pasta en eller två dagar innan ett längre lopp. Det viktigaste är att du inte gör några konstigheter dagen innan eller på tävlingsdagen. Då kan magen bli lite knepig.
/J

Carboloader ??
Du får i dig extra mycket vätska också vilket e bra så du inte stupar på kuppen.

Annars tycker jag att det e bra å köra 2 påsar per dag tre dagar innan loppet. Man blir som en duracellkanin timmarna innan :)

något vetenskapligtbelägg för detta har jag inte men jag tycker att Carboloader fungerar fint jämte andra produkter.carboloader har någon annan typ av kolhydrat som räcker längre eller nåt.

Jag skulle nog äta två mackor extra å köra vidare med carboloader :)

Carboloader ??
jo jag tycker också det har funkar bra att ladda med carboloader tidigare, så jag tänker fortsätta med det men det är ju egentligen bara kalorier och vatten...inget hokus pokus

Carboloader ??
Skillnad 1: För mycket pasta och mackor i magen blir en deg som inte hinner ur kroppen förrän du är i mål. Däst känsla alltså.

Skillnad 2: Det känns bra att gå runt med en flaska i näven i motala. En macka i näven ser lite bonnigt ut.

Carboloader ??
Vitargo smakar tapetklister med apelsinsmak, man blir sopig i magen och är väl ännu idag svårt att blanda ut i annat än ljummet vatten... Hur Vitargo någonsin har kunnar bli sålt är för mig omöjligt att förstå :-( T

Carboloader ??
Jag har genomfört Vasalopp och Vättern runt efter laddning med Carboloader.

Om man vill släcka törsten med något gott så är inte CL att rekommendera, men vill man ladda depåerna utan att vräka i sig massa mat så är det effektivt.

Carboloader ??
Obs: mannen som ovan svarar "Jag brukar äta lite extra pasta en eller två dagar innan ett längre lopp" cyklade Paris-Brest-Paris. Och Paris-Roubaix. Och Mälaren runt slentrianmässigt. Dessutom i kombination med mer eller mindre öl och vin.

Hans kostupplägg känns därmed mest trovärdiga.

Senast redigerad av en moderator:
Carboloader ??
... å andra sidan innehåller två brödskivor (AXA GI-ruta) 250 kcal och 34 gram kolhydrater medans Vitargopåsen innehåller 280 kcal och 68 gram kolhydrater (kornstärkelse)

Så man får i sig bra mycket mer stärkelse per kalori med Vitargo, det är kanske skillnaden...?

Carboloader ??
Maxim! godare, billigare, lättare att blanda och mer lättdrucket! funkar för mig personligen iaf känner ingen skillnad på resultatet... kompletterat med mer lätt mat som är kolhydratrik och lite mindre proteiner, inte trycka i sig, utan lagom! och inget tungt, tok-kryddat och oprövat dagarna före...

Carboloader ??
erik h skrev:
-------------------------------------------------------
> Obs: mannen som ovan svarar "Jag brukar äta lite
> extra pasta en eller två dagar innan ett längre
> lopp" cyklade Paris-Brest-Paris. Och
> Paris-Roubaix. Och Mälaren runt
> slentrianmässigt. Dessutom i kombination med mer
> eller mindre öl och vin.
>
> Hans kostupplägg känns därmed mest trovärdiga.

Nu råkar jag dels tycka att bigmollo är en mustig kille som är en av de som gör det värt att hänga på Happy, dels så råkar jag hålla med honom i sak just i denna fråga. Däremot så är bevisföringen ”han har gjort det – därför är det han säger korrekt” är ofta helt värdelös. Lite som att lyssna på byggar-Plucke i gymet om hur man ska äta, eller snarare; om man ska äta 500 eller 600 gram protein per dag för att få stora triceps.

Carboloader ??
skaparn skrev:
> bevisföringen ”han har gjort det – därför är det han säger korrekt” är ofta helt värdelös.

Du har så rätt, jag fick ett allvarligt anfall av slagrute-logik där.
Vet inte vad som flög i mig riktigt, det bara kändes rätt tänkt.

Carboloader ??
Jag håller med mollo om att det är onödigt att hålla på och blanda pulver som en apotekare för att orka trampa runt pedaler en dag.
Extra mycket mat och mellanmål med betoning på kolhydrater en eller ett par dagar före. Grötfrukost som sedan kompletteras med mackor vid starten om du startar på morgonen. Det behöver inte bli mer komplicerat än så.
Det funkar för mig i alla fall. Jag har i och för sig aldrig brytt mig om att prova pulverdiet. Så vad vet jag, det kanske är fantastiskt. Jag känner mig ändå inte sugen.

Carboloader ??
Håller med Mollo, äta lite mer dan innan och en redig frukost.

Även jag har laddat med extra käk flera dagar innan, men inte längre. Känns mest som det gör en fet och inte mycket mer. Alla har sina ritualer, huvudsaken är väl att man tror på upplägget.

Carboloader ??
Har provat både sportdryck-metoden och "Mollo-metoden" (Nu senast inför Paris - Roubaix, pasta till middag och sedan ett gäng Belgiska öl på fredagkvällen).
Vet inte vilken metod jag cyklar fortast med, men man har deffinitivt roligare med den senare. :-)

Carboloader ??
bjby skrev:
> Även jag har laddat med extra käk flera dagar
> innan, men inte längre. Känns mest som det gör
> en fet och inte mycket mer.

Det är just för att slippa ladda med extra käk och känns sig svullen som man tar t ex Carboloader.

Carboloader ??
Fördelarna med en sådan dryck kan ju precis som trådskaparen skriver vara just att man inte behöver äta en massa mat. Visst funkar ren pasta lika bra men risken finns att man inte är tillräckligt disciplinerad och ökar mängden ostsås/whatever lika mycket och det brukar magen reagera på. Problemet är ju att man egentligen inte behöver mer _mat_, utan mer kolhydrater, och gemene man kanske inte gillar naken pasta med ketchup. Stora mängder salt binder vatten, stora mängder fett eller fibrer kan göra att du gör en GB-varvsbragd och att dricka läsk/äta godis ger dig bara en massa socker där du får hälften fruktos vilket du inte behöver i samma mängd för en korrekt laddning.

Men. Ändock tycker jag att mat i detta fall är ett mer prisvärt alternativ för vätternrundan. Däremot måste man tänka efter riktigt ordentligt så man inte bara svullar, utan försiktigt ökar kolhydratmängden. Detta har jag iakttagit att många inte riktigt behärskar.

Personligen har jag till exempel ganska svårt för fibrer innan intensiv tävling. Ska jag ligga djupt nedböjd i tempobågen och trampa jävlar är det inte direkt gröt jag bör ha laddat upp med.

Carboloader ??
erik h skrev:
> skaparn skrev:
> > bevisföringen ”han har gjort det – därför
> är det han säger korrekt” är ofta helt
> värdelös.
>
> Du har så rätt, jag fick ett allvarligt anfall
> av slagrute-logik där.
> Vet inte vad som flög i mig riktigt, det bara
> kändes rätt tänkt.

Coola bananer

Jag vore ju inte skaparn om jag inte påpekade det heller, så det var mer en reflex än att jag var upprörd.

Carboloader ??
skaparn skrev:
Stora mängder salt binder vatten, stora
> mängder fett eller fibrer kan göra att du gör
> en GB-varvsbragd och att dricka läsk/äta godis
> ger dig bara en massa socker där du får hälften
> fruktos vilket du inte behöver i samma mängd
> för en korrekt laddning.
>

Vingummin är främst baserade på glykossirap som inte innehåller fruktos...

(Vanliga socker ingår också iofs)

Carboloader ??
En stor fördel med carboloader är väl att samma mängd pasta xtra (lr annan mat) måste ut bakvägen.
2x 600g pasta xtra i magen tar inte samma väg som 3 påsar vitargo t.ex

Carboloader ??
Saxat från http://colting.bloggagratis.se/2008/04/10/631348-om-att-ata/

"Uppenbarligen finns det många duktiga idrottsmän som äter ohyggligt dåligt. I Sverige har vi den stora bröd och fling-konspirationen tack vare Axas och Kungsörnens massiva infiltrering av svensk idrott där man får en en "Uppladdningen"-folder stoppad i näven innan man ens simmat sitt första Knattesim. Och där har vi ett par generationer med förvirrade idrottare som inte fattar skillnaden mellan att äta för energi och att äta för hälsa och som inte kan fatta varför de blir sjuka för femtioelfte gången den här vinter...

Här i USA är det inte alltid mycket bättre. Många duktiga triathleter lever på bars, sportdryck, jordnötssmör och skakes. Och gels. Stuck in gel-hell liksom... "

Carboloader ??
Jocke skrev:

>
> Vingummin är främst baserade på glykossirap som
> inte innehåller fruktos...
>
> (Vanliga socker ingår också iofs)

Du tror inte jag är tillräckligt besatt för att ha kollat de flesta vanliga godissorter och deras andel glukossirap? Och tyvärr finns det fortfarande ingen som består av endast detta.

Carboloader ??
Varför tror du att du ska ladda till VR som om du skulle köra en tremil på skidor? VR är ren uthållighet, har inga likheter med ens ett vanlit linjelopp på cykel där det rycks och växlas tempo hela tiden. Kolhydratladdning är jättebra om man ska köra kort och intensivt eller ryckigt. Om man ska cykla runt Vättern i åtta-tio-femton timmar gör man det med FETT som bränsle annars kommer du inte förbi jkpg oavsett hur mycket Vitargo och vingummi du tryckt i dig. Kolhydrater ser man till att fylla på under loppet för att må bra.

Ät (alltid) en kost baserad på mycket frukt och grönt, bönor, nötter, fisk, kyckling, olivolja men undvik stora mängder raffinerade kolhydrater så kommer du må bättre som människa, gå ned i vikt om du behöver det och prestera bättre. Ät ALDRIG halvfabrikat. Du får i dig skit och du betalar för vatten, socker och härdade fetter.

Kolhydrater är inget gift, de är tvärtom nödvändiga och en självklar del av kosten om man tränar, men man får i sig det man behöver utan att äta tre tallrikar pasta varje mål eller dricka tapetklister.

Carboloader ??
Jag gör alltid kolhydratladdning innan långlopp och dyl och tycker det funkar bra. Varför gör jag kolhydratladdning då? Jo, för att jag tycker att kan behålla orken mycket längre om jag laddar. Tro mig jag har testat att avstå från laddningen också. Sedan kanske det är psykiskt, vad vet jag. Men då får det väl vara det då. Sedan får man ju komma ihåg att det inte räcker med laddningen, kolhydrater måste in under loppet också. Brukar försöka äta något en gång i timmen. Kanske var 30-40:e minut om jag tror att jag kommer hålla på mer än 4-5 timmar. Detta funkar iallafall för mig.

Om du laddar med carboloader, pasta eller vingummin det är upp till var och en. Själv använder jag Vitargos CL, men mest för att det är praktiskt och man får på samma gång i sig mycket vätska. Klart att det finns olika åsikter om smaken, men jag tycker faktiskt att CL-apelsin är riktigt god. Men för tävlingens skull kan jag precis lika gärna kunna äta skitmycket pasta och ris.

Detta är bara vad som funkar bäst för mig, om det funkar för dig kan jag inte svara på. Men har du ändå köpt CL så är det ju bara att testa.

Carboloader ??
skaparn skrev:
> Du tror inte jag är tillräckligt besatt för att
> ha kollat de flesta vanliga godissorter och deras
> andel glukossirap? Och tyvärr finns det
> fortfarande ingen som består av endast detta.

Göra eget godis?
Blanda valfri gel med något stabiliserande medel typ gelatin.

orange1.jpg

Tillbaka
Topp